کوه های آلاداغ لار | رنگین‌کمان آرمیده بر کوه‌ها

0

در میان تمام جاهای دیدنی ایران، شاید تا به حال کوه‌هایی را ندیده باشید که همانند مدادرنگی رنگ‌های متنوع سفید، قهوه‌ای، قرمز، سبز، زرد و نارنجی را به خود گرفته باشد. منظره‌ای جالب و رؤیایی که وقتی از کنار آن‌ها رد می‌شوید، شاید گمان کنید در سیاره مریخ هستید! این کوه‌های رنگی کوه های آلاداغ لار است. این کوه‌ها در ماهنشان استان زنجان واقع شده‌اند و پدیده‌ای بسیار چشم‌نواز و خارق‌العاده‌اند. با دیدن این کوه‌ها، فکر خواهید کرد طبیعت آن‌ها را با مدادرنگی رنگ‌آمیزی کرده است. صحنه‌ای جالب و خاطره‌انگیز که پس از یک بارندگی و تابیدن اشعه‌های خورشید، رنگ آن‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. طبیعت با این هنرمندی، نقاشی بی‌مانندی را به تصویر کشیده است که چشمان رهگذران از دیدن آن حیرت‌زده می‌شود. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این جای دیدنی بیشتر آشنا شوید.

کوه های آلاداغ لار کجاست؟

کوه های آلاداغ لار از ماهنشان زنجان تا شهر میانه در شمال غرب ایران کشیده شده است. مساحتی که این تپه‌ها در آن جا خوش کرده‌اند چیزی در حدود ۷۰کیلومتر مربع است. برای دسترسی به این جای دیدنی باید از شهر زنجان به‌سمت ماهنشان حرکت کنید. پس از عبور از ماهنشان و در مسیر این شهر تا میانه، می‌توانید این تپه‌های رنگین را مشاهده کنید.

البته باید بگوییم این کوه‌ها منحصر به استان زنجان نیست. در جاده تبریز به اهر و در ۲۵کیلومتری تبریز هم واقع شده است که به آن کوه های آلاداغ لار تبریز گفته می‌شود.

آشنایی بیشتر با کوه های آلاداغ لار

طبیعت همیشه پدیده‌های شگفت‌انگیزی را خلق کرده است. فقط باید نشست و تماشا کرد. تپه های رنگی آلاداغ لار نمونه‌ای از قدرت طبیعت در خلق چشم‌اندازی کم‌نظیر است. بسیاری از مردم با دیدن عکس‌های آن شیفته رفتن به این مکان و تماشای آن می‌شوند. آلاداغ لار در زبان ترکی از دو واژه آلا و داغ لار تشکل شده است. کلمه آلا به‌معنی رنگی و داغ لار معنی کوه‌ها را می‌دهد که روی هم کوه‌های رنگی معنا می‌دهد.

علت رنگی‌شدن این تپه‌ها، بر طبق تحقیقات زمین‌شناختی، به وجود رسوبات آهنی مربوط است. این رسوبات، میلیون‌ها سال پیش، در فرایند شکل‌گیری تپه‌ها و حوضچه‌های قاره‌ای این منطقه، سبب رنگی‌شدن تپه‌ها شده‌اند. رسوبات، با تغییر نوع املاح و نشست روی تپه‌ها، سبب رنگارنگ‌شدن تپه‌ها می‌شوند. هرکدام از رنگ‌های این تپه‌ها نشان از وجود یک ماده معدنی خاصی است که سبب رنگی‌شدن آن شده است. برای مثال، رنگ قرمز به‌دلیل وجود اکسیدان است. ترکیب اکسیدان با اکسیژن سبب ایجاد رنگ قرمز روی تپه‌ها شده است.

اگر در مسیر ماهنشان به میانه حرکت کنید و به این کوه های میانه برسید، از چنین پدیده کم‌نظیری شگفت‌زده خواهید شد. به‌احتمال زیاد خودرویتان را کنار می‌زنید و مایل خواهید بود نزدیک آن‌ها رفته و اعجاز طبیعت را با تمام وجود ببینید و حس کنید. شاید آن موقع به این فکر خواهید افتاد که طبیعت قلم‌مویی را برداشته و رنگ‌های مختلف را روی این تپه‌ها زده است.

