کویرهای ایران | آشنایی با زیباترین بخش کشورمان

0

ایران کشوری دارای چهار اقلیم است. این یعنی شما می‌توانید کوهستان، دریا، کویر و جنگل را در ایران مشاده کنید. با این وجود بهتر است نگاهی کمی دقیق به نقشه ایران بیندازید. لکه‌های زرد رنگ که نشانه کویرهای ایران هستند، حدود 60 درصد از نقشه را به خود اختصاص می‌دهند. این یعنی بخش اعظم ایران را مناطق کویری تشکیل می‌دهد. با این وجود هنوز هم بسیاری از تماشای این مناظر زیبا بی‌نصیب مانده‌اند. در ادامه قصد داریم شما را با بهترین کویرهای ایران آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کویر مصر | اصفهان

کویر زیبای مصر

کویر مصر نام یکی از زیباترین کویرهای ایران است. شاید نام این کویر کمی شما را دچار تردید کند. بسیاری تصور می‌کنند کویر مصر در کشور مصر قرار دارد. جالب است بدانید دلیل این نام‌گذاری، روستایی است که در نزدیکی کویر قرار دارد. این کویر در نزدیکی روستای مصر واقع شده و به همین خاطر کویر مصر نام دارد. بر اساس روایات محلی، فردی با نام یوسف در این روستا زندگی می‌کرد. در آن دوران روستا با معضل کم‌آبی رو‌به‌رو شد. به همین خاطر چاهی عمیق حفر کردند. این چاه به آب رسید و معضل کم‌آبی را حل کرد. به همین خاطر بر اساس داستان حضرت یوسف و مصر، نام این روستا را روستای مصر قرار دادند. به همین خاطر کویر نزدیک این روستا را کویر مصر نامیده‌اند.

سافاری در کویر مصر در ایران

این کویر دارای مناظری منحصر‌به‌فرد و خیره‌کننده است. در این کویر می‌توانید تفریحات مختلف را تجربه کنید. آفرودسواری، پیاده‌روی روی شن‌های کویری، ستاره‌نگری در شب و اقامت شبانه جزء مهم‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید تجربه کنید. کویر مصر جزء معروف‌ترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر می‌توانید شاهد اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلف در آن باشید. با اقامت در این اماکن، می‌توانید سفرتان را به تجربه‌ای خاص تبدیل کنید. بهترین زمان بازدید از کویر مصر را می‌توان اواسط اردیبهشت ماه دانست. در این ماه، وضعیت هوا بسیار مساعد است.

  • کویر مرنجاب | اصفهان

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی دیگر از معروف‌ترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. این کویر در نزدیکی کاشان قرار دارد. از نظر موقعیت مکانی، این کویر در شمال آران و بیدگل واقع شده است. در این منطقه کاروانسرا و قناتی تاریخی وجود داشت. این کاروانسرا و قنات به دوران صفوی متعلق هستند. بر اساس روایات مختلف، نام این کویر از روی کاروانسرای مرنجاب برداشته شده است. این کاروانسرا هنوز هم وجود دارد و آن را بازسازی کرده‌اند. جالب است بدانید کاروانسرای مرنجاب به یک اقامتگاه بوم‌گردی جذاب و هیجان‌انگیز تبدیل شده است. پس شما می‌توانید شب را در یک کاروانسرای تاریخی اقامت کنید. اقامت شبانه در کویر مرنجاب خاطره‌ای بی‌نظیر خواهد بود. ستاره‌نگری در این کویر می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

نمایی از آفرود سواری کویر مرنجاب

پیاده‌روی یکی از محبوب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در کویر مرنجاب تجربه کنید. در نزدیکی این کویر، جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک وجود دارند. با بازدید از این دو می‌توانید لذت سفر خود را دو چندان کنید. این کویر در فاصله کمی از تهران قرار دارد. به همین خاطر بسیاری از ساکنان پایتخت، این کویر را برای تفریحات آخر هفته خود انتخاب می‌کنند. در این کویر می‌توانید تجربه آفرودسواری بی‌نظیری داشته باشید.

