جاهای دیدنی سرعین | راهنمای سفر به سرعین

0

سرعین، سرزمین آب‌های گرم جوشان در کنار کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده͏ سبلان، مقصدی مناسب برای کسانی است که به دنبال رهایی از خستگی، به‌دست‌آوردن آرامش و لذت‌بردن از آب‌وهوای بی‌نظیر کوهستانی هستند. ما در این نوشته از ره بال آسمان، هر آنچه برای سفر به سرعین نیاز است را گفته‌ایم و اماکن دیدنی این شهر را با توضیحات لازم معرفی کرده‌ایم. پس اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

موقعیت شهر سرعین

زمانی که به همراه خانواده خود پای در جاده می‌‌‌گذارید، اولین سؤالی که به ذهن شما می‌رسد، فاصله͏ تا مقصد است. این منطقه توریستی، در فاصله 30کیلومتری از اردبیل قرار گرفته است و به آب‌های گرم و طبیعت چشم‌نوازش شهرت دارد. زبان اهالی این شهر ترکی آذربایجانی است و یکی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای استان اردبیل و منطقه شمال غربی ایران به‌شمار می‌رود.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

سرعین، شهر مردمان مهمان‌نواز

نمای زیبای داخل شهر سرعین

از بدو ورود به این شهر کوچک و زیبا، آرامشی عجیب آدمی را فرا می͏‌گیرد؛ اما منشاء این آرامش از چیست؟ آری، وجود مردمانی خون‌‌‌گرم و مهربان که این شهر را به مرکز مهمان‌نوازی استان تبدیل کرده است. با رسیدن به مرکز شهر، دیگر لازم نیست نگران پیدا کردن مکانی برای اقامت خود باشید؛ زیرا به هر طرف که بنگرید، می‌‌‌توانید هتل͏‌ها و ویلاهای بسیاری را مشاهده کنید. معمولاً برخی از اهالی این شهر برای خدمت به مسافران، آن‌‌‌ها را به مراکز اقامتی و هتل‌‌‌های زیبا راهنمایی می‌‌‌کنند. کافی است باتوجه به نیاز خود، اعم از نزدیکی به آبگرم‌ها و هزینه و امکانات، یکی از این مراکز را انتخاب کنید.

غذاهای سنتی و محلی

معروف ترین غذای محلی سرعین آش دوغ

بدون‌شک اولین چیزی که بعد از استقرار در هتل به ذهنتان می‌رسد، صرف صبحانه‌‌‌ای سالم در هوای پاک و کوهستانی منطقه است. عسل طبیعی، شیر تازه، سرشیر، خامه، کره ، پنیر و تخم‌مرغ محلی به همراه انواع نان‌های خوشمزه، شما را برای آغاز یک روز رؤیایی آماده می‌‌‌کند. البته این زیبایی‌ها فقط به اینجا ختم نمی͏‌شود؛ زیرا برای صرف نهار و شام هم با صحنه͏‌هایی وصف‌ناپذیر و چشم‌نوازی از غذاهای لذیذ مواجه می‌‌‌شوید. انواع کباب، جوجه، جگر، دیزی سنگی، آش و دوغ محلی غذاهایی هستند که هرکدام به تنهایی می‌‌‌تواند هوش از سر آدمی ببرد. حال تصور کنید که تمامی این غذاهای خوشمزه را در محیطی سنتی و کنار خانواده نوش‌جان کنید؛ قطعاً لذتی دوچندان را تجربه خواهید کرد. البته مراقب اضافه شدن وزن خود نیز باشید.?

چشمه‌های آب گرم

زیباترین چشمه های آبگرم سرعین با خاصیت درمانی

مگر می‌‌‌شود از شهر زیبای سرعین سخن گفت و به چشمه‌های جوشان آن که موهبتی از جانب خدا͏ است اشاره نکرد؟ هرگوشه این شهر، مملو از این نعمت الهی است. سرعین در لغت به معنای سرچشمه است؛ بنابراین تعجبی ندارد که این شهر را سرعین نامیده‌اند. چشمه های آب گرم سرعین که از ژرفای زمین می͏‌جوشد، مهم‌ترین جاذبه‌‌ توریستی این شهر محسوب می‌‌‌شود و هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود جذب می‌‌‌کند. همه ما دوست داریم برای رهایی از خستگی و گرما تنی به آب بزنیم؛ حال اگر این آب دارای خواص فراوان طبی و درمانی هم باشد که دیگر نور علی نور می‌شود. استحمام در این آب‌‌‌های گرم موجب تمدد اعصاب، رفع دردهای مفاصلی و روماتیسمی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌‌‌های پوستی می‌‌‌شود.

