دهکده جهان‌ نما | مقصد اول و آخر عاشقان طبیعت ?

7

دهکده جهان‌ نما دقیقاً همان‌جایی است که گاهی اوقات دل‌مان می‌خواهد بار سفر ببندیم به دشت‌ودمن بزنیم و از هر چیزی که اسم شهر و شهرنشینی دارد، دور شویم. این مکان بکر و زیبا به‌لحاظ جاذبه‌های گردشگری چیزی کم‌وکسر ندارد و نوید از سفری خاطره‌انگیز در دل طبیعت می‌دهد. از طرف دیگر روستای جهان نما به همراه مناطق اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت شده قرار دارد، در نتیجه با طبیعتی کاملاً دست‌نخورده طرف هستیم. مطمئن هستیم با تعریف‌ و تمجید‌هایی که از این دهکده به میان آمد، برای شما این پرسش پیش آمده که منطقه حفاظت شده جهان نما کجاست و چرا از روستا و جنگل جهان نما تعریف می‌کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای متن با ما همراه باشید؛ چراکه قصد داریم پرده از جاذبه‌های بی‌نظیر این روستا برداریم.

روستای جهان‌ نما کجاست؟

جهان‌نما در گروه جاهای دیدنی اطراف گرگان به حساب می‌آید که گردشگر خاص و مشکل‌پسند را جذب می‌کند. به شما اطمینان می‌دهیم، ارزش آن را دارد که رنج سفر را به جان بخرید و عازم دهکده جهان نما شوید تا از دیدن تکه‌ای از بهشت، شگفت‌زده شوید. روستای جهان نما در دشتی گسترده واقع شده است که تا چشم کار می‌کند طبیعت سرسبز در اطراف آن مشاهده می‌شود.

دهکده جهان نما کجاستاین دشت در بین جنگل‌هایی کهن قرار دارد و مجاورت با کوه‌های البرز، جهان نما را به منطقه‌ای تبدیل کرده که در ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار دارد. به لطف چنین موقعیتی، با حضور در ارتفاعات این منطقه، چشم‌اندازی از گرگان و بندرترکمن پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد.

جنگل جهان نما مکانی دنج و خلوت

اگر به جغرافیا علاقه داشته باشید حتماً در جریان هستید که استان گلستان در مجاورت استان‌های پرگردشگری مانند مازندران، خراسان و سمنان است. در نتیجه به‌رغم طبیعت زیبا و حیات وحش مثال‌زدنی، جاهای دیدنی گلستان و به‌خصوص منطقه جهان‌نما گردشگر کمتری نسبت‌به استان‌هایی که اشاره کردیم دارد، در نتیجه می‌توان گفت جهان نما دقیقاً همان جایی است که گردشگران علاقه‌مند به محیط‌های دنج و خلوت به دنبال آن می‌گردند.

ثبت روستای جهان نما در یونسکو

جالب است بدانید گفته می‌شود این منطقه تنها مکان در ایران است که شرایط زندگی ببرها در آن مهیا است. در کنار ببر نیز می‌توان خرس، خوک وحشی ، پلنگ، گرگ، قوچ و بز را از دیگر حیوان‌هایی نام برد که در گشت‌وگذار از این منطقه ممکن است با‌ آن‌ها برخورد کنید. خوشبختانه سازمان محیط زیست برای دهکده جهان نما چیزی کم نگذاشته و از آنجایی که این مکان چیزی نزدیک به نیم قرن است که از جانب این سازمان محافظت می‌شود، بافت و ساختار کهن روستای جهان نما و مناطق اطراف آن در گذر زمان دستخوش تغییرات چندانی نشده است.

ویدیویی جذاب از پایتخت عشاق طبیعت

تجربه‌ای ناب از زندگی روستایی

خانه های روستای جهان نما

جالب است بدانید وقتی به این مکان به‌عنوان محلی دنج و خلوت اشاره می‌کنیم، واقعاً با مکانی طرف هستیم که اثری از زندگی ماشینی در آن نیست و روستای جهان نما، حتی از آب لوله‌کشی بی‌بهره است. در این روستا خبری از امکانات دیگری مانند برق و تلفن نیست و اگر به دهکده جهان نما سفر می‌‌کنید، باید قید گوشی همراه خود را بزنید چرا که در این منطقه هیچ‌کدام از ارائه‌دهندگان سرویس‌های موبایل، آنتن‌دهی ندارند. در نتیجه می‌توان نبود آنتن‌ موبایل و نداشتن دسترسی به تلفن را برای گردشگران شهری که از شر گوشی‌های هوشمند خود خلاصی ندارند، به فال نیک گرفت.

