جاهای دیدنی جزیره هرمز | زیباترین فرش خاکی ایران

0

جزیره هرمز، صدف ارزشمندی است که در دل خود مرواریدهای زیبا و دل‌فریبی دارد. این نگین رنگی زیبا در دل خیج فارس، ترکیبی از رنگ‌های منحصربه‌فرد است که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. جاهای دیدنی جزیره هرمز تا جایی است که به آن لقب بهشت زمین‌شناسان را داده‌اند. اگر تا حالا به این جزیره خوراکی سفر نکرده‌اید، با ره بال آسمان باشید تا درباره شگفتی‌ها و عجایب آن بیشتر بدانید.

فهرست مطالب

جزیره هرمز کجاست

هرمز، جزیره‌ای شبیه به صدف در آب‌های نیلگون خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز است. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید جزیره هرمز کجاست و زیرمجموعه کدام شهر می‌شود، باید بگوییم این جزیره در تقسیمات کشوری در مرزهای استان هرمزگان قرار دارد.

نمایی از صخره های جزیره هرمز

هرمز، همسایه قشم و فاصله‌اش با بندرعباس ۸ کیلومتر ‌‌است و آب شیرینِ آن هم از بندرعباس تأمین می‌شود. مسافت دورتادور جزیره کلاً ۲۴ کیلومتر است که اگر اهل دوچرخه‌سواری باشید، به‌راحتی می‌توانید این فاصله را رکاب زده و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید. جمعیت این جزیره بیشتر از ۶هزار نفر نیست.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اصفهان، روی لینک زیر کلیک کنید:

آب و هوای هرمز | گرم و مرطوب

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

برای اینکه از سفر خود لذت ببرید، بهتر است قبل از رفتن به هر مکانی درباره آب‌وهوا و بهترین زمان سفر به آن اطلاعات کسب کنید. همان‌طور که هر گردشگری حدس ‌می‌زند، این جزیره رنگارنگ، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد، به همین دلیل بهترین زمان سفر به جزیره هرمز فصل زمستان و اوایل فصل بهار است. البته اگر در این دو فصل اماکن سفر برایتان مهیا نبود، می‌توانید پاییز را هم برای سفر انتخاب کنید.

پوشش گیاهی | جنگل‌های زیبای حرا

تصویری از پوشش گیاهی جنگل های حرا

یکی از جاذبه‌های هر شهر، پوشش گیاهی آن است. درختان نخل، گل ابریشم، کرت و گیاهان مقاوم در برابر شوری خاک و آب جزیره، در هرمز وجود دارند. همچنین جنگل‌های حَرا از درختان رایج هرمز هستند که درباره آن در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

پوشش جانوری | فلامینگوی زیبا در کنار جبیر رعنا

تصویری از سه گونه جانوری فلامینگو عقاب و آهو در جزیره هرمز

یکی از هیجانات سفر به هرمز، همراهی جبیر با گردشگران است. گاهی این آهوی زیبا میزبان مسافران می‌شود و گاهی مسافران میزبان او هستند. البته این آهوی خاص تنها جانور موجود در جزیره نیست. قرارگرفتن هرمز در آغوش آب‌های خلیج فارس باعث شده علاوه بر موجودات دریایی مثل ماهی‌ها، مرجان‌ها، لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها، پرندگانی مثل عقاب ماهی‌گیر و فلامینگو هم در این منطقه وجود داشته باشند.

ویدیوی جذاب از جزیره هرمز

جاذبه های طبیعی هرمز | جعبه مداد رنگی خدا

تصویری از دو جاذبه طبیعی جزیره هرمز

آنچه هرمز را برای گردشگران داخلی و خارجی به یک شگفتی تبدیل کرده و مسافران زیادی را به این جزیره کشانده، رنگارنگ بودن هرمز است. هرمز جزیره‌ای با بیش از ۷۰ رنگ است و یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران به حساب می‌آید. جادوی رنگ‌ها در خاک جزیره، باعث شده است هرمز، بهشت زمین‌شناسی لقب بگیرد. در مسیر دریایی رسیدن به هرمز و همچنین در سراسر این جزیره کوه‌هایی با خاک‌های رنگی وجود دارند که بسیار متنوع هستند.

  • کوه گلک

تصویری از تنها کوه خوراکی جهان کوه گلک در جزیره هرمز

قرمز، آبی، زرد، سفید، سبز و… رنگ‌های تشکیل دهنده خاک این جزیره‌اند. یکی از این کوه‌های رنگی معروف، کوه گلک در جنوب جزیره با خاکی کاملاً سرخ است؛ اما شگفت‌انگیزبودن این جزیره به همین ختم نمی‌شود. شگفتی مهم‌تر این است که متوجه شوید خاک سرخ این جزیره و کوه گلک خوراکی است!

