جزیره هندورابی | سزمینی ناشناخته در آب‌های خلیج فارس

3

در جنوب ایران، به لطف خلیج نیلگون همیشه فارس، جزایر متعددی سر از آب بیرون آورده‌اند. زیبایی هر کدام از این جزایر هوش از سرتان می‌برد و برای مدتی شما را در اسرار و سکوت شنیدنی خود غرق می‌کند. یکی از این سرزمین‌های ناب که تا حدودی ناشناخته مانده، جزیره هندورابی در همسایگی کیش است و زیر مجموعه این جزیره محسوب می‌شود. ره بال آسمان در این سفر به سراغ دنیای کمتر شناخته شده هندورابی رفته است تا از زیبایی‌های بکر آن و از سکوت و آرامش رویایی این جزیره برایتان بگوید.

جزیره هندورابی در کجای نقشه ایران جا خوش کرده است؟

جزیره هندورابی در جنوب ایران و در آب‌های خلیج فارس، بین دو جزیره کیش و لاوان واقع شده است. این جزیره کوچک و بکر بخشی از جزیره کیش، در شهرستان لنگه و در استان هرمزگان محسوب می‌شود. جزیره کیش با فاصله‌ای در حدود ۲۸ کیلومتر در محدوده جنوب شرقی این جزیره دیده می‌شود و امروزه یکی از سرگرمی‌های مسافران کیش، گشت‌وگذار در هندورابی است. بندر چیرویه در بخش شیب‌کوه در شمال جزیره هندورابی با فاصله تقریبی ۹ کیلومتر و بندر لنگه در شرق آن با فاصله‌ای نزدیک به ۱۳۳ کیلومتر واقع شده‌اند و دسترسی مناسبی به این جزیره دارند. بندرعباس نیز کمی دورتر از بندر لنگه در شرق هندورابی واقع شده است و نزدیک ۳۲۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.

از جزیره هندورابی بیشتر بدانید

جزیره هندورابی در نزدیکی جزیره کیش

هندورابی یکی از خاص‌ترین جزیره‌های خلیج فارس است که همچون جزایر هرمز و هنگام، حال‌وهوایی ناب و بکر دارد. در واقع خلیج فارس و تمام خشکی درون و اطراف آن، اتمسفری جادویی دارند. سفر به این مناطق، بخشی از ذهنتان را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از هر بار سفر، وسوسه شیرین دوباره رفتن، رهایتان نمی‌کند. خاص بودن جزیره هندورابی، با نام آن شروع می‌شود. ترکیبی از هند و رابی که داستان‌های جالبی در مورد این ترکیب وجود دارد. بر اساس یک افسانه قدیمی، این جزیره محل وصال دو دلداده با نام‌های هند و رابی بوده و به همین دلیل این جزیره هم‌اسم آنها شده است.

نمایی زیبا از سواحل جزیره هندورابی

هندورابی با تمام سادگی خود، جزیره‌ای کوچک و زیبا است که در آن خبری از صخره‌ها و کوه‌های بلندقامت نیست؛ اما این مزیت را دارد که در بیشتر نقاط آن، به هرسو که چشم بیندازید، بستر نیلی خلیج فارس پیش رویتان است و زیر نور خورشید می‌درخشد. بیشترین ارتفاعات این جزیره در قسمت غربی آن واقع شده است و بلندترین نقطه آن در حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد. سکوت و آرامش این جزیره شما را به یاد فیلم دور افتاده خواهد انداخت و تصور می‌کنید در این جزیره تنها هستید. البته نگران نباشید! شما با چالش‌هایی که «تام هنکس» در فیلم با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، هرگز روبه‌رو نخواهید شد. در این جزیره زمان شما فقط با آرامش، لذت و تفریح پر خواهد شد. در ضمن هندورابی هم چندان خالی از سکنه نیست و طبق سرشماری سال ۹۵، این جزیره خانه ۱۹۱ نفر است که بیشتر آنها از نژاد عرب هستند. این تعداد محدود از ساکنان جزیره، به سبک زندگی بسیاری از مردمان جنوب، ماهیگیر هستند.