  • کویر کاراکال | یزد

نمایی از کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یکی از زیباترین کویرهای ایران است. این کویر در حوالی شهر یزد قرار دارد. اگر نام «کاراکال» را در اینترنت جست‌وجو کنید، با نوعی گربه‌سان با گوش‌های سیاه مواجه خواهید شد. در حقیقت این نوع حیوان زیبا و شکارچی، کاراکال نام دارد. البته برخی آن را با نام گوش سیاه می‌شناسند. کویر کاراکال را می‌توان زیستگاه اصلی این گونه نادر دانست. به همین خاطر نام این کویر را در پی این گونه نادر انتخاب کرده‌اند. کویر کاراکال یکی از مناطق قدیمی ایران به حساب می‌آید. شما می‌توانید از قلعه و نخلستان باقر‌آباد یا آب‌انبار تاریخی کاکامیر نیز دیدن کنید. کویر کاراکال فاصله کمی تا شهر بافق دارد. به همین خاطر احتمال گم‌کردن مسیر در آن کمتر است.

در این کویر نیز می‌توانید انواع تفریحات مختلف را تجربه کنید. آفرودسواری و شترسواری دو نمونه از مهم‌ترین تفریحات این کویر محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است شما می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی کاراکال سپری کنید. اقامتگاه قلعه آریز و مجتمع شهید برزگری، جزء بهترین اماکن برای کمپ شبانه هستند. شما می‌توانید با اقامت شبانه، از ستاره‌نگری نیز لذت ببرید. در کویر به‌خاطر نبود آلودگی نوری، می‌توانید دورترین ستارگان را نیز مشاهده کنید.

  • کلوت شهداد | کرمان

نمایی از کلوت شهداد کرمان

کلوت شهداد، یکی از اسرارآمیزترین کویرهای ایران محسوب می‌شود. این کویر در استان کرمان قرار دارد. جالب است بدانید کلوت شهداد، بخشی از کویر لوت محسوب می‌شود. بر خلاف کویرهای دیگر، در کلوت شهداد می‌توانید صخره‌های متعدد را مشاهده کنید. داستان‌ها و روایات مختلفی درباره این کلوت بیان می‌شود. برخی بر این باور هستند کلوت شهداد بقایای یک شهر نفرین‌شده است. حتی حفاری‌های انجام‌شده نشان می‌دهد در هزاره دوم و سوم پیش از میلاد، در این منطقه تمدن وجود داشته است. به هر صورت ظاهر این کلوت با کویرهای دیگر ایران تفاوت دارد. به همین خاطر می‌توانید نوعی متنوع از کویرگردی را تجربه کنید.

نمایی از اقامتگاه کلوت شهداد کرمان

در این کلوت نیز امکان تجربه انواع تفریحات کویری وجود دارد. شما می‌توانید در تور سافاری شرکت کرده یا اینکه موتورسواری و شترسواری را تجربه کنید. همچنین در این کلوت، اقامتگاهی با نام اقامتگاه شهداد احداث شده است. این اقامتگاه ظاهری کاملاً سنتی دارد. با اقامت در این مکان، می‌توانید تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته باشید.

  • کویر ورزنه | اصفهان

کویر ورزنه یکی از بهترین کویرهای ایران است. متأسفانه این کویر کمتر شناخته شده است. با این وجود همه ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. این کویر در 10کیلومتری ورزنه قرار دارد. ورزنه جزئی از استان اصفهان به حساب می‌آید. برخی افراد این کویر را با نام کویر خارا نیز می‌شناسند. در این کویر، پوشش گیاهی و جانوری خاص و منحصر‌به‌فردی وجود دارد. در کویر ورزنه می‌توانید گیاهانی را ببینید که در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شوند.

نمایی از اقامتگاه بوم گردی کویر ورزنه

 

این کویر برای تفریحات دوستانه و خانوادگی نیز گزینه مناسبی خواهند بود. در کویر ورزنه انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی برای گردشگران فراهم شده است. شما می‌توانید از انواع مختلف تفریحات کویرنوردی در ورزنه نیز لذت ببرید. یکی از برترین تفریحات این کویر، آفرودسواری با لندکروز است. همچنین می‌توانید در بخش‌های مشخص شده، کمپ بزنید و از تماشای آسمان شب لذت ببرید. به‌علاوه اینکه در نزدیکی کویر ورزنه، اقامتگاه بوم‌گردی احداث شده تا شب را در آن سپری کنید.