در میان مردمان محلی نزدیک کوه های آلاداغ لار، رسمی قدیمی وجود دارد. به‌هنگام آغاز سال نو، مقداری از خاک‌های رنگی این کوه‌ها را با خود می‌آورند و خانه‌هایشان را با آن تزیین می‌کنند.

لذت عکاسی در کوه‌های رنگارنگ

باید بگوییم عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری در کوه های آلاداغ لار یکی از تفریحات به‌یادماندنی در بازدید از این منطقه است. به این منظور، با گوشی‌ها یا دوربین عکاسی خود از خودتان و مناظر شگفت‌انگیز عکس‌های یادگاری بگیرید. لحظات خاطره‌انگیزتان در این منطقه را برای همیشه در آلبوم عکس‌های یادگاری‌تان نگهداری کنید.

کوه‌های رنگی دیگر در جهان

علاوه بر کوه های آلاداغ لار زنجان، در دیگر نقاط جهان هم کوه‌هایی وجود دارند که رنگی هستند. در ادامه، به معرفی مختصری از این کوه‌ها پرداخته‌ایم.

  • تپه های رنگی اورگون

تپه‌ های اورگون ایالت پرتلند آمریکا از جمله مناطقی است که در آن کوه‌های رنگی قابل‌مشاهده است. این کوه‌های رنگی حدود ۳۵میلیون سال پیش، زمانی که این منطقه بستر یک رودخانه بوده، با لایه‌های خاکستر آتش‌فشان پوشانده شده است. با گذشت زمان، این لایه‌های آتشفشانی با مواد معدنی موجود به هم فشرده شده و به شکل نوارهای رنگین تبدیل شده است.

  • کوه های رنگی هورنوکال

کوه های رنگی هورنوکال در شمال غربی آرژانتین و در ارتفاع ۴۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده است. این کوه‌های رنگ‌آمیزی‌شده پدیده خارق‌العاده‌ای است که چشمان بینندگان را حیرت‌زده می‌کند. رنگ این کوه به‌دلیل وجود ترکیبات آهکی است که میلیون‌ها سال قبل به این شکل درآمده است.

  • کوهستان دانکسیا

کوه های رنگین کمانی چین که در استان گاندونگ این کشور واقع شده است، از جمله مناطق دیدنی این کشور پهناور محسوب می‌شود. چشم‌انداز زیبای کوهستان دانکسیا که روی کوه‌های آن نوار قرمز، آبی، سفید و زرد کشیده شده به‌علت وجود رسوبات معدنی و سنگ‌گچ تشکیل شده است.

مقایسه کوه های آلاداغ لار با کوه های رنگی جزیره هرمز

کوه های قرمز و خوراکی جزیره هرمز

کوه های رنگی جزیره هرمز نیز از جهاتی با تپه های رنگی آلاداغ لار شباهت و تفاوت‌هایی دارد. کوه گلک جزیره هرمز که از آن به کوه های خوراکی هم نام برده می‌شود، یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز محسوب می‌شود. شباهت این کوه‌ها با آلا داغلار در این است که آن‌ها نیز رنگ‌های مختلفی همانند زرد، سفید و قرمز دارند.

کوه های رنگارنگ جزیره هرمز

تفاوت آن‌ها با تپه های آلا داغ لار در این است که در جزیره هرمز، جنس خاک‌ها هم در برخی جاها رنگین است. علاوه بر این، بر خلاف کوه‌ها، در این جزیره دره‌ای به نام دره رنگین‌کمان وجود دارد که به‌شکل یک رنگین‌کمان دیده می‌شود و جاذبه‌ای مسحور‌کننده را به نمایش می‌گذارد. جنس تپه های آلا داغ لار و کوه های رنگی هرمز هم فرق دارد. تپه های آلا داغ لار از خاک و ماسه تشکیل شده است؛ اما کوه های رنگی هرمز از سنگ‌ها و صخره‌های محکم ایجاد شده است.

جاهای دیدنی نزدیک کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار

در نزدیکی کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار جاهای تفریحی و گردشگری زیبایی وجود دارد. در گذرتان به این منطقه خوب است به این جاها هم سری بزنید و سفرتان به این منطقه را تکمیل کنید.

