پارک علمی پروفسور بازیما | سفر با پروفسوری جهان‌گرد

0

امروزه کودکان و نوجوانان برای بازدید از پارک‌های علمی مشتاق هستند. اگر این پارک‌ها کمی هم چاشنی هیجان داشته باشند، محلی سرگرم‌کننده و جذاب برای تفریح می‌شوند. پارک علمی پروفسور بازیما دنیایی از اطلاعات علمی و بازی‌های هیجان‌انگیز برای نوجوانان است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، خوب است از این فضای شاد و پرهیجان دیدن کنید. شاید هم در مشهد زندگی می‌کنید و معلم یا مدیر مدرسه هستید؛ پس چرا گردشی علمی برای دانش‌آموزانتان ترتیب ندهید؟

پارک علمی پروفسور بازیما کجاست؟

پارک علمی پروفسور بازیما، یکی از جاهای دیدنی مشهد است. به همین خاطر باید راهی شمال شرق ایران بشوید. بعد از رسیدن به استان خراسان رضوی به شهر مشهد بروید. این پارک را در منطقه گردشگری سپاد و مجتمع تجاری وصال ساخته‌اند.

معرفی پروفسور بازیما

شاید در ابتدا فکر کنید پروفسور بازیما شخصی بزرگ و معروف است؛ اما او وجود خارجی ندارد. پروفسور بازیما شخصیتی جذاب است که آن را برای بچه‌ها خلق کرده‌اند. این شخصیت، نمادی از دانشمند و محققی بزرگ است. پروفسور بازیما به کل دنیا سفر کرده است و می‌خواهد نتایج علمیش را در اختیار دیگران بگذارد. نوجوانان در این پارک با این شخصیت همراه می‌شوند و از دستاورهای پروفسور دیدن می‌کنند.

معرفی پارک علمی پروفسور بازیما

عکس معرفی پارک علمی پروفسور بازیما

پارک پروفسور بازیما اولین پارک علمی در ایران و سومین پارک علمی بعد از کورپوس هلند و سنگاپور است. این پارک از معروف‌ترین پارک‌های سرگرمی در منطقه سپاد مشهد محسوب می‌شود. منطقه گردشگری سپاد، منطقه‌ای توریستی است که مجموعه‌های مختلف تفریحی برای گردشگرها دارد. به همین خاطر وجود چنین پارکی برای جذب گردشگر در این منطقه خیلی مؤثر است. شروع کار مجموعه پروفسور بازیما از سال 1395 بود. مساحت مجموعه به حدود 2400 مترمربع می‌رسد. در ابتدا این پارک علمی را در سه زمینه موضوعی زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و نجوم طراحی کرده بودند؛ اما کم‌کم بخش‌های بازی و هیجان‌انگیز هم به آن اضافه کردند تا فضایی دلنشین برای نوجوانان به وجود بیاید.

عکس بازدید پارک علمی پروفسور بازیما

این پارک برای نوجوانان و کودکان است؛ اما بزرگترها هم از دیدن بخش‌های جالب پارک لذت می‌برند. کودکان در این پارک سفری گروهی را آغاز می‌کنند. آن‌ها در طول این سفر مطالب علمی را به‌شکل سرگرم‌کننده یاد می‌گیرند. بخش‌های مختلف پارک را خلاقانه ساخته‌اند. کودکان می‌توانند کارهای علمی را به‌‌شکل عملی امتحان کنند. نتایج کشف‌شده خودشان را به دست بیاورند و لذت ببرند. والدین هم می‌توانند آن‌ها را برای امتحان‌کردن تجربه‌های جدید تشویق کنند.

بخش های مختلف پارک علمی پروفسور بازیما

بخش‌‌های مختلف سرگرمی در پارک پروفسور بازیما مهیاست. اگر چند ساعت هم در پارک گشت‌وگذار کنید، خستگی را حس نمی‌کنید. همراه با گروه‌های گردش علمی سفرتان را شروع کنید. سوار ماشین زمان بشوید و به هزاران سال قبل و به زمان دایناسورها بروید. با فضاپیماها به کهکشان‌ها سر بزنید و در اعماق اقیانوس‌‌ها جست‌وجو کنید. بدون شک این سفر برایتان به‌یادماندنی می‌شود. در این مجموعه، کودکان می‌توانند علاقه‌مندی‌هایشان را کشف کنند و به دنبال آن‌ها بروند.