زنان محلی از این خاک به‌عنوان ادویه در غذاهایشان استفاده ‌می‌کنند. تهیه مربا، طعم‌دار کردن ماهی، تهیه سس، و تهیه ترشی از جمله استفاده‌های خوراکی این خاک ارزشمند است. البته این خاک سرخ در ساخت رنگ، سرامیک، لوازم آرایش و… هم کاربرد دارد. تا چند سال پیش، برداشت و صادرکردن این خاک، منبع درآمد بعضی از اهالی جزیره بود.

  • کوه الهه نمک

تصویری از کوه الهه نمک در جزیره هرمز

در کنار خاک‌های رنگی، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری هرمز، طبقات رسوبی و نمکی (از جنس نمک خوراکی) جزیره است که به شکل کوه‌ها، غار‌ها و لایه‌های نمکی وجود دارد. الهه نمک، کوهی نمکی و تراش‌خورده است که در بین پستی و بلندی‌های جزیره قد برافراشته و از زیر آن، آب در بستری نارنجی رنگ جاری شده است. از دور که به این الهه زیبا نگاه کنید انگار کوه بزرگی از برف زیر تابش خورشید داغ هرمز، استوار و پابرجا ایستاده است.

  • دره رنگین کمان

تصویری زیبا از دره رنگین کمان جزیره هرمز

به دره رنگین کمان که می‌روید، گویی همه رنگ‌های جعبه مدادرنگی زمان بچگی‌تان را در یک دره عظیم می‌بینید. تنوع این همه رنگ در یک دره، خیلی‌ها را به تعجب وا می‌دارد. این دره یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است. اگر اهل عکاسی هستید، این بخش از زیبایی‌های هرمز را از دست ندهید.

  •  دره مجسمه ها

نمایی از دره مجسمه ها از صخره ای در جزیره هرمز

یکی دیگر از جاهای دیدنی جزیره هرمز و جاذبه‌های گردشگری آن، دره مجسمه ها است. این دره در واقع صخره‌هایی هستند که در طول زمان فرسوده شده و حالا هر کدامشان شبیه به یک موجود خیالی شده‌اند. ذهن خلاق مسافران، این صخره‌ها را به شکل‌های مختلف می‌بیند؛ پس بعید نیست که هر کسی گزارشی متفاوت از مجسمه‌ها به شما بدهد. انتهای این دره به پرتگاهی ختم می‌شود که محل مناسبی برای تماشای خلیج فارس و خلق تصاویر شگفت‌انگیز است.

  • سواحل هرمز

تصویری از سلفی گرفتن بر فراز صخره های جزیره هرمز

سواحل زیبای متفاوت بخش مهمی از جاهای دیدنی جزیره هرمز را از آنِ خود کرده‌اند. مثلاً ساحل لاک‌پشت‌ها، در شرق جزیره، ساحلی ماسه‌ای است که محلِ تخم‌ریزی لاک‌پشت‌هاست و از جاذبه‌های گردشگری و مناطق خاص هرمز به شمار می‌آید. سواحل جنوب و جنوب غرب جزیره، سواحلی رنگی هستند که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریا دارند. تماشای آسمان سرخ هنگام غروب آفتاب و پیوستن و یکی شدن آن با سرخی خاک ساحل لذت منحصربه‌فردی دارد که شکوه و عظمت دریا و آسمان را فریاد می‌زند. البته این سواحل جنوبی پرتگاه‌هایی دارند که با یک بی‌احتیاطی کوچک ممکن است برای مسافران خطرساز شود.

تاریخچه | بندر هرمز در گذر زمان

تصویری از نقشه قدیمی جزیره هرمز

نزدیک‌بودن به دریا و موقیعت‌های خوب دیگر باعث شده است که خیلی‌ها از گذشته دور، چشم طمع به این جزیره داشته باشند. در دوران حمله مغول، این مکان از نظر تجاری، اقتصادی و سیاسی اهمیت فراوانی داشت. سال‌ها بعد هم به تصرف پرتغالی‌ها در آمد و در زمان صفویه، شاه عباس این جزیره را از چنگ استعمارگران در ‌آورد.

آثار تاریخی جزیره هرمز | رد پای دوست و دشمن

  • قلعه پرتغالی ها

تصویری از داخل قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

این قلعه که بازمانده از استعمار پرتغال در هرمز است، امروزه از جاهای دیدنی جزیره هرمز به شمار می‌آید. قلعه پرتغالی‌ها در شمال جزیره قرار دارد و می‌شود از بقایای بخش‌های مختلف آن از جمله برج‌های دیدبانی، سربازخانه، آب‌انبار و کلیسا دیدن کرد. توپ زنگ‌زده پرتغالی‌ها هنوز هم در این منطقه وجود دارد.

