راهنمای سفر کاشان | شهر خانه های شاهانه باشکوه

0

اگر شما هم عاشق پنجره‌های رنگی و خانه‌های تاریخی و قدیمی با هشتی‌ها و اندرونی‌های مختلف و حوض‌ها و حوضچه‌های زیبا هستید، به هیچ وجه سفر کاشان را از دست ندهید. به شما قول می‌دهیم در این شهر چنان در تماشای آثار تاریخی غرق شوید که دلتان نخواهد آن را ترک کنید. این خانه‌های اعیانی و زیبا از یک طرف و بوی گل‌های محمدی در جشنواره بهاره گلاب‌گیری کاشان از سوی دیگر، بهترین بهانه دنیاست برای تجربه سفری خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی. نظرتان چیست امروز همراه با ره بال آسمان به بازدید از جاهای دیدنی کاشان و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن بپردازیم؟

فهرست مطالب

کاشان کجاست؟

کاشان کجاست؟ این پرسشی است که هر سال بهار خیلی‌ها از یکدیگر می‌پرسند تا خودشان را برای رسیدن به جشنواره گلاب‌گیری آماده کنند. شهر تاریخی و زیبای کاشان مرکز شهرستان کاشان و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان اصفهان است. این شهر بین کوهستان‌های قمصر و نیاسر در شمال اصفهان قرار دارد. فاصله اصفهان تا کاشان ۲۱۸ کیلومتر و فاصله تهران تا کاشان ۲۴۴ کیلومتر است.

مردم کاشان به زبان فارسی و با لهجه کاشانی سخن می‌گویند. این لهجه که به لهجه کاشونی نیز شهرت دارد، به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه کویری ایران، حال‌وهوای لهجه شهرهای کویری مرکز فلات ایران را دارد.

بهترین فصل سفر به کاشان | بهار دل‌انگیز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهر کاشان آب‌وهوای گرم و بیابانی و میزان بارش بسیار کمی دارد. از نظر دمای منطقه، اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت بهترین زمان سفر به کاشان است؛ چون با شروع خردادماه دمای این شهر افزایش می‌یابد؛ اما اگر به آب‌وهوا توجهی نداشته باشید و دلتان بخواهد یک شهر زیبای تاریخی را تحت هر شرایطی ببینید، کاشان بی‌شک در هر فصلی از سال مقصد مناسبی برای گردشگران مشتاقش است.

طبیعت کاشان | باغ گل‌های محمدی

باغ های گل محمدی

در مناطق حفاظت‌شده قمصر، پوشش‌های گیاهی متنوعی وجود دارد. گل‌های زرد و قرمز جلوه‌ای خاص به این مناطق می‌بخشد و چشم هر گردشگری را خیره می‌کند. این پوشش گیاهی، به‌طور عمده از نوع گونه‌ای خاص است که در خلیج عمان می‌روید و در شرایطی محلی با تابش آفتاب شدید و ارتفاعی پست از سطح دریا رشد می‌کند.

‌گونه‌های جانوری این منطقه، غالباً قوچ، میش و بز هستند؛ اما گونه‌های دیگری همچون گربه وحشی، کفتار، گرگ، پایکا، گربه پالانی، روباه، انواع خزندگان و جوندگان و پرندگانی مانند کبک، تیهو، بلدرچین و عقاب صحرایی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

تاریخچه | کاشان در گذر زمان

تصویر خانه طباطبائی ها

برای دانستن تاریخ پر‌فرازونشیب شهر کاشان باید به ۷۵۰۰ سال قبل سفر کرد. در آن سال‌ها مکانی تاریخی به نام سیلک وجود داشت که امروزه در منطقه فین قرار دارد. به گواهی تاریخ، قدیمی‌ترین مردم دشت‌‌نشین، مردم ساکن سیلک بودند که امروزه آثار باستانی بسیاری از زندگی آن‌ها کشف شده‌است.

آثار باستانی بسیاری از این تپه‌ها کشف شده که ابهامات یکی از کهن‌ترین مراکز تجمع انسان متمدن را، در دل تاریخ، برای باستان‌شناسان روشن می‌کند. سفالینه‌ها، ابزار‌های باستانی‌ و اسکلت ۵هزارساله معروف سیلک، از نمونه این کاووش‌هاست.

