پیست اسکی آلوارس اردبیل | یک تجربه عالی برای همه فصل‌ها

0

پیست اسکی آلوارس اردبیل یکی از وسیع‌ترین پیست های اسکی ایران است که در همه فصل‌های سال، مخاطبان خاص خودش را دارد. فرقی نمی‌کند چند سالتان باشد؛ نوجوان جویای نام باشید، جوان برنا یا فردی سن‌وسال‌دیده، در هر سن و موقعیتی که هستید، اینجا برایتان بهترین تفریح‌ها و سرگرمی‌ها را دارد. در اصل، پیست اسکی آلوارس، یک‌تنه برای همه مهمانانش، خاطرات خوش و تجربه‌های به‌یادماندنی رقم می‌زند. اگر شما هم دوست دارید درباره این میزبان مهربان بیشتر بدانید، تا پایان این نوشته همراه ما باشید. اینجا برایتان می‌گوییم چطور به این پیست اسکی بروید و آنجا چه تفریحاتی را تجربه کنید. حتی برایتان می‌گوییم چه وسایلی نیازتان می‌شود و چه چیزهایی را لازم نیست با خودتان ببرید؛ پس همراهمان شوید.

پیست اسکی آلوارس کجاست؟

پیست اسکی آلوارس، در نزدیکی شهر سرعین استان اردبیل و روستای آلوارس قرار دارد. خیلی از ما اردبیل را با چشمه های آبگرم سرعین می‌شناسیم؛ اما این پیست اسکی از مناطق گردشگری ویژه اردبیل محسوب می‌شود. موقعیت قرارگیری این پیست در ارتفاعات سبلان است و دمای هوای منطقه، از ویژگی‌های جالب این پیست اسکی محسوب می‌شود. همچنین نزدیکی پیست اسکی آلوارس به روستای آلوارس هم از دیگر ویژگی‌های آن است. روستای آلوارس یکی از جاهای دیدنی اطراف اردبیل است که طرفداران خودش را دارد.

آدرس: استان اردبیل، ۱۲كيلومتری روستای آلوارس و ۳۰کیلومتری سرعین

معرفی پیست اسکی آلوارس

معرفی پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس سرعین، یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در مجتمع فرهنگی، توریستی و ورزشی آلوارس قرار دارد. این مجتمع امکانات تفریحی و گردشگری مثل سرسره بازی، کارتینگ، تله سیژ و… دارد و برای گردش و تفریح مکان مناسبی است. همچنین پیست اسکی آلوارس، یکی از بزرگ ترین پیست های اسکی ایران است و با توجه به دیر ذوب‌شدن برف‌های منطقه، مکان مناسبی برای اسکی بازان است. پیست اسکی آلوارس در سال 1385 افتتاح شد و به بهره برداری رسید. این مجموعه حدوداً ۲۰ هکتار وسعت دارد و حتی با وجود گرمای ۳۰ تا ۳۵ درجه ای هوای تابستان در سرعین، تقریباً همیشه پوشیده از برف است.

روستای آلوارس

یکی از زیباترین روستاهای ایران، روستای آلوارس اردبیل است. این روستای زیبا در دامنه کوه سبلان قرار دارد و همین موقعیت مکانی باعث شده در شمار سرسبزترین روستاهای کشور به حساب بیاید. گفته می‌شود این روستا ییلاق چراگاهی عشار شاهسون بوده است. چشمه‌های فراوان به‌ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در بهار و تابستان و پوشش گیاهی چشم‌نواز روستا از دیگر جذابیت‌های روستای آلوارس است. لاله سرخ، گل ختمی، گون، شقایق و گل‌های وحشی دیگر از جمله گیاهان این منطقه هستند.  پیست اسکی آلوارس تنها جاذبه این روستا نیست؛ چادرهای عشایر، مسجد قدیمی روستا و خانه‌های قدیمی که نشان‌دهنده تاریخ روستا هستند، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

آدرس: شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم

سوغات روستای آلوارس اردبیل

اردبیل و سرعین به لبنیاتش معروف است و مثل بقیه روستاهایش، سرشیر و کره محلی از سوغاتی‌های ثابت روستای آلوارس است. از آنجایی که این روستا در نزدیکی ارتفاعات سبلان قرار دارد، عسل آن نیز معروف است. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به روستای آلوارس سری زدید، حتماً از عسل طبیعی آنجا تهیه کنید تا یکبار برای همیشه تفاوت عسل طبیعی و ساختگی را متوجه شوید. فطیر نیز از دیگر سوغاتی‌های جذاب این منطقه است که از آب و شکر و خمیرترش تهیه می‌شود و غالبا زنان روستایی آن را می‌پزند. راستی، یادتان باشد که در این روستا از غذاهای محلی هم بچشید. مزه کباب تازه و نان داغ محلی روستایی را در کمتر رستورانی می‌توانید پیدا کنید.