  •  کویر متین آباد | کاشان

کویر متین آباد نیز جزء بهترین کویرهای ایران محسوب می‌شود. البته این کویر شاید کمتر شناخته شده باشد. برخی این کویر را جزئی از کویرهای اطراف نطنز و کاشان به حساب می‌آورند. البته از نظر تکنیکی و فنی، این کویر کاملاً مستقل است و نامی جداگانه نیز دارد. اگر به‌دنبال دوری از گردشگران هستید، اکو کمپ کویر متین آباد برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. در این کویر می‌توانید آرامش بگیرید. البته به‌سبب خلوتی بیش‌ از اندازه، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری در این کویر وجود ندارد. برای دسترسی به این کویر، باید ۶۰ کیلومتر در جهت جنوب‌شرق کاشان حرکت کنید.

  • کویر حاج علی قلی | سمنان

کویر حاج علی قلی جزء خلوت‌ترین و عجیب‌ترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. این کویر در جنوب شهر دامغان قرار دارد. جالب است بدانید در میان این کویر، یک رودخانه جریان دارد. وجود همین رودخانه، باعث به‌وجود‌آمدن یک دره شده است. این دره عمق فراوانی دارد. به همین خاطر برخی گردشگران برای تماشای این پدیده راهی کویر حاج علی قلی می‌شوند.

نمایی از سافاری کویر حاج علی قلی

بازدید از این کویر، تفاوت بسیاری با کویرهای معمول خواهد داشت. معمولاً تورهای تفریحی بسیاری در کویر حاج علی قلی برگزار نمی‌شود. با این وجود با بارش باران، روی دریاچه نمک این منطقه، اشکالی عجیب و شش‌ضلعی به وجود می‌آیند. این کویر برای افرادی که به‌دنبال کشف مناطق جدید هستند، گزینه‌ای مناسب خواهد بود. فراموش نکنید گردشگران کمی در این کویر حضور دارند. به همین خاطر بهتر است همراه با گروه‌های گردشگری بازدید خود را انجام دهید.

  • کویر هفت سنگ | یزد

نمایی از نمایی از کویر هفت سنگ یزد

کویر هفت سنگ جزء کویرهای ایران است که در استان یزد قرار دارد. این کویر در بخش شمال‌شرقی این شهرستان واقع شده است. به همین خاطر بسیاری آن را با کویر مرنجاب اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که کویر هفت سنگ، منطقه‌ای مجزا برای خود به حساب می‌آید. در این کویر انواع امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی نیز دیده می‌شود. زمانی که افراد تازه‌کار قصد کویرگردی پیدا می‌کنند، معروف‌ترین کویرهای ایران را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که افراد خبره، کویرهای کمتر شناخته‌شده را انتخاب می‌کنند.

کویر هفت سنگ یزد جزء همان دسته از کویرهای کمتر شناخته‌شده ایران به حساب می‌آید. با وجود آنکه در این کویر انواع امکانات همانند پاراگلایدر، شترسواری، سافاری، زیپ‌لاین، موتور چهارچرخ و آفورد وجود دارد؛ اما گردشگران کمتری را در آن مشاهده خواهید کرد. در کویر هفت سنگ، کمپ کویر هفت سنگ که از مجهزترین کمپ های کویری یزد است برای کمپ مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین امکان اقامت در هتل‌های بوم‌گردی منطقه نیز وجود دارد.

  • کویر سیاه کوه | اردکان

اردکان نام شهری زیبا در نزدیکی شهرستان یزد است. همه ما این شهر را به کنجد و فرآورده‌های آن، یعنی ارده می‌شناسیم. این در حالی است که اطراف اردکان، کویری عجیب با نام سیاه کوه وجود دارد. متأسفانه بسیاری از وجود این کویر آگاه نیستند. اطراف کویر سیاه کوه اردکانی، پوشیده از سنگ‌های آهکی و آذرین است. در بخش‌های جنوبی آن، مناطق نمکزار و باتلاقی وجود دارند. عمده سطح این کویر را صفحات رسی ناهموار تشکیل می‌دهند. این مسئله نشان‌دهنده شوری فراوان آب‌های زیرزمینی منطقه است. در این کویر باد با سرعت بسیار می‌وزد.

