آبشار شکرآب تهران | زیباترین آبشار در همسایگی پایتخت

1

زندگی روزمره و مشغله‌های زیاد تا حدودی خسته‌کننده است. به‌ویژه اگر در شهرهای بزرگی مثل پایتخت زندگی می‌کنید، باید زمانی را برای آرامش و استراحت بگذارید. تعطیلات آخر هفته و روزهای گرم تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید به آغوش طبیعت بروید. گشت‌وگذار در هوای پاک روحتان را زنده و خستگی را از تنتان بیرون می‌کند. آبشار شکرآب از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید. این آبشار فاصله زیادی تا تهران ندارد و انتخابی مناسب است. تماشای این آبشار زیبا بی‌تردید حس‌وحال نابی به شما می‌دهد.

آبشار شکرآب کجاست؟

معرفی آبشار شکرآب آهار

این آبشار یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. احتمالاً اسم اوشان و فشم را شنیده‌اید. این منطقه از بخش‌های ییلاقی تهران است و هوای دل‌پذیری دارد. برای بازدید از این آبشار باید به شمال تهران بروید و خودتان را به فشم برسانید. آبشار شکرآب در روستایی به اسم شکرآب در توابع آهار است و فاصله زیادی تا فشم ندارد.

روستای شکرآب کجاست؟

شکرآب از روستاهای خوش‌آب‌وهوای اطراف تهران است. برای رفتن به این منطقه ییلاقی باید به شمیرانات در بخش رودبار قصران بروید. بعد از پشت‌سرگذاشتن روستاهای مختلف به روستایی به اسم آهار می‌رسید. روستای شکرآب تا روستای آهار فاصله کمی دارد. اگر به غرب روستای شکرآب بروید، به روستای زیبای شهرستانک می‌رسید.

معرفی آبشار شکرآب آهار

شکرآب از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار در شمال ایران و در بخشی از دامنه‌های البرز جاری می‌شود. وجود این آبشار بر هوای این منطقه هم تأثیر بسیاری دارد. گروه‌های متعددی کوه‌نوردی و گردشگرها برای بازدید از این آبشار تا روستای شکرآب می‌روند. با آب‌شدن برف‌ها حجم آب چند برابر می‌شود و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. این آبشار در ادامه به‌شکل رود در دل دره مسیرش را ادامه می‌دهد تا به روستا برسد. آب این رود زمین‌ها و باغ‌های اطراف روستا را سیراب می‌کند.

جاذبه های گردشگری آبشار شکرآب تهران

زیبایی‌های مسیر رسیدن به آبشار شکرآب تهران

زیبایی‌های مسیر رسیدن به آبشار شکرآب تهران

نه‌تنها آبشار شکرآب آهار تماشایی است، بلکه در مسیر رسیدن به آن مناظر شگفت‌انگیزی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. زمانی که از روستا به‌سمت آبشار می‌روید، می‌توانید از باغ‌های آلبالو و گیلاس دیدن کنید. در ماه فروردین شکوفه‌های گیلاس زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کنند. از اواخر خرداد تا اوایل تیر، شاخ‌وبرگ درخت‌ها زیر بار میوه‌ها کمر خم می‌کنند. در این مسیر طبیعتی زیبا، دره‌های و دامنه‌های سرسبز انتظارتان را می‌کشد. این منطقه پوشش انبوهی از انواع گیاه‌ها و درخت‌ها دارد.

اگر داروهای گیاهی را بشناسید، می‌توانید در این مسیر آویشن کوهی، ریواس و گل‌گاوزبان هم پیدا کنید. رود شکرآب از بین دامنه‌ها جاری است و راهنمای خوبی برای رسیدن به پای آبشار است. تا اواخر بهار برف کمی روی قله‌ها باقی می‌ماند و تصویری تماشایی را از خودش نشان می‌دهد. آب‌وهوای دل‌پذیر کوه هم همه‌‌چیز را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی آبشار

تصویر این آبشار در دل دره‌ای سرسبز، دست کمی از تابلوی نقاشی ندارد. مسیر ناهموار کوهستان را که پشت سر بگذارید، به پای آبشار می‌رسید. با هر نسیم، رطوبت دل‌چسبی پوست صورتتان را نوازش می‌کند. شاید آبشار شکرآب آهار به این شکل به مهمان‌هایش خوشامد می‌گوید. روی یکی از تخته‌سنگ‌ها بنشینید و به صدای برخورد آب با صخره‌ها گوش بدهید. نوای جادویی طبیعت آرامش‌بخش است.

