آینالو | طبیعتی بکر در آذربایجان شرقی

0

آغوش سبز و آرامش‌بخش طبیعت، پناهگاهی امن برای فرار از دغدغه‌های زندگی و روزگار مدرنیته است. هر طبیعت‌گردی شیفته آن است که حداقل یک‌بار، زندگی در طبیعت را بدون حضور آثار تکنولوژی تجربه کند و غرق آرامش زمین شود. جنگل آینالو در نزدیکی ارسباران و از مناطق سرسبز در استان آذربایجان شرقی است که از پیشرفت ترسناک تکنولوژی دور مانده است و به همان سبک دیرینه طبیعت، پایدار مانده است. این طبیعت بکر و حفاظت‌شده برای بسیاری از گردشگران قابل توجه است و دانستن درباره آن بدون شک جذاب خواهد بود. برای آشنایی با طبیعت بکر آینالو، همسفر ره بال آسمان شوید.

آینالو کجاست

در پاسخ به سوال که آینالو کجاست باید گفت این طبیعت سرسبز در بخش خداآفرین واقع شده است و از جاهای دیدنی کلیبر محسوب می‌شود. آینالو در ۵۴کیلومتری غرب شهر کلیبر، ۱۷کیومتری جنوب شرق روستای عاشقلو، ۱۱۵کیلومتری شمال غرب اهر و ۲۴۴کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده است؛ بنابراین جنگل آینالو در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران جا خوش کرده است.

آشنایی با جنگل آینالو

نمای جنگل اینالو از بالا و منظره فوق العاده جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی

جنگل آینالو از مناطق سرسبز و بکر استان آذربایجان شرقی است و بخشی از جنگل‌های ارسباران محسوب می‌شود. آینالو منطقه‌ای بکر و حفاظت‌شده است که تبدیل به سرزمین مارال‌ها شده است. بنابراین این طبیعت ناب و بکر، فرصتی طلایی برای نجات مارال یا همان گوزن خزری از انقراض فراهم کرده است و پناهگاه این گونه جانوری جنگلی محسوب می‌شود.

تصویر قلعه بابک خرمدین پهلوان جوانمرد ایرانی در جنگل های ارسباران در نزدیکی اینالو

بخشی از منطقه حفاظت‌شده آینالو در اختیار گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار گرفته است تا علاوه بر لذت از طبیعت سرسبز این جنگل کوهستانی، از زیبایی بی‌حد و مرز مارال نیز لذت ببرند و یکی از زیباترین و بکرترین قاب‌های طبیعت را باوجود این گونه جانوری به چشم خود ببینند. منطقه ارسباران علاوه بر آینالو، قلعه بابک، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آذربایجان شرقی را نیز در آغوش گرفته و دامنه‌های قله مرتفعی که قلعه سردار شجاع ایران‌زمین در آن ساخته شده، با سرسبزی جنگل های ایران، به بهشت تبدیل شده است.

کمپ در طبیعت کوهستانی آینالو

تصویر زیبای اینالو از نمای بالای کوه های ارسباران و طبیعت بکر و مثال زدنی و کمپینگ در آینالو

این منطقه که برای گردشگران در نظر گرفته شده است، مخصوص کمپ و برپایی چادرهای مسافرتی است. این کمپ به مسافران آینالو این فرصت را می‌دهد که چند روزی را در آغوش طبیعت و در همسایگی مارال زیبا و دلفریب جنگل، زندگی کنند. اینجا بدون شک بهشت ایران‌زمین است و با اکسیژن خالص در آب‌وهوای پاک کوهستان، طبیعت زمردگون، آرامش بی‌حدومرز و عطر مطبوع جنگلی، از مسافران پذیرایی می‌کند. در آینالو فرصت این را خواهید داشت که ناب‌ترین سوژه‌های طبعیت را به چشم خود ببینید و با لنز دوربینتان آن‌ها را ثبت کنید.

چند نکته مهم درباره شرایط کمپ

  • در این منطقه امکانات رفاهی چندانی، همچون سایر مناطق گردشگری تعبیه نشده است و جنگل به حالت بکر خود باقی مانده است؛
  • در واقع مزیت اصلی این جنگل برای گردشگران، امکان اقامت در منطقه‌ای بکر و حفاظت‌شده و تماشای گونه‌های گوزن وحشی است؛
  • این منطقه، خاص طبیعت‌گردانی است که تجربه اقامت در مکان‌های بکر را دارند و خوب می‌دانند که با سختی‌های اقامت در طبیعت چگونه کنار بیایند؛
  • برای اقامت در جنگل آینالو باید مهارت گذران شب در همسایگی حیوانات جنگلی را داشته باشید و بعد فکر اقامت به سرتان بزند. بنابراین باید با گروهی از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای همسفر شوید؛
  • وجود شخص راه‌بلد و کسی که مسیرهای امن جنگل را می‌شناسد، در گروهتان حیاتی است؛
  • سرویس بهداشتی و آلاچیق‌هایی برای برپایی چادر، تنها امکانات این منطقه است.