دیدنی‌های هندورابی

سواحل صخره‌ای هندورابی

جزیره کوچک هندورابی روستاهای کوچک‌تری را در آغوش گرفته است. روستاهای هندورابی، دورات و صرات در این جزیره واقع شده‌اند و سادگی بناهای خانه‌های روستایی، جذابیت آن‌ها را بیشتر می‌کنند. از آنجایی که خاک ارزشمند جنوب ایران و آب‌های خلیج فارسی، زمانی جولانگاه پرتغالی‌ها بوده است، در هندورابی هم می‌توانید خرابه‌های بناهای یادگار مانده از تاریخ حضور ارتش آنها را ببینید.

قبرستان قدیمی جزیره نیز علاوه بر ایرانیان، محل دفن پرتغالی‌ها هم بوده و در این گورستان قدیمی شاهد سنگ گورهایی خواهید بود که بنا به جنسیت جسد تفکیک شده‌اند. مردان جزیره با یک سنگ قبر و زنان با دو سنگ قبر در این منطقه آرامیده‌اند. در این جزیره بنای قدیمی مسجدی نیز وجود دارد که با معماری ساده و سنتی خود در خاک هندورابی خودنمایی می‌کند. این مسجد تک‌مناره بسیار کوچک و جمع‌وجور است و به نسبت تعداد ساکنان جزیره ساخته شده است. در قسمتی از جزیره بنای قدیمی آب انبار را خواهید دید که منبع ذخیره آب شیرین برای مصرف مردمان محلی است، آب‌انباری ساده‌تر از آب انبار کیش.

علاوه بر بافت قدیمی و ساده جزیره، سواحل شنی و صخره‌ای آن نیز از جاذبه‌های توریستی این منطقه محسوب می‌شود. سواحل بکر جزیره هندورابی به رسم جزیره‌های لوکس خلیج فارس آراسته نشده است، اما همین سادگی آن دلیل زیبایی بیش از حدش است.

تنوع جانوری در جزیره

هندورابی در مقابل جزایر معروفی همچون قشم، کیش، هنگام و… مساحتی نقلی دارد؛ اما تنوع جانوری در همین فضای کوچک، بسیار مطلوب است. به حدی که چشم شما به تماشای مرجان دریایی در سواحل شمالی عادت می‌کند. همچنین تنوع آبزیان دریایی این جزیره فوق‌العاده است و در بین آنها می‌توان به یونیک، پیکاسو، جراح ماهی دم زرد، ملوان، طوطی ماهی و… اشاره کرد. کافی است یک‌بار غواصی را در آب‌های این جزیره که یکی از زیباترین جزیره های ایران است را تجربه کنید تا از رنگارنگی ماهیان متنوع این منطقه به وجد بیایید. علاوه بر موجودات دریایی، گونه‌هایی از پرندگان همچون باز و شاهین، آسمان این جزیره را آراسته‌اند.

لاک پشت‌های جزیره هندورابی

علاوه بر تمام این زیبایی‌ها، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل جزیره، تصویری دیگر از زیبایی حیات جانوری را در هندورابی به رخ می‌کشد. تقریبا از اواسط اسفند تا اواخر خرداد، سواحل هندورابی از لاک‌پشت‌ها پوشیده می‌شوند. این لاک‌پشت‌ها با کندن چاله‌ای تخم‌گذاری را شروع می‌کنند و ساحل با وجود این موجودات زیبا و تلاش آنها برای ادامه بقا، بیش از پیش بکر و تماشایی به‌نظر می‌رسد.

خوش‌گذرانی‌های جزیره هندورابی

هرچند که این جزیره جمع‌وجور هنوز بکر است و رنگ‌ولعاب جزایر لوکس و توریستی را به خود نگرفته است، اما برای تفریح‌های مهیج آبی می‌توانید روی آن حساب کنید. در کلوپ تفریحات آبی جزیره این شانس را خواهید داشت که آدرنالین خونتان را بازی مهیج جت اسکی بالا ببرید یا برای لذت از دنیای زیر آب، غواصی را تجربه کنید. موتورهای چهارچرخ و سافاری از دیگر لذت‌های مفرح این جزیره هستند و برایتان خاطره‌ای خوش خواهند ساخت.