اختلاف دمای بین شب و روز این منطقه به حدود 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در این کویر خبری از وجود هیچ‌گونه پوشش گیاهی نیست. البته شاید در حاشیه آن بتوانید چند نمونه گز و خار را مشاهده کنید. به‌سبب شوری آب‌های زیرزمینی و اختلاف دمای فراوان، حتی حیوانات بسیاری در این کویر زندگی نمی‌کنند. البته شاید هرزچندگاهی شاهد حضور یک عقاب دشتی در این منطقه باشید. بازدید از این کویر فقط به کویرنوردان حرفه‌ای توصیه می‌شود. حتی این دسته عزیزان نیز باید به‌صورت گروهی از این کویر دیدن کنند. کویر سیاه کوه کمی وهم‌انگیز و خطرناک است؛ پس احتیاط کنید.

  • کویر بشرویه | خراسان جنوبی

اگر اهل کویرنوردی باشید، می‌دانید در هر گوشه از ایران یک کویر وجود دارد. کویر بشرویه نام یکی از کویرهای ایران است که در خراسان جنوبی قرار دارد. این کویر با طول 24 کیلومتر و عرض 40 کیلومتر، در شرق شهرستانی با همین نام واقع شده است. ارتفاع بلندترین تپه شنی این کویر به حدود 80 متر می‌رسد. هرچه به مرکز این کویر نزدیک می‌شویم، پوشش گیاهی کاهش پیدا می‌کند. به طوری که در بخش میانی کویر، خبری از هیچ‌گونه پوشش گیاهی نیست. با این وجود در کویر بشرویه، گونه‌های متنوعی از جانداران زندگی می‌کنند.

نمایی از بلندترین تپه کویر بشرویه

به یاد داشته باشید این کویر زیستگاه طبیعی انواع مار، عقرب و رتیل نیز هست. حتی گونه خطرناک مار جعفری نیز در این کویر یافت می‌شود. همچنین باید انتظار حضور انواع بزمجه، مارمولک، عقاب طلایی، گربه شنی و گرگ را نیز داشته باشید. این کویر بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. به همین خاطر توصیه می‌شود همراه گروه‌های حرفه‌ای از این کویر دیدن کنید.

  • کویر پلوند | خراسان جنوبی

نمایی از کویر پلوند

کویرهای خراسان جنوبی فقط به کویر بشرویه خلاصه نمی‌شود. در 40 کیلومتری شمال‌غرب فردوس، کویری با نام کویر پلوند به چشم می‌خورد. این کویر را با نام‌های فردوس یا کویر مظفری نیز می‌شناسند. وسعت این کویر به حدود 92هزار هکتار می‌رسد. از این کویر به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده فردوس نیز یاد می‌شود. در این منطقه از گونه‌های خاص گیاهی و جانوری حفاظت می‌کنند. به همین خاطر منطقه شکار ممنوع است. هرگونه آسیب‌رساندن به حیوانات، پیگرد قانونی خواهد داشت.

در این منطقه گونه خاصی گوره‌خر زندگی می‌کند. بر اساس نظر کارشناسان، نسل این حیوان رو به انقراض است. ظاهر این کویر با تمام کویرهای دیگر ایران تفاوت دارد. در گوشه و کنار این کویر می‌توانید شاهد غارهای متعدد باشید. به این غارها سنگ سوراخ گفته می‌شود. این حفره‌ها در اثر فرسایش سنگ‌های آهکی به وجود آمده است. در این کویر می‌توانید شاهد گونه‌های متعدد حیوانات باشید. فراموش نکنید اگر حیوانات از وجود شما بترسند، این محل را ترک می‌کنند. در این محل امکان استفاده از انواع تفریحات هیجان‌انگیز وجود دارد؛ اما مراقب حیوانات باشید.