در دوران پس از اسلام، شهر کاشان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و قرارگرفتن در زمره شهرهای مهم، تبدیل به شهری صنعتی و پرجمعیت شده بود؛ اما با حمله مغول، این شهر نیز همچون بیشتر شهرهای آباد آن روزگار، ویران شده و بعد‌ها دوباره از نو بازسازی شد. محبوبیت شهر کاشان در دوران حکومت صفویه به اوج خود رسید و سبب شکوفایی این اقلیم شد. حاکمان و گماشتگان پادشاهان با اقامت در این شهر، آن را به مرکزی بزرگ و مهم در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی تبدیل کردند.

اماکن تاریخی | نماد عظمت و شکوه کاشان

  • باغ فین

بدون شک با شنیدن نام باغ فین، ذهن‌ها به حمام معروف فین و واقعه کشته ‌شدن امیرکبیر، صدراعظم مشهور ناصرالدین شاه قاجار، کشیده‌ می‌شود. به راستی این باغ زیبا با تاریخ سرزمین ایران پیوندی ناگسستنی دارد. باغ فین در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و در کنار چشمه سلیمانیه واقع شده است.

درختان بلند و سربه‌‌فلک‌کشیده و سرسبز و ساختمانی عظیم و باشکوه، هر تماشاگری را به تحسین وا می‌دارد. صدای پرندگان در سکوت همیشگی باغ طنین‌انداز می‌شود و جانی تازه به کالبد این بنای تاریخی می‌دهد. شاید اگر بتوان عمیق‌تر نگریست و گوش جان را به خشت‌خشت این بنا سپرد، حمام فین کاشان حکایت‌های فراوانی از تاریخ این سرزمین بیان می‌کند و آدمی را به سال‌های دور رهنمون می‌شود؛ چرا که تک‌تک اجزای این باغ، گنجینه بسیاری از اسرار تاریخ است.

  • خانه عامری ها

نام خانه عامری ها از سهام‌السلطنه عامری گرفته شده است. او در دوران قاجار می‌زیست و این خانه را برای خود و اطرافیانش ساخت. البته با گذشت زمان، بناهای باشکوه بسیاری به این خانه اضافه شده و آن را به بنایی تاریخی و خیره‌کننده تبدیل کرد. البته شهرت این بنا فقط به گذشته محدود نمی‌شود. امروزه یکی از بهترین هتل‌های شهر کاشان نیز در این خانه تاریخی قرار دارد.

اقامت در چنین مکانی، با گچ‌بری‌ها، مقرنس‌ها و منبت‌کاری‌ها که شاهکاری از معماری ایرانی است و همچنین قدم‌زدن در حیاط‌ها و لذت غذا‌خوردن در تالار آیینه‌ها، شاید در کمتر جایی از این کره خاکی میسر باشد.

  • خانه بروجردی ها

اگر بخواهیم نامی برای کاشان از حیث داشتن جاذبه‌های تاریخی انتخاب کنیم، شاید بتوان آن را شهر خانه‌های تاریخی نامید. خانه بروجردی ها یکی از این خانه‌هاست که به دلیل دادو‌ستد صاحب‌خانه با شهر بروجرد، به خانه بروجردی ها شهرت یافته است.

دیوار‌هایی با نقاشی‌های زیبا، حیاط‌های اندرونی و بیرونی، هشتی، حیاط تابستان‌نشین و زمستان‌نشین و… همه حاکی از عظمت و شکوه این مجموعه تاریخی دارند. هر کدام از این بخش‌هایی که نام بردیم می‌تواند ساعت‌ها گردشگران را برای عکاسی و ثبت این تجربه دلنشین وسوسه کند.

  • خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها در سال ۱۲۵۰ هجری، به دست سید جعفر طباطبایی از تجار معروف کاشان ساخته شده است. این شخص در تجارت فرش بسیار مشهور بود. حوضی بزرگ، بنایی باشکوه، آیینه‌کاری‌ها، اتاق شاه‌نشین و پنجره‌های مشبک، هر کدام سهم بسزایی در جذب گردشگران، برای بازدید از این خانه، ایفا می‌کنند.

  • خانه عباسیان

در منطقه علوی و در کوی سلطان میراحمد کاشان، خانه‌ای باصفا وجود دارد که با نام خانه عباسیان شناخته می‌شود. گویا در زمان حکومت قاجار، حاج محمد ابراهیم، تاجر کاشی، این خانه را ساخته است؛ ولی از معمار آن اطلاعاتی در دست نیست.