وقت‌گذرانی در سواحل بکر و صخره‌ای هندورابی، زیر پرتوهای آفتاب جنوب، یکی دیگر از تفریحات لذت‌بخش جزیره است. اگر اهل آرامش هستید و با هیجان میانه خوبی ندارید، سکوت سواحل خاص و طبیعی این جزیره را از دست ندهید.

چطور به جزیره هندورابی برویم؟

بیشتر مسافران جزیره کوچک هندورابی، ابتدا بلیط هواپیما کیش را می‌خرند و بعد از آن‌جا راهی این منطقه می‌شوند. در واقع سفر به کیش با چند ساعتی گشت‌وگذرا در هندورابی زیباتر می‌شود. اگر از کیش راهی این منطقه می‌شوید، باید به اسکله ماهیگیری بروید و سپس سوار قایق شوید. این سفر کوتاه در حدود یک‌ساعت و نیم طول خواهد کشید.

خط هوایی کیش به هندورابی هم از سال ۹۶ با ساخت فرودگاه در این جزیره کوچک راه‌اندازی شد. به‌محض شروع پرواز در خاک کیش، در حدود ۱۲ دقیقه بعد در هندورابی خواهید نشست.

همچنین بندر چیرویه واقع در شهرستان بندر لنگه، نزدیک‌ترین نقطه به هندورابی است و تنها ۲۰ دقیقه زمان لازم دارید تا به مقصد برسید. بعد از رسیدن به این بندر با کمک قایق‌های موتوری خودتان را به هندورابی برسانید.

دانستنی‌هایی برای سفر به جزیره هندورابی

  • حتما بطری آب معدنی همراه خود داشته باشید. زیرا آب جزیره از چاه و آب‌انبار تامین می‌شود.
  • بهتر است در بندر چیرویه یا جزیره کیش، خوراکی و سایر وسایل مورد نیاز برای سفر به هندورابی را تهیه کنید. زیرا در این جزیره فقط یک سوپرمارکت وجود دارد.
  • یک رستوران در کنار کلوپ تفریحات آبی این جزیره وجود دارد.
  • بیشتر مردم روستا به زبان عربی صحبت می‌کنند.
  • پروژه‌های عمرانی و رفاهی در این جزیره در حال اجرا هستند تا هندورابی به یکی از نقاط گردشگری خلیج فارس تبدیل شود.
  • با توجه به اقلیم جنوبی این جزیره، بهترین زمان سفر به آن اوایل پاییز تا اواسط بهار است.

سفر به هندورابی بدون شک به یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی شما تبدیل خواهد شد. پیش از سفر به این منطقه، نکات فوق را به خاطر بسپارید تا از گشت‌وگذارتان لذت بیشتری ببرید.

آیا تا به‌حال به هندورابی سفر کرده‌اید؟ از خاطرات‌تان برایمان بگوییم؟ ما به کدام بخش از جزیره اشاره نکرده‌ایم؟ شما سفر ما را کامل کنید.

3 نظرات
  1. نرگس حسینی می گوید

    من چند بار به کیش سفر کردم ولی تا به حال قسمت نشده به جزیره هندورابی برم.ممنون از مطالب خوبتون

  2. پروانه شاه محمدی می گوید

    سلام عزیزم
    ممنونم بابت اطلاعات جامع و کاملی که به اشتراک گذاشتین
    منم عاشق سفرم
    حتما برنامه میذارم برای دیدن زیبای ایران عزیزمون
    شاد و سلامت باشید .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام پروانه عزیز
      ما هم از شما ممنونیم که با این پیامتون به ما انرژی مثبت منتقل کردید.
      به امید ایران همیشه آباد، شاد و سلامت باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.