برای شما گفتیم که در دهکده جهان نما خبری از امکانات شهری نیست، در نتیجه انتظارات خود را پایین بیاورید و در جریان باشید که در این منطقه خبری از تجهیزات و لوازم ضروری مسافرت هم نیست. بنابراین قبل از اینکه بار سفر ببنندید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً لیست لوازم ضروری را دوباره بررسی کنید. از طرف دیگر قبل از رسیدن به این روستای سرسبز، می‌توانید برای خرید لوازمی که احتمالاً فراموش کرده‌اید، سری به روستای درازنو بزنید. در این روستا مایحتاج ضروری فراهم است و به‌لحاظ جغرافیایی آخرین مکانی است که گوشی‌های همراه آنتن دارند، در نتیجه قبل از ترک درازنو تمام تماس‌های ضروری را انجام دهید و با خیال راحت راه را در پیش بگیرید.

در دهکده جهان نما چه چیزهایی انتظار شما را می‌کشد

اقامت در جنگل جهان نما

برای اتراق در این منطقه از شمال ایران، دو پیشنهاد وجود دارد؛ می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی را کرایه کنید یا اینکه در طبیعت، چادر بزنید. پیشنهاد می‌کنیم فاصله چادری که زده‌اید با روستا زیاد دور نباشد؛ چراکه احتمال حمله حیوان‌های وحشی به چادر وجود دارد. پس از اتراق، اولین چیزی که این منطقه ناب به شما هدیه می‌کند، آرامش است. به لطف این آرامش، با خیال راحت می‌توانید به آغوش طبیعت بروید و خودتان را مهمان گشت‌وگذاری در دشت‌ودمن و کوه‌های زیبای اطراف جهان نما کنید.

  • سوغاتی‌‌ و تحفه‌های باارزش

سوغات جهان نما

این روستای حیرت‌انگیز، هزار و یک دیدنی دارد و از آنجایی که با منطقه‌ای جنگلی طرف هستیم، در قسمت‌های مختلف آن چشمه‌های خروشانی از دل زمین جوشیده‌اند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم سری به چشمه‌های معروف دهکده جهان‌ نما مانند «پیرزن چشمه»، «شربت»، «مازوکش» و «نخود چشمه» بزنید و با نوشیدن آب گوارای این چشمه‌ها، گلویی تازه کنید و خستگی بگیرید. این چشمه‌ها در منطقه‌ای با نام «چکل آتشان» قرار گرفته‌اند و در طبیعت اطراف این منطقه گیاهان دارویی بی‌شماری رشد کرده‌اند که اگر اهل داروهای گیاهی باشید، می‌‌توانید گنجینه‌ای از نایاب‌ترین گیاهان دارویی را به سوغات ببرید.

اکنون که صحبت سوغاتی به میان آمد، بد نیست بدانید عسل، سوغاتی معروف دهکده جهان نما شناخته می‌شود. این عسل ممکن است به‌لحاظ قیمت، هزینه‌ای گزاف‌تر از دیگر عسل‌‌ها داشته باشد، اما انصافاً باید گفت عسل بسیار باکیفیتی است و سوغاتی برازنده و شایسته به حساب می‌‌آید. انواع میوه و محصولات لبنی تازه از لذیذترین محصولات این روستا است که حتماً باید زمانی را برای خریدشان اختصاص دهید.

  • کوه‌پیمایی و جنگل‌گردی خارق‌العاده

نمایی از جنگل جهان نما

در کنار طبیعت‌گردی در دشت‌های چشم‌نواز این تکه از بهشت که انصافاً حال‌وهوای خاص خودش را دارد، کوه‌پیمایی در میان کوه‌های سرسبز این منطقه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آید. کوه‌های «شاه‌پسند»، «زبله»، «چلستان» و «تلمبار»، اطراف دهکده جهان نما را احاطه کرده‌اند. این شرایط باعث شده تا به علاقه‌مندان کوه‌پیمایی پیشنهاد ‌کنیم قبل از سفر، لوازم ضروری کوه‌پیمایی را همراه داشته باشند. بالا رفتن از این کوه‌‌های زیبا، بدون پاداش نمی‌ماند و همان‌گونه که اشاره کردیم، از بالای ارتفاعات این منطقه، نمای زیبایی به شهرهای گرگان و کردکوی خواهید داشت. در قسمت شمالی روستا نیز به پرتگاهی با عمقی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر می‌رسید. گاهی اوقات از این پرتگاه برای پرواز با پاراگلایدر استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است کوه‌پیمایی به افرادی که تجربه لازم و لوازم این کار را ندارند، پیشنهاد نمی‌شود. از طرف دیگر قبل از اینکه به کوه بزنید، حتماً نوشیدنی و خوراکی‌های مقوی سبک‌وزن همراه خود بردارید.