شنا و آب‌تنی در آبشار شکرآب آهار

شنا و آب‌تنی در آبشار شکرآب آهار

تا آنجا که رسیدید، تنی به آب بزنید تا خنکی آن سرحالتان کند. چشم‌هایتان را ببندید و بگذارید جریان آب از بین پاهایتان بگذرد. این کار خستگی مسیر را از تنتان بیرون می‌کند. آب‌تنی در آب خنک در روزهای گرم تابستان لذتی وصف‌نشدنی دارد. البته حواستان باشد بعضی از صخره‌ها و سنگ‌ها لیز هستند؛ پس بااحتیاط از روی آن‌ها بگذرید.

  • عکاسی

نمی‌شود این زیبایی خیره‌کننده را دید و ثبت نکرد. دوربین عکاسی یا گوشی همراه فرقی ندارد. با هر امکاناتی که دارید، می‌توانید عکس‌هایی تماشایی از چشم‌انداز آبشار شکرآب تهران ثبت کنید. کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید تا عکس‌هایتان هیجان‌انگیز بشود.

امکانات رفاهی آبشار شکرآب تهران

طبیعت هرچقدر بکرتر باشد، دیدنی‌تر است. به همین خاطر اطراف آبشار شکرآب آهار امکانات خاصی وجود ندارد؛ اما می‌توانید تا امامزاده نزدیک آبشار بروید و از نمازخانه و سرویس بهداشتی آنجا استفاده کنید. همچنین قهوه‌خانه‌ای کنار امامزاده هست که با غذاهای خوش‌مزه‌اش از گردشگرها پذیرایی می‌کند.

نکات مهم برای بازدید از آبشار شکرآب تهران

بازدید از آبشار شکرآب تهران

برای بازدید از این آبشار باید حواستان به چند نکته مهم باشد. یادتان نرود که باید تا پای آبشار حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید؛ پس برای این کار کفشی مناسب بپوشید. گذشتن از مسیرهای ناهموار و شیب‌دار برای افراد سالمند و کودکان مناسب نیست. آن‌ها نمی‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

برای اقامت یا کمپ در طبیعت وسایل ضروری را همراهتان ببرید؛ البته سعی کنید کوله‌تان سبک باشد تا در طول مسیر خسته نشوید. لیستی از این وسایل را برایتان می‌گذارم. مواد خوراکی، آب آشامیدنی، لباس اضافه، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز، پول نقد، داروهای ضروری و غیره.

مهم‌ترین نکته در بازدید از طبیعت، حفظ و نگهداری آن است. کافی است چند پلاستیک زباله همراهتان باشد و آشغال‌ها را در آن بیندازید. شکستن شاخ‌وبرگ درخت‌ها برای روشن‌کردن آتش کار درستی نیست. کمی ذغال ببرید و به‌راحتی آتش روشن کنید؛ البته در زمان برگشت از خاموش‌بودن آتش مطمئن بشوید.

امکان کمپ یا اقامت در اطراف آبشار شکرآب آهار

کمپ‌کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها در دل طبیعت است. خبر خوب این است که می‌توانید در نزدیک آبشار اتراق کنید و شب را در طبیعت بگذرانید. برای این کار بهتر است به دشتی بروید که بالای آبشار است. زمانی که می‌خواهید از کنار امامزاده به‌سمت آبشار بروید، دو پاکوب می‌بینید. مسیر سمت چپ شما را به دشت‌های بالاتر از آبشار می‌رساند. در این دشت شگفت‌انگیز چادرتان را برپا کنید. چشمه‌‌ای هم در همان جا هست که آبی گوارا دارد.

امکان کمپ یا اقامت در اطراف آبشار شکرآب آهار
دامنه‌های سرسبز بین مسیر هم مکان مناسبی برای پیک‌نیک هستند. کنار رودخانه سطح همواری را پیدا کنید و زیر سایه درخت‌ها بنشینید. رودخانه پرتلاطم است و در زمان برخورد به سنگ‌ها صدای گوش‌نوازی دارد. نوشیدن یک لیوان چای تازه‌دم در هوای خنک کوهستان، تفریحتان را کامل‌تر می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف آبشار شکرآب آهار

اطراف آبشار جاهای دیدنی زیادی برای گردش و تفریح هست؛ پس خوب است برنامه‌ای بچینید و به دیگر جاذبه‌های دیدنی آن منطقه هم سری بزنید. هم فال است و هم تماشا!

  • امامزاده شکرآب

امامزاده شکرآب از جاهای دیدنی اطراف آبشار شکرآب آهار

در نزدیکی آبشار، می‌توانید از امامزاده شکرآب دیدن کنید. این امامزاده از اماکن مقدس روستاست. در این مکان دو امامزاده به اسم‌های سید طاهر (ع) و سید زاهد (ع) را به خاک سپرده‌اند. این امامزاده‌ها از نوادگان امام سجاد (ع) هستند. ساخت بنای این امامزاده به دوره صفویه برمی‌گردد؛ اما در دوره قاجار آن را بازسازی کرده‌اند. در محوطه امامزاده سکوهایی را برای برپایی چادر مهیا کرده‌اند. همچنین چند اتاق اجاره‌ای برای اقامت هم هست. درخت‌های تنومند اطراف این محوطه را پوشانده‌اند و جلوه زیبایی دارند.