امکانات پیست اسکی آلوارس سرعین

انواع ورزش‌ها و تفریحات در پیست اسکی آلوارس سرعین موجود است؛ از تله کابین و تله سیژ گرفته، تا پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، شهربازی، غرفه صنایع دستی و پیست اسکی. محلی هم برای آموزش اسکی در این مجتمع در نظر گرفته شده تا احیاناً اگر اسکی بلد نیستید، همان جا آموزش ببینید. اگر هم اسکی بلد نیستید و اصلاً هم تمایلی به یادگیری ندارید، نگران نباشید. می‌توانید از قدم زدن روی برف‌ها لذت برید وآدم برفی بسازید. با تله سیژ می‌توانید  مناظر کوهستانی ارتفاعات سبلان را ببینید و از بالا به روستای سرسبز آلوارس نگاه کنید. همچنین امکانات رفاهی دیگر مانند رستوران و کافی شاپ هم در این مجموعه وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از پیست اسکی آلوارس اردبیل

بهترین زمان برای استفاده از پیست اسکی آلوارس اردبیل، اوایل پاییز تا اواسط بهار است. در این زمان برف کافی باریده و هوا هم سرمای مطلوبی دارد که مناسب استفاده از پیست اسکی است. فقط یادتان باشد که لباس گرم کافی به همراه داشته باشید.

بایدها و نبایدهای حضور در پیست اسکی

بایدها و نبایدهای حضور در پیست اسکی

برای رفتن به هر پیست اسکی یادتان باشد که لباس مناسب بپوشید. اگر لباس اسکی ندارید، لباس گرم بپوشید. دستکش، کلاه و شال گردن و پوتین مناسب برای راه رفتن روی برف را همراه داشته باشید. اگر صرفاً به قصد اسکی به این مجموعه می‌روید، حتماً تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید؛ زیرا تجهیزات مجموعه محدود است.

اطلاعات بازدید از پیست اسکی آلوارس

بازدید از پیست اسکی آلوارس

تا سال 1400 هزین بلیط پیست اسکی آلوارس، ۳۵هزار تومان برای هر نفر بود و پیست اسکی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 16بعدازظهر پذیرای علاقه‌مندان به اسکی. در بهار 1401 پیست اسکی آلوارس بازسازی شده است و ممکن است بعضی از شرایط آن مانند زمان استفاده و یا هزینه بلیط متفاوت باشد.

آدرساردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم، روستای آلوارس
هزینه بازدیدتا سال ۱۴۰۰، ورودی هر نفر ۳۵هزار تومان
ساعات کاریهر روز ۹ تا ۱۶
شماره تماس۰۴۵۳۳۷۵۰۷۷۸

جاهای دیدنی نزدیک به پیست اسکی آلوارس

جاهای دیدنی اطراف اردبیل و روستای آلوارس کم نیستند؛ خصوصاً در نزدیکی روستای آلوارس، شهر سرعین اردبیل قرار دارد که پر از مکان‌هایی برای گردش است. در ادامه به معرفی برخی از این مکان‌ها می‌پردازیم.

چشمه آبگرم سبلان

چشمه آبگرم سبلان از جاهای دیدنی پیست اسکی آلوارس اردبیل

مهمترین ویژگی شهر سرعین، داشتن چشمه‌های آبگرم فراوان است. چشمه‌های آبگرم سرعین در تمام دنیا به خاصیت درمانی خود برای درمان پادرد و کمردرد و سایر دردهای رماتیسمی مشهور هستند. چشمه آبگرم سبلان یکی از معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم این منطقه است. این محل همه امکانات لازم برای استفاده از آبگرم و دیگر امکانات رفاهی مانند رستوران و کافه را دارد.

