آرامگاه بابا کوهی شیراز | شاعری که امامزاده نشد

0

از شمال تا جنوب ایران را که بگردید، هر شهر و استان در صنعت گردشگری حرفی برای گفتن دارد. حرف از سفر به شیراز که باشد، نمی‌شود برای دیدن حافظیه و تخت جمشید صبر کرد؛ اما اگر مسافر این شهر دیدنی هستید، آرامگاه بابا کوهی را هم در لیست سفرتان بگذارید. این آرامگاه هنوز در بین جاهای گردشگری شیراز ناشناخته است.

آرامگاه بابا کوهی کجاست؟

آرامگاه باباکوهی در شیراز است؛ پس برای بازدید از آن باید به طرف جنوب ایران بروید تا به استان فارس برسید. می‌توانید این آرامگاه را نزدیکی دروازه قرآن و در دامنه کوه صبوی پیدا کنید. از هر جای شهر که به کوه‌های شمالی نگاه کنید، مقبره بابا کوهی مشخص است.

بابا کوهی

بابا کوهی یکی از علما و شاعرهای قدیم ایرانی است. او در سال 327 هجری شمسی به دنیا آمد و در سال 432 هجری شمسی فوت کرد. اسم اصلی او شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی یا باکویه شیرازی است. شیخ ابوعبدالله در دوره خودش، عالم و صوفی بزرگی بود. به همین خاطر لقب بابا کوهی را به او داده‌اند. علمای هم‌دوره او، شیخ ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری بودند. باباکوهی در جلسه‌های این دو عالم شرکت می‌کرد و به دانشش برکت می‌داد. دیوان بابا کوهی، مجموعه‌ای از شعرهای این شاعر است.

برخی از بزرگان در کتاب‌هایشان از بابا کوهی یاد کرده‌اند. یکی از آن‌ها جامی شاعر قرن نهم است. در کتاب نفحات الانس جامی، اسم بابا کوهی چند بار به چشم می‌خورد. او می‌گوید بابا کوهی بزرگ‌ترین شاعر آن دوره بود. شیخ عبدالله باکویه را با صفت‌های خوبش می‌شناختند. این عالم اهل سفر بود و از دانش افراد بزرگ بهره می‌برد. او در سال‌های پایانی عمرش تصمیم گرفت تا در کوهی به اسم صبوی زندگی کند. این کوه از دامنه‌های شمالی شهر شیراز است. بابا کوهی تا آخرین لحظه عمرش در این کوه به نیایش خدا مشغول بود. در حال حاضر آرامگاه این عالم در همان کوه است.

شک‌وشبهه‌ای در سرایندگی بابا کوهی

عده‌ای می‌گویند بابا کوهی و ابن کویه یک شخص نبودند. بابا کوهی هیچ شعری ننوشته است و فقط عارف بود؛ اما این موضوع هنوز مشخص نیست.

تاریخچه آرامگاه بابا کوهی

بقعه بابا کوهی در بالای کوه صبوی است. آرامگاه این عارف، تا زمان حکومت فرهاد میرزا معتمدالدوله سنگ قبر مشخصی نداشت. به دستور فرهاد میرزا معتمدالدوله که حاکم فارس بود، سنگ قبری روی قبر بابا کوهی گذاشتند. اگر به این سنگ قبر دقت کنید، تاریخ 1100 هجری قمری را که حکاکی شده می‌بینید. داخل آرامگاه باباکوهی، مقبره دیگری هم هست که می‌شود اسم کوچک‌علی را رویش دید.

سازمان میراث فرهنگی این آرامگاه را در سال 1379 ثبت کرده بود. بعد از تخریب‌شدن بقعه بابا کوهی، سازمان امور اوقاف آن را در سال 1391 مرمت کرد. این سازمان تصمیم داشت تا آرامگاه باکویه شیرازی را به امامزاده تبدیل کند؛ اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با این کار مخالفت کرد.

گردشگاه بابا کوهی

عکس گردشگاه بابا کوهی

این روزها در نزدیکی آرامگاه بابا کوهی، گردشگاهی درست کرده‌اند که می‌شود چند ساعتی را در آن به تفریح گذراند. هوای کوهستان هم تمیز است و حس‌وحال خوبی دارد. این گردشگاه به پارک کوهستانی بابا کوهی معروف است. درخت‌های کهنسالی در اطراف این گردشگاه کاشته‌اند که چشم‌انداز زیبایی دارد. تا گردشگاه بابا کوهی که رفتید، سری هم به اتاق‌های قدیمی آنجا بزنید.

