دانشگاه سه گوش اهواز | گوشه کوچکی از تاریخ بلند ایران

0

دانشگاه‌ها برای کسب تجربه و علم ساخته می‌شوند؛ اما کمتر دانشگاهی است که خود سرشار از تجربه باشد و سرد‌ و‌ گرم روزگار را چشیده باشد. دانشگاه سه گوش اهواز دانشگاهی است پر از تجربه ساختمانی که جنگ جهانی را به چشم دیده و از سلطه بیگانگان بر کشورش غم‌ها خورده است. البته تنها جذابیت این ساختمان سرگذشتش نیست، معماری خاص ساختمان دلیل دیگر معروفیت و محبوبیت این بنا است؛ پس کوله‌بار خود را جمع کنید تا در زمان سفر کنیم و گذشته این بنا را ببینیم.

دانشگاه سه گوش اهواز کجاست؟

عکس دانشگاه سه گوش اهواز

احتمالاً شما با شنیدن نام دانشگاه معروف اهواز به یاد دانشگاه جندی شاپور می‌افتید؛ اما جندی شاپور تنها دانشگاه با قدمت و اصالت دیار مردمان کارون نیست. دانشگاه سه گوش روزی گوشه‌ای از جندی شاپور را در خود جا داده بود و امروز هم‌شیره دانشگاه جندی شاپور است. برای سفر به یکی از دوگانه دانشگاه با افتخار اهواز به استان خوزستان سفر کنید و به ترتیب به اهواز، خیابان امام موسی صدر، فلکه سه گوش و دانشگاه سه گوش بروید.

قدمت و تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

عکس بافت قدیمی دانشگاه سه گوش اهواز

وقتی بنایی ساخته می‌شود از ابتدا کاربرد آن مشخص است؛ اما این دانشگاه برای پیداکردن هدف خود مسیری پرپیچ‌وخم را طی کرده است. وقتی این بنا در سال 1308 ساخته شد به‌عنوان بانک ملی مرکزی اهواز به بهره‌‌برداری رسید. سه سال بیشتر از عمرش نگذشته بود که به او گفتند از امروز تو ساختمان اداره حکومت ولایتی یا همان استانداری هستی. هنوز در گیرودار استانداری بود که طوفان جنگ آرامش گنجشکی او را بهم زد و در یک چشم بر‌هم زدن او مرکز استقرار نیروهای متفقین در سال 1321 شد. این بنا قرار بود کمک حال مردم باشد نه مرکز استراحت اجنبی‌ها؛ اما روزگار با که خوب تاکرده که با این بنا باشد. جوانی این بنا هم در بغض‌‌‌و‌قهر از بیگانه طی شد، در سال ۱۳۳۰ مرکز اصل چهار ترومن آمریکا یا همان استانداری، فرمانداری و اداره کل دارایی بیگانگان بود.

چرخ روزگار بالاخره به کام دانشگاه سه گوش اهواز گشت. ساتمان در سال‌ 1336 به قیمت 2میلیون و 200هزار تومان از بانک مرکزی خریداری و به دانشکده پزشکی جندی شاپور تبدیل شد. چند سال بعد یعنی سال 1345 تا 1350 چند شغل عوض کرد و به شغل‌های سرای تربیت دبیر، مرکز تربیت عالی، مرکز علمی و سمعی‌بصری، دانشکده علوم و سازمان مرکزی دانشگاه جندی شاپور رو آورد. سال 1350 بود که به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور تبدیل شد. گذر زمان و بالارفتن سن و تحمل رنج‌های فراوان همه‌و‌همه دست‌به‌دست هم دادند تا این بنای مقاوم را فرتوت کنند. در سال 1389 بود که تحمل بنا به روبه اتمام رفت؛ ولی مردم قدردان زحمات او بودند؛ پس شروع به مرمت این بنا کردند تا او را در تاریخ جاودان کنند. این بنا هم‌اکنون در دست مرمت و بازسازی است.

