سواحل مکران | جادوی زمین در سیستان و بلوچستان

0

جنوب ایران و نواحی ساحلی این منطقه، زیبایی‌های رمزآلودی دارند که ماجراجویی در آنها برای هر گردشگری جذاب و مهیج است. در این مطلب قرار است به سیستان و بلوچستان برویم و یکی از نگین‌های درخشان گردشگری ایران را به شما معرفی کنیم. مقصد امروز ما سواحل مکران در حاشیه دریای عمان است. برای آشنایی با این سواحل با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی سواحل مکران در خاک ایران

سواحل مکران یکی از جادویی‌ترین سواحل ایران است که در سیستان و بلوچستان و جنوب شرقی نقشه واقع شده است. این سواحل در همسایگی پاکستان و در جنوب غربی آن، جا خوش کرده است و از سواحل دریای عمان محسوب می‌شوند. این سواحل از گذشته تا امروز، مثل بسیاری از مناطق مرزی جنوب ایران، موقعیت استراتژیک داشته است. بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران در این سواحل جا خوش کرده‌‌ است و وجود این بندر یکی از دلایل اهمیت موقعیت جغرافیایی ساحل مکران محسوب می‌شود.

تصویر بند چابهار زیبا در سواحل مکران جادویی

این منطقه از ایران تاریخ پرفرازونشیبی را به خود دیده است. در قرن هجدهم به دستور بریتانیا، این سواحل بخشی از هند محسوب می‌شده است. بنابراین در این دوره، مکران مثل کشور هند، تحت سلطه و استعمار بریتانیا بوده است.

طبیعت کمیاب سواحل مکران در ایران

تصویر زیبای تلاقی بیابان و دریا در سواحل مکران در استان سیستان بلوجستان

عجیب‌ترین و کامل‌ترین جغرافیای ساحلی را در محدوده سواحل زیبای مکران می‌توان با چشم خود دید. این منطقه که زادگاه بسیاری از مردمان مهربان بلوچ است، طبیعت متضاد و عجیبی را پیش روی چشمانتان قرار می‌دهد. از یک طرف دریا و آب و زندگی در این منطقه دیده می‌شود و از طرف دیگر مناطق خشک بیابانی را در آن می‌توان دید. جذابیت طبیعت نادر سواحل مکران، پیوند این دو اقلیم متضاد در خط ساحلی است.

نقطه اتصال به اقیانوس و بندر اقیانوسی چابهار و تصویر زیبای آن از نمای بالا

در مکران انواع سواحل صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌ای دیده می‌شود که جذابیتی وصف‌نشدنی دارند و باید خودتان از نزدیک ببینید. این منطقه نقطه اتصال به اقیانوس است و بندر اقیانوسی چابهار، مجموعه‌ای از جذابیت‌های طبیعی و پدیده‌های زمین‌شناسی است که در مکران واقع شده است.

صلح طبیعت‌های مختلف در مکران

طبیعت کمیاب و زیبای سواحل مکران دریای عمان

سواحل مکران در سیستان و بلوچستان تا مدت‌ها برای گردشگران شناخته شده نبود؛ اما طبیعت زیبا و در عین حال عجیب این منطقه، سبب شد که به مرور این منطقه در بین گردشگران محبوب شود و بسیاری از طبیعت‌گردها و شیفتگان زمین‌شناسی، به سمت این سواحل و بندر چابهار راهی شوند.

سواحل جادویی مکران، پیوند کمتر دیده‌شده کویر و دریا است. به همین دلیل قاب بسیار زیبا و نادری را از طبیعت جلوی چشم گردشگرانی قرار می‌دهد که می‌خواهند جاهای دیدنی اطراف زاهدان را بهتر بشناسند. تابش قدرتمند خورشید در سواحل جنوبی، این بار زیباتر از همیشه دیده می‌شود و شما ناظر تابش نور در نقطه صلح بیابان و دریا هستید.

عکس زیبا از طبیعت مکران و سواحل مکران در تابستان تصویر صلح دریا و بیابان در یک قاب

اکنون باید سواحل مکران در حاشیه دریای عمان را یکی از موقعیت‌های ناب در صنعت گردشگری دانست. فرهنگ غنی و تاریخ پرفرازونشیب سیستان و بلوچستان، در کنار جاذبه‌های ناب مکران، برای مسافران جذاب خواهد بود. مکران نقطه قوت گردشگری بندر چابهار است و زیبایی جاذبه‌هایش، سبب شهرت این سواحل در بین گردشگران شده است. در ادامه جاذبه‌های گردشگری بندر چابهار را در سواحل زیبای مکران و مناطق اطراف آن معرفی خواهیم کرد.