عمارت آینالو، از جاذبه‌های تاریخی جنگل

دیدنی‌های منطقه آینالو تنها به جاذبه‌های طبیعت محدود نمی‌شود و در این منطقه رد پای تاریخ هم دیده می‌شود. یکی از بناهای زیبا در زمان حکومت قاجار با معماری خاص این دوره، بر بلندای کوهی در این منطقه جنگلی بنا شده است. عمارت آینالو در این منطقه جنگلی و در همسایگی روستای آینالو، توسط یکی از تجار معروف ارمنی در زمان حکومت قجری و با به‌کارگیری هوش و هنر معماری ایرانی بنا شده است. معماری این بنای تاریخی با توجه به زمان ساخت، از بُعد اصول مهندسی و از بُعد زیبایی‌های هنری، یک شاهکار محسوب می‌شود و نمی‌توان به آینالو و ارسباران رفت؛ اما سراغ این عمارت باشکوه نرفت.

پوشش گیاهی آینالو

پوشش گیاهی منطقه آینالو و درخت زغال اخته وحشی در جنگل های آینالو

همان‌طور که اشاره کردیم، جنگل آینالو در جنگل‌های سرسبز و متراکم ارسباران واقع شده است و به همین دلیل پوشش گیاهی آن به سبک ارسباران است. گونه‌هایی همچون بلوط، زرشک، سیب، گلابی وحشی، انار وحشی، سماق، تمشک و زغال‌اخته در ارسباران و آینالو دیده می‌شود. این منطقه جنگلی، از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است و به‌دلیل نوع اقلیم و شرایط جغرافیایی، تنوع در پوشش گیاهی آن بسیار چشمگیر است.

بهترین زمان سفر به آینالو

راه زیبا و مه گرفته رفتن به جنگل آینالو و بهترین زمان سفر به این طبیعت بکر و زیبا

طبیعت کوهستانی و جنگلی آینالو، با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی این منطقه از استان آذربایجان شرقی، آب‌وهوای سرد و خنکی دارد. به همین دلیل در بهار و به‌خصوص تابستان، این منطقه، آب‌وهوای مطبوع و دلفریبی پیدا می‌کند. بنابراین روزهای گرم سال بهترین زمانی است که می‌توانید راهی جنگل آینالو شوید. در روزهای سرد سال، آینالو دمای بسیار پایینی دارد و با توجه به سرمای هوا و خطرات سفر در نیمه دوم سال، سفر پاییزی و زمستانی به آینالو را هرگز توصیه نمی‌کنیم.

چطور به جنگل آینالو برویم؟

بار و بندیلتان را ببندید و راهی استان آذربایجان شرقی شوید. اگر خودتان را به شهر کلیبر برسانید، باید در حدود ۵۴ کیلومتر به سمت غرب حرکت کنید. بنابراین بعد از رسیدن به کلیبر، باید از شهر خارج شوید و وارد جاده قلعه بابک شوید. سپس در قسمتی از مسیر باید واد جاده منتهی به آینالو شوید و تا زمان رسیده به روستای آینالو در این جاده برانید. تابلوهای جهت‌یاب در تمام این مسیر پر پیچ‌وخم شما را راهنمایی می‌کنند.

تماشای مارال را از دست ندهید

شکار لحظه ها تصویر مارال زیبا و پس زمینه نمای جنگل های بکر ارسباران

زمانی که به سمت ارسباران و آینالو حرکت می‌کنید، هوای مطبوع کوهستانی شما را همراهی می‌کند و چشمتان به رنگ زمردی درختان و گیاهان عادت می‌کند. بزرگ‌ترین تمایز آینالو با سایر جنگل‌ها، امکان تماشای مارال از نزدیک است. حضور مارال در طبیعت سبز این منطقه سبب شده تا سوژه یکی از بی‌بدیل‌ترین تصاویر طبیعت، برای عکاسی در آذربایجان شرقی قرار گیرد.

این طبیعت بسیار دوست‌داشتنی است و برای فراموشی سختی‌ها و دغدغه‌های زندگی، جنگل آینالو بهترین گزینه خواهد بود. برای آشنایی با دیگر مناطق جنگلی ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.