قدمت این اتاق‌ها به دوره قاجار می‌رسد. گنبدی زیبا و چشمه آبی هم در کنارش وجود دارد. این اتاق‌ها را به دستور مویدالدوله طهماسب ساختند. مؤیدالدوله طهماسب میرزا نوه فتحعلی شاه بود که در آن دوره در فارس حکومت می‌کرد. او این بنا را در سال 1237 هجری شمسی ساخت. بعد از گذشت چند سال این بنا را مرمت کردند تا مثل گذشته زیبایی‌اش را داشته باشد.

جاذبه‌های آرامگاه بابا کوهی شیراز

  • چشم‌انداز شهر از آرامگاه بابا کوهی

بعد از پشت‌سرگذاشتن مسیر سربالایی چشم‌اندازی از شهر شیراز زیر پای شماست. دوربینتان را بردارید و چند عکس از این چشم‌انداز بگیرید. این عکس‌ها خاطرات کوه‌نوردی را برایتان زنده می‌کند.

  • بازدید از بناهای تاریخی

عکس حوض در بقعه بابا کوهی

بناهای تاریخی پارک پایین‌تر از مقبره بابا کوهی است. به کنار حوض کوچک فیروزه‌ای بروید و کمی بنشینید. دستی به آب خنک چشمه بزنید و نفسی تازه کنید.

  • بقعه بابا کوهی

برای رفتن به بقعه بابا کوهی باید از بین پارک کوهستانی بگذرید و مسیر پله‌های سنگی را ادامه دهید. گنبدی زیبا در کنار این بقعه است که معماری خاصی دارد. سقف گنبد را با کاشی‌هایی از طرح و نقش ایرانی تزیین کرده‌اند. می‌توانید از داخل این بنا به دامنه‌های کوه نگاه کنید. کنار بنای آرامگاه حوض کوچکی ساخته‌اند که دل‌نشین است. تمامی بخش‌های بنای آرامگاه سنگ‌فرش است و به‌راحتی می‌توانید در آن قدم بزنید.

  • پیک‌نیک در پارک کوهستانی

عکس پیک‌نیک در پارک کوهستانی بابا کوهی

پیک‌نیک‌کردن در هوای خوب و فضای سرسبز پارک صفای خودش را دارد؛ البته بهتر است وسایلتان سبک باشد تا در بین راه خسته نشوید. بعد از رسیدن به پارک در سایه درخت‌ها بنشید. نوشیدن یک لیوان چای خستگی راه را از بین می‌برد.

امکانات پارک بابا کوهی

  • کافی‌شاپ و فروشگاه

گردشگاه بابا کوهی امکانات خوبی برای گشت‌وگذار دارد. هوا که گرم باشد، می‌شود از کافی‌شاپ نوشیدنی خنکی خرید. چند فروشگاه هم در کنار کافی‌شاپ است.

  • تیرهای برق و نرده‌ها

در جلوی اتاق‌ها و در نزدیکی پرتگاه کوه نرده‌های فلزی گذاشته‌اند. چراغ‌های برق هم فضای پارک را در شب روشن می‌کند.

  • سرویس بهداشتی

اگر صدای اذان را هم شنید، وضوخانه و سرویس بهداشتی در همان نزدیکی است.

  • پارکینگ

پارک کوهستانی پارکینگی اختصاصی در پای کوه دارد. با خیال راحت خودرو شخصیتان را در آن پارک کنید و به گشت‌وگذار بروید.

اطلاعات بازدید از گردشگاه

عکس مسیر پیاده‌روی آرامگاه بابا کوهی

آرامگاه شیخ ابوعبدالله در تمام روزها باز است و می‌توانید در هر ساعتی که دوست داشتید، به آنجا بروید؛ البته اگر صبح زود را انتخاب کنید، پیاده‌روی دلچسب می‌شود. یادتان باشد این آرامگاه در روزهای تعطیل کمی شلوغ است. اینجا هزینه ورودی ندارد و برای همه رایگان است.