با گذشت زمان، حوضچه͏‌های کوچک و روباز این مکان، به استخر‌های زیبا و سرپوشیده و سالن‌های بزرگ با انواع امکانات ورزشی و تفریحی مجهز شدند. از بارزترین مراکز آب درمانی شهر سرعین می‌‌‌توان به مراکز زیر اشاره کرد:

  • مجتمع آب درمانی سبلان

اگر می‌‌‌خواهید بزرگ‌ترین مجتمع آبدرمانی در خاورمیانه را ببینید، سری به این مجتمع بزنید. فضایی چشم‌گیر با تعداد زیادی وان͏، جکوزی͏، استخرهای سرپوشیده، دوش͏‌های فشار قوی، سونای خشک و بخار و حوضچه‌های آب سرد که می‌تواند به‌راحتی ساعات خوشی را برای شما رقم بزند؛ هر زمان که احساس گرسنگی یا تشنگی کردید، می‌توانید غذایی خوشمزه از بوفه‌های مجهز این مجموعه بخرید و نوش جان کنید.

  • آب گرم گاومیش گلی

به جرأت می‌توان گفت گرم‌‌‌ترین و قدیمی͏‌ترین آب گرم سرعین، گاومیش گلی است که در مرکز شهر واقع شده است. این استخر، روباز و سنتی است و طرفداران خودش را دارد.

  • مجتمع آب درمانی ایرانیان

یکی از استخر‌های سرپوشیده نوساز سرعین، مجتمع آبدرمانی ایرانیان است. مجموعه‌‌‌ای بسیار مجهز و مدرن شامل استخر جوانان و کودکان، استخر آب گرم معدنی و سوناهای بخار و خشک و جکوزی‌های تک‌نفره و چندنفره همراه با امکانات کامل ورزشی در اختیار مسافران است.

  • مجتمع آب‌‌ درمانی بش͏باجیلار

مجتمع آب‌‌ درمانی بش͏باجیلار از پنج چشمه جوشان تشکیل شده و دومین مجتمع بزرگ آبدرمانی سرعین است. نام مجتمع بش͏باجیلار به معنای پنج خواهر است. این محیط سرپوشیده با امکاناتی نظیر چندین جکوزی، دوش͏‌های انفرادی و سوناهای خشک و بخار برای خلق تجربه‌ای کم‌نظیر از سفر به سرعین در اختیار شما است.

  • آبگرم درمانی ژنرال

اگر از رماتیسم و درد‌های عضلانی رنج می‌برید، توصیه ما به شما آبدرمانی ژنرال است. آب آبگرم ژنرال سرعین از كف حوضچه‌ای به قطر 5.2 متر خارج می‌شود. از امكانات این آبگرم می‌توان به رختكن با سنگ مرمر سفيد، سرويس بهداشتي و چهار دوش جهت استحمام اشاره کرد. حوض این آبگرم تقريبا مسقف بوده و فقط قسمت‌هایي از آن جهت تخليه بخار و تهويه هواي داخل باز گذاشته شده است و آب اضافي حوض از قسمت‌های جنوبي به خارج جريان يافته و تخليه می‌شود.

  • آبگرم پهنلو

تمدد اعصاب این روزها لازمه زندگی مدرن است. اگر به‌دنبال آرامش و تسکین اعصاب خود هستید، آبگرم همیشه جوشان پهنلو گزینه‌‌‌ای مناسب برای شما است. در آب گرم پهنلو سرعین خدمات خوبی مانند سونای خشک و بخار، جکوزی، دوچرخه در آب، حمام ترک و آبشار آب داغ وجود دارد که هر گردشگری از انجام آن‌ها لذت می‌برد.

تفریحات سرعین

  • پیست اسکی آلوارس

اسکی سواری و تیوپ سواری و تله سیژ همه تفریحات زمستانی در پیست اسکی آلوارس سرعین در استان اردبیل

شهر سرعین و کوهای بلند سبلان گویی با هم پیوندی ناگسستنی دارند. زیبایی وصف‌ناپذیر این کوه بلندقامت سبب شده است که 24 کیلومتر آن طرف‌تر از شهر سرعین، بزرگ‌ترین پیست اسکی کشور با نام آلوارس در دامنه‌های مرتفع ساخته شود که به مدت 8 ماه از سال پذیرای دوست‌داران اسکی و طبیعت سرد منطقه است. پس اگر اهل ورزش‌های زمستانی هستید، فراموش نکنید در سفر به شهر سرعین، سری هم به پیست اسکی آلوارس اردبیل بزنید.

