کاروانسرای معین التجار اهواز | یادگاری از دوران قاجار

0

امروز قصد داریم تا سری به جاهای دیدنی خوزستان بزنیم. استان خوزستان یکی از زیباترین مناطق ایران است. منطقه‌ای که متأسفانه هنوز هم ویرانی‌های دوران جنگ تحمیلی را به دوش می‌کشد. با وجود این همه سختی و ویرانی، استان خوزستان زیبایی‌های خودش را زنده نگه داشته است. در این مقاله سراغ شهر زیبای اهواز خواهیم رفت. این شهر تماشایی جاهای دیدنی مختلفی دارد. امروز قصد داریم تا درباره کاروانسرای معین التجار اهواز با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا این جاذبه خاص و تماشایی را بهتر بشناسید.

کاروانسرای معین التجار اهواز کجاست

سرای معین التجار جزو جاهای دیدنی اهواز محسوب می‌شود. این کاروانسرا در خیابان 24‌متری، خیابان کاوه غربی، نبش کوچه اول واقع شده است. دسترسی به این کاروانسرا بسیار ساده است. شما با وسیله نقلیه شخصی می‌توانید تا چند قدمی این کاروانسرا پیش بروید. کاروانسرای معین، فاصله بسیار کمی با رود خروشان کارون دارد.

تاریخچه کاروانسرای معین التجار اهواز

تاریخچه کاروانسرای معین التجار اهواز

درباره تاریخچه کاروانسرا، متأسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست. بر اساس اسناد تاریخی، فردی سرشناس با نام حاج محمد تقی معین التجار، بانی ساخت این کاروانسرا شده است. قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمالاً این کاروانسرا در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. در آن دوران، اهواز رونق بسیاری داشت. به‌طور کلی به‌سبب حضور رودخانه کارون، تجارت بسیاری در اهواز انجام می‌شود. به همین خاطر در آن زمان نیز تجار و بازرگانان بسیاری در این شهر تردد داشتند. از‌این‌رو معین التجار با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله تصمیم گرفت تا در کنار ساحل رودخانه کارون، یک کاروانسرای بزرگ بنا کند.

در گذشته ابنیه تاریخی بزرگ بسیاری در اهواز وجود داشت. متأسفانه امروزه به دلایل مختلف، تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها باقی مانده‌اند. کاروانسرای معین یکی از همین بناهای تاریخی محسوب می‌شود. این کاروانسرا در گذشته ظاهری بسیار زیبا و باشکوه داشت؛ اما با گذشت زمان آسیب بسیاری به این بنای تاریخی وارد شد. به‌عنوان مثال در سال 1374 شمسی، یک آتش‌سوزی عظیم، بخش‌های بسیاری از این کاروانسرا را به‌دست نابودی سپرد. امروزه از آن کاروانسرای باعظمت و باشکوه خبری نیست. با وجود این باز هم بازدید از آن می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

معماری سرای معین التجار اهواز

از نظر معماری و ظاهر، سرای معین التجار شباهت بسیاری به ابنیه سنتی منطقه جنوب دارد. اگر بادقت به ساختمان این بنا نگاه کنید، شباهت فراوانی بین معماری این کاروانسرا با ابنیه سنتی مردم قطر و سایر کشورهای عربی خواهید دید. از نظر پلان، این کاروانسرا مستطیل‌شکل است. در میان این کاروانسرا، باغی بسیار بزرگ قرار داشت. این باغ باعث می‌شد تا هوای داخل کاروانسرا خنک شود. متأسفانه امروزه از آن باغ بزرگ، فقط چند درخت باقی مانده است.

اتاق‌ها یا همان حجره‌ها، دورتادور این باغ قرار دارند. در ساخت این کاروانسرا، به‌کرات از ایوان‌ها و طاق‌های قوسی‌شکل استفاده شده است. جلوی هر ایوان به‌عنوان محافظ، دیوارچین‌هایی کوتاه و مشبک قرار دارد. این نشان‌دهنده آن است که معماران علاوه‌بر کاربرد، به فکر زیبایی و تزئینات کاروانسرا نیز بوده‌اند. برخلاف بسیاری از خانه های تاریخی اهواز که با کاهگل ساخته می‌شدند، این بنا تمام آجری است. البته با وجود این، تبادل حرارت در کاروانسرا به‌خوبی انجام می‌شود. شب‌ها با نورپردازی عالی شهرداری، می‌توانید از زیبایی دوچندان این کاروانسرا لذت ببرید.

اقامت در نزدیکی کاروانسرای معین التجار اهواز

  • هتل پارس اهواز | در فاصله 245‌متری؛
  • هتل پرشیا اهواز | در فاصله 731‌متری؛
  • هتل نادری اهواز | در فاصله 1‌کیلومتری.