حتماً عکس‌های این خانه به نظر شما هم آشنا آمده و با خود فکر می‌کنید قبلاً آن را کجا دیده‌اید. برای پاسخ، شما را به آرشیو فیلم‌های تاریخی صداوسیما دعوت می‌کنیم. یادتان آمد؟ سریال‌هایی مانند خانه‌ای در تاریکی، مسافر ری، ملاصدرا (روشن‌تر از خاموشی) و جابربن‌حیان در خانه عباسیان ساخته شده‌اند. شاید همین معماری و گچ‌بری‌های شاهکار در اتاق‌های این خانه است که آن را نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمند‌ترین بنای مسکونی ایران کرده بود.‌

اماکن مذهبی کاشان

  • مسجد آقا بزرگ

مسجد و مدرسه بزرگی در کاشان به نام مدرسه و مسجد آقا بزرگ وجود دارد که ساخت آن ۸ سال به طول انجامید. گنبد این مسجد یکی از بزرگ‌ترین گنبد‌های آجری جهان است. مسجد آقابزرگ در دوره قاجار و به شیوه مدرسه چهارباغ در خیابان چهارباغ اصفهان و مدرسه صدر اصفهان ساخته شده ‌است. مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق، کاشی کاری، آجرکاری و کتیبه‌های نفیس گچی موجود در این مسجد، حاکی از هنر ایرانی، اسلامی به‌کاررفته در آن است.

  • بقعه حبیب بن موسی

در یکی از محله‌های شهر کاشان به نام «پشت مشهد» که در خیابان امام خمینی واقع شده‌است، گنبدی آجری از دور به چشم می‌خورد که متعلق به بقعه امامزاده حبیب بن موسی است. این بقعه هم مثل بقیه مکان‌های موجود در شهر کاشان، قدمتی تاریخی دارد.

مورخان، دوره سلجوقیان را زمان دقیق ساخت این بقعه دانسته‌اند. البته بعدها، بقعه حبیب بن موسی بازسازی شد تا به دوران صفوی و به زمان حکومت شاه عباس رسید. ازآنجایی‌که‌ شاه عباس خود را از نوادگان این امامزاده می‌دانست، توجه ویژه‌ای به این مکان داشت تا حدی که وصیت کرد پس از مرگ، وی را در این مکان به خاک بسپارند.

  • مسجد جامع کاشان

یکی از اماکن مذهبی و جاهای دیدنی کاشان که قدمت بسیار زیادی دارد، مسجد جامع این شهر است که در سال ۴۶۶ هجری قمری ساخته شده است. کتیبه‌های آجری این بنا، زیبا و منحصر‌به‌فرد است و نشان از محبوبیت و اهمیت آن در دوران سلجوقی دارد. همچنین وجود شبستان تابستانی و زمستانی، طرح‌های زیبای کاشی و گنبد آجری از جمله زیبایی‌های این مسجد تاریخی هستند.

  • امامزاده هادی

منطقه فین کاشان میزبان امامزاده‌هایی به نام‌های امامزاده هادی، از فرزندان امام سجاد و شاهزاده محمدبن‌حمزه از نوادگان امام موسی کاظم است. امروز بقعه ایشان به همراه مسجد و صحن‌های مجاور، مکانی برای زیارت است. ضریح پرنقش‌ونگار، گنبد مدور، کاشی‌های رنگی و همچنین طاق منبت، زیبایی ویژه‌ای به این مکان بخشیده است.

جاهای دیدنی اطراف کاشان

آبشار نیاسر

در اطراف کاشان شهرها و روستاهای بسیار زیبایی است که هر کدام به‌تنهایی یک روز از سفر شما را کامل می کند. آبشار نیاسر، شهر قمصر، روستای ابیانه، مشهد اردهال و چندین شهر و روستای دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف این شهر هستند.

مشاهیر شهر کاشان | ستارگان علم و هنر

ایرانی‌های اهل شعر و ادب و هنر، کاشان را با دو شخصیت برجسته هنری یعنی سهراب سپهری و استاد کمال‌الملک نقاش می‌شناسند. حضور این دو بزرگوار هنرمند کافی است که نام کاشان تا سالیان سال بر تارک فرهنگ و ادب ایران بدرخشد.