معماری دانشگاه سه گوش اهواز

بیشتر بناهای معروف ایران در خود نشانی از هنر و معماری گذشته دارند. دانشگاه سه گوش اهواز هم تلفیقی از گذشته و حال است. در این بنا معماری ساسانی‌اسلامی با معماری رایج دوران پهلوی تلفیق شده است. یعنی کاشی‌کاری‌های دوران اسلامی دقیقاً تکرار شده و همراهی قوس‌های دایره‌‌ای شکل و آجری دوران پهلوی آن را بنایی بی‌نظیر تبدیل کرده است. البته ظاهر خارجی بنا یعنی سه گوش‌بودن آن علت اصلی جلب‌شدن توجه‌ها به سمت این بناست.

معمار دانشگاه سه گوش اهواز

آندره گدار معمار فرانسوی و خوش‌ذوقی که در دوره پهلوی رئیس اداره باستان‌شناسی ایران بود خالق این بناست. این معمار فرانسوی کلاه فرنگی آرامگاه حافظ و کتابخانه ملی ایران را هم طراحی کرده است. اولین دانشگاه هنرهای زیبای ایران را نیز این فرد ساخت. این فرد با هنر و ذوقی که از خود نشان داد، نام خود را در فرهنگ‌و‌هنر ایران ثبت کرد. او ثابت کرد خارجی‌بودن با بیگانه‌بودن متفاوت است. او ثابت کرد می‌توان خارجی بود؛ ولی به سرزمینی خدمت کرد.

کاربری کنونی دانشگاه سه گوش اهواز

عکس کاربری کنونی دانشگاه سه گوش اهواز

بانک‌ها فقط مکان‌هایی پر از پول یا مربوط به کارهای مالی نیستند. یک ساختمان قدیمی مانند دانشگاه سه گوش هم می‌تواند بانک باشد. بانکی از خاطرات، بانکی از تجارب و بانکی برای شناخت یک تاریخ. ساختمان سه گوش با کوله‌باری از تجارب و خاطرات، پس از استراحتی کوتاه مدت حالا در دل خود موزه کوچکی جا داده است. موزه‌ای به کوچکی دانش ما از تاریخ. موزه علم و فناوری اهواز شغل جدید این ساختمان مسن است. البته قرار است به این موزه قسمت‌های دیگری هم اضافه شود.

جاهای دیدنی اطراف دانشگاه سه گوش اهواز

جاهای دیدنی اهواز بسیار است و ذکر تمام آن‌ها در اینجا امکان‌پذیر نیست؛ پس ما سه جاذبه نزدیک به دانشگاه سه گوش را معرفی می‌کنیم تا راحت‌تر برای بازدید برنامه‌ ریزی کنید. با ره بال آسمان همراه باشید.

  • کاروانسرای معین التجار

عکس کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین التجار با هدف پیشرفت تجارت در قسمت اتصال کارون با دریا یعنی اهواز ساخته شد. صاحب این بنا حاج محمد تقی معین التجار است. متأسفانه چند سال پیش این بنا دچار آتش‌سوزی شد و قسمت زیادی از آن سوخت؛ اما کاروانسرا هنوز پر است از خاطرات زیبا و وصف نشدنی.

  • موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه هنرهای معاصر اهواز همکار و همسایه ساختمان سه گوش محسوب می‌شود. این ساختمان پر است از آثار هنرمندان که بیشتر آن‌ها اهوازی هستند. ساختمان به غیر از نمایش هنر هنرمندان خلاق اهوازی بخشی را برای برپایی سمینار یا نشست‌های خاص تهیه کرده است.

  • پل هشتم اهواز (پل غدیر اهواز)

عکس پل غدیر اهواز

پل هشتم اهواز بلندترین پل اهواز به شمار می‌رود. پل کابلی اهوازی قبل از افتتاح پل مشکین‌شهر بزرگ‌ترین پل کابلی خاورمیانه به حساب می‌آمد. این پل در کنار پل سفید اهواز در شب بسیار دیدنی هستند.