  • ماشین زمان

اسم ماشین زمان همه را کنجکاو می‌کند تا واردش بشوند. ورودی جذاب این بخش مثل ساعت است. همه مشتاقند که بدانند در پشت آن چه چیزی انتظارشان را می‌کشد. این ماشین در پارک علمی پروفسور بازیما شما را به زمان پیدایش کهکشان‌ها می‌برد. شکل‌گیری منظومه‌های شمسی را به‌خوبی نشان می‌دهد و حرکت ماه، زمین و خورشید را شبیه‌سازی می‌کند.

  • افلاک نما در پارک علمی پروفسور بازیما

اگر برای دیدن اجرام آسمانی و صورهای فلکی مشتاق هستید، به بخش پلانتوریوم دیجیتال بروید. این بخش شبیه‌ساز آسمان است. در این افلاک نما، اندازه‌واقعی خورشید نسبت به دیگر سیاره‌ها، حقایقی درباره ستاره‌ها و ماه را می‌بینید. این اتاقک در پارک علمی پروفسور بازیما، جهت‌یابی با ستاره‌ها را هم آموزش می‌دهد. افلاک نمای پارک، پرده‌ای مدور دارد که تصاویر را در قاب نیم‌کره‌ایش نشان می‌دهد. 16 فیلم جالب از نجوم، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی در این بخش آماده است تا زمان لذت‌بخشی را برایتان بسازد. از خوبی این بخش، فیلم‌های فول دامش است. این فیلم‌ها کل پرده کروی را برای نمایش اشغال می‌کنند و دامنه دید هم بیشتر می‌شود.

  • زمین‌شناسی

عکس زمین‌شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما

بعد از کشف آسمان نوبت به ماجراجویی روی زمین می‌رسد. بخش زمین‌شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما اطلاعات کاملی درباره چگونگی به‌وجودآمدن زمین و شروع حیات را دراختیار کودکان می‌گذارد. در این بخش شکل‌گیری قاره‌ها و خشکی‌ها را با ماکت توضیح می‌دهند. همچنین از آتشفشان‌ها و لایه‌های جَو صحبت می‌کنند. با این روش، یادگیری برای کودکان آسان‌تر و ملموس‌تر است.

  • دیرینه‌شناسی

عکس دیرینه‌شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما

داستان‌هایی از عصر دایناسورها برای کودکان و نوجوانان بسیار جالب است. در این بخش از پارک علمی پروفسور بازیما مثل باستان‌شناس همراه با کودکانتان به کشف فسیل‌ها می‌روید. نمونه‌‌هایی از فسیل گیاهان، جانوران و سنگواره‌ها را جمع‌آوری کرده‌‌اند تا بازدیدکننده‌ها از نزدیک آن‌ها را تماشا کنند. بخش دیرینه‌شناسی این پارک، برای اولین بار در ایران مولاژهایی از دایناسورهای مختلف را نمایش می‌دهد. حالا که صحبت از عصر دایناسورها شد، خوب است از پارک ژوراسیک مشهد هم یای کنیم. این پارک با داشتن ماکت‌های بزرگ و غول‌پیکر از انواع دایناسورها در بین طبیعن سرسبز و انبوه درختان، محیطی جذاب شبیه فیلم‌های ماجراجویی برای کودکان و بزرگسالان دارد. اگر به تاریخچه دایناسورها علاقه‌مندید، سری به این پارک بزنید.

  • جانورشناسی در پارک علمی پروفسور بازیما

جانورشناسی یکی دیگر از بخش‌های پارک علمی پروفسور بازیما است. در این بخش سعی می‌کنند دسته‌های مختلف جانوران را با نمونه‌های واقعی به کودکان آموزش بدهند. این مجموعه دو بخش مختلف برای جانوران مهره‌دار و بی‌مهره‌ها دارد.

  • بخش بی‌مهره‌ها

عکس بخش بی‌مهره‌ها در پارک علمی پروفسور بازیما

دست کودکانتان را بگیرید و در مجموعه بی‌مهره‌ها چرخی بزنید. این بخش مطالب علمی مفیدی را به آن‌ها یاد می‌دهد. کودکان می‌توانند با انواع بی‌مهر‌ها آشنا شوند. آن‌ها فواید وجود این جانورها را متوجه می‌شوند. همچنین یاد می‌گیرند که هرکدام از جانورها در طبیعت چه نقشی دارند و بخشی جداناپذیر از زندگی انسان‌ها هستند.