آداب و رسوم مردم کاشان

طبیعت زیبای نیاسر

در کاشان هم مثل همه شهرهای ایران در روزهای خاصی از سال که شامل اعیاد، عزاداری‌ها، مراسم سنتی و… است، شاهد برگزاری مراسم‌های باشکوهی هستیم که به‌نوبه خود می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. در این بخش به یکی از مهم‌ترین این مراسم‌ها اشاره می‌کنیم.

مراسم گلاب‌گیری

یکی از عجایب کویر، طبیعت کاشان است، رویش گل‌های رز خاصی که با نام گل محمدی مشهور شده‌اند، در دل کویر خشک و سوزان اطراف کاشان، گردشگران را بیش از پیش از این خطه شگفت‌زده می‌کند.

یکی از مراسم‌های بسیار مهم مردم این منطقه، گلاب‌گیری است که همه‌ساله علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر کشور به سمت خود می‌کشاند. در ماه اردیبهشت، زیبایی طبیعت در کاشان به اوج خود می‌رسد و گل‌های محمدی خوشبو نیز آماده گلاب‌گیری می‌شوند.

با گواهی تاریخ، ایرانیان نخستین قومی بودند که به فکر ساختن دستگاهی برای گرفتن اسانس از مایعات افتادند و گلاب‌گیری، قدمتی هزارساله در تاریخ کشور دارد. امروزه، نیز در ۱۵ اردیبهشت ماه هر سال، مراسم گلاب‌گیری، در شهر‌های قمصر و نیاسر کاشان برگزار می‌شود و گردشگران بسیاری هم در آن شرکت می‌کنند.

غذاهای محلی شهر کاشان

  • کوفته آب سماق کاشانی

این کوفته متعلق به شهر کاشان است و در کمتر جایی از ایران می‌توان نظیر آن را یافت، ترکیب گوشت، پیاز، آرد نخودچی و سماق، طعم منحصربه‌فردی به این غذا می‌بخشد.

  • گوشت و لوبیا

گوشت گوسفندی و لوبیا به‌تنهایی طعمی مطلوب دارند، حال ترکیب آن‌ها با سبزیجات ویژه مثل تره، جعفری، شنبلیله و همچنین برنج و پیاز، آن هم با روشی سنتی، در دیگ‌های مسی، این غذا را به یکی از غذاهای محبوب این خطه تبدیل می‌کند.

  • آبگوشت لوبیا سفید

آبگوشت، غذایی ایرانی است که طرف‌داران خاص خود را دارد و در هر منطقه با سبک خاص مردمان آن دیار پخته می‌شود. شهر کاشان هم از این قاعده مستثنی نیست. گوشت گوسفندی، لوبیا‌ سفید، گوجه‌فرنگی، رب و پیاز مواد اصلی تشکیل‌دهنده این آبگوشت هستند.

رستوران‌های شهر کاشان

برخی از رستوران‌های معروف شهر کاشان که در آن‌ها غذاهای محلی هم سرو می‌شود، عبارت‌اند از رستوران تالار آینه، سرای عامری‌ها، رستوران خانه منوچهری‌ها، سفره‌خانه سنتی مظفری، رستوران ستاره طلایی و رستوران انار که هرکدام از آن‌ها دارای محیطی متفاوت هستند و سبک خاص خود را برای طبخ و سرو غذا دارند.

اقامتگاه‌ها و هتل‌های شهر کاشان

در شهر کاشان می‌توان، هم از خانه‌های تاریخی استفاده کرد که امروزه برخی از آن‌ها به‌صورت اقامتگاه و هتل در آمده‌اند و هم از مسافرخانه‌ها و هتل‌هایی که به سبک امروزی ساخته شده‌اند. مهم سلیقه و بودجه شماست که از کدامشان استقبال کنید.

  • هتل نگین کاشان

هتل نگین کاشان با قدمتی ۲۵۰ساله با محیطی کاملاً سنتی و ایرانی به همراه امکانات و تجهیزات به‌روز، ارائه‌ گشت شهری برای بازدید از آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری و همچنین سرو غذا‌های سنتی، برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی آماده است.