بایدها و نبایدهای بازدید از آرامگاه بابا کوهی شیراز

فقط تا نیمی از مسیر این آرامگاه ماشین‌رو است و باید باقی راه را پیاده بروید. مسیر پیاده‌رو 2 کیلومتر است و حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا به بقعه برسید. این مسیر سربالایی است؛ پس اگر مشکل تنفسی یا قلبی دارید رفتن به این پارک برایتان سخت می‌شود. این مسیر پاهای قوی و بدنی آماده برای کوه‌نوردی می‌خواهد. اگر زانودرد دارید، اصلاً ریسک نکنید. راه رسیدن به آرامگاه برای سالمندها هم مناسب نیست.

جاهای دیدنی اطراف

اگر بخواهم از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی شیراز بگویم، قصه هزارویک‌شب می‌شود. هر گوشه از این شهر دیدن دارد. می‌توانید از راهنمای سفر شیراز هم کمک بگیرید.

  • غارهای کوه صبوی

بعد از بازدید از بقعه بابا کوهی سری هم به غارهای کوه صبوی بزنید. در گذشته عارفی در یکی از این غارها زندگی می‌کرد و به عبادت مشغول بود. به غار بعدی که بروید، مقبره ابو عبدالله محمد بن عبدالله را می‌بینید. در جلوی این غار ایوانی از جنس سنگ و گچ ساخته‌اند که به غار جلوه بیشتری می‌دهد.

  • حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز از بناهای قدیمی شهر است که کریم‌خان زند دستور ساختش را داد. معماری فضای داخل حمام بسیار چشم‌گیر است. حوض آب وسط حمام و چراغ‌هایی روشنش زیبایی این بنا را چند برابر می‌کند. بعد از بازدید از حمام به بازار وکیل هم سری بزنید. بازار وکیل از حمامش فاصله چندانی ندارد.

اسم دیگر جاهای دیدنی برایتان می‌گذارم.

بهترین زمان بازدید

تصویری از شیراز

شیراز شهری چهارفصل است؛ اما بهارش هم آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای دارد. شیراز در اردیبهشت با یک بغل عطر بهارنارنج از گردشگرها میزبانی می‌کند. تابستان‌ها هوا کمی گرم‌تر می‌شود؛ اما پاییز شیراز هم هوای دل‌چسبی دارد.

اقامتگاه

عکس هتل پنج ستاره شیراز

شیراز شهری توریستی است و به اندازه کافی هتل و اقامتگاه دارد. نزدیک‌ترین هتل به بقعه بابا کوهی هتل پنج‌ستاره شیراز است. هتل‌های خوب دیگری هم در سطح شهر هستند که در ادامه لیستی از بهترین هتل های شیراز را برایتان می‌گذارم.

  • هتل‌آپارتمان شمس شیراز؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی سی راه؛
  • هتل سنتی گلشن؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی سووشون؛
  • خانه باغ ایرانی؛
  • خانه سنتی ماه منیر؛
  • هتل مونت قلات.

مسیر دسترسی

هر جای ایران که هستید برای رفتن به آرامگاه بابا کوه باید راهی شیراز شوید. اگر از تهران حرکت کرده باشید تا شیراز حدود 932 کیلومتر فاصله است. بعد از رسیدن به شیراز، به طرف بلوار جمهوری بروید. این مسیر شما را به دروازه قرآن می‌رساند. حواس‌جمع که باشید، در طرف راست جاده آب‌نماها مشخص است. بعد از پشت‌سر‌گذاشتن آب‌نماها می‌توانید در کنار پل هوایی تابلوی پارک کوهستانی بابا کوهی را ببیند. مسیر را به طرف کوچه کنارش ادامه دهید. آرامگاه در طرف راست کوچه است.

بازدید از آرامگاه بابا کوهی شیراز تجربه‌گشت‌وگذار همراه با کوه‌نوردی است. تلاش‌کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان مشتاق دیدن این جای تاریخی شده باشید. اگر در سفرهای قبل از آن دیدن کرده‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

استان فارس، شیراز، در نزدیکی دروازه قرآن

بله. سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ، فروشگاه و پارکینگ دارد.

همه‌روزه از صبح تا شب باز است.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.