  • بخش مهره‌داران

جذابیت بخش مهره‌داران هم دست کمی از بی‌مهره‌ها ندارد. در این بخش تعدادی از مهره‌داران را خشک کرده‌اند یا در شیشه‌های الکلی مخصوص نگه‌داری می‌کنند. تماشای این جانوران از نزدیک، گشت‌وگذار در این بخش را دل‌پذیر می‌کند.

  • بدن انسان

شاید بخش بدن انسان شما را به یاد کارتون سفرهای علمی بیندازد. سفر شما در این بخش، از دهان یک انسان شروع می‌شود. در ادامه به هر بخش از بدن می‌روید. ماکت هر اندام جداست که نوجوانان را علاقه‌مند می‌‌کند. این قسمت یکی از بهترین بخش‌های آموزشی در پارک علمی پروفسور بازیما است. در بخش بدن انسان، درباره عصب‌ها، ساختمان چشم، حافظه و اندام‌های مختلف صحبت می‌کنند. به سوال‌های کودکان پاسخ می‌دهند و ذهنشان را برای یادگیری بهتر آماده می‌کنند.

  • اتاق روبان صورتی در پارک علمی پروفسور بازیما

عکس اتاق روبان صورتی در پارک علمی پروفسور بازیما

ورود پسرها به این اتاق ممنوع است. اگر صاحب فرزند دختر هستید، رفتن به این بخش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پارک علمی پروفسور بازیما اتاق روبان صورتی را مخصوص دخترها آماده کرده‌‌است. کودکان می‌توانند در این بخش با بدنشان و تغییرات دوران بلوغ از نظر رفتاری و جسمی بیشتر آشنا بشوند. آن‌ها به‌راحتی سوال‌هایشان را می‌پرسند و مربی‌ها هم پاسخ می‌دهند.

  • شبیه‌ساز زمین ‌لرزه

عکس شبیه‌ساز زمین ‌لرزه در پارک علمی پروفسور بازیما

بخش شبیه‌ساز زمین‌لرزه به چند گروه‌ تقسیم می‌شوند. در اول سازه‌های مختلفی را با لِگو می‌سازند. این بخش مهارت‌های طراحی و مهندسی کودکان را تقویت می‌کند. در مرحله دوم سازه‌ها را با لرزش‌های مختلف آزمایش می‌کنند و بزرگی زمین‌لرزه‌ها را می‌سنجند. بعد از این مرحله به آن‌ها روش‌های مقام‌سازی خانه‌ها را می‌گویند. آن‌ها یاد می‌گیرند در زمان زلزله چه کارهایی انجام بدهند.

  • شبیه‌ساز پرواز

حس پرواز در این بخش از پارک علمی پروفسور بازیما تجربه‌ای ناب می‌شود؛ البته در این بخش شما در جایگاه خلبان هستید و هواپیمای خودتان را به پرواز در می‌آورید. شبیه‌سازی سیستم‌های کنترل در این هواپیمای مسافربری دقیقاً مثل هواپیمای بیچ کرفت است. هواپیما را از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به حرکت در بیاورید و در آسمان چرخی بزنید. می‌توانید در مسیرهای دورتر هم پرواز کنید.

  • بازی های تعاملی

در اتاق‌بازی‌های تعاملی، هیجان به اوجش می‌رسد. در این اتاق دیگر لازم نیست در جایی بنشینید و هیجانتان را کنترل کنید. طراحی این بخش، این امکان را به شما می‌دهد که از جلوی صفحه نمایشتان بلند شوید. سپس مبارزه‌ایی تن‌به‌تن را با رقیبتان شروع کنید. پارک علمی پروفسور بازیما بازی‌های مختلفی را برای همه افراد خانواده در این بخش فراهم کرده است. بازی‌ها تک‌نفره یا گروهی هستند. این بازی‌ها مهارت‌های ورزشی، هماهنگی بین عضله‌ها و تصمیماتتان را محک می‌زنند.