دریاچه لیپار، افسانه‌ای صورتی رنگ در مکران

دریاچه لیپار دریاچه صورتی رنگ سواحل مکران

دریاچه لیپار یکی از زیباترین جاذبه‌‎های سواحل مکران است که در بندر چابهار واقع شده است. این دریاچه یا در واقع تالاب خوش‌رنگ‌ولعاب در یک دره واقع شده است و روبه‌روی آن یک کوه دیده می‌شود. به‌خاطر وجود موجوداتی میکروسکوپی به‌نام «پلانکتون» و همچنین مواد آلی و معدنی، این دریاچه به جای آبی، به رنگ صورتی درآمده است.

تالاب افسانه ای لیپار و زیبایی باورنکردنی و دلیل صورتی رنگ بودن آب های دریاچه لیپار

رنگ صورتی در این منطقه ترکیب زیبایی با آبی آسمان ساخته است و سوژه‌ای زیبا برای عکاسی از طبیعت جنوب است. این آبگیر صورتی به سواحل مکران و دریای عمان پیوند خورده است و در در همسایگی دریا و بندر گواتر قرار دارد. هر بار که باران می‌بارد، جانی دوباره به این تالاب صورتی‌رنگ می‌بخشد و جلوه‌ای تازه به آن می‌دهد.

فراموش نکنید که محدوده این تالاب، شرایط باتلاقی دارد و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین هرگز با اتومبیل به این منطقه نروید.

آدرس: ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، ۹ کیلومتری روستای رمین، جاده ساحلی چابهار به گواتر

ساحل رویایی درک، کویر و دریا در آغوش یکدیگر

ساحل بسیار زیبای درک دو حال و هوا در یک قاب زیبای وصف نشدنی طبیعت سواحل مکران

ساحل درک یکی از عجایب در سواحل مکران است و در این ساحل دو طبیعت متضاد در آغوش هم قرار می‌گیرند. مگر می‌شود بعد از کویر به دریا رسید و آن سراب نباشد؟! درک یکی از عجیب‌وغریب‌ترین ساحل‌های مکران است و دو طبیعت کاملا متضاد در این نقطه از زمین، با هم یکی می‌شوند. تپه‌های بی‌ثبات شنی و حال‌وهوای کویر تا پیش از رسیدن به خط آبی، شما را همراهی می‌کنند؛ اما بدون هیچ مقدمه‌ای دریا به استقبالتان می‌آید و باورتان نمی‌شود که پشت سرتان کویر بوده است. ساحل درک از بکرترین سواحل ایران است و زیبایی این قاب ساحلی، در زمان طلوع و غروب بیش از همیشه است.

آدرس: ۱۶۰ کیلومتری غرب چابهار، نرسیده به زرآباد

ساحل بریس، شکوه چابهار در سواحل مکران

ساحل صخره ای ماسه ای بریس نشانگر عظمت چابهار می باشد

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان، ساحل بریس چابهار است. بندر تاریخی بریس در روستایی هم‌نام خودش واقع شده است و ترکیبی از دو نوع ساحل صخره‌ای و ماسه‌‍‌ای است. زیبایی ساحل بریس مثال‌زدنی است و از هر زاویه‌ای، تصویری کارت پستالی خواهد داشت. آرامش رنگ‌ولعاب آن، برای گذران زمان بیشتر در این منطقه مرغوبتان می‌کند. قایق‌های کوچک صیادی گوشه‌وکنار این ساحل را آراسته‌اند و آن را دیدنی‌تر جلوه می‌دهند. بالای صخر‌ه‌ها، تماشای منظره تجمع قایق‌ها درون دریا، بیش از پیش زیبا و دیدنی می‌شود. مثل سایر سواحل مکران، غروب و طلوع خورشید در بندر بریس، تصویری شگفت‌انگیز خواهد داشت.

آدرس: ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار، ساحل روستای بریس

ساحل شب‌تاب و ستاره‌هایی که در ساحل رها شده‌اند

جزیره بسیار زیبای شب تاب و شب های پاییزی و زمستانی به یلد ماندنی در جزیره ی شبتاب و دلیل وجود ستاره های آبی رنگ در جزیره شب تاب چابهار

در بندر چابهار و سواحل مکران، ساحل شب تاب زیبایی وجود دارد که نظیر آن را در ایران، در جزیره هنگام می‌توان دید. در ساحل شب‌تابی، با تاریک شدن هوا، موج‌های رسیده به ساحل به رنگ آبی درخشان درمی‌آیند و گویی هر موج با خود تعداد بسیاری ستاره آبی به ساحل می‌آورد. «فیتوپلانکتون‌ها» نام موجودات بسیار ریزی هستند که به رنگ آبی درخشان درون دریا وجود دارند و با هر موج به ساحل می‌رسند.

بنابراین در قسمت‌های بسیار تاریک ساحل، می‌توان امواج دریا را به رنگ آبی دید. بسیاری از طبیعت‎‌گردها به دلیل تماشای ستاره‌های آبی دریا، شب را در نزدیکی ساحل به صبح می‌رسانند و چادر خود را در این منطقه برپا می‌کنند. برای دیدن امواج آبی درخشان دریا، باید در فصول پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید.

آدرس: جاده چابهار به کنارک، روستای تنگه

کوه‌های مریخی، جاذبه‌ای خاص در زمین

کوه های مریخی جالب و عجیب در سواحل مکران چابهار

کوه های مریخی با چین‌خوردگی‌های بسیاری که دارند، یکی از عجیب‌ترین پدیده‌ها در پوسته زمین هستند و شباهتی به دیگر کوهستان‌ها ندارند. این کوه‌ها یکی از جاذبه‌های چابهار و سواحل مکران هستند که نمایی رازآلود به این منطقه بخشیده‌اند. کوه‌های مریخی در بین محلی‌ها به «بدبوم» مشهور است و مشابه آن در آتاکامای شیلی جا خوش کرده است.

آدرس: جاده بندر چابهار به گواتر، ۳۶ کیلومتری شرق چابهار

تپه‌ گِل‌فشان، از پدیده‌های عجیب‌وغریب زمین

تپه گل افشان یکی از عجیب ترین جاذبه های دیدنی سواحل مکران

سیستان و بلوچستان و سواحل جادویی مکران، این‌بار پذیرای یکی از پدیده‌های خاص زمین به‌نام گِل‌فشان است. در نزدیکی سواحل جادویی مکران، اتفاقی عجیب‌وغریب رخ می‌دهد و از دل تپه، گِل به هوا پرتاب می‌شود. این چشمه‌های پر از گِل، در نوک قله‌ کوه های گل افشان ، عملکردی شبیه به آتشفشان دارند؛ اما به جای مذاب، حباب‌هایی خاکستری رنگ را به بالا پرتاب می‌کنند که گاهی بلندی ارتفاع این پرتاب به ۱۲ متر هم می‌رسد. فاصله هر پرتاب تا پرتاب بعدی، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. در هنگام پرتاب، لرزش زمین محسوس است و صدای قابل توجهی در فضا پخش می‌شود.

آدرس: ۱۰۰ کیلومتری غرب چابهار، ۸۰ کیلومتری غرب بندر کنارک، جاده کهیر به زرآباد، جاده تنگ، ۱۴ کیلومتری شمال بندر تنگ

روستای تیس، بندری تاریخی در زمان هخامنشیان

روستای زیبای تیس از داخل غار های بان مسیتی و منظره روستای زیبای تیس در چابهار

روستاهایی که در خط جنوبی ایران واقع شده‌اند، در عین سادگی و زیبایی، فضایی رمزآلود دارند. روستای تیس که در سواحل مکران واقع شده است، همان جاذبه همیشگی خاص مناطق جنوبی را دارد و قدمت آن با زمان حکومت هخامنشیان برابری می‌کند. پیشینه روستای تیس آن را یک بندر تجاری معرفی می‌کند و کالاهای رسیده از آسیای شرقی و هند، از طریق این روستا به مناطق خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه ارسال می‌شده است.

غار های سه گانه و معید بان مسیتی در روستای تیسدر شهرستان چابهار و جاذبه های دیدنی شگفت انگیز روستای تیس و شهر زیبای چابهار

روستای تیس دیدنی‌های بسیاری دارد و می‌توان به قلعه پرتغالی‌ها، قلعه بلوچ گت، قلعه پیروز گت، غارهای سه گانه بان مسیتی چابهار و… اشاره کرد. وقت‌گذرانی در پلاژ و قهوه‌خانه‌ ساحلی در این روستا بسیار لذت‌بخش خواهد بود و از تماشای امواج الماس‌گون دریا زیر نور خورشید به وجد خواهید آمد.

آدرس: ۱۱ کیلومتری شمال چابهار، جاده چابهار به کنارک، جاده تیس

جاده ساحلی چابهار به گواتر، یک مسیر منحصربه‌فرد

حس تازه رانندگی با منظره ی دریای عمان و کوه های جاده ساحلی از شهر چابهار به بندر گواتر

جاده ساحلی چابهار به گواتر، مسیر اصلی بعضی از جاذبه‌های گردشگری سواحل مکران و بندر چابهار است؛ اما این جاده تنها یک مسیر منتهی به جاذبه‌ها نیست و خود یکی از جذابیت‌های توریستی این منطقه از جنوب ایران است. این جاده بدون شک یکی از زیباترین جاده‌های ایران و از بهترین جاده‌های ساحلی محسوب می‌شود. در این جاده می‌توانید در یک قدمی ساحل برانید و در حالی‌که در یک سمت‌تان افق بی‌کران دریای آبی را می‌بینید، در سمت دیگرتان صخره‌های عظیم شما را در این راه همراهی می‌کنند. اگر در هنگام غروب از این جاده بگذرید، این شانس را خواهید داشت که یکی از منحصربه‌فردترین غروب‌های ساحلی را ببینید و تمام مسیر را با همراهی رنگ‌های سرخ آسمان رانندگی کنید. چه تجربه‌ای در سفر لذت‌بخش‌تر از راندن در این جاده می‌تواند وجود داشته باشد؟

آدرس: به سمت شرق چابهار، جاده منتهی به گواتر در خط ساحلی

گونه‌های جانوری در سواحل مکران

پرندگان مهاجر سواحل مکران و گونه های جانوری این سواحل زیبای حاشیه ی دریای عمان

در سواحل زیبای مکران گونه‌های جانوری بسیاری وجود دارد که از منظر حیات وحش بسیار ارزشمند و حتی گاهی نادر هستند. در بعضی از فصول سال، لاک‌پشت‌های منقار عقابی خودشان را به ساحل‌های ماسه‌ای مکران می‌رسانند و تخم‌گذاری می‌کنند. همچنین گونه‌هایی از پستانداران همچون دلفین و نهنگ نیز در سواحل مکران پیدا می‌شوند. در میان پرندگان مهاجر در فصل زمستان، می‌توان از پلیکان، پرستو، عقاب دریایی، فلامینگو و… نام برد.

جذاب‌ترین گونه جانوری سیستان و بلوچستان، نوعی از تمساح پوزه کوتاه است که با نام «گاندو» شناخته می‌شود. گاندوهای خجالتی که با دیدن انسان به آب پناه می‌برند، در بخش حفاظت شده‌ای از ساحل مکران نگه‌داری می‌شوند.

مسیر دسترسی و بهترین زمان سفر به سواحل مکران

در سواحل مکران نیز مثل سایر مناطق جنوبی ایران، خورشید بی‌وقفه و با تمام سخاوت خود می‌تابد. بنابراین بهتر است که در فصول سرد راهی این سواحل شوید و به جای برف و سرما، از آب‌وهوای لطیف و بهاری این منطقه لذت ببرید. سیستان و بلوچستان در خود گنجینه‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارد و زمستان فرصتی جذاب برای ماجراجویی در این جاذبه‌های باشکوه و لذت از تماشای آن‌ها است.

بهترین فصل برای مسافرت به چابهار و سواحل مکران زمستان می باشد تصویر ساحل شنی مکران در فصل زمستانامیدواریم از سفرتان به جنوب و سواحل خیال‌انگیز مکران لذت ببرید و سفر به این منطقه جادویی را به دیگر گردشگران نیز پیشنهاد دهید تا صنعت گردشگری در این منطقه رونق بیشتری پیدا کند. بهتر است که مناطق جنوب را بیش از پیش در مقاصد سفرهایتان بگنجانید و فراموش نکنید که این منطقه از جغرافیای ایران، پر از رمز و راز است و جالب‌‌ترین پدیده‌های زمین را در این نواحی می‌توانید پیدا کنید.

اگر قرار باشد علاوه بر سواحل مکران، به یکی دیگر از سرزمین‌های جنوبی ایران سفر کنید، انتخاب شما کدام منطقه خواهد بود؟ نام مقصد محبوتان را با ره بال آسمان در میان بگذارید تا پیش از آنکه بار و بندیلتان را ببندید، گوشه‌وکنار آن را به شما معرفی کنیم.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.