  • هتل خانه عامری کاشان

هتل خانه عامری کاشان شامل ۵ حیاط به‌صورت اندرونی و بیرونی، ۳ خانه بزرگ و همچنین فضاهای باز و سرپوشیده است و قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. یکی از نقاط بارز خانه عامری‌ها این است که بلندترین بادگیر شهر را داراست و درعین‌حال، تاریخی‌ترین خانه شهر کاشان هم محسوب می‌شود.

  • هتل خانه منوچهری کاشان

در نزدیکی بازار قدیمی شهر و در محله‌ای پشت عمارت کاشان، خانه‌ای باشکوه با قدمتی ۴۰۰ساله دیده می‌شود. تلفیقی زیبا از هنر و سنت، به همراه امکاناتی به‌روز و جهانی، از هتل خانه منوچهری کاشان، مجموعه‌ای خاص و دیدنی ساخته است که می‌تواند گردشگران فراوانی را به خود جذب کند. اما نکته‌ای که قابل ذکر است، این است که همه اتاق‌ها دارای تخت تک‌نفره هستند و اگر مهمانان، تخت دونفره درخواست کنند، فقط می‌توان تخت‌ها را به هم چسباند و شاید هر گردشگری با این موضوع نتواند کنار بیاید.

از دیگر هتل‌های شهر کاشان هم می‌توان به هتل مهینستان راهب، هتل‌ خانه مرشدی، اقامتگاه بوم‌گردی، ‌خانه نقلی، هتل احسان، هتل سرای درب باغ و چندین هتل دیگر اشاره‌ کرد.

سوغات کاشان | یادگاری از یک شهر تاریخی

  • صنایع دستی

شهری با این فرهنگ و تاریخ غنی، از صنایع دستی و هنری مردمانش بی‌بهره نیست و هرکدام از این صنایع، می‌تواند جلوه‌ای از هویت این منطقه باشد. شعربافی، زری‌بافی، مخمل بافی، زیلوبافی، سفال و معرق چوب از جمله صنایع دستی این شهر هستند

شعربافی

از صنایع دستی مهم مردم در شهر کاشان می‌توان به شعربافی یا پارچه‌‌بافی اشاره کرد که نام دیگر آن چولائی است. علت این نام‌گذاری آن است که «شعر» در زبان فارسی به معنای موی باریک است و چون این پارچه‌ها تاروپودی بسیار ظریف دارند، نام شعربافی را برای آن برگزیده‌اند. به جرأت می‌توان گفت این صنعت هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در شهر کاشان و در میان مردم آن دارد. شال، روسری، پرده و لباس از جمله تولیدات مهم آن به ‌شمار می‌رود.

زری بافی

زربافی یا زری بافی هنر دست اصیل ایرانی، با قدمتی ۲هزارساله برای تهیه لباس‌های فاخر پادشاهان و بزرگان استفاده می‌شده است. طلا، نقره و ابریشم در ساخت این لباس‌ها از مواد اولیه عمده به شمار می‌رود.

مخمل بافی

در حقیقت پارچه مخمل انواع مختلفی دارد و شامل مخمل موج‌دار، مخمل نقش برجسته و مخمل ساده است. در شهر کاشان جلد قرآن، سجاده و جانماز‌های فراوانی را می‌توان یافت که با بهترین نوع این مخمل، یعنی مخمل نقش بر‌جسته، زینت داده شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان فاخرترین سوغات کاشان برشمرد.

  • سوغات خوراکی

کلوچه سنتی، باقلوا، عرقیات گیاهی و گلاب از سوغاتی‌های خوراکی کاشان هستند.

مراکز خرید شهر کاشان

به دیدن بازار سنتی کاشان که بروید، یک تیر و صد‌ها نشان زده‌اید. تاریخی کهن و اصالتی ماندگار صفاتی است که برای نگین کویر ایران و بازار پررونق‌ کاشان باید برشمرد. قدم‌گذاشتن در این مکان تاریخی و زیبا، به همراه خرید سوغاتی، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات سفر به شهر کاشان را رقم بزند.

بازار بزرگ کاشان، در دوران صفویه ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های این شهر محسوب می‌شود. این مکان تاریخی و باشکوه، از دیرباز تاکنون، مورخان و جهان‌گردان بسیاری را غرق در جلال و عظمت خود کرده است، به‌ گونه‌ای که گردشگران فراوانی از سراسر جهان از آن تمجید کرده‌اند.

