عمارت آینالو | ردپای قاجار در یکی از سرسبزترین مناطق ایران

0

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد استان آذربایجان شرقی، پناهگاهی امن و آرامش‌بخش برای فرار از دغدغه‌های زندگی در شهرهای شلوغ و پرسروصداست. این بار آغوش سرسبز جنگل‌های آینالو را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌ایم. عمارت آینالو یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آذربایجان شرقی بوده که با معماری خاص خود در ارتفاعات این منطقه جنگلی بنا شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم این سازه تاریخی کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. 

عمارت آینالو کجاست؟ 

عمارت آینالو

منطقه حفاظت شده آینالو یکی از شناخته‌شده‌ترین تفرجگاه‌های استان آذربایجان شرقی بوده که در بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده است. بر فراز کوه‌های منطقه آینالو، عمارتی باشکوه با معماری خارق‌العاده خودنمایی می‌کند. این قصر زیبا و دیدنی که به عمارت آینالو یا تومانیانس شهرت دارد، ارزش تاریخی این منطقه را دوچندان کرده است. 

وجه تسمیه عمارت آینالو

وجه تسمیه عمارت آینالو

تومانیانس، نام یک تاجر معروف ارمنی بود که در سال 1907 میلادی، عمارت آینالو را بنا کرد. این عمارت ابتدا به قصر تومانیانس شناخته می‌شد اما بعدها به عمارت آینالو تغییر پیدا کرد. گفته می‌شود علت این اسم‌گذاری به دلیل سقف فلزی این بناست؛ زیرا این سقف همچون آینه نور را منعکس می‌کند و مردمی که برای اولین‌بار به تماشای عمارت آمده بودند، آن را «آئینه لو» به معنی «شبیه آینه» نامیدند.

جاذبه های منطقه آینالو

جاذبه های منطقه آینالو

در بکرترین نقطه جنگل‌های ارسباران، طبیعت زیبای آینالو منتظر شماست. این منطقه با پوشش گیاهی و جانوری متنوع، تجربه‌ای تکرارنشدنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. اصلی‌ترین وجه تمایز جنگل‌های آینالو با سایر جنگل‌های ایران، گوزن قرمز یا همان مارال است. درست است که این منطقه بیشتر به دلیل احیای نسل مارال‌ها شناخته می‌شود؛ اما گونه‌های جانوری دیگری نظیر اردک سر سفید، میش مرغ قره قشلاقریال پلنگ و سیاه خروس قفقازی نیز در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. همچنین جنگل آینالو، طبیعت سرسبز خود را مدیون پوشش گیاهی گسترده از گیاهان خودرو و درختان بلند قامت است. درختانی مثل بلوط، ممرز، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار و… که بر زیبایی و طراوت هرچه تمام‌تر این منطقه افزوده‌اند.

امکانات رفاهی اطراف عمارت آینالو

امکانات رفاهی اطراف عمارت آینالو

منطقه گردشگری آینالو جزو معدود مناطق طبیعی کشور است که طبیعت آن بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این بکر بودن سبب شده است که این منطقه از لحاظ امکانات رفاهی در جایگاه پایین قرار داشته باشد. سرویس بهداشتی و آلاچیق برای برپایی چادر، تنها امکانات رفاهی این منطقه هستند؛ پس باید خودتان را با سختی‌های اقامت در طبیعت آماده کرده و شب را در همسایگی حیوانات جنگلی سپری کنید. کیسه خواب، پتوی مسافرتی، لباس اضافی و غذا و نوشیدنی از اصلی‌ترین لوازم برای این سفر ماجراجویی است. توصیه ما به شما این است که با همراه داشتن تجهیزات ضروری و کمک گرفتن از افراد کاربلد و باتجربه، سفر را برای خود آسان کنید. خوب است بدانید که اخیرا در نزدیکی این منطقه یک فروشگاه برای خرید اقلام خوراکی و مایحتاج ضروری راه‌اندازی شده است. 