  • موزه دکتر احمد نادعلیان

نمایی از در ورودی موزه دکتر احمد نادعلیان

دکتر احمد نادعلیان، هنرمند برجسته ایرانی در عرصه هنرهای محیطی است که شهرتش بر سر زبان جهانیان افتاده و جوایز بسیاری هم در این زمینه دریافت کرده است. از این مرد بزرگ موزه ای در جزیره هرمز به یادگار است. برای رفتن به این موزه، آدرس خاصی نیاز ندارید. کافی است از محلی‌های آنجا بپرسید تا راهنمایی‌تان کنند. همچنین روی دیواره‌های کوچه‌های بی نام و نشانِ هرمز، نقاشی‌های بسیاری دیده می‌شود که به گفته مسافران و اهالی، بسیاری از این نقاشی‌ها، راه رسیدن به موزه دکتر نادعلیان را به مسافران نشان می‌دهد.

آنچه تفاوت این مکان قدیمی را با موزه‌های دیگر بیشتر می‌کند، اشتغال‌زایی زنان جزیره است. به همت دکتر نادعلیان در این مکان به زنان محلی آموزش داده می‌شود تا صنایع دستی ‌زیبا تولید کرده و به گردشگران به‌عنوان سوغات بفروشند. این کار زیبا باعث شده زنان زیادی مشغول و هدفمند شوند و به استقلال مالی برسند.

خانه جری پولاک | عمارتی باشکوه در جزیره هرمز

خانه جری پولاک از یادگاری‌های فرنگی‌ها در استان هرمزگان است. عمارتی با ترکیب معماری ایرانی و فرنگی که دست‌سازه هنرمندی از کشور چک است. تفاوت خانه جری پولاک با دیگر خانه های تاریخی بندرعباس در این است که با وجود فرنگی‌بودن معمار آن، هنوز هم نشانه‌هایی از معماری رایج جنوب ایران را می‌توان در آن دید. خانه جری پولاک در جزیره هرمز و در فاصله 1.5ساعته از شهر بندرعباس قرار دارد.

بافت فرش خاکی | هنری جهانی و ارزشمند

تصویری از بافت فرش خاکی درجزیره هرمز

از اقدامات دکتر نادعلیان که به یکی از جاذبه‌ها و دیدنی‌‌های زیبای جزیره هرمز تبدیل شده است، بافت فرش خاکی روی ساحل جزیره است. تعجب نکنید. تنوع رنگِ خاکِ جزیره این امکان را فراهم کرده که با آن تصویری بزرگ و منحصربه‌فرد شبیه فرش‌های زیبا طراحی کنند. البته فرش‌های دیگری هم از خاک در ساحل جزیره ایجاد شده‌اند.

غذاهای جزیره هرمز | ارمغان دریا در سفره اهالی

تصویری از دو غذا جزیره هرمز

اگر روزی به هرمز سفر کنید و طعم غذای دریایی را نچشید، بخش بزرگی از لذت سفر را باخته‌اید. مهم‌ترین خوراکی هرمز، غذای دریایی شامل انواع ماهی‌ها، میگو، خرچنگ، کوسه‌ماهی، هشت پا و صدف است که با ادویه مخصوص جنوبی‌ها و خاک سرخ هرمز طعم پیدا کرده‌اند.

اقامت در جزیره هرمز | بیتوته در کنار دریا

نمای داخلی از خانه های روستایی جزیره هرمز

این نکته را به خاطر داشت باشید که هرمز جزیره‌ای لوکس و لاکچری نیست، پس در سفر به این منطقه زیبا به دنبال رستوران‌ها یا هتل‌های شیک و مجلل نگردید. بنابراین اگر اهل تجملات نیستید، اقامتگاه ماجرا و خانه‌های بومیان، محلِ مناسبی برای اسکان است. با اقامت در خانه‌های بومیان می‌توانید غذاهای خوشمزه دریایی را امتحان کنید که زنان ساکن جزیره می‌پزند. البته برای هماهنگی اسکان بهتر است به موزه نادعلیان سر بزنید. زدن کمپ و اقامت در چادر کنار ساحل روش دیگری است. این روش بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال لمس طبیعت و نفس‌کشیدن در هوای هرمز هستند.

سوغات هرمز | ره‌آورد سفر

تصویری از سوغاتی های جزیره هرمز

پوشاک معروف این جزیره لباس‌های سوزن‌دوزی شده زنان و برقع است‌ که ‌می‌توان آن‌ها را در رنگ‌های گوناگون به‌عنوان یادگار جزیره یا حتی سوغات خریداری کرد. هنرهای دستی دیگر زنان جزیره شامل زیورآلاتی با مرجان‌ها، صدف‌ها و سایر ارمغان‌های دریایی است. خرید این محصولات هم گزینه مناسب و زیبایی برای سوغات است که به رونق اقتصادی مردم جزیره هم کمک می‌کند.

