راهنمای سفر زنجان | شهری با شگفتی‌های افسانه‌ای

0

اسم دودکش جن را تابه‌حال شنیده‌اید؟ می‌دانید که این بنا یکی از جاهای دیدنی زنجان است و حضورش در کنار چند مکان افسانه‌ای دیگر باعث شده به زنجان به‌عنوان شهری با شگفتی‌های عجیب یاد کنند؟ البته این تنها شگفتی زنجان نیست. این شهر جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که هر کدام به قدر یک مقاله حرف برای گفتن دارند. در ادامه می‌خواهیم به این شهر سفر کنیم. کوله‌بارتان را دم دست بگذارید که با هم راهی شویم.

فهرست مطالب

زنجان کجاست؟

زنجان مرکز استان زنجان شهری در شمال غرب ایران است که در منطقه آذربایجان قرار دارد. در کنار تاریخ، فرهنگ، مردمان خونگرم و مهمان‌نواز، آب‌وهوای مطبوع این شهر و آثار و جاذبه‌‌های گردشگری آن، باعث شده است که این شهر، یکی از مناطق گردشگری ایران باشد.

زنجان با ۷ استان دارای مرز مشترک است. این شهر از شمال با خلخال و شهرستان رودبار، از شرق و شمال شرقی با شهرستان‌‌های بوئین زهرا، تاکستان و قزوین، از جنوب با همدان، از جنوب غربی با شهرستان بیجار، از غرب با شهرستان تکاب و از شمال غرب با شهرستان‌های میانه و هشترود همسایه است.

بهترین زمان سفر به زنجان | سفر تابستانه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب و هوای زنجان بر اساس پستی و بلندی‌ها در برخی مناطق، متغیر است به‌طوری که در ارتفاعات، آب‌وهوای سرد کوهستانی حکم‌فرما بوده و زمستان‌هایی سرد و پربرف و تابستان‌‌هایی معتدل و خشک دارد. در این بین، دره‌‌های قزل اوزن آب‌وهوای معتدل‌تری دارند و زمستان‌های آن متعادل و تابستان‌های آن گرم‌تر است. به‌طور کلی این شهر به سبب تنوع ارتفاع و تأثیرگرفتن از چند توده هوایی، آب‌وهوای معتدلی در هر فصل دارد؛ ولی تابستان برای سفر به این شهر مناسب‌تر است.

طبیعت زنجان | جایی متنوع و متفاوت

تصویری از طبیعت زنجان

تنوع آب‌وهوایی در این شهر باعث شده است که این شهر، از جغرافیای گیاهی متنوعی برخوردار باشد و به‌طور کل در جنگل‌ها و چراگاه‌‌های آن، می‌توان گیا‌هان متنوعی پیدا کرد. گیا‌هانی مثل درمنه، گون، آویشن، بالشتکی‌‌ها و گیا‌هانی از تیره گندمیان در کنار گیا‌هان دارویی مثل اسطوخودوس، بادرنجبویه، اکلیل کوهی، نعناع فلفلی، گل راعی، سرخار گل، گل محمدی، رازیانه و به لیمو در این شهر پیدا می‌شوند.

زنجان از آن دست شهرهایی است که چند نوع پوشش حیوانی دارد. به عبارتی هم حیوانات مناطق گرمسیری مثل آهو به‌وفور در آن حضور دارند و هم برخی از گونه‌‌های جانوری در مناطق معتدل و سردسیری مثل قوچ، میش، کل و بز را می‌توان در این شهر دید.

تصویری از حیوانات طبیعت زنجان

حیواناتی مثل پلنگ، سیاه گوش و خرس قهوه‌ای را نیز می‌توان در استان زنجان پیدا کرد. این استان چندین منطقه شکار ممنوع و چند منطقه حفاظت‌شده دارد که از بین آن‌ها می‌توان به انگوران، ماه نشان، سرخ آباد زنجان و دشت سهرین اشاره کرد.