بهترین زمان بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز

دانستن درباره آب‌و‌هوای اهواز کافی است تا زمان سفرمان به دیار مردمان خونگرم مشخص شود. بهترین زمان سفر به اهواز زمانی است که دمای هوا و شرجی‌بودن آن کم شده باشد و مسافرت به اهواز افزایش پیدا کرده باشد. در کل بهترین زمان سفر به اهواز اوایل بهار و پاییز است و افزایش مسافرت در این فصول امکان بازدید شما از تمام جاذبه‌های اهواز را فراهم می‌کند. البته اگر به قصد عکاسی به این شهر سفر می‌کنید، باید حواستان به زیبایی‌های طبیعی اطراف ساختمان باشد به‌عنوان مثال درخت‌های رشید و قدیمی اطراف ساختمان سه گوش که در هر فصل منظره زیبای خاص خود را دارند.

مسیر دسترسی به دانشگاه سه گوش اهواز

جنوب ایران و مخصوصاً اهواز غنی‌ترین جاذبه‌های ایران پهناور را دارند. سالیانه تعداد زیادی مسافر از داخل و خارج برای دیدن این ناحیه تدارک سفر می‌بینند. این بازدید زیاد باعث شده مسیرهای منتهی به جاذبه‌ها راحت پیدا شوند. همچنین نام این جاذبه‌ها به گوش مردم آشناست؛ پس نگران پیداکردن مسیر یا گم‌شدن در شهر غریب نباشید، با پرسیدن آدرس از افراد محلی به‌راحتی مقصد را پیدا می‌کنید. بعد از اینکه از مقصد، خود را به اهواز رساندید دنبال تابلوی خیابان امام موسی صدر بگردید. با یافتن خیابان کار شما آسان می‌شود و شما فقط باید فلکه سه گوش را پیدا کنید تا به دانشگاه سه گوش اهواز برسید.

هزینه ورودیبازدید از خارج دانشگاه سه گوش هزینه ندارد. بعد از مرمت هزینه ورود به ساختمان مشخص می‌شود
ساعات بازدیدموزه در حال مرمت است. از داخل موزه نمی‌توانید دیدن کنید. بازدید از خارج موزه 24 ساعته است
آدرساهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش، دانشگاه سه گوش

ساختمانی که در ابتدا امانت‌دار مردم بود، بعد درگیر پذیرایی از اجنبی‌ها شد و در آخر به دانشگاه تبدیل شد تا دانسته‌های خود را با آیندگان به اشتراک بگذارد. این کلیاتی از سرگذشت دانشگاه سه گوش اهواز است. به هیچ عنوان بازدید از این ساختمان را از دست ندهید حتی اگر نتوانید از داخل آن دیدن کنید. ممنون که با ره بال آسمان تا آخر سیر در تاریخ همراهی کردید. ما با گوش جان پذیرای نظرات و خاطرات شما هستیم.

این دانشگاه در اهواز، خیابان امام موسی صدر و فلکه سه گوش قرار دارد.

بله. این بنا با ارزش در سال 1378 با شماره 2497 به ثبت آثار ملی رسید.

این ساختمان در سال 1308 ساخته شد. یعنی حدود 92سال قدمت دارد.

اکنون ساختمان درحال مرمت است و قرار است با عنوان موزه علم و فناوری اهواز بازگشایی شود.

به علت اینکه ساختمان درحال مرمت است، بازدید از داخل آن امکان‌پذیر نیست. بازدید از خارج ساختمان رایگان است.

پل هشتم اهواز (پل غدیر اهواز)، کاروانسرای معین التجار و موزه هنرهای معاصر اهواز از جاهای گردشگری نزدیک به دانشگاه هستند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.