دریاچه الندان | یک رؤیای خوش در چهاردانگه ساری

8

ساری را دیده‌اید؟ اگر آری که باید بپرسیم به الندان رفته‌اید یا خیر؟ اگر هم پاسختان منفی است باید از شما بپرسیم که چرا هنوز ساری و الندان را ندیده‌اید؟ برای اینکه ما را قانع کنید به پاسخی معقول نیاز داریم. به نظر ما که هیچ دلیلی برای نرفتن به ساری وجود ندارد. این شهر با طبیعت بکر و زیبا و سبزی و طراوت دوست‌داشتنی‌اش دیدن دارد. بهار را در میان بوی سحرآمیز و مست‌کننده بهارنارنج در خیابان‌های این شهر نگذرانده‌اید که بدانید وقتی از ساری و دیدنی‌های درون و حوالی‌اش حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم و منظورمان چیست. دریاچه الندان هم از آن دیدنی‌های ناب ساری است؛ دریاچه‌ای که بیشتر به خیال شبیه است تا واقعیت. چرا؟ باید دقیق و مفصل برایتان از آن بگوییم تا اوضاع دستتان بیاید. پس با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در شمال ایران آشنا کنیم.
راهنمای سفر ساری

دریاچه الندان کجاست؟

قبل از اینکه برایتان بگوییم که دریاچه الندان کجاست اجازه دهید یک نکته را بریتان بگوییم. دریاچه الندان نام دیگری هم دارد: آبندان. حالا چه الندان صدایش کنید و چه آبندان، برای رسیدن به آن باید به ۷۰کیلومتری ساری در مسیر جاده ساری-سمنان بروید. درواقع، این دریاچه در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد. چهاردانگه با جنگل‌ها، آبشارها و رودهایش بسیار زیباست. باور کنید که اگر یک هفته هم برای گشت‌وگذار و تفریح در مناطق مختلف آن وقت بگذارید، باز هم زمان کم می‌آورید و نمی‌توانید حق مطلب را در تفریح و گردشگری در این منطقه ادا کنید.

دریاچه الندان در تابستان

دریاچه الندان با چه پُر می‌شود؟ فقط و فقط با آب باران. یعنی خبری از رودخانه‌ها یا منابع دیگر آبی برای پُرکردن آن نیست. وضعیت مکانی و خاک اطرافش طوری است که هر چه باران ببارد و برف از آسمان راهی زمین شود، همگی رهسپار الندان می‌شوند و این دریاچه را پُروپیمان می‌کنند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ساری، روی لینک زیر کلیک کنید:

مسیر دقیق دسترسی به دریاچه الندان را یاد بگیرید

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسمازندران، شهر ساری، بخش چهار دانگه، شهرستان کیاسر

برای رفتن به دریاچه الندان بهتر است به سمت روستای ازنی بروید. سپس باید از ساری راهی جاده کیاسر شوید. حدود ۶۰ کیلومتر از جاده کیاسر را طی کنید و بعد به سمت جاده روستا بروید. این جاده آسفالت است و اذیتتان نخواهد کرد؛ اما بخش کوچکی از مسیر منتهی به دریاچه خاکی است. دریاچه الندان را ببینید و لذت ببرید. عاجزانه از شما خواهش می‌کنیم که به هر نقطه‌ای از طبیعت که می‌روید، حواستان به مراقبت از آن باشد و احساس مسئولیت کنید.

این شما و این زیبایی بي‌پایان دریاچه و اطرافش

نمایی زیبا از طبیعت سرسبز اطراف دریاچه الندانبرای اینکه بهتر بدانید که حال‌وهوای رفتن به دریاچه الندان چطور است، باید به توصیف تصویر آن دست بزنیم. واقعیت این است که دریاچه الندان بی‌اغراق زییایی‌های فراوان دارد. با رفتن به سمت آن، انگار قدم به درون یک عکس یا کارت‌پستال گذاشته‌اید. دور این دریاچه را جنگل فراگرفته است؛ جنگلی با درختان پهن‌برگ و یک سبزیِ بی‌نظیر.