  • کویر زردگاه | خراسان جنوبی

در 180 کیلومتری طبس، کویری با نام زردگاه به چشم می‌خورد. این کویر جزئی از بخش دیهوک خراسان جنوبی و شهرستان طبس محسوب می‌شود. جالب است بدانید این کویر را به‌عنوان سرسبزترین کویر ایران می‌شناسند. دلیل این سرسبزی نیز وجود درختان نخل است. این درختان در برابر شرایط گرما، مقاومت بسیاری از خود نشان می‌دهند. در این کویر، امکانات تفریحی فراوان و متنوعی وجود ندارد. با این وجود می‌توانید برای اقامت به هتل‌های بوم‌گردی زردگاه مراجعه کنید. زردگاه جزء کویرهای کمتر شناخته‌شده ایران محسوب می‌شود. پس اگر به‌دنبال کشف کویرهای خاص ایران هستید، زردگاه شما را صدا می‌زند.

  • کویر ریگان | کرمان

در استان کرمان، یکی از متفاوت‌ترین کویرهای ایران را می‌توانید شاهد باشید. کویر ریگان پوشیده از ریگزار است. از نظر جنس سطح کویر، کویر ریگان با تمام کویرهای ایران تفاوت دارد. اگر از کویرهای مختلف دیدن کرده‌اید و کویرگردی برای شما تکراری شده است، باید سری به کویر ریگان بزنید. این کویر 80 کیلومترمربع وسعت دارد. طول این کویر 20 کیلومتر و عرض آن به 4 کیلومتر می‌رسد. بلندترین تپه این کویر، حدود 75متر ارتفاع دارد. ظاهر خاص این کویر باعث جذب گردشگران مختلف از سراسر دنیا می‌شود. به همین خاطر می‌توانید شاهد وجود انواع تجهیزات تفریحی و امکانات خدماتی و اقامتی در ریگان باشید. جالب است بدانید مردم محلی ادعا می‌کنند خاک این کویر خاصیت درمانی دارد. این مسئله هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

  • کویر حلوان | خراسان جنوبی

در 90 کیلومتری شمال‌غرب شهرستان طبس، یکی از زیباترین کویرهای ایران به نام حلوان قرار دارد. کویر حلوان در لیست پربازدید‌ترین کویرهای ایران قرار دارد. از نظر ظاهری، سطح این کویر پوشیده از ریگزار است. در بخش‌های شمالی و شرقی این کویر، با دریاچه نمک خور و انواع باتلاق رسی و نمکی رو‌به‌رو خواهید شد.

نمایی از سافاری کویر حلوان

این کویر پوشش گیاهی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد خود را دارد. همین پوشش گیاهی و شرایط نسبتاً مناسب حیاط، اکوسیستم خاصی را به وجود آورده است. به همین خاطر می‌توانید شاهد حضور انواع پرندگان کویری همانند چکاوک، شاهین و عقاب طلایی باشید. همچنین حیوانات شب‌شکار مختلف همانند روباه و همچنین انواع خزندگان خطرناک همانند مار در این کویر زندگی می‌کنند. شما می‌توانید در این کویر از انواع تفریحات کویری لذت ببرید. همچنین برای کمپ‌زدن مسافران نیز مکانی خاص در نظر گرفته شده است.

  • کویر سه قلعه | خراسان جنوبی

در 30 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان، یکی از زیباترین کویرهای ایران را خواهید دید. این کویر جزء منحصر‌به‌فردترین کویرهای خراسان جنوبی به حساب می‌آید. دلیل خاص‌بودن این کویر، نبود هرگونه گرد و قبار محلی در این منطقه است. همین مسئله باعث شده تا افق دید کاملاً باز باشد. به همین خاطر، در این مکان رصدخانه‌ای نیز بنا کرده‌اند. اگر به تماشای ستارگان آسمان شب علاقه‌مند هستید، کویر سه قلعه برای شما بهترین گزینه خواهد بود. با کمی تیزبینی و البته خوش‌شانسی ، برخی شب‌ها می‌توانید کهکشان راه شیری را نیز مشاهده کنید. زمین این کویر کاملاً صاف است و این منطقه امنیت بسیاری دارد. پس اگر به‌دنبال کویری عالی و با امنیت هستید، کویر سه قلعه برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

