هفت آبشار تیرکن بابل | طبیعتی منحصربه‌فرد در مازندران

1

طبیعت دیدنی مازندران، دنیایی پر از ماجراجویی و زیبایی است که انتها ندارد. این استان زیبا و شهرستانهایش، تکه‌ای از بهشت را در آغوش گرفته‌اند که هر کدام می‌توانند زیباترین مقصدهای گردشگری باشند. در این سفر قرار است راهی جنگل لفور شویم و یکی از شگفتی‌های طبیعت سبز مازندران را ببینیم. هفت آبشار تیرکن بابل در دل این جنگل جا خوش کرده‌اند و مسافران را محو زیبایی خود می‌کنند. با ره بال آسمان همراه باشید تا بیشتر از این پدیده بدانیم.

هفت آبشار تیرکن بابل کجاست؟

هفت آبشار تیرکن بابل همانطور که از نامش پیداست، در روستای تیرکن از دهستان درازکلا و در شهرستان بابل و استان مازندران واقع شده است. این پدیده طبیعی که مجموعه‌‌ای از آبشارهای کوچک و بزرگ است، در جنگل لفور و در مرز شهرستان سوادکوه و بابل جا خوش کرده است و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این مجموعه از آبشارها، در مسیری تقریبا ۳ کیلومتری، لفور را آراسته‌اند. بلندترین آبشار در بین این مجموعه، قدوقامتی ۹ متری دارد و مسیر پیاده‌روی منتهی به آن، زیبایی غیرقابل وصفی دارد. سرسبزی فضای بهشتی جنگل شما را در تمام مسیر همراهی می‌کند و پاداش این جنگل‌نوردی، رسیدن به آبشاری تماشایی با حوضچه‌ای زیبا در پایین آن است.

چگونه به هفت آبشار تیرکن بابل برویم؟

 

اگر از تهران حرکت می‌کنید باید در ابتدا وارد جاده فیروزکوه شوید و به سمت استان مازندران برانید. بعد از وارد شدن به مازندران و گذر از پل سفید و زیرآب، به شیرگاه می‌رسید. بعد از گذشتن از پلیس راه وارد جاده گنج افروز شوید. مسیرتان را ادامه دهید تا به جاده درازکلا برسید. سپس به روستای تیرکن خواهید رسید و فراموش نکنید که در یک نقطه از مسیر دیگر قادر به همراه بردن اتومبیل نیستید و باید پیاده‌روی را شروع کنید.

اطلاعات بازدید از هفت آبشار بابل

آدرساستان مازندران، شهرستان بابل، بخش بابلکنار، روستای تیرکن
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️  ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️  همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️  بهار     ⬛️  تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️  فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️  فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش مناسب برای پیاده‌روی، لباس اضافه، خوراکی، لوازم روشن‌کردن آتش

جنگل‌نوردی در لفور تا رسیدن به هفت آبشار تیرکن بابل

نمایی زیبا از هفت آبشار تیرکن

جنگل‌نوردی مهم‌ترین جاذبه هفت آبشار تیرکن بابل است و با هر گامی که در این بهشت سرسبز برمی‌دارید، حال و هوایتان حسابی عوض می‌شود. هفت آبشار تیرکن بابل فرصتی ارزشمند است تا از دغدغه‌های روزمره و دردسرهای زندگی شهری برای چند ساعتی جدا شوید و در آغوش طبیعت وقت بگذرانید. بنابراین بار و بندیل خود را ببنیدید و راهی جنگل سرسبز و سد لفور بشوید و برای رسیدن به آبشار اصلی مجموعه هفت آبشار تیرکن بابل، یک جنگل‌نوردی بی‌نظیر را تجربه کنید. بسیاری از محلی‌ها در مسیر جنگل‌نوردی بساط خود را پهن می‌کنند و می‌توانید خرید جذابی از انواع محصولات منطقه در حین ماجراجویی در جنگل داشته باشید.

هرچه در جنگل پیش بروید و به هفت آبشار تیرکن بابل نزدیک شوید، از طبیعت بهشتی آن لذت بیشتری خواهید برد و با کمی دقت به درختان و گیاهان اطراف، متوجه تنوع مطلوب آنها خواهید شد. لفور از لحاظ تنوع گیاهی غنی است و گونه‌های همچون توسکا، افرا، نمدار، ممرز، کهلو، کراد و… را در آغوش گرفته است.

خوشگذرانی‌های جنگلی در حوالی آبشار

نمایی تابستانی از هفت آبشار تیرکن

لفور و آبشارهای زیبای آن، فضایی مناسب برای زدن به دل طبیعت و پیک‌نیک هستند. می‌توانید روی زیبایی‌ آبشار و هوای مطلوب جنگل حساب کنید و در حوالی آبشار و حوضچه آن، بساط پیک‌نیک خود را بعد از گذر از پیچ‌وخم‌های جنگلی برپا کنید. فراموش نکنید که برای تداوم زیبایی و آرامش طبیعت، باید با آن مهربان باشید و هرگز با آتش روشن کردن و آشغال ریختن، کمر به نابودی‌اش نبندید. مراقب تمیزی حوضچه آبشار هم باشید و آن را آلوده نکنید. با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی پیشنهاد می‌کنیم که گرمای تابستانی را با خنکای این آب کوهستانی جبران کنید و حسابی آب‌بازی کنید.