البته به غیر از بازار معروف کاشان، می‌توان به بازار بزرگ صفویه اشاره کرد که شامل کالاهایی مثل پوشاک مردانه، زنانه، بچه‌گانه و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی است. همچنین مراکز خریدی مثل مجتمع تجاری سبز، مرکز خرید شفق، مرکز خرید سپید و جمعه بازار کاشان برای خرید مناسب هستند.

مسیرهای دسترسی به کاشان

  • فرودگاه کاشان

در سال ۱۳۷۱ فرودگاه کاشان افتتاح شد، این فرودگاه در ۱۲کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار دارد. بلیط هواپیما کاشان را می‌توانید به‌صورت روزانه از چندین شرکت هواپیمایی همچون ایران ایر، آتا و آسمان از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و از شرکت‌های هواپیمایی کیش ایر و ایران ایرتور از فرودگاه بین‌المللی کیش تهیه کنید.

  • راه آهن

برای خدمت‌رسانی به مسافرانی که قصد سفر از طریق خطوط ریلی به کاشان دارند، در این شهر ۱ ایستگاه مرکزی راه آهن ساخته شده که کاشان را به شبکه ریلی سراسری کشور، وصل می‌کند و می‌توانید بلیط قطار کاشان را بخرید. البته هم‌اکنون نیز، پروژه ایستگاه قطار سریع‌السیر در این شهر در حال انجام است.

  • راه های زمینی

برای رسیدن به شهر کاشان از سمت تهران، بهترین راه این است که به طرف اتوبان تهران ‌قم حرکت کنید، این اتوبان ۳ بانده است و می‌توانید از امکاناتی از قبیل اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و نمازخانه‌های موجود در آن استفاده کنید. پس از رسیدن به قم، اتوبان قم‌ ‌کاشان سر راه شما قرار می‌گیرد که به کاشان منتهی می‌شود. در موقعیت عادی، فاصله ۲۴۴‌کیلومتری از تهران تا کاشان به‌طور متوسط در ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه طی می‌شود.

اگر از سمت اصفهان قصد خرید بلیط اتوبوس کاشان را دارید، حدوداً ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه را باید در آزادراه اصفهان‌ ‌کاشان سپری کنید و از شهرهای شاهین شهر، میمه و نطنز بگذرید تا به این شهر برسید.

به لحظات خداحافظی با شهر تاریخی و زیبای کاشان رسیدیم. بی‌شک جاهای دیدنی کاشان و جاذبه‌های توریستی و گردشگری آن آنقدر زیباست و سفر به کاشان آنقدر خاطرات خوب در پی دارد که ارزش برنامه‌ریزی و تدارک یک سفر حتی چند روزه را داشته باشد. در بهار و مخصوصاً اردیبهشت فرصت را از دست ندهید و هر طور که شده خودتان را به کاشان برسانید تا همه توصیفات این نوشته را به چشم ببینید و همه شکوه و جلالش را با جان و دل حس کنید. در پایان سفر هم اگر توانستید، شما گزارشگر ره بال آسمان باشید. در بخش نظرات از خاطرات و تجربیات خوبتان بگویید تا بقیه هم به عظمت این شهر خاص پی ببرند.

۱. بهترین فصل سفر به کاشان چه زمانی است؟

بهار و مخصوصاً اردیبهشت که جشنواره گلاب‌گیری در کاشان برگزار می‌شود، بهترین زمان سفر به کاشان است.

۲. جاهای دیدنی کاشان کدامند؟

کاشان و اطرافش جاهای دیدنی بی‌شماری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به حمام فین، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه عامری‌ها، مسجد جامع و چندین جای دیگر اشاره کرد.

۳. برای اقامت در کاشان به کجا برویم؟

هتل نگین، هتل خانه عامریان، هتل خانه منوچهری، هتل‌ خانه مرشدی کاشان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و…

۴. بهترین رستوران‌های کاشان کدامند؟

رستوران تالار آینه، سرای عامری‌ها، رستوران خانه منوچهری‌ها، سفره‌خانه سنتی مظفری، رستوران ستاره طلایی، رستوران انار و…

۵. سوغات کاشان چیست؟

صنایع دستی، انواع شیرینی، انواع عرقیجات گیاهی و بهترین گلاب ایران از سوغات کاشان هستند.

استان اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.