  • عصب سنج

عکس عصب سنج در پارک علمی پروفسور بازیما

از اسم این بخش پیداست که باید کنترل خوبی بر اعصابتان داشته باشید. در این بازی مداری فلزی وجود دارد و باید حلقه‌ای کوچک را تا انتهای مدار حرکت بدهید. اگر حلقه به مدار برخورد کند، دستگاه به شما هشدار می‌دهد. در این صورت باید بازی را از اول شروع کنید. این بازی کمی به میزان توانایی عضله‌هایتان هم بستگی دارد. رسیدن به انتهای مدار در ابتدا سخت به نظر می‌رسد. کافی است کمی تمرکز کنید.

  • فرار از لیزر ماز

عکس فرار از لیزر ماز در پارک علمی پروفسور بازیما

لیزر ماز باید شما را به یاد صحنه‌هایی از فیلم‌های امنیتی بیندازد. حالا نوبت شماست که بتوانید از بین موانع در این اتاق عبور کنید و به نقطه پایان برسید. هیجان بازی در این اتاق زیاد است. باید برای ردشدن از موانع حواس‌جمع و فرز باشید. پارک علمی پروفسور بازیما در اتاق فرار از لیزر ماز شما را به چالشی سخت می‌کشد. خبر خوب این است که این اتاق سه سطح مبتدی، دشوار و خیلی سخت دارد.

  • واقعیت مجازی در پارک علمی پروفسور بازیما

عکس واقعیت مجازی در پارک علمی پروفسور بازیما

تکنولوژی در زندگی نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد. پارک علمی پروفسور بازیما هم بخش شگفت‌انگیزی را در این زمینه آماده کرده است. اتاق واقعیت مجازی با کمک از تکنولوژی، فضایی را برای نوجوانان می‌سازد که می‌توانند تجربه‌های شیرینی داشته باشند. آن‌ها با این فناوری به بدن انسان سفر می‌کنند. در رالی‌ها شرکت می‌کنند. از آسمان‌خراش‌ها سقوط می‌کنند و یا از هواپیما به بیرون می‌پرند. کافی است یکی از آن‌ها را امتحان کنید. این بازی‌ها آدرنالین خونتان را افزایش می‌دهد و حس خوبی را به شما می‌دهد.

نکات بازدید از پارک

  • بهتر است حتماً 15 دقیقه قبل از شروع هر سانس در مجموعه حضور داشته باشید.
  • یادتان نرود که برای هر بازی باید بلیط جدا تهیه کنید و هزینه بازی‌ها از هزینه ورودی جداست.

جاهای دیدنی اطراف پارک علمی پروفسور بازیما

پارک بازیما در مجموعه گردشگری سپاد است. به همین خاطر می‌توانید در نزدیکی آن از دیگر جاهای دیدنی مشهد بازید کنید. رفتن به این مجموعه یک تیر و دو نشان می‌شود. در این مجموعه بخش‌های مختلف تفریحی و سرگرمی وجود دارد.

  • مجتمع تجاری الماس شرق

مجتمع الماس شرق یکی از بزرگترین و لوکس‌ترین مراکز خرید مشهد است. اگر اهل خرید و گشت‌وگذار در پاساژها هستید، خرید در این مجتمع حالتان را خوب می‌کند؛ البته الماس شرق بخش‌های مختلف تفریحی و سرگرمی هم دارد. سینمای پنج‌بعدی، عکاسخانه سنتی و سرزمین عجایب از بخش‌های سرگرم‌کننده این مجموعه است.

  • سرزمین عجایب

شهربازی سرزمین عجایب در طبقه سوم و چهارم الماس شرق است. بعد از خرید، با کودکان سری به این شهربازی سرپوشیده بزنید تا سفر به کام آن‌ها هم شیرین شود. خیالتان بابت وسیله‌های بازی راحت باشد. وسایل این شهربازی امنیت خوبی دارند.

  • پارک آبی سرزمین آفتاب

ممکن است اسم این پارک آبی را در خیلی از جاها شنیده باشید. این پارک بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی در منطقه خاورمیانه است. می‌توانید نیمی از روز را در پارک آبی سرزمین آفتاب بگذرانید. استخر شنا، حمام سونا، سرسره‌های پیچی، کلاس‌های آب‌درمانی، جکوزی، ماساژ و استخر نمک دریایی بخشی از امکانات این پارک است.

