روستای ابرده شاندیز | ییلاق باصفای مشهدگردها

1

روستای ابرده شاندیز در بین گردشگران به‌عنوان بهشت مشهد شناخته می‌شود. مشهدگردها با ما هم عقیده‌اند که این لقب واقعاً برازنده ابرده شاندیز است. رودخانه زشک در کنار این روستا جریان دارد تا سرسبزی این منطقه را تضمین کند. از طرف دیگر قرار گرفتن ابرده در منطقه‌ای کوه‌پایه‌ای، طراوت این ناحیه را دوچندان کرده است. به‌دنبال این شرایط مشهدگردها پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در مشهد، راه ابرده را در پیش می‌گیرند. به لحاظ موقعیت مکانی نیز ابرده در همسایگی دیگر جاهای دیدنی مشهد است. این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا روزبه‌روز گردشگران بیشتری راهی ابرده شوند. از آنجایی که رسم داریم همراهان خود را همیشه به بهترین جاهای هر شهر و دیاری ببریم، در ادامه برای شما از روستای ابرده می‌گوییم و به زیبایی‌های این ییلاق باصفای مشهد اشاره می‌کنیم.

روستای ابرده مشهد کجاست؟

نمایی از شاندیز

ابرده روستایی در ۲۵‌کیلومتری شمال غربی شهر طرقبه است. منطقه طرقبه و شاندیز از خوش‌ آب‌و‌‌هواترین مناطق اطراف مشهد به حساب می‌آیند. ابرده فقط ۴ کیلومتر از شاندیز دورتر است. این روستا حدود ۴۳ کیلومتر از مشهد فاصله دارد. به همین دلیل در هر کجای مشهد که باشید، با کمتر از یک ساعت رانندگی به ابرده می‌رسید. در این رانندگی از مسیری با آب‌و‌هوای دلپذیر عبور می‌کنید که انواع مغازه‌های سوغاتی فروشی پیش روی شما قرار می‌دهند. جالب است بدانید خراسانی‌ها این روستا را