  • گشت‌وگذاری خاطره‌ساز

پیاده‌روی در جنگل

از آنجایی که هرجایی که کوه باشد، دره هم هست. به جای کوه‌پیمایی می‌توانید راهی دره‌های سرسبز این منطقه شوید و با گشت‌وگذار در دره‌های «جلینک بلینگ»، «مغزی» و «سفید‌دره»، حال‌وهوایی تازه کنید. همچنین اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که اهل کوه‌پیمایی نیستند، پیشنهاد می‌کنیم سری به جنگل جهان‌ نما بزنید. در بازدید از جنگل مواظب حیوان‌ها باشید و در حد امکان در قالب گروه‌‌های چندنفری حرکت کنید. این جنگل عموماً با درخت‌های راش پوشیده شده‌ و زرشک، گل‌گاو‌زبان، مریم‌گلی، قاصدک، تمشک و نسترن را می‌توان از گونه‌های گیاهی دانست که در این منطقه به چشم می‌خورد.

  • آشنایی با مردم بی‌ریا و مهمان‌نواز

روستای جهان نما

روستای جهان نما، مردمانی باصفا و صمیمی دارد که با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند؛ بنابراین حتماً از هم‌صحبتی با اهالی بی‌ریا و صمیمی این منطقه لذت می‌برید. اهالی این روستا در اعیاد و رویدادهای مذهبی، مراسم محلی خاص خودشان را دارند که در نوع خود جالب و دیدنی است. در عروسی‌ها و جشن‌ها نیز شاهد اجرای موسیقی‌های محلی و انجام رسوم جالب خواهید بود.

دامداری

مردم بومی این روستا کشاورز و دامدار هستند و با کاشت گندم، جو و سیب‌زمینی زندگی می‌گذرانند. از طرف دیگر به لطف طبیعت سرسبز این منطقه، دامداری در آن رونق دارد و اگر اهل لبنیات هستید، به شما این نوید را می‌دهیم که در مسافرت خود به این منطقه، با شیر، پنیر و کره‌ای روبه‌رو خواهید شد که تاکنون در عمر خود چنین لبنیات خوشمزه‌ای را نخورده باشید. در کنار این لبنیات خوشمزه، گوشت‌ و مرغ و خروس تازه نیز برای خوراکی‌های کبابی مهیا است.

مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده جهان نما

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت شده جهان نما.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت شده جهان نما

برای آن دسته از علاقه‌مندان گردشگری که نمی‌دانند منطقه حفاظت شده جهان نما کجاست باید بگوییم برای رسیدن به این روستای رویایی، بار سفر ببندید و عازم شمال شرق کشور شوید و مسیر استان گلستان را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به این استان همیشه سرسبز، رهسپار جنوبی‌ترین جنگل انبوه در میان جنگل‌های گلستان شوید. برای اینکه چشمتان به جمال دهکده جهان نما و جنگل و کوه‌‌های سرسبز آن روشن شود، از کردکوی به پارک جنگلی کردکوی و روستای «درازنو» بروید که چیزی حدود ۷۰ کیلومتر مسافت دارد و ۳۰ کیلومتر از آن خاکی است. ناگفته نماند برای رسیدن به «بام گلستان» مسیر دیگری هم از راه دامغان وجود دارد که باید از «چشمه‌علی»، «دیباج»، «چمن‌ساور» و «حاجی‌آباد» عبور کنید.

میل رادکان

برای گردشگرانی که در کنار علاقه به طبیعت، از بازدید اماکن باستانی هم لذت می‌برند، پیشنهاد می‌کنیم از سمت کردکوی رهسپار این روستای زیبا شوید. از این طریق گذارتان به بنای آجری کهن و باستانی می‌افتد. به این بنا «گنبد رادکان» یا «میل رادکان» می‌گویند. جالب است بدانید «گنبد رادکان» با هدف راهنمایی مسافرین راه گم‌کرده ساخته شده و تاریخ بنای آن به سال ۴۰۷ هجری قمری باز می‌گردد. پس از بازدید از این مکان دیدنی و تاریخی، خودتان را برای عبور از مسیر نه‌چندان راحت روستای جهان نما آماده کنید، چرا که عبور از این مسیر، به‌خصوص در روزهای بارانی واقعاً دشوار است و پیشنهاد می‌کنیم از خودروهای دودیفرانسیل کمک بگیرید. همراه‌داشتن زنجیرچرخ در ماه‌های سرد و بارانی و اطمینان‌خاطر پیداکردن از عملکرد درست برف‌پاک‌کن‌ها نیز پیشنهاد می‌شود. در مجموع از آنجایی که این منطقه آب‌وهوایی نسبتاً سرد دارد، توصیه می‌کنیم بهار و تابستان را برای سفر به آن انتخاب نمایید و در پاییز و زمستان رهسپار مناطق گرم کشور شوید.