بهترین زمان بازدید از سرای معین التجار اهواز

بهترین زمان بازدید از کاروانسرای معین التجار اهواز

به‌صورت کلی هنگام بازدید از شهر جنوب ایران، باید به وضعیت هوا دقت کنید. در صورتی که فصل مناسبی را برای سفر انتخاب نکنید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد. دمای هوای اهواز در اوج تابستان به حدود 50 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. از طرف دیگر میزان رطوبت هوا بین 60 تا 90درصد متغیر است. پس در شش ماه اول سال، تحمل هوا برای مسافران اصلاً ممکن نخواهد بود. در طول تابستان حتی مردم ساکن اهواز نیز ترجیح می‌دهند شب‌ها را برای گشت‌وگذار خود انتخاب کنند. پس اگر به‌دنبال بهترین زمان بازدید از کاروانسرای معین التجار هستید، باید شش ماه دوم سال را انتخاب کنید. بهترین زمان بازدید، از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اواخر اسفند‌ماه ادامه دارد.

جاهای دیدنی نزدیک سرای معین التجار اهواز

پل سفید اهواز | فاصله 190‌متری

پل سفید یا همان پل هلالی، یکی از مشهورترین پل‌های اهواز است. این پل روی رودخانه کارون قرار دارد. قدمت این پل به سال 1315 باز می‌گردد. در سال 1389، این پل به‌صورت کامل بازسازی شد. ساخت این پل در آن دوران با تکنولوژی بسیار محدود، کار دشواری بود. هنگام شب با نورپردازی عالی، این پل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اهواز تبدیل می‌شود.

پل چهارم اهواز | فاصله 391‌متری

پل چهارم اهواز یا همان پل نادری، یکی از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. قدمت این پل به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد. پل نادری را پیش از انقلاب با نام پل امانیه می‌شناختند. این پل ما بین پل سفید و پل هشتم اهواز قرار دارد.

بازار امام خمینی | فاصله 410‌متری

در فاصله کمی از کاروانسرای معین التجار، بازار امام خمینی قرار دارد. این بازار را بسیاری با نام بازار شاه می‌شناسند. بازار شاه به دوران پهلوی تعلق دارد. در این بازار حدود 250 مغازه مختلف مشغول فعالیت هستند. بازار شاه اهواز دو طبقه دارد. در طبقه اول می‌توانید مغازه‌هایی همانند پوشاک، ادویه، مواد‌غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره را بیابید. در طبقه دوم نیز واحد‌های بازرگانی و عمده‌فروش حضور دارند.

دانشگاه ادبیات فارسی اهواز | 623 متر

دانشگاه ادبیات فارسی اهواز، معروف به ساختمان سه گوش، یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر است. این ساختمان به دوران معاصر تعلق دارد. از نظر معماری، ساختمان دانشگاه ادبیات فارسی اهواز، یک شاهکار است. بازدید از این ساختمان می‌تواند بسیار جذاب باشد.

مسیر دسترسی به بنای معین التجار اهواز


این کاروانسرای زیبا دقیقاً در جاده ساحلی و امتداد رودخانه کارون قرار دارد. دسترسی به این بنای زیبا بسیار ساده است. شما باید خود را به بلوار ساحل شرقی برسانید. اگر از غرب اهواز قصد بازدید از کاروانسرا را دارید، باید از پل عبور کنید. پل سفید و پل نادری یا همان پل چهارم کارون، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. از پل سفید مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به میدان شهدا برسید. می‌توانید میدان را کامل دور بزنید و خودتان را به بلوار ساحلی برسانید. یا اینکه میدان را به‌سمت جنوب خارج شوید. در نزدیکی کاروانسرا فضای پارک وجود ندارد. پس باید وسیله نقلیه خود را در بلوار ساحلی یا نزدیکی میدان پارک کنید. از بلوار ساحلی تا کاروانسرا حدود 100 متر فاصله است. پس می‌توانید با کمتر از 5 دقیقه پیاده‌روی خودتان را به کاروانسرا برسانید.

آدرساستان خوزستان، اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول
هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 17

خب دوستان عزیز ره بال آسمان نظر شما درباره کاروانسرای معین التجار اهواز چیست؟ آیا تاکنون از این کاروانسرا بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما چطور می‌توان جلوی تخریب تدریجی این کاروانسرا را گرفت؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

بنای معین التجار در نزدیکی بلوار ساحلی شرقی و میدان شهدا قرار دارد.

این بنا همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 17 عصر باز است.

بازدید از این بنا رایگان است.

این بنا در دوران حکومت ناصرالدین شاه بنا شده است.

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.