  • روستای شکرآب از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شکرآب

شکرآب از زیباترین روستاهای اطراف تهران است که طبیعتی چشمگیر دارد. این روستا پوشیده از درخت‌های تنومند و سرسبز است. خیلی‌ها این روستا را به‌خاطر باغ‌های بزرگ میوه‌مثل باغ آلبالو و گیلاس می‌شناسند. روستای شکرآب در گذشته محل تفریح شاه‌های قاجاری بود. به لطف چشمه‌ها، قنات‌ها و رودهای پرآب طبیعت روستا تماشایی است. این روستا مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار و گذراندن اوقات فراغتتان در طبیعت می‌شود. از روستای شکرآب تا روستای آهار فاصله زیادی نیست. اگر دلتان خواست، می‌توانید مسیر بین دو روستا را پیاده‌روی کنید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید آبشار شکرآب آهار در تهران

بهترین زمان بازدید از آبشار شکرآب تهران بهار و تابستان است. در این زمان از سال، برف‌ها آب شده‌اند و رودها خروشان هستند. با شکفتن شکوفه‌های گیلاس، منطقه شکرآب مثل بهشتی کوچک است. می‌توانید کنار درخت‌های گیلاس عکس یادگاری بیندازید. هر نسیمی که بوزد، شکوفه‌ها در هوا رقصان می‌شوند و به زمین می‌افتند. در تابستان هم میوه‌های خوش‌آب‌ورنگ از شاخه‌ها آویزان هستند. هوا هم خنکی مطبوعی دارد؛ البته نمی‌شود از چهره پاییزی این منطقه چشم پوشید. در روزهای پاییزی باید شرایط آب‌وهوا را از قبل بررسی کنید تا باران‌های پاییزی غافلگیرتان نکند.

مسیر دسترسی

برای بازدید از این آبشار در ابتدا خودتان را به بخش شمیرانات استان تهران برسانید. فاصله آبشار شکرآب تا میدان تجریش تهران حدود 46 کیلومتر است. از بزرگ‌راه شهید بابایی به میدان قائم بروید. بعد از این میدان می‌توانید وارد جاده فشم بشوید. مسیر را ادامه بدهید تا به رودبار قصران برسید. در ۴کیلومتری فشم دوراهی‌ وجود دارد که باید به سمت چپ بپیچید. روستاهای اوشان، باغ‌گل، ایگل، آهار و شکرآب در این مسیر هستند. روستای آهار را که پیدا کنید، روستای شکرآب هم در همان نزدیکی است. این روستا تا فشم حدود 13 کیلومتر فاصله دارد.

بهتر است قبل از واردشدن به روستای شکرآب، خودروی شخصیتان را در مکان مناسبی پارک کنی؛ زیرا مسیرهای داخل روستا باریک است و با ورود تعداد زیاد ماشین، رفت‌وآمد سخت می‌شود. همچنین با این کار دیگر مزاحمتی برای بومی‌ها به وجود نمی‌آید. از اینجای مسیر ماجراجویی‌تان شروع می‌شود. از داخل روستای آهار و شکرآب تا کنار آبشار باید مسیری دوساعته را پیاده‌روی کنید. پاکوب‌هایی در این مسیر مشخص است که جهت درست را نشانتان می‌دهد. بعد از رسیدن به امامزاده فقط 10 دقیقه تا آبشار فاصله دارید. در دوراهی بعد از امامزاده، پاکوب سمت راست را انتخاب کنید تا به آبشار شکرآب تهران برسید. برای دسترسی راحت‌تر به آبشار می‌توانید از راهنماهای بومی کمک بگیرید.

آبشار شکرآب از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است. این سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشتید؟ اگر برای رفتن به این آبشار مشتاق هستید، برنامه سفر را بچینید؛ البته اگر در گذشته به بازدید از این آبشار رفته‌اید، خواندن تجربه‌‌هایتان برای ما سودمند است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه فشم، بخش رودبار قصران، روستای شکرآب.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

در فاصله 10 دقیقه از این آبشار امامزاده‌ای هست که کنار آن سرویس بهداشتی، نمازخانه و اتاق اجاره‌ای وجود دارد.

از میدان تجریش تهران تا این آبشار حدود 46 کیلومتر فاصله است.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. مجید می گوید

    سلام صدای دلنشین پرندگان وهاوای خنک ومنظره دل انگیز چون تابلو های باور نکردنی وطبیعتی دست نخورده وبومی های مهربان ومهمان نواز روبا خلوتی بکر وبه یاد ماندنی نمونه نداره اگر هزار بار برید باز دوست دارید برید دلم پر کشید برای شکر اب واون پیر نرد قهوه چی وچایی البالویی رنگش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.