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت آینالو

منطقه حفاظت شده ارسباران

حیف است که تا اینجا آمده باشید و لذت تماشای دیگر مکان‌های دیدنی منطقه آینالو را از خود دریغ کنید. پس بیایید با هم نگاهی به دیدنی‌های اطراف کلیسای آینالو بزنیم و عیش خود را کامل‌تر کنیم. از مهم‌ترین جاهای دیدنی که در نزدیکی عمارت آینالو قرار دارند می‌توان به جاذبه‌های زیر اشاره کرد:

بهترین زمان دسترسی به عمارت آینالو

بهترین زمان دسترسی به عمارت آینالو

در روزهای گرم تابستان، سفر به مناطق کوهستانی انتخابی بسیار هوشمندانه است. در این گرمای طاقت‌فرسا گشت‌وگذار در جنگل‌ها و کوهستان‌های شمالی، حس و حالتان را دگرگون خواهد کرد. جنگل‌های آینالو با آب‌وهوای سرد و خنک کوهستانی، جان می‌دهد برای سفرهای تابستانه. بنابراین اگر می‌خواهید هوای مطبوع این منطقه را استشمام کنید، فرصت را از دست ندهید و در این یک ماه باقی‌مانده از فصل تابستان، راهی سفر شوید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر در زمان تعطیلات رسمی به منطقه آینالو سفر کنید، ممکن است با حجم زیاد گردشگر در جای‌جای این منطقه روبه‌رو شوید. 

مسیر دسترسی به عمارت آینالو

اگر با چیزهایی که گفتیم، برای بازدید از کلیسای آینالو وسوسه شده‌اید، همین حالا بار و بندیل سفر را جمع کرده و در اولین فرصت راهی سفر شوید. عمارت آینالو از آن دسته کلیساهای ایران است که حتی مسیر رسیدن به آن نیز پر است از دیدنی‌های زیبا و منحصربه‌فرد. تمامی مسیرهای منتهی به منطقه آینالو با نواری سبز رنگ از درختان بلند قامت تزئین شده است. برای رفتن به این مکان دیدنی، پس از رسیدن به شهر کلیبر در استان آذربایجان شرقی، حدود 54 کیلومتر به سمت غرب حرکت کرده و وارد جاده قلعه بابک شوید. در ادامه، مسیر را تا رسیدن به جاده آینالو ادامه داده و از آنجا به سمت روستای آینالو حرکت کنید. به یاد داشته باشید که تابلوهای جهت‌یاب، بهترین راهنمای شما در این مسیر پرپیچ‌وخم خواهند بود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، بخش خداآفرین، 45کیلومتری کلیبر، 15کیلومتری روستای عاشقلو.

این بار در ره بال آسمان به قلب جنگل‌های ارسباران سفر کردیم و سراغ یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی این منطقه رفتیم. جایی به نام عمارت آینالو که ردپایی از تاریخ دوران قاجاریه است. آیا تا به حال به استان آذربایجان شرقی سفر کرده‌اید؟ کدام‌یک از جاهای دیدنی اطراف تبریز نظر شما را به خود جلب کرده است؟ تجربه‌ها و خاطرات خود از سفر به شمال غرب ایران را با ما به اشتراک بگذارید. 

 

عمارت آینالو یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آذربایجان شرقی بوده که با معماری خاص خود در ارتفاعات منطقه جنگلی آینالو خودنمایی می‌کند.

منطقه حفاظت شده ارسباران، قلعه بابک، دره پیمان، آقداش، روستای اشتبین و پارک جنگلی مکیدی از دیدنی‌ترین مناطق اطراف عمارت آینالو هستند.

برای لذت بردن از آب و هوای مطبوع و دل‌فریب جنگل‌های آینالو، بهتر است برنامه سفر خود را برای فصل‌های بهار و تابستان تنظیم کنید.

سرویس بهداشتی و آلاچیق برای برپایی چادر و یک فروشگاه برای خرید اقلام خوراکی و مایحتاج ضروری از اصلی‌ترین امکانات رفاهی این منطقه است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.