جزیره اشک ارومیه | خانه‌ای برای گوزن زرد ایرانی

2

جزیره اشک ارومیه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی شمال غرب ایران است. دلیل معروف‌بودن آن هم در درجه اول، به یک گونه جانوری مربوط است که در آن منطقه زندگی می‌کند. گوزن زرد ایرانی یکی از نادرترین گونه‌های گوزن است که در این منطقه ساکن است. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن یکی از این گوزن‎‌ها و گشت‌وگذار در طبیعت دل‌پذیر ارومیه، به این منطقه سفر می‌کنند. در ادامه این مقاله، امکانات تفریحی و موقعیت جغرافیایی این جزیره دیدنی را بررسی می‌کنیم.
نکته: یادتان باشد که این جزیره متعلق به پارک ملی دریاچه ارومیه است و برای ورود به آن باید از سازمان حفاظت محیط‌زیست این شهر مجوز تهیه کنید.

جزیره اشک ارومیه کجاست؟

جزیره اشک یکی از جزایر شهر ارومیه است و وسعتی معادل 1هزار و 250 هکتار دارد. این جزیره آب‌و‌هوای معتدلی دارد و زیستگاه مناسبی برای گونه‌های در حال احياست. در سال 1335، گوزن زرد ایرانی در معرض خطر انقراض قرار داشت. به همین دلیل جزيره اشک، واقع در پارک ملی درياچه اروميه، به‌عنوان زیستگاه حفاظت‌شده برای اين گونه از حيات وحش ايران انتخاب شد. حالا اين منطقه جمعيت مقبولی از جمعيت گوزن زرد ايرانی را در خود جای داده است. در حال حاضر حدود 450 رأس گوزن زرد ایرانی در کشورمان شناسایی شده که بیش از 250 رأس آن در همین جزیره قرار دارند.

پوشش گیاهی جزیره اشک ارومیه

پوشش گیاهی این جزیره هم مانند جزیره کبودان است؛ یعنی تمام منطقه از گیاهان متنوعی تشکیل شده به‌طوری که در این جزیره مجموعاً 198 گونه گياهی شناسایی شده است. بخش زیادی از پوشش گياهی این جزیره را علف‌های کوتاه، درختان پسته وحشی، بادام وحشی و گوجه فرنگی تشکيل می‌دهد.

گونه‌های جانوری جزیره اشک ارومیه

جزیره اشک ارومیه

این جزیره زیستگاه پرندگان کوچ‌رو مانند تنجه، آنقوت، کاکایی، مرغ‌ آتش و حتی پلنگ است. همان طور که قبل‌تر گفته شد، گوزن زرد ایرانی هم از جمله گونه‌های جانوری این جزیره است. از جمله پرندهای دیگری که در جزیره اشک ارومیه مشاهده می‌شود می‌توان به عقاب طلایی، لاشخور مصری، مرغ کفل سفید، مرغ سنگ، سبزه قبا، هدهد، کبک و پری شاهرخ نیز اشاره کرد. تنوع گونه‌های جانوری مختلف و حضور آن‌ها در کنار هم، به این جزیره جلوه خاصی بخشیده و آن را از سایر جزایر اطرافش متمایز کرده است. خصوصاً حضور گوزن زرد ایرانی در این منطقه از ویژگی‌های خاص جزیره اشک به شمار می‌رود.

امکانات جزیره اشک ارومیه

جزیره اشک به دلیل موقعیت خاص زیست‌محیطی که دارد، به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده است. به همین دلیل فقط محیط‌بانان، خبرنگاران و فیلم‌سازهایی که فیلم مستند می‌سازند و محققان و کارشناسان محیط زیست با مجوزهای خاص، از این جزایر دیدن می‌کنند. با این توضیح، نمی‌توان انتظار امکانات خاصی از آن داشت.

جاهای دیدنی اطراف جزیره اشک ارومیه

جاهای دیدنی اطراف ارومیه بی‌شمارند. از جمله جزایر دیگر در این محدوده، جزیره آرزو و جزیره کبودان است. هردوی این جزایر کمتر از ۱۰ کیلومتر با جزیره اشک فاصله دارند و می‌توانید هنگام بازدید از جزیره اشک، به آن‌ها هم سری بزنید. خصوصاً جزیره کبودان از دیدنی‌های زیبای شهر ارومیه محسوب می‌شود. از جمله دیدنی‌های اطراف جزیره اشک می‌توان به جاذبه‌های زیر اشاره کرد.

چشمه آب گرم هفت آباد

چشمه آب گرم هفت آباد

این چشمه در میان زمین‌های کشاورزی روستا قرار دارد و با توجه به اینکه آب آن به‌طور دائم از دل زمین می‌جوشد، استخری روی آن ساخته شده است و گردشگران می‌توانند در آن شنا کنند. دمای آب این چشمه بین 32 تا 34 درجه است و برای درمان بیماری‌های استخوانی نیز مفید است.