جاهای دیدنی زنجان

  • آلا داغ لار

نمایی از آلا داغ لاز در زنجان

اگر اهل عکاسی هستید، آلا داغ لار را از دست ندهید. کوه‌‌های رنگی این شهر یکی از جاهای دیدنی این استان است که در مسیر زنجان به ماهنشان جا خوش کرده است. این مناظر به قدری چشم‌نواز هستند که موقع مشاهده آن‌ها فکر می‌کنید یک تابلوی نقاشی با طیف وسیعی از رنگ‌ها در مقابلتان قرار گرفته است. دقیق‌تر که شوید، جز زیبایی و قدرت خداوند چیزی نمی‌بینید.

این کوه‌‌ها که در رنگ‌‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید دیده می‌شوند، یکی از زیباترین جاذبه‌‌های طبیعی استان زنجان به شمار می‌روند. اگر نور محیط منسب باشد، سوژه بی‌نظیری برای عکاسان هستند؛ پس تردید نکنید و برای عکس‌های متفاوت پروفایل خود هم که شده، دست به دوربین شوید.

  • رودخانه قزل اوزن

نمایی از رودخانه قزل اوزن در زنجان

اگر می‌خواهید طولانی‌ترین رودخانه‌‌ ایران را از نزدیک ببینید، سراغ یکی دیگر از جاذبه های طبیعی زنجان، یعنی رودخانه قزل اوزن بروید. این رود قرمز رنگ از کوه‌‌های کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه می‌گیرد و بعد از ملحق‌شدن به هیروچای، زنجان‌رود و شاهرود به دریای خزر می‌ریزد.

  • آبشار شارشار

نمایی از آبشار شارشار در زنجان

اهل کوه‌نوردی هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، حدود یک ساعت زمان برای کوه‌نوردی در نظر بگیرید و سراغ آبشار شارشار بروید. این آبشار در منطقه تهم و در شمال شرقی زنجان قرار دارد و از بین صخره‌‌های سنگی به دریاچه سد تهم می‌ریزد. گردشگران بسیاری در اکثر اوقات سال به‌ویژه در بهار و تابستان به سمت آبشار شارشار می‌روند و از هوای خوبش لذت می‌برند. به همین خاطر هم هست که این منطقه یکی از تفرجگاه‌‌های اصلی این شهر به شمار می‌رود.

  • مجموعه تفریحی ائل داغی

تصویری از مجموعه تفریحی ائل داغی

یک روز خوب و آرامش‌بخش در کنار مجموعه تفریحی ائل داغی در شمال شهر زنجان انتظار شما را می‌کشد. این مجموعه در دامنه کوه گاوازنگ قرار گرفته و به همین دلیل این مجموعه را با نام گاوازنگ هم می‌شناسند.

در این مجموعه بیشتر امکانات رفاهی مثل آلاچیق‌‌های چوبی و رستوران و جاذبه‌هایی مثل آسیاب، آبشار مصنوعی و تفریحات مختلف وجود دارد. در سفرتان به این شهر، این منطقه خوش آب و هوا را از دست ندهید و لحظات خوشی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

  • قلعه بهستان و دودکش جن

نمایی از قلعه بهستان و دودکش جن

اگر اهل هیجان و تخیل و افسانه هستید، حدود ۱۱۳ کیلومتر از زنجان به سمت ماهنشان رانندگی کنید. آنجا به یک پدیده کاملاً طبیعی زمین‌شناسی می‌رسید که شکل و شمایل عجیب‌وغریبی دارد. انگار قلعه است که چندین دودکش عجیب دارد. می‌گویند این دودکش‌ها برای جنیان هستند!

البته برخی هم می‌گویند این قلعه‌ها در زمان مادها ساخته شده و این‌ها بقایای آن قلعه هستند. قسمت‌هایی که شبیه دودکش یا قارچ هستند هم محل نگهداری آذوقه است. نظریه جالب دیگر این است که اینجا خانه دیوهاست و آن تخته‌سنگ ها جایی برای نشسن و استراحت دیوها!