آدرس: اردبیل، شهر سرعین، خیابان دانش

چشمه آبگرم گاومیش گلی

این چشمه آبگرم هم مانند سایر هم نوعانش، خاصیت درمانی ویژه‌ای دارد. البته باید حواستان باشد که آب این چشمه خیلی داغ است و باید با احتیاط وارد استخر آن شوید. بعد از آب تنی در این چشمه آبگرم چنان حس سبکی و رهایی دارید که دوست ندارید هیچ‌وقت از آن بیرون بیایید.

آدرس: اردبیل، شهر سرعین، خیابان دانش

دره گلستان سرعین یا غزل گل لر

دره گلستان سرعین یا غزل گل لر از جاهای دیدنی پیست اسکی آلوارس اردبیل

دره گلستان نزدیک به روستای آلوارس است و می‌توانید دیدنشان را در برنامه یک روز بگذارید. طبیعت این دره از زیباترین صحنه‌هایی است که می‌توانید در زندگی خودتان ببینید. این دره زیستگاه حیواناتی مثل بز، کبک و قوچ است؛ زیرا چمنزارها و شرایط مناسب کوهپایه‌ای دره گلستان، زندگی برای حیواناتی از این قبیل را در آنجا راحت‌تر کرده است.

آدرس: اردبیل، حوالی سرعین، منطقه گلستان

آبشار ورگه سران

این آبشار در فاصله 5 دقیقه‌ای با شهر سرعین قرار دارد. آبشار ورگه سران از برخورد دو چشمه به نام های قیرخ بولاخ و چهل چشمه به وجود آمده است. صدای جریان آب در این منطقه و طبیعت سرسبز آن آرامشی مثال‌زدنی را به شما هدیه می‌کند.

آدرس: اردبیل، ۱۰کیلومتری شمال سرعین

آبگرم رویال پارک سرعین

آبگرم رویال پارک سرعین از جاهای دیدنی پیست اسکی آلوارس سرعین

یکی از هیجان‌انگیزترین و باکیفیت‌ترین استخرهای سرپوشیده آبگرم، رویال پارک سرعین است. امکانات این مجموعه شامل استخر آبگرم، استخر مخصوص کودکان، استخرهای تفریحی، سونای خشک و بخار، اتاق بازی کودکان، سالن بدن سازی و اتاق سنگ آرامش در قسمت بانوان می‌شود. اگر اهل تفریحات آبی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این پارک را از دست ندهید. تفریحات جالبی چون سطل شوک، تونل مه سرد، فواره یخ و سرسره‌های آبی متنوع از بهترین تجربیات شما خواهد بود.

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان دارایی

روستای صخره ای ویند کلخوران سرعین

روستای صخره ای ویندکلخوران سرعین از جاهای دیدنی پیست اسکی آلوارس سرعین

روستای ویند کلخوران که به معماری سنگی‌اش معروف است، در ۵یلومتری جنوب سرعین قرار دارد. جالب است بدانید که در این روستا، آثار سفالی مربوط به دوره‌های تاریخی ساسانیان و اشکانیان پیدا شده است. خانه‌های سنگی روستاییان نیز جزو آثار باستانی این ناحیه به شمار می‌رود.

آدرس: اردبیل، 5کیلومتری جنوب سرعین

مسیر دسترسی به پیست اسکی


برای رسیدن به پیست اسکی آلوارس، ابتدا باید به شهر سرعین بروید. خیابان ولیعصر سرعین را تا کمربندی، به سمت غرب ادامه بدهید و در میدان به سمت راست بپیچید. در میدان بعدی، جاده سمت چیتان را 20 کیلومتر ادامه بدهید تا بعد از عبور از روستاهای گازیر، علیداشین، اوجور و آلوارس به پیست اسکی برسید.

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان به معرفی و بررسی پیست اسکی آلوارس اردبیل پرداختیم. با مجتمع توریستی و ورزشی آن آشنا شدیم و سری هم به روستای آلوارس زدیم. از سوغات این روستا باخبر شدیم تا هنگام سفر به شمال غرب ایران، حتما امتحانشان کنیم. امیدواریم این مقاله به شما در سفر به اردبیل و پیست اسکی آلوارس سرعین کمک کند. خوشحال می شویم اگر نظر یا تجربه‌ای دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تا سال 1400 هزینه بلیط 35000 تومان بود

تله کابین، تله سی‌یژ، پیست موتورسواری و کارتینگ، پیست اسکی

فطیر، عسل طبیعی، نان محلی

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.