  • کویر سیازگه ابوزید آباد | یزد

شاید نام کویر سیازگه ابوزید آباد یزد برای شما آشنا نباشد. البته حق دارید. این کویر جزء کویرهای کمتر شناخته‌شده است. این کویر برای افرادی مناسب است که به‌دنبال یافتن آرامش هستند. البته با وجود گمنام‌بودن این کویر، باز هم انواع تفریحات مختلف در آن وجود دارد. شما می‌توانید در در تورهای آفرود چند ساعته شرکت کنید. همچنین مکانی برای اتراق شبانه گردشگران و مسافران نیز در نظر گرفته شده است. از نظر ظاهری، این کویر شباهت بسیاری به مرنجاب دارد؛ اما یک کویر کاملاً منحصر‌به‌فرد و مستقل است.

  • کویر ریگ جن | سمنان

تصویری از کویر زیبا ریگ جن سمنان

شاید شما نیز با شنیدن نام کویر ریگ جن سمنان، از سفر به آن منصرف شده باشید. این کویر در حقیقت واقعاً جزء ترسناک‌ترین کویرهای ایران است. البته شاید فقط این نام‌گذاری بر ذهن ما تأثیر گذاشته باشد. با این وجود اکثر افرادی که از این کویر دیدن کرده‌اند، بر این باور هستند ظاهری وهم‌انگیز دارد. با وجود آنکه شاید نام این کویر را پیش از این نشنیده باشید؛ اما این کویر در سطح جهانی نیز شهرت دارد.

تصویری از غروب کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن، سومین ریگزار بزرگ در تمام جهان محسوب می‌شود. بسیاری از مردم محلی روایات عجیبی درباره این کویر بیان می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند شب‌ها از این کویر صداهای عجیبی به گوش می‌رسد. شاید همین مسئله باعث شده باشد تا ریگ جن بکر و دست‌نخورده بماند. پس اگر از داستان‌ها محلی و افسانه‌ای نمی‌ترسید و به‌دنبال یافتن آرامش هستید، این کویر برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این کویر در جنوب‌شرق گرمسار، غرب جندق و شمال نارک قرار دارد.

نکته: به‌علت روان‌بودن ریگزار این کویر و همچنین وجود باتلاق‌های شنی، حتماً برای سفر به این منطقه با تورهای مجرب همراه شوید و خودسرانه به سفر نروید.
  • کویر ریگ زرین | یزد

نمایی از کویر ریگ زرین یزد

کویر ریگ زرین یکی دیگر از کویرهای ایران است. این کویر در محدوده یزد و نزدیکی روستای ساغند قرار دارد. کویر ریگ زرین دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. در بخش جنوبی می‌توانید شاهد گنبدهای نمکی باشید. در بخش شمالی نیز امکان بازدید از ارتفاعات حاجی آباد برای شما مهیاست. همان طور که از نام این کویر مشخص است، ریگزارهای مرتفعی دارد. به همین خاطر از نمای دور شاید تصور کنید این کویر دارای کوه است. در این کویر انواع امکانات تفریحی، خدماتی و اقامتی وجود دارد. شما می‌توانید از بخش سافاری، موتورسواری، سینما، آشپزخانه و پراگلایدر اقامتگاه کویری ریگ زرین اردکان استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

کویرهای دیگر ایران

تصویری از کویر لوت کرمان

علاوه بر این‌هایی که برایتان آوردیم کویر زواره دق سرخ، کویر دروازه قرآن یزد، کویر شن و شادن، کویر لوت، کویر همت آباد، کویر بافق و… نیز گزینه‌های خوبی برای گردشگری هستند که در مقاله‌های دیگر به تفصیل درباره‌شان صحبت خواهیم کرد.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان ، به نظر شما جای کدام کویر در لیست بهترین کویرهای ایران خالی است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کویر زردگاه، سرسبزترین کویر ایران است.

کویر لوت بزرگ‌ترین کویر ایران است.

کویر کاراکال جزء زیباترین کویرهای ایران به حساب می‌آید.

هیچ یک از کویرهای ایران ترسناک نیستند؛ اما کویر سیاه کوه و ریگ جن شاید محیطی وهم‌انگیز داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.