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانا (سیلوانه)، روستای هفت‌آباد، چشمه آبگرم هفت‌آباد

دریاچه سیلوانا

دریاچه سیلوانا

دریاچه سیلوانا ‌پشت سد شهرچای قرار دارد و آب آن از کوه‌های سیلوانا تأمین می‌شود. همچنین با وجود کوه‌های بلند در ییلاق سیلوانا ارومیه، این منطقه هر ساله میزبان مسابقات پاراگلایدر شهر ارومیه است.

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانا، دریاچه سیلوانا

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل

این آبشار بلندترین آبشار استان آذربایجان غربی است. سوله دوکل در زبان کردی به‌معنای «آبشار دود» است و شاید برخورد شدید آب به صخره‌های آبشار و ایجاد هاله‌ای از دود، علت این نام‌گذاری باشد. برای رسیدن به این آبشار باید از راه پرپیچ‌و‌خمی بگذرید که آسان به نظر نمی‌رسد؛ اما ارزش دیدن آبشار را دارد.

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانا، آبشار سوله دوکل

مجتمع تفریحی و توریستی چی چست

مجتمع تفریحی و توریستی چی چست

دهکده ساحلی چی چست یکی از تفرجگاه‌های جذاب ارومیه و از بهترین دهکده های توریستی ایران برای گذراندن اوقات فراغت در فصل تابستان محسوب می‌شود. این دهکده در سال ۱۳۷۸در مساحت ۲۰ هکتار بنا شد. این دهکده از مجموعه امکانات فرهنگی، تفریحی و رفاهی گوناگونی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به محل بازی کودکان، قطار شادی، آیس هاکی، کارتینگ اتومبیل‌‌رانی، فوتبال دستی، اسکوتر و موتور سیکلت‌سواری، رستوران، هتل، سوئیت، کافی‌شاپ، آمفی‌تئاتر و… اشاره کرد.

آدرس: ارومیه، جاده چی چست، مجاور بندر گلمانخانه، مجتمع تفریحی توریستی چی‌چست

مسیر دسترسی جزیره اشک ارومیه

این جزیره در قسمت جنوبی جزیره کبودان قرار گرفته و ۴۰ کیلومتر با بندر گلمانخانه فاصله دارد و در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. دریاچه ارومیه نیز در گوشه شمال غربی ایران بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و در 18کیلومتری شرق ارومیه قرار دارد. البته که شما به‌عنوان گردشگر اجازه نزدیک‌شدن به این جزیره را نخواهید داشت.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، قسمت جنوبی کبودان، ۴۰کيلومتری بندر گلمانخانه

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی جزیره اشک ارومیه پرداختیم. اهمیت این جزیره و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری موجود در آن را بررسی کردیم و جاهای دیدنی اطرافش را نیز معرفی کردیم. آدرس جزیره و مسیر آن را هم در ادامه آوردیم. امیدواریم این مقاله به شما در شناخت جزیره اشک ارومیه کمک کند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. بشیر آزادپور می گوید

    دوست عزیز با کمال احترام ، اطلاعاتی که ارایه کردید کاملا اشتباهه . و این نشون میده تا به حال شما جزایر دریاچه ارومیه را از نزدیک ندیده اید . این مناطق کاملا حفاظت شده هستند و بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست کسی نمیتونه از اونها بازدید کنه . معمولا هم خبرنگاران و فیلمسازهایی که فیلم مستند می سازند و محققان و کارشناسان محیط زیست ، از این جزایر دیدن می کنند . هیچ گونه خطوط کشتیرانی یا ارتباطی بین ارومیه و این جزایر نیست و این مسیر را فقط محیط بانان طی می کنن. اون هم با تجهیزات ویژه و در حالی که خطرات و مشقات فراوانی سر راه اونهاست . سرتاسر مسیر کویرهای گسترده نمکی ، باتلاقی و بسیار خطرناکه و هیچ گونه امکانات رفاهی و بهداشتی و خدماتی و اقامتی بجز پایگاه محیط بانی جزیره کبودان و اشک هم در اون وجود نداره که اون هم فاقد امکانات کافیه و خود محیط بانان از اون استفاده می کنند . و حتی غذا و لوازم ضروری مورد استفاده شون را هم با خودشون می برند . محیط بانان با تلاش بسیار در محیطی سخت و کاملا حفاظت شده در حال احیای گونه های در معرض خطر هستند . لطفا اطلاعات درستی به مردم ارایه دهید . ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم بابت اطلاع‌رسانی‌تون. به روی دیده، از نویسنده می‌خوایم که متن رو اصلاح کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.