اقامت در سفر به هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن در طبیعت سرسبز تابستانی

یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در سفر به هفت آبشار تیرکن بابل، کمپینگ و استراحت در دامان طبیعت است. در این روش حتما باید مجهز سفر کنید و پتو و لباس گرم را فراموش نکنید. اما اگر اهل ماندن در طبیعت نیستید، می‌توانید سراغ خانه‌های بوم‌گردی بروید. البته باید خودتان را برای فاصله‌ای با حداقل میزان دو کیلومتر میان اقامتگاه و آبشار آماده کنید. اگر فاصله برایتان در الویت نیست و امکانات بیشتر را ترجیح می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که به شهرهای اطراف مثل قائم‌شهر، شیرگاه، بابل و… بروید و در هتل‌ها و ویلاهای آنها اقامت کنید.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار تیرکن بابل

سرگرمی و خوش‌گذرانی در هفت آبشار تیرکن

بهار فصلی رویایی برای لذت از هفت آبشار تیرکن بابل است. در این فصل طبیعت، چهره‌ای تازه به خود می‌گیرد و آبشار حسابی پرآب می‌شود. سبزینگی بهار و بارش‌های سرزده خاص این فصل، سرزمین بهشتی پیش رویتان قرار می‌دهد.

تابستان فصل پر سفر در بیشتر مناطق کشور است و خنکای آبشار می‌تواند جذاب باشد. اما فراموش نکنید که در تمام مسیر باید در هوای گرم و شرجی شمالی پیش بروید.

هفت آبشار تیرکن بابل در فصل پاییز، چهره‌ای هزار رنگ دارد و از تماشای آن سیر نخواهید شد. نارنجی و زرد و قرمز در این فصل غوغا می‌کنند و با آراستن درختان، آبشار را خوش‌منظره‌تر می‌کنند.

صحبت از زمستان که می‌شود، سرمای هوا و بارش برف، سفر به بسیاری از مقاصد گردشگری را مشکل یا ناممکن می‌کند. سفر به هفت آبشار تیرکن بابل هم در این فصل توصیه نمی‌شود و به‌دلیل سرمای سخت فصل، پیمودن مسیر تقریبا ناممکن می‌شود.

در این سفر به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

سفر به هفت آبشار تیرکن بابل، سبک سفرهای طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی است و لازم است هر آنچه را که برای گذر زمان در طبیعت، نیاز دارید با خود بیاورید و در عین حال سبک سفر کنید. به زبان ساده‌تر باید مجهز باشید، اما افراط نکنید. اول از همه یک کفش مناسب جنگل‌نوردی بپوشید و برای اقامت در جنگل، چادر و کیسه خواب را فراموش نکنید. پتو و لباس گرم هم باید همراهتان باشد. کلاه لبه‌دار و عینک دودی نیز برای روزهای آفتابی لازم می‌شود و در عین حال بارانی را نیز در کوله خود بگذارید تا در زمان‌های بارش مشکلی نداشته باشید. غذا یا خوراکی سبک فاسد نشدنی همراه خود داشته باشید و بطری‌های آب معدنی و فلاسک نوشیدنی‌های گرم را هم فراموش نکنید. نوشیدن چای و قهوه در خنکای بهار و پاییز حسابی می‌چسبد.

طبیعت تابستانی در اطراف هفت آبشار تیرکن

حتما یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید تا اگر هوس آب‌بازی در کنار آبشار به سرتان زد، به دلیل خیسی لباستان سرما نخورید. کیسه زباله را هم هرگز فراموش نکنید و به هیچ‌وجه آشغالی در طبیعت رها نکنید. پیشنهاد می‌کنیم که دوربین عکاسی نیز همراه خود داشته باشید تا از منظره با شکوه هفت آبشار تیرکن بابل، عکس‌هایی حرفه‌ای ثبت کنید.

در سفرتان به هفت آبشار تیرکن بابل از طبیعت لذت ببرید و حتما سری به جاذبه‌های اطراف آن همچون امامزاده درازکلا، دریاچه شورمست و برج تاریخی لاجیم بزنید. مراقب زیبایی‌های طبیعت باشید تا زمین با ما مهربان‌تر باشد. در سفر بعدی ره بال به آبشارهای ایران، به نظر شما تیم ما راهی کدام آبشار شود تا از زیبایی‌های آن برایتان بگوید؟

مازندران، شهرستان بابل، شهر بابلکنار، دهستان درازکلا، آبادی تیرکن

خانه‌های بوم‌گردی نزدیک آبشار و همچنین شهرهای اطراف مثل قائم‌شهر، شیرگاه، بابل و…

5/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. صمدی می گوید

    هفت آبشار واقعا بی نظیره از دیدن طبیعت و آبشار حیرت زده میشید برای اقامت هم میتونید از کلبه های جنگلی استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.