آبشار ایگل فشم | جایی برای آخر هفته تهرانی‌ها

0

اگر اهل تهران هستید، بعد از گذراندن هفته‌ای پرمشغله دیگر وقت آن است که کمی از این شلوغی دور بشوید. روستاهای زیادی اطراف پایتخت هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست. هرکدام از این روستاها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبایی دارند. آبشار ایگل فشم یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه‌هایتان بگذارید.

آبشار ایگل کجاست؟

معرفی آبشار ایگل فشم

ایگل یکی از آبشارهای ایران است که در دامنه شمال شرقی توچال و انتهای دره روستای ایگل جاری می‌شود. این منطقه در بلندای ۲هزار متری از سطح دریاست و هوای سرد و کوهستانی دارد.

معرفی آبشار ایگل فشم

آبشار ایگُل فشم از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. این آبشار سخاوتمندانه در دامنه کوه‌های توچال جاری می‌شود و به طبیعت این منطقه جانی دوباره می‌بخشد. رودخانه ایگل هم مثل آبشارش خروشان است. به لطف رودخانه ایگل، باغ‌های روستا همیشه سرسبز و پرمحصول هستند. از کنار آبشار می‌شود چشم‌اندازی کم‌نظیر رو به روستا و گردنه لوپهنه دارآباد را تماشا کرد . تا چشم می‌بیند، زیبایی و خرمی است؛ پس از دوربین عکاسی‌تان غافل نشوید و با آن گوشه‌ای از این زیبایی را ثبت کنید.

پوشش گیاهی اطراف آبشار

در مسیر رسیدن به آبشار باید از طبیعت بکر و دل‌انگیزی بگذرید. دامنه کوه‌ها به‌ویژه در بهار و تابستان پوشش چشمگیری دارد. در نزدیک آبشار درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای روییده‌اند. در این منطقه بوته‌های زرشک وحشی، تمشک، بادام کوهی، ازگیل وحشی، زالزالک، آلو و سیب وحشی به‌خوبی رشد می‌کنند. دامنه کوه‌ها همیشه پرمحصول هستند. می‌توانید در مسیر آبشار گیاه‌های دارویی زیادی مثل گل‌گاوزبان، کنگر، والک، تره کوهی، آویشن، ریواس و مرزه کوهی پیدا کنید. فروش این گیاه‌ها منبع درآمدی برای روستایی‌هاست. اطراف آبشار و مسیر دسترسی به آن در فرودین و اردیبهشت از گل‌های زرد و شقایق‌های وحشی پوشیده می‌شود. تماشای این قاب نقاشی‌شده را در این زمان از سال از دست ندهید.

دامنه‌های کوه محل مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلفی از جانورها و پستاندارها است. اطراف این آبشار پستاندارهایی مثل قوچ، میش، گرگ، روباه، شغال، کفتار و خرگوش زندگی می‌کنند؛ البته به‌خاطر وجود گردشگرها و شکارهای غیرمجاز تعدادشان بسیار کمتر از سال‌های پیش است. در این مسیر ممکن است پرنده‌هایی مثل بوف کور، کبک دری، عقاب و شاهین را ببینید.

جاذبه های گردشگری آبشار ایگل

کوه‌نوردی و صخره‌نوردی

کوه‌نوردی و صخره‌نوردی از بهترین تفریح‌‌ها کنار این آبشار است. معمولاً ورزشکارها در روزهای تعطیل و آخر هفته خودشان را به روستای ایگل می‌رسانند. بازدید از این آبشار برای آن‌ها تجربه‌ای لذت‌بخش می‌شود. رسیدن به بخش‌های بالایی آبشار سخت و طاقت‌فرسا نیست. اگر بدنی ورزیده دارید، از پس آن برمی‌آیید. شیب دامنه کوه هم ملایم است و از پیاده‌روی در این مسیر خسته نمی‌شوید.

پیک‌نیک اطراف آبشار ایگل

زمین مسطحی کنار آبشار پیدا کنید و زیراندازتان را پهن کنید. هوای تمیز کوه را نفس بکشید تا شش‌هایتان از اکسیژن خالص پر شود. صدای برخورد آب با سنگ‌ها و پرنده‌ها آرامشی وصف‌ناپذیر را به وجودتان منتقل می‌کند. مدیتیشن در هوای دل‌پذیر کوهستان هم حس بی‌نظیری دارد. می‌توانید با آب زلال آبشار چای خوش‌عطری درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

آب‌تنی

آب‌تنی آبشار ایگل فشم

تا کنار آبشار که رفتید، دستی هم به آب بزنید. یادتان باشد دمای آبی که از دل صخره‌ها بیرون می‌آید بسیار سرد است. می‌توانید کنار صخره‌ای بنشینید و پاهایتان را در آب بگذارید؛ البته بعضی از تخته‌سنگ‌های کنار آبشار لغزنده هستند؛ پس احتیاط کنید.