همان‌گونه که در این نوشته از ره بال آسمان به شما وعده داده بودیم، سعی کردیم با هم ببینیم دلیل این همه تعریف و تمجید از دهکده جهان نما چیست. مطمئن هستیم با این توضیحات به‌خوبی در جریان قرار گرفته‌اید که روستای جهان نما کجاست و بازدید از این مکان دیدنی را به برنامه سفری بعدی خود اضافه کرده‌اید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران مسافرت به این منطقه هستید و اطلاعات جالبی را از این مکان می‌دانید، ما و دیگر خواننده‌‌ها را در قسمت نظرات از این اطلاعات مفید بهره‌مند سازید.

منطقه حفاظت شده جهان‌نما، جنوبی‌ترین جنگل انبوه گلستان است که به دلیل ارتفاعش به بام استان گلستان هم معروف است.

عسل، سوغاتی معروف دهکده جهان نما است همچنین انواع میوه و محصولات لبنی تازه از جمله سوغات روستای جهان نما هستند.

پیرزن چشمه، چشمه شربت، چشمه مازوکش و نخود چشمه.

5/5 (4 نظر)
7 نظرات
  1. مهدی می گوید

    قشنگه؛ اما خواهشاً برای طبیعت‌گردی یک لیدر خوب داشته باشین و خودتونم همه تجهیزات همراهتون باشه. دختری که تو جهان نما گم شده بود، هنوز پیدا نشده.

    1. امیر ائمی می گوید

      مهدی عزیز
      ممنونم از نظرت
      بله، تنهایی به دل طبیعت رفتن میتونه واقعا خطرناک باشه

  2. صدف می گوید

    سلام
    من و شوهرم اواخر بهار و اوایل تابستان چندسال پیش به دهکده جهان نما رفتیم
    حدود سه روز رو با یک گروه طبیعت گردی در جهان نما گذروندیم و به یاد موندنی ترین سفر عمرم رو تجربه کردم
    مناظر جهان نما واقعا خارق‌العاده است و واقعا ارزش دیدن رو داره
    اگر بعد از عبور از دهکده جهان نما، راه رو به سمت جنگل و کوه ادامه دادید، حتما به کافه کوچک و باصفایی برین که در میان کوهاست و نان محلی و نیمروی محشر اون رو حتما امتحان کنید ?

  3. مینا براتی می گوید

    سلام
    مرسی از مطلب خوبتون
    من خیلی دوست دارم برم دهکده جهان نما رو ببینم، فقط یک سوالی ازتون داشتم
    راحتترين مسيری كه از طرف مشهد بخوايم بريم جهان نما، له نظرتون كدوم مسيره؟

  4. امیر ائمی می گوید

    سلام مینای عزیز،
    جای بسیار قشنگی رو برای دیدن انتخاب کردین ??
    من دو تا مسیر پیشنهادی دارم ولی شما در هر جای کره زمین که باشی میتونی این صفحه رو باز کنی و در قسمت نقشه روی Directions کلیک کنی تا مسیریابی آنلاین برات انجام بشه و با توجه به شرایط اون لحظه بهترین مسیر رو انتخاب کنی.

    مسیر اول از سمت نیشابور – سبزوار- میامی-شاهرود- جهان نما (مسیر کوتاه تر | حدودا 8 ساعت)
    مسیر دوم از سمت قوچان- شیروان- گنبد کاووس- گرگان- توسکستان- جهان نما (مسیر طولانی تر | حدودا 10 ساعت)

    خودم مسیر دوم رو انتخاب میکنم، درسته طولانی تره ولی هم راحت تره و هم از جنگل گلستان عبور میکنی.

  5. رها می گوید

    واقعا هر گوشه از شمال زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش رو داره. با خوندن هر خط حس کردم توی هوای پاک روستای جهان نما قدم می‌زنم و از چشم‌انداز بی‌نظیرش لذت می‌برم. ممنون از نثر شیواتون.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، خوشحالیم که متن رابطه زنده‌ای با شما برقرار کرده و ممنونیم که با نظر مثبتتون به تیم ما انرژی دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.