تاریخچه | زنجان در گذر زمان

تصاویر قدیمی از زنجان

این شهر در گذشته به سبب قرار گرفتن بر سر راه تجاری ری قدیم به آذربایجان، از اهمیت ویژه‌ای برخودار بود. کندوکاو‌های باستانی و آثار کشف‌شده تاریخی نشان‌دهنده قدمت این شهر است. قدیمی‌‌ترین نامی‌ که برای این شهر در تاریخ ثبت شده، آندیا و سپس زندیگان به معنی پیروان کتاب زند است.

به نقل از تاریخ، شهر زنجان را اردشیر بابکان بنیان نهاده و در آن زمان نام این شهر، شهین یعنی منسوب به شاه بوده است. این شهر به سبب برخورداری از شرایط ویژه جغرافیایی، حوادث تاریخی مختلفی را گذرانده و برخی از آثار به‌جای‌مانده از سال‌های دور گویای همین مطلب است.

بناهای تاریخی

  • بازار قدیمی ‌زنجان

تصویری از بازار قدیمی ‌زنجان

بازار تاریخی زنجان، در بافت قدیمی‌ شهر قرار دارد که روزگاری مشرف به جنوب شهر بود. ساخت آن در دوران آغا محمدخان قاجار آغاز و در دوران فتحعلی شاه به پایان رسید. در دوره‌‌های بعدی نیز همچنان در حال تغییر و مرمت بود و به مرور زمان چندین سرا، مسجد، گرمابه و… به آن اضافه شد.

این بازار شبیه یک خط مستقیم است که به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و به‌عنوان بازار بالا و پایین شناخته می‌شود. این بازار بر حسب نوع فعالیت و تولید، هشت راسته دارد که راسته کفاش‌ها، زرگر‌ها، بزاز‌ها و سراج‌ها از جمله آن‌ها به شمار می‌روند. این مجموعه در گذشته به لحاظ تولید و عرضه کالا، یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شهر محسوب می‌شد و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران، اهمیت تاریخی دارد.

  • بنای تاریخی رختشوی خانه

نمایی از بنای تاریخی رختشوی خانه در زنجان

یکی دیگر از آثار تاریخی زنجان، بنای تاریخی رختشوی خانه است که در بافت قدیمی‌ شهر و در محله بابا جمال چوقوری این شهر قرار گرفته است. گفته می‌شود که در گذشته مردم، لباس‌‌ها و رخت خود را در این رختشوی خانه می‌‌شستند.

امروزه این بنا تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شده و روزانه عده کثیری از آن دیدن می‌کنند. در این موزه از موزه های زنجان می‌توان لباس‌‌های محلی و سنتی مردم در ادوار مختلف ایران و آثار و هنر‌های دستی آن‌ها مثل منبت، چاروق، ملیله دوزی، فرش گلیم، چاقو و معرق، اشیای باستانی و برخی از تولیدات کاشی سنتی، آجر و سفال سلطانی را مشاهده کرد.

  • پل سردار

تصویری از پل سردار در زنجان

پل سردار در جنوب غربی حومه شهر زنجان روی رودخانه زنجان‌رود قرار گرفته است و به‌دلیل نزدیکی به دروازه جنوبی شهر به پل قلتوق هم معروف است. در سال 1333 قمری سردار ذوالفقارخان اسعدالدوله یکی از ثروتمندان و مردان صاحب نفوذ در عهد قاجار این پل قدیمی ‌را ساخت. در میان ۳ پلی که روی این رودخانه ساخته شد، این پل تنها پلی است که از تزئینات زیبا در حاشیه طاق‌‌ها و چشمه طاق‌‌ها برخودار است.

  • کاروانسرای سنگی

نمای داخلی از کاروانسرای سنگی زنجان

دیگر بنای تاریخی زنجان، کاروانسرای سنگی است که روبه‌روی ایستگاه قطار این شهر و در جاده کمربندی زنجان میانه قرار گرفته است. گفته می‌شود قدمت این کاروان به دوران صفویه و شاه عباس دوم برمی‌گردد و متأسفانه قسمتی از آن امروزه تخریب شده است. از این مکان از سال 1377 به‌عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید در این کاروانسرا از صنایع دستی هم دیدن کنید.

  • عمارت ذوالفقاری و مردان نمکی

تصویری از موزه باستان شناسی زنجان

عمارت ذوالفقاری یکی از بناهایی است در زمان قاجار ساخته شده و محل زندگی و کار یکی از حکمرانان آن زمان بوده است. این عمارت اکنون به موزه باستان شناسی تبدیل شده است. در این موزه پیکر چند مرد نمکی از دوره هخامنشیان نگهداری می‌شود. به همین دلیل این موزه را نام موزه مردان نمکی زنجان نیز می‌شناسند.

  • مسجد جامع زنجان

تصویری از مسجد جامع زنجان

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگریاین شهر، مسجد جامع زنجان است که در قرن سیزدهم هجری قمری به دست عبدالله میرزا دارا، یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار، ساخته شد. این مسجد در بافت قدیمی‌ شهر قرار گرفته و مسجد سید، مسجد دارا، مسجد سلطانی و مسجد جمعه از دیگر نام‌‌های آن است. مسجد جامع زنجان یکی از بهترین نمونه‌های طرح مساجد چهار ایوانی است. ایوان‌‌های چهارگانه‌ای که به‌صورت قرینه در چهار ضلع مسجد قرار گرفته‌اند، بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید. معماری و تزئینات این مسجد به‌قدری زیباست که آن را به یکی از زیباترین مساجد ایران تبدیل کرده است.

  • امامزاده سید ابراهیم زنجان

تصویری از امامزاده سید ابراهیم زنجان

یکی از اماکن مذهبی زنجان امامزاده سید ابراهیم است که در این شهر و در قبرستان سمت شرقی شهر قدیم، قرار گرفته است. برخی این امامزاده را از نسل امام موسی‌بن‌جعفر (ع) و برخی دیگر او را از نسل حضرت عباس (ع) می‌دانند و بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف دارند.

در ابتدا، این امامزاده به شیوه چهارطاقی ساخته شده بود که یک گنبد زیبا نیز روی آن خودنمایی می‌کرد؛ اما بعد‌‌ها نوسازی شد. تزئینات زیبای به‌کاررفته در این بنا، علاوه بر جلوه‌ای که به آن بخشیده است، نمایانگر هنر اصیل ایرانی بوده و چشم‌‌ها را به خود خیره می‌کند.

  • حسینیه اعظم زنجان

تصویری از حسینیه اعظم زنجان

یکی دیگر از جاذبه‌‌های مذهبی زنجان، حسینیه اعظم آن است که نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد. این حسینیه در جنوباین شهر قرار دارد و در سال‌های اخیر به سبب برگزاری مراسم دسته عزاداری در شب تاسوعا، محبوبیتش چند برابر شده است.

هر سال در این روز، جمعیت فروانی از سراسر ایران به این حسینیه می‌آیند و چند هزار رأس گاو و گوسفند به این حسینیه هدیه می‌کنند. یک سنگ نوشته و یک عَلَم فلزی قدیمی‌ در این حسینیه وجود دارد که مبنایی تاریخی دارند و از جمله آثار تاریخی این مکان محسوب می‌شوند.

  • مسجد چهل ستون

تصویری از مسجد چهل ستون زنجان

مسجد چهل ستون، یکی دیگر از بناهای تاریخی و مذهبی زنجان است که در نزدیکی بازار قدیمی‌ این شهر و در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد. در دوره قاجار، این مسجد یکی از مهم‌ترین مراکز حوزه‌‌های علمیه ایران محسوب می‌شد و طبق کتیبه‌ای که در آن وجود دارد در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.

مسجد چهل‌ستون صحن و شبستان‌های بزرگی دارد و به سبب قرارگرفتن طاق‌‌های آن به‌صورت متقارن روی ۳۲ ستون قطور، به این نام معروف شده است. تزیئنات این مسجد بر مبنای مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار بوده و یکی از زیباترین مسجد‌‌های زنجان است.

فرهنگ و هنر | تجلی تاریخ و تمدن

زبان مردم زنجان، ترکی آذربایجانی با لهجه زنجانی است و به لحاظ فرهنگی و زبانی، شبیه به دیگر شهر‌های آذربایجان است. البته امروزه استفاده از لغات فارسی بیشتر از قبل متداول شده و در دانشگاه‌‌ها، مراکز فرهنگی و در اداره‌‌ها به هر دو زبان صحبت می‌کنند.

  • لباس محلی

تصویری از لباس محل مردم زنجان

لباس محلی مردم زنجان، در عین سادگی زیبایی خاصی دارد. اگر چه در گذشته بیشتر، استفاده می‌شد؛ اما امروزه هم در بعضی از روستا‌ها دیده می‌شود که مردم از لباس‌‌های محلی خود استفاده می‌کنند. زنان برای پوشش سر از پوشن، چن‌هالتی و یاشماق استفاده می‌کردند که هر کدام پارچه‌‌هایی برای پوشش محسوب می‌شدند.

جلیزقا، یل و کوینک از جمله پوشش‌‌های بالاتنه و تومان و شلیته نیز از پوشش‌‌های زیرین محسوب می‌شوند که بانوان از آن استفاده می‌کنند. مردان هم کلاه‌‌هایی مثل کچه بورکی، کلاه بخارایی، کلاه لبه‌دار و کلاه قزاقی را برای پوشش سر استفاده می‌کردند و برای تن‌پوش خود کؤینک، جلیقه، ستره، پلتو و شالوار را استفاده می‌کردند.

  • موسیقی

تصویری از خواننده موسیقی محلی زنجان

موسیقی محلی زنجان، متأثر از موسیقی آذربایجان و موسیقى فولکلوریک این منطقه بوده و بازتابی هنری از جوانب مختلف زندگی مردم این خطه است. محققان، موسیقی این منطقه را به ۵ بخش زیر تقسیم می‌کنند:

  • عاشیقلار
  • خلق ماهینلاری و موغاملار یا ترانه‌‌های ملی و مقام‌‌ها
  • تعزیه موسیقی سی یا همان موسیقی عزا و تعزیه
  • امک ماهینلاری یا موسیقی کار روزانه
  • توی دویون موسیقی سی یعنی موسیقی جشن و عروسی.

از بین این‌‌ها بخش عمده موسیقی زنجان را عاشیقلار تشکیل می‌دهند که با نغمه‌‌‌‌ها و ترانه‌‌‌هاى زیبا و داستان‌سرایى‌‌‌هاى محلی، رونق‌بخش محافل و جشن‌‌های مردم این منطقه است. سیامک ریحانی، جمشید خطیبی و جلال تقوی از جمله مشاهیر موسیقی هستند که در این شهر به دنیا آمده‌اند.

  • مشاهیر

تصویری از مشاهیر زنجان

شهر زنجان هم مثل دیگر شهر‌های ایران، مهد مشاهیر و مردان بزرگی است که نامشان در تاریخ به نیکی ثبت شده است. یکی از این مشاهیر، میرزا ابراهیم حکمی زنجانی از حکما و از شخصیت‌‌های بزرگ فلسفه است که در سال ۱۲۷۲ در این شهر به دنیا آمد. از دیگر عرفای نامدار زنجان می‌توان به شیخ اخی فرج زنجانی از عرفای قرن پنجم هجری، علامه شیخ ابوعبدالله زنجانی، آیت الله شهید ملا علی زنجانی و آقا سید رضی قطب اشاره کرد.

همچنین یوسف ثبوتی فیزیکدان سرشناس ایرانی، استاد روزبه پایه‌گذار مدرسه علوی، پروفسور جواد پرویزی، دکتر امیر اعلم غضنفریان، مرحوم حسین منزوی، اقبالی زنجانی، عاصم زنجانی، غریق زنجانی، منطقی زنجانی و دکتر فاطمه راکعی از بزرگان رشته و تخصص خود بوده‌اند.

  • غذاهای زنجان

تصویری از غذاهای محلی زنجان

این شهر هم مثل دیگر شهر‌های ایران، غذا‌های محلی لذیذی دارد که برای سلامت بدن هم بسیار مفید هستند. از بین غذا‌های محلی زنجان می‌توانیم به خوراک جغول بغول (چغور پغور)، خورش آلوچه با مرغ، بوغدا آشی، پیازو، آش شیر، آش ترش و شش انداز اشاره کرد. حتی رواج غذا‌های فست فودی نتوانسته غذای اصیل و سنتی را از اکثر خانه‌‌ها و رستوران‌‌های این شهر بگیرد.

رستوران های زنجان | جایی برای چشیدن طعم‌های جدید

تصویری از رستوران های زنجان

نزدیک به ۹۰ رستوران، کافه و ساندویچی در زنجان وجود دارد که اکثر آن‌ها از نظر مسافران و ساکنان شهر امتیاز ویژه گرفته‌اند. به جرئت می‌توان گفت در زنجان رستوران بد وجود ندارد. شما هم اگر هوس غذای سنتی دارید، به یکی از این رستوران‌های پلو، دیزی‌سرای عابدینی، رستوران صدف یا سفره خانه و رستوران سنتی زرتشت بروید. اگر هم شما یا همراهانتان هوس غذاهای فست فودی و ساندویچی کرده‌اید فست فود ارگانو، فست فود پیتزالند و رست برگر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اقامت در زنجان | شب‌مانی متفاوت

تصویری از اقامتگاه بومگردی در زنجان

برای اقامت در زنجان، با توجه به بودجه و میل خود می‌توانید به هتل یا مهمانسرا مراجعه کنید. هتل جهانگردی و هتل دو ستاره پیام از جمله هتل های زنجان هستند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. علاوه بر هتل، استان زنجان چندین اقامتگاه بومگردی نیز دارد که در روستا‌های زنجان قرار گرفته‌اند و از این شهر چندین کیلومتر فاصله دارند. اگر دوست دارید برای اقامت در این شهر از اقامتگاه‌‌های بومگردی استفاده کنید می‌توانید به اقامتگاه کوی نیک ابهر، اقامتگاه بومگردی جزیره تیرستان و اقامتگاه بومگردی سهرورد در روستای خدا بنده مراجعه کنید.

سوغات زنجان | یادگاری سفر

تصویری از دو سوغاتی زنجان

اگرچه شهر زنجان را با چاقو‌های زیبایش می‌شناسند؛ اما این شهر سوغات دیگری هم دارد که می‌توانید به یادگار، به شهر خود ببرید. نان اردک یکی از شیرینی‌‌های محلی زنجان است که با آرد بربری، شیر، شکر، تخم مرغ، بکینگ پودر و روغن و گاهی آب پنیر طبخ می‌شود و طعم ماندگاری دارد.

شیرینی شستی، انگشت پیچ و سقز از دیگر خوراکی‌‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید از این شهر تهیه کنید. علاوه بر این‌ها زنجان صنایع دستی زیبایی با هنر قالی‌بافی، مسگری، چاروق دوزی، چاقو سازی و ملیله‌کاری دارد که اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌‌های این شهر خریداری کنید. سبزیجات کوهی مثل غاز یاغی، تره کوهی، ماتار و پیاز کوهی از دیگر سوغاتی‌‌های زنجان هستند که خاصیت دارویی نیز دارند.

مراکز خرید زنجان | جایی برای تهیه سوغاتی

تصویری از مراکز خرید زنجان

برای خرید سوغات زنجان می‌توانید به بازار بزرگ زنجان، پاساژ‌‌ها و مجتمع‌‌های تجاری مراجعه کنید که در این شهر وجود دارند. پاساژ تهران، پاساژ مروارید، مجتمع تجاری پردیس و مجتمع تجاری نور از جمله مراکز خرید زنجان هستند.

مسیرهای دسترسی

  • پرواز زنجان

زنجان فرودگاه هم دارد؛ اما فقط در فصل حج به مکه و مدینه پرواز داشته و در بقیه ایام سال فقط به مشهد و کیش پرواز دارد.

  • راه آهن زنجان

راه آهن زنجان که با نام راه آهن شمالغرب هم شناخته می‌شود، بیشتر از ۷۰ سال سابقه خدمت‌رسانی به مردم این ناحیه را دارد. این خط راه آهن از مشهد شروع شده و با گذشتن از نیشابور، شاهرود، تهران و قزوین به این شهر می‌رسد. علاوه بر آن را‌ه آهن تهران تبریز از این شهر می‌‌گذرد و می‌توانید برای رفتن به زنجان از بلیط قطار زنجان استفاده کنید.

  • مسیر زمینی با اتومبیل

اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود از شمال ایران به این شهر بروید، جاده زنجان طارم در ۲۰کیلومتری جاده قزوین زنجان، می‌‌تواند شما را به این شهر برساند. مسیر بعدی از شمال، شهر رودبار است که 140 کیلومتر از این شهر فاصله دارد و بعد هم جاده زنجان چورزق که می‌‌توانید از آنجا به این شهر برسید.

از جنوب می‌‌توانید بعد از طی یک جاده شوسه از همدان و پس از طی 260 کیلومتر به این شهر برسید. اتوبان تهران کرج و بعد از آن کرج قزوین و سپس قزوین زنجان، مسیر دیگر رسیدن به زنجان است که از شرق شما را به این شهر می‌رساند. یک مسیر جاد‌ه‌ای شوسه و آزادراه زنجان تبریز، دیگر مسیر دسترسی به این شهر از غرب ایران است.

  • مسیر زمینی با اتوبوس

برای رفتن به زنجان می‌‌توانید از اتوبوس هم استفاده کنید. از بسیاری از ترمینال‌‌های سطح کشور، می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس زنجان به‌صورت مستقیم به این شهر سفر کنید.

در فصل بهار و تابستان به زنجان سفر کنید و از دیدن شگفتی‌هایش لذت ببرید. در پایان سفر هم خاطرات خوشتان را به‌عنوان یادگار برای ره بال آسمان بنویسید تا ما نیز در لذت سفرتان شریک شویم.

آلا داغ لاز، رودخانه قزل اوزن، مجموعه تفریحی ائل داغی، قلعه بهستان و دودکش جن، بازار قدیمی ‌زنجان، بنای تاریخی رختشوی خانه، کاروانسرای سنگی، عمارت ذوالفقاری و غیره.

اقامتگاه کوی نیک ابهر، اقامتگاه بومگردی جزیره تیرستان و اقامتگاه بومگردی سهرورد در روستای خدا بنده در کنار هتل جهانگردی زنجان و هتل دو ستاره پیام برای اقامت گزینه‌های خوبی هستند.

ستوران‌های پلو، دیزی‌سزای عابدینی، رستوران صدف یا سفره خانه و رستوران سنتی زرتشت برای غذاها سنتی و فست فود ارگانو، فست فود پیتزالند و رست برگر برای صرف ساندویچ و فست فود پیشنهاد می‌شود.

چاقوهای زیبا، شیرینی‌های خوشمزه، صنایع دستی و انواع سبزیجات معطر از سوغات زنجان هستند.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین فصل سفر به زنجان چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”بهار و تابستان.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”جاهای دیدنی زنجان کدامند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”آلا داغ لاز، رودخانه قزل اوزن، مجموعه تفریحی ائل داغی، قلعه بهستان و دودکش جن، بازار قدیمی ‌زنجان، بنای تاریخی رختشوی خانه، کاروانسرای سنگی، عمارت ذوالفقاری و غیره.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای اقامت در زنجان به کجا برویم؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”اقامتگاه کوی نیک ابهر، اقامتگاه بومگردی جزیره تیرستان و اقامتگاه بومگردی سهرورد در روستای خدا بنده در کنار هتل جهانگردی زنجان و هتل دو ستاره پیام برای اقامت گزینه‌های خوبی هستند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”رستوران خوب در زنجان کجاست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”ستوران‌های پلو، دیزی‌سزای عابدینی، رستوران صدف یا سفره خانه و رستوران سنتی زرتشت برای غذاها سنتی و فست فود ارگانو، فست فود پیتزالند و رست برگر برای صرف ساندویچ و فست فود پیشنهاد می‌شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”سوغات زنجان چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”چاقوهای زیبا، شیرینی‌های خوشمزه، صنایع دستی و انواع سبزیجات معطر از سوغات زنجان هستند.”}}]}

استان زنجان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.