  • باغ پرندگان

باغ زیبای پرندگان در مجموعه سپاد توجه گردشگرها را به خود جلب می‌کند. در این باغ از هفتصد گونه پرنده نگهداری می‌کنند. دیدن این پرنده‌های زیبا در رنگ و طرح‌های مختلف شما را سر ذوق می‌آورد. می‌توانید گونه‌های کمیابی از پرنده‌های ایرانی و آفریقایی را در این باغ ببینید و لذت ببرید.
شهربازی قهرمانان، تونل باد صبا، مجتمع تجاری خیام و بازار بین‌المللی سپاد از دیگر بخش‌های جذاب مجموعه است.

بهترین زمان بازدید

بازدید از پارک علمی پروفسور بازیما در هر زمان از سال ممکن است؛ اما برای سفر به مشهد بهتر است فصل بهار و اوایل پاییز را انتخاب کنید.

اقامتگاه

در نزدیکی پارک علمی پروفسور بازیما هتل‌های خوبی ساخته‌اند که از شما میزبانی می‌کنند. اسم این هتل‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • هتل هما دو مشهد؛
  • هتل صبا مشهد؛
  • هتل ارس.

گاهی هم بهتر است هزینه‌ها را کمتر کنید. این وقت‌هاست که هتل‌آپارتمان‌ها انتخاب مناسب‌تری هستند؛ مثلاً هتل‌آپارتمان گل‌های محمدی. شاید تابلوی چندتای دیگر را هم در مسیر دیدید. یادتان نرود که اینجا مشهد است، اقامتگاه‌های این شهر به‌خاطر زائران امام هشتم همیشه زیاد است؛ پس اگر بگردید سوئیت و اتاق هم برای اجاره پیدا می‌کنید.

مسیر دسترسی

برای بازدید از پارک علمی پروفسور بازیما باید به مشهد بروید. فاصله تهران تا مشهد 900 کیلومتر است. اگر مبدأ حرکتتان تهران است، حدود 13 ساعت در راه هستید. بعد از رسیدن به شهر مشهد، مسیر را به طرف انتهای بلوار خیام شمالی ادامه بدهید. منطقه گردشگری سپاد در همین نزدیکی است. به میدان سپاد که رسیدید، به طرف خیابان بهارستان بپیچید. این خیابان به میدان بهارستان می‌رسد. مجتمع تجاری وصال را در همان نزدیکی پیدا کنید. پارک را در طبقه چهارم این مجتمع ساخته‌اند. اگر خودروی شخصی هم همراهتان نباشد، مشکلی نیست. اتوبوس‌ها و تاکسی‌های داخل شهر شما را به پارک می‌رسانند. تاکسی‌های اینترنتی هم هستند. برای استفاده از اتوبوس کافی است به میدان فردوسی بروید. خط اتوبوس از این میدان دقیقاً به مرکز تجاری وصال می‌رود. ایستگاه متروی خیام هم در ابتدای بلوار خیام جنوبی است و برای رسیدن به مجتمع وصال باید از تاکسی‌ها کمک بگیرید که شاید هزینه قابل توجهی را روی دستتان بگذارد.

آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴+
شماره تماس05137115052
ساعت کارهر روز از ساعت 10 صبح تا 10 شب؛ هر سانس حدود یک‌ساعت‌ونیم.
هزینه بازدیدبلیط برای کودکان سه تا شش سال: 15هزار تومان
بلیط برای کودکان زیر سه سال: رایگان
اینستاگرامprofessorbazimaa@

پارک علمی پروفسور بازیما از سرگرم‌کننده‌ترین پارک‌های ایران است. تلاش کردیم که از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت ببرید. اگر در سفرهای قبل به این پارک رفته‌اید، تجربه‌هایتان شنیدن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، منطقه گردشگری سپاد، طبقه چهارم مجتمع تجاری وصال

در تمام سال می‌توانید از این مجموعه دیدن کنید؛ اما بهار و اوایل پاییز زمان مناسب‌تری برای سفر به مشهد است.

بله، مجتمع تجاری الماس شرق؛ سرزمین عجایب؛ شهربازی قهرمانان؛ باغ پرندگان

هزینه ورودی برای هر بزرگسال 25هزارتومان، برای کودکان سه تا شش سال ۱۵هزارتومان و برای کودکان زیر سه سال رایگان است. بازی‌های مجموعه هزینه جدا دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.