امکانات رفاهی آبشار ایگل فشم

امکانات رفاهی آبشار ایگل فشم

راستش را بخواهید کنار این آبشار امکانات خاصی وجود ندارد؛ البته طبیعت هرچقدر دست‌نخورده‌تر باشد، زیباتر است. برای رفتن تا پای آبشار باید وسایل لازم را همراهتان ببرید؛ اما برای اقامت می‌توانید به خانه‌های روستای ایگل سری بزنید. این روستا امکانات خوبی برای میزبانی از گردشگرها دارد.

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار ایگل

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار ایگل فشم

در بازدید از این آبشار باید حواستان به چند نکته مهم باشد.

  • یادتان نرود که آبشار ایگل مقصد مناسبی برای سالمندان و کودکان نیست.
  • برای رسیدن به آبشار باید مدتی طولانی پیاده‌روی کنید؛ پس کفش راحتی بپوشید.
  • اگر کوله‌تان سنگین باشد، پیاده‌روی و بالارفتن از شیب کوه برایتان سخت می‌شود.
  • آب آشامیدنی، مواد خوراکی، کرم ضدآفتاب، لباس اضافه، عینک آفتابی و دارو بخشی از وسایل لازم برای سفر است.
  • اگر قصد کمپ در طبیعت را دارید، باید چادر، زیرانداز، پتوی مسافرتی و کبریت و چراغ‌قوه هم همراهتان باشد.
  • باطری گوشی و دوربینتان را هم از قبل پر کنید.
  • بد نیست بدانید روستای ایگل فضای بزرگی برای پارک خودروها ندارد. در ایامی که تعداد مسافرها زیاد است، مجبور هستید که ماشینتان را بیرون از روستا پارک کنید.
  • زمانتان را طوری مدیریت کنید که قبل از تاریک‌شدن هوا به روستا برسید.
  • همیشه قبل از سفر شرایط آب‌وهوا را بررسی کنید تا باران‌های موسمی غافلگیرتان نکند.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ایگل فشم

تا دامنه‌های توچال که رفتید، به دیگر جاهای دیدنی هم سری بزنید. این منطقه از زیباترین بخش‌های تفریحی در شمال ایران است.

روستای ایگل فشم

در روستای ایگل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی انتظارتان را می‌کشد. این روستا در بخشی از دره شکل گرفته است. کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده اطراف آن را پوشانده‌اند. ایگل در هر فصل تصویر چشمگیری از خودش را نشان می‌دهد. در کوچه‌باغ‌های روستا که قدم بزنید، سوژه‌های نابی برای عکاسی پیدا می‌کنید. برای اقامت در آنجا می‌توانید خانه‌های روستایی را اجاره کنید. البته تعدادی ویلا هم برای اقامت در ایگل مهیاست. در این منطقه چند رستوران خوب و باکیفیت مشغول به کار هستند. رستوران عمارت، کاکتوس و باغ بهشت به‌خوبی از شما پذیرایی می‌کنند. در فاصله کمی از روستا می‌توانید از قلعه‌ قدیمی کیقباد دیدن کنید که قدمتش به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد. امامزاده علی‌اکبر ایگل هم از اماکن مذهبی روستاست و برای بومی‌ها ارزش بسیاری دارد. آبشار کفترلو هم همان حوالی است و دیدنش می‌ارزد.

بهترین زمان بازدید

نیمه‌های بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای گردش و تفریح کنار این آبشار است. هوای خنک و مطبوع ایگل روزهای گرم تابستان را دل‌چسب‌تر می‌کند. آبشار ایگل و طبیعت اطرافش در پاییز هم دیدنی است؛ اما در این منطقه زمستان زودتر کوله‌بارش را به زمین می‌گذارد و همه‌جا را سفیدپوش می‌کند.

مسیر دسترسی

&

آبشار ایگل از جاذبه‌های طبیعی استان تهران است. برای بازدید از این آبشار باید به‌سمت بلندی‌های توچال بروید. ابتدا از جاده لواسان خودتان را به اوشان و فشم برسانید. حواس‌جمع که برانید، قبل از رسیدن به روستای آهار تابلویی را می‌بینید که مسیر روستای ایگل را نشانتان می‌دهد. در جاده فرعی بپیچید و مسیر را ادامه بدهید. این روستا در ۴کیلومتری غرب اوشان فشم است. به روستای ایگل که رسیدید، ماشینتان را در محل مناسبی پارک کنید. بعد از دو ساعت پیاده‌روی به آبشار می‌رسید. اگر مسیر درست را نمی‌دانید بهتر است از روستایی‌ها بپرسید. این آبشار تا استان تهران حدود 25 کیلومتر فاصله دارد.

آبشار ایگل فشم از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی در روستاهای اطراف تهران است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت بردید؟ اگر در گذشته تا پای این آبشار رفته‌اید، برای خواندن تجربه‌هایتان مشتاق هستیم. در کامنت‌ها برایمان از سفرتان بنویسید.

استان تهران، لواسانات، چهارکیلومتری غرب اوشان و فشم، روستای ایگل، دامنه شمال شرقی دامنه توچال، آبشار ایگل.

فاصله آبشار ایگل تا تهران 25 کیلومتر است.

نیمه بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار ایگل است.

خیر، اطراف آبشار ایگل امکانات رفاهی وجود ندارد. برای اقامت می‌توانید ویلاها یا خانه‌های روستایی را اجاره کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.