  • قلعه لک لک ها

یکی از جاهای دیدنی ماهنشان زنجان قلعه لک لک ها است که در روستای شکورچی این شهرستان واقع شده است. قلعه لک لک ها در واقع جایی است که لک‌لک‌ها در صخره‌ای لانه ساخته و با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می‌دهند. با دیدن لک‌لک‌هایی که با آرامش و صفا زندگی می‌کنند، به حال آن‌ها غبطه خواهید خورد. این لک‌لک‌ها لانه خودشان را بالای قلعه صخره‌ای ساخته‌اند و در آب‌وهوای خوش و مطبوع ماهنشان زندگی می‌کنند.

  • قلعه بهستان

قلعه بهستان یا کهن دژ یکی دیگر از جاهای دیدنی در نزدیکی کوه های آلاداغ لار است. این جای دیدنی در مجاورت رودخانه قزل اوزن واقع شده. برعکس سایر قلعه‌های تاریخی، کمی عجیب‌وغریب ساخته شده است. ظاهر این قلعه به‌شکل قارچ است که با گذشت زمان به شکل مناره‌های مرتفع و نازک تبدیل شده است. یک سنگ بزرگ نیز روی هریک قرار دارد که در اصطلاح زمین‌شناسی آن دودکش جن گفته می‌شود.

  • روستای علم کندی

روستای علم کندی از دیگر جاهای دیدنی ماهنشان زنجان است. این روستا با داشتن کوه‌های سرسبز و چشم‌نواز و منطقه ییلاقی خوش‌آب‌وهوا، مکان بسیار دل‌انگیزی برای اقامت و گشت‌وگذار محسوب می‌شود. در فصل بهار و تابستان، با جاری‌شدن چشمه‌سارهایی که از کوه های برفی قارقالان سرچشمه می‌گیرند و پیوستن آن‌ها به رود راور (که از نزدیکی روستا جاری است) منظره‌ای بسیار به‌یادماندنی و دل‌انگیز را ایجاد می‌کند. بی‌گمان گشت‌وگذار و تفریح در این روستا برایتان خاطره‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24 ساعته
آدرساتوبان رنجان-میانه (مسیر زنجان و ماهنشان به تبریز)

کوه های رنگین کمانی پدیده‌ای است که دیدن آن از نزدیک اعجاز طبیعت را نشانتان می‌دهد. گویی طبیعت با جعبه مدادرنگی خود روی کوه‌ها و تپه‌ها را رنگ‌آمیزی کرده است تا انسان‌ها از تماشای نقاشی طبیعت شگفت‌زده شوند و لذت ببرند. کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار از جمله مناطقی است که رفتن به آنجا و تماشای رنگین‌کمان خفته بر زمین خالی از لطف نخواهد بود. بی‌گمان خاطرات خوشایندی را از دیدن کوه‌ها و تپه های رنگی آلاداغ لار تجربه خواهید کرد. اگر هم تاکنون از کوه های آلاداغ لار بازدید کرده‌اید و در آنجا به گشت‌وگذار و تفریح پرداخته‌اید، خوش‌حال می‌شویم خاطرات خوش خود را از سفر به این منطقه با ره بال آسمان در میان بگذارید.

این کوه‌ها از ماهنشان زنجان تا شهر میانه در استان آذربایجان شرقی کشیده شده است.

هر موقعی از سال که از کنار این کوه‌ها بگذرید و مدتی را به گشت‌وگذار در آن‌ها بپردازید مناسب است. با این‌همه، فصل بهار به‌دلیل هوای دل‌پذیر و مطبوعش نسبت به سایر ایام سال مناسب‌تر است.

متأسفانه به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری در این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی به‌شکل مطلوب وجود ندارد.

از آنجا که در این کوه‌ها امکانات اقامتی و رفاهی وجود ندارد، باید برای اقامت به هتل‌‌ها و مهمانسراهای شهرهای نزدیک همانند ماهنشان و میانه بروید.

کفش مناسب، دوربین عکاسی، لوازم شخصی، آب کافی، غذای مناسب و مقوی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کوله‌پشتی، و نقشه منطقه.

با طی مسیری در حدود ۱۱۲ کیلومتر از زنجان و عبور از ماهنشان به این کوه‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.