از درختان جنگلی حوالی دریاچه الندان می‌توان به درخت راش، ممرز، نمدار و ملچ اشاره کرد. علاوه بر درخت‌های جنگلی پُرابهت و سبزیِ مخملی جنگل که دور الندان را گرفته است، گیاهان زیبایی مانند گل‌های بنفشه و پیازهای وحشی هم دور و اطراف دریاچه را پُر کرده‌اند. انواعی از گیاهان خوش‌بو با خاصیت دارویی هم در حوالی الندان دیده می‌شوند. حیوانات هم از دریاچه الندان بهره‌مند می‌شوند. مثلاً در زمستان‌ها، این مکان پذیرای اردک‌های وحشی است.

دریاچه حدود ۱۷ هکتار مساحت دارد و اگر بارندگی خوب و زیاد باشد، این رقم به ۳۰ هکتار هم می‌رسد. الندان از دیدنی‌های بکر و قدیمی ساری است. برای همین در میان آثار ملی باارزش هم آن را ثبت کرده‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، قدمت بسیار زیاد این دریاچه باعث شده که خیلی پراهمیت و در حد ثبت‌شدن میان آثار ملی شود. فکر می‌کنید قدمتش به چند سال پیش می‌رسد؟ حدود ۲/۵ میلیون سال پیش! باورکردنی نیست؛ اما واقعیت دارد.

تفریح و گردشگری در حوالی الندان

نمایی زیبا از دریاچه الندان

بعضی از نقاط طبیعت هستند که راه و مسیر سرراستی ندارند. یعنی هم جاده منتهی به آن‌ها کمی سرسخت و آزاردهنده است و هم پیاده‌روی گشت‌زدن در آن، چندان برای همه راحت نیست؛ اما دریاچه الندان از آن مکان‌هایی است که تقریباً همه به‌سادگی و راحتی می‌توانند حوالی آن گردش کنند.

البته باید کفش مناسب داشته باشید تا راحت‌تر جنگل‌نوردی و پیاده‌روی انجام بدهید؛ اما مسیر و موقعیتش طوری نیست که خسته شوید و از پا بیفتید. این را هم بگوییم که با خودرو می‌توانید تا نزدیکی‌های دریاچه بروید و اگر بنا دارید که پیک‌نیکی جانانه با اسباب و اثاثیه فراوان راه بیندازید، اسیر پیاده‌روی سنگین نمی‌شوید.

درختان بیرون آمده از دریاچه الندان

علاوه بر اینکه راحت می‌توانید دور دریاچه بچرخید، قدم بزنید و لذت ببرید، امکاناتی هم برای تفریحاتتان در نظر گرفته شده است. مثلاً قایق‌هایی پدالی در دریاچه وجود دارند که می‌توانید سوارشان شوید و گشتی روی سطح آب آرام دریاچه الندان بزنید. گردشگری در این منطقه حالتی تخصصی و حرفه‌ای نمی‌طلبد. دقت کرده‌اید که برای سرزدن به برخی از نقاط طبیعت باید حسابی باتجربه و کاربلد باشید، وگرنه به شما بد می‌گذرد؟ دریاچه الندان این‌طور نیست و از ۹ساله‌ها تا ۹۰ ساله‌ها می‌توانند از گشتن در آن لذت کافی ببرند.

فعالیت‌های مفرح در اطراف دریاچه الندان

دریاچه الندان در غروب آفتاب

یکی از کارهای بسیار لذت‌بخشی که می‌توانید در دریاچه الندان انجام بدهید، ماهی‌گیری است. ماهی‌هایی در این دریاچه وجود دارند و اگر اهل ماهی‌گیری باشید، می‌توانید قلابتان را به هوای چند ماهی ناب و خوشمزه به داخل آب بیندازید. اگر هم اهل کمپینگ یا همان چادرزدن در طبیعت هستید، قطعاً در الندان هم تجربه بی‌نظیری را از سرخواهید گذراند.

راستی این را هم بدانید که سرویس بهداشتی هم در حوالی دریاچه الندان وجود دارد. اگر دست‌شویی‌رفتن از دغدغه‌های‌تان در سفر و پیک‌نیک است، خیالتان راحت باشد. البته سرویس‌های بهداشتی جنگلی استانداردهای ایدئال یک سرویس تمیز و لوکس را که ندارند؛ ولی کارتان را راه می‌اندازند.

راستی تا یادمان نرفته بگوییم که سطح دریاچه در فصل زمستان یخ می‌زند و تصویر بسیار جالبی شبیه انیمیشن‌های پرماجرا ایجاد می‌کند.