  • جنگ‌های شبانه

شب‌‌‌های سرعین زیبایی͏‌های خاصی دارد؛ گویی زمان در این شهر متوقف شده است. شما می͏‌توانید از جشن‌ها و جنگ‌های شبانه͏ این شهر لذت ببرید و شبی رویایی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری

فرهنگ غنی مردم آذربایجان، همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. مسلماً استان اردبیل و شهر سرعین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مردمان آذربایجان، به ویژه استان اردبیل، از دیرباز عاشق اهل بیت بوده͏‌اند و در مراسم‌های مذهبی، به ویژه در دهه͏ محرم، این عشق و ارادت را به اوج خود می‌رسانند. ازجمله مراسم‌های سنتی این مردمان می‌‌‌توان به جشن بیل‌گردانی، آئین نوروز، تکم و تکم‌چی، چهارشنبه‌سوری، شاخسه، طشت‌گذاری و شمع‌گذاری اشاره کرد.

سوغات سرعین

  • عسل طبیعی سرعین

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد سرعین، از دیرباز این شهر را به بهشتی برای پرورش زنبور عسل تبدیل کرده است. سرتاسر این شهر مملو از مغازه‌های کوچک و بزرگی است که این عسل‌های طبیعی را به مسافران عرضه می͏‌کنند. بدون‌شک اگر فقط یک‌بار طعم عسل واقعی سرعین را در صبحانه خود تست کنید، دیگر به‌هیچ‌وجه مزه‌اش را فراموش نخواهید کرد.

  • کره و سرشیر

منطقه‌‌‌ای مملو از طبیعت بکر و زیبا بدون‌شک مردم را به دامپروری ترغیب می‌‌‌کند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین کره‌ها و سرشیرهای عمرتان را میل کنید، حتماً این دو محصول را در شهر سرعین امتحان کنید.

  • آش دوغ محلی

کافی است کمی در سطح شهر قدم بزنید تا بوی سیر تازه͏ آش دوغ محلی که در فضا پخش است، شما را از خود بی خود کند. حتی خیلی‌ها سرعین را با این آش می‌‌‌شناسند.

  • حلوای سیاه سرعین

اگر می‌‌‌خواهید درد مفصل‌ها و کمرتان بهبود یابد، حتماً حلوای سیاه سرعین را امتحان کنید. قدمت صدساله این حلوا همراه با محبوبیت همیشگی‌اش برای امتحان کردن مزه شیرین و منحصربه‌فرد آن کافی است.

مراکز اقامتی

سرعین با وجود کوچک‌بودنش، بالغ بر 100 هتل و مهمان‌سرا دارد که میزبان مسافران و گردشگران عزیز است. شما می‌‌‌توانید برای سهولت در کار، اطلاعات مربوط به این مراکز اقامتی را از قبل به‌دست آورید و در صورت قطعی‌بودن تصمیمتان، آن را همان موقع رزرو کنید؛ اما اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندادید، باز هم نگران پیداکردن محلی برای اقامت و سکونت خود نباشید. البته فراموش نکنید که در تعطیلات رسمی این شهر بسیار شلوغ تر از همیشه است و ممکن است کمی دچار مشکل شوید. پس بهتر است در ایام پرمسافر، همه تمهیدات لازم را به عمل آورید تا خدایی‌ناکرده با مشکلی روبه‌رو نشوید.

گشتی در سرعین زدیم و علاوه بر شناخت آب گرم‌های معروف این شهر، با غذاهای لذیذ، سوغاتی‌های معروف و آداب‌ورسوم سرعین آشنا شدیم. بدون‌شک این شهر زیبا با این‌همه جذابیت، بارها و بارها شما را به سمت خود جذب می‌کند و خاطرات فوق‌العاده‌ای را برایتان رقم می‌زند. نظر شما درباره این نوشته از ره بال آسمان چیست؟ اگر روزی به این شهر سفر کنید، کدام حوضچه آبگرم و خوراکی خوشمزه این شهر را امتحان می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

استان اردبیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.