 لذت سفر به جزیره هرمز | تجربه جنس جدیدی از آرامش

نمایی زیبا از صخره و آبهای جزیره هرمز

هرمز طبیعتی آرام و به دور از هرنوع آلودگی صوتی دارد. تنها صدایی که در این جزیره شنیده می‌شود موسیقی موج دریا و گاهی نوای گوش‌نواز نی و تنبک است که روح را به آرامش می‌رساند. یکی دیگر از لذت‌های سفر به هرمز استفاده از موتو‌رهای سه چرخ است که اهالی هرمز به آن موتور سه‌پا می‌گویند و در سراسر جزیره برای حمل و نقل مسافران از آن استفاده می‌کنند. این موتورها شاید به راحتی خودروهای لوکس نباشند؛ اما تجربه و خاطره جدیدی برای مسافران رقم می‌زنند.

حفاظت از محیط جزیره | مسئولیت ما در قبال طبیعت

تصویری از دختر بومی در حال نگاه کردن به ساحل جزیره هرمز

تا چند سال قبل رفت‌وآمد به جزیره هرمز کمتر‌ بود و بالتبع همه چیز سر جای خودش قرار داشت؛ اما متأسفانه از زمانی که پای مسافران به این جزیره باز شد و از هرمز استقبال کردند، ساکنان جزیره شاهد خرابی‌های بسیاری هستند. ریختن زباله در این طبیعت زیبا، زیرپا گذاشتن قوانین و سنت‌های بومیان هرمز و در یک کلام ازبین‌بردن چهره معصوم جزیره، تنها آسیب وارد‌شده به این محل نیست. نگرانی مهم ساکنان هرمز، برداشت بی‌رویه خاک سرخ جزیره است که بقای این منبع ارزشمند را به خطر انداخته است.

موضوع دیگری که از چشمان تیزبین مسافران نباید دور بماند، فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌هاست. توجه داشته باشید که از اواخر زمستان این پروسه شروع می‌شود و تا چند ماه بعد ادامه دارد. در این دوره مسافران باید بیشتر مراقب باشند تا زندگی آرام این جانداران را با سروصدا، تخریب لانه‌ها و جا‌به‌جاکردن تخم‌ها برهم نزنند. اگر در این بازه زمانی به هرمز سفر می‌کنید، تا جای ممکن به ساحل لاک‌پشت‌ها نزدیک نشوید. به امید روزی که بهشت زمین‌شناسی ایران مشمول لطف مردم و مسئولان قرار بگیرد.

مسیرهای دسترسی به جزیره هرمز | دل زدن به دریا

یکی از اقدامات لازم و ضروری قبل از شروع به هر سفری، مشخص‌کردن مسیر رسیدن به آن است. دسترسی به جزیره هرمز از هر نقطه ایران امکان‌پذیر است. کافی است مشخص کنید با چه وسیله‌ای قصد سفر دارید تا راه برای شما هموار شود.

  • مسیر جاده ای

جزیره هرمز از نامش پیداست که در آغوش آب‌های خلیج فارس است. برای دسترسی زمینی به این جزیره باید با هر وسیله‌ای که دوست داشتید به بندرعباس بروید. از اسکله شهید حقانی بندرعباس با شناورهای دریایی یا قایق تندرو می‌توانید به جزیره هرمز برسید. فاصله تهران تا بندرعباس بسته به مسیر انتخابی شما، بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۵۰ کیلومتر است.

  • راه آهن

اگر از تهران با قطار به این سفر بروید، حدوداً ۱۹ ساعت در راه هستید. البته ایستگاه راه‌آهن بندرعباس به خط ‌آهن سراسری متصل است و شما از بسیاری شهرها می‌توانید با قطار خودتان را به بندرعباس برسانید.

  • مسیر هوایی

بدون شک هواپیما سریع‌ترین وسیله برای رسیدن به بندرعباس است. فرودگاه بندرعباس هم معمولاً به شهرهای بزرگ کشور پرواز دارد. راه دیگری که برای این سفر وجود دارد این است که با پرواز به جزیره قشم بروید و در کنار بازدید از جاهای دیدنی قشم سری هم به هرمز زیبا بزنید. برای این کار کافی است خودتان را به اسکله شهید ذاکریِ قشم برسانید.

امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان به یکی دیگر از جزیره های ایران لذت برده باشید. اگر به هرمز رفته‌اید، در بخش نظرات ما را از خاطرات خود بهره‌مند کنید. اگر هم تجربه سفر به این دیار زیبا را ندارید، این نکته را به خاطر داشته باشید که جاذبه‌های گردشگری این جزیره به قدری زیباست که ارزش بستن بار سفر و طی مسافت طولانی را دارد.

استان هرمزگان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.