نکات مهم در سفر به دریاچه الندان

یک مرد ایستاده در کنار دریاچه الندان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سفر به دریاچه الندان در ذهن داشته باشید، اهمیت‌دادن به نظافت این منطقه است. دریاچه‌ای که بیش از دو میلیون سال روی کره زمین عمر و زندگی کرده است، نباید به‌سادگی و با سهل‌انگاری من و شما از بین برود؛ پس اگر به این منطقه می‌روید، حتماً حواستان به رعایت نظافت و مراقبت از طبیعت باشد.

نمای واید از دریاچه الندان

در حوالی دریاچه الندان سطل زباله به‌ندرت پیدا می‌شود. همین باعث می‌شود که برخی از افراد نادانی کنند و زباله‌های خود را به دور و اطراف دریاچه بریزند. این حرکت، علاوه بر اینکه نشان از شخصیت بسیار زشت و ضعیف برخی از افراد دارد، خطرات بسیار وحشتناکی هم برای طبیعت به‌ وجود می‌آورد؛ مثلاً رها‌کردن بطری‌های نوشابه و دوغ در طبیعت می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

بله! این اشیا زیر تابش شدید خورشید، حکم ذره‌بین را پیدا می‌کنند و می‌توانند موجبات آتش‌سوزی را فراهم کنند. این بی‌فکری‌ها یعنی رهاسازی زباله‌ها در طبیعت به‌زودی گربیان آن افراد و همه ما را خواهد گرفت. پس به فکر باشید و اگر به طبیعت می‌روید، حتماً در نظافت و مراقبت از آن کوشا باشید.

آیا شما تاکنون از دریاچه الندان بازدید کرده‌اید؟ به نظرتان امکانات گردشگری کافی در این منطقه فراهم شده است؟ چه راهکارهایی برای بهتر شدن توسعه گردشگری در منطقه پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خود را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

مازندران، شهر ساری، بخش چهار دانگه، شهرستان کیاسر

3.5/5 (6 نظر)
8 نظرات
  1. سعید می گوید

    ممنون از این شما … شهر ساری بینظیر هست..به خدا من اگه سالی یک بار از اصفهان نرم ساری انگار قلبم از حرکت می ایسته .. منظره اطرافش که عجیب زیباست..دریاچه الندان.دریاچه چورت.چشمه باداب سورت.سد سلیمان تنگه . هتل سالار دره .. چه بگم که یادم افتاد دلم دوباره گرفت. بوستان ملل کنار رودخونه تجن واااای ..

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، بیان حس و حال زیبای شما، ما رو هم سر ذوق آورد. ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. رضا مرادی می گوید

    متاسفانه آب دریاچه خیلی کم شده و هم زباله های زیادی اطراف دریا جمع شده امیدوارم مسئولین به فکر دریاچه الندان باشن

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، خطر آلودگی دریاچه بیشتر متوجه خود مردمه و خود گردشگران باید یاد بگیرن که با این دریاچه زیبا مهربون‌تر برخورد کنند. ما باید یاد بگیریم وقتی به جایی می‌ریم، مهمان هستیم و باید حرمت میزبان رو نگه داریم. به امید روزی که فرهنگ صحیح گردشگری در جان و تن ما ریشه کنه.

  3. عباس بهشتی می گوید

    ما که یک شب ۱۵ تیر اونجا تو آلاچیق چادر زدیم خیلی باحال بود مخصوصا صبح زود با اون مه روی دریاچه فقط موتور برق را ساعت ۱۲ خاموش میکنند میشه ظلمات ما میخواستیم بریم دستشویی نزدیک بود تو جنگل گم بشیم از یه باطری ماشین استفاده کنند و چند تا لامپ کوچک بذارن تا صبح روشن باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      عباس عزیز، خیلی خوشحالیم که تجربه خوبی داشتین و ممنونیم که این تجربه رو با ما هم به‌ اشتراک گذاشتین.

      1. شیما می گوید

        با خودرو ساده این دریاچه رو میشه رفت؟

        1. بانو تقیان می گوید

          سیمای عزیز، در روزهایی که بارندگی نیست، می‌تونید با پراید هم این مسیر رو طی کنید؛ چون بخشی از مسیر خاکیه و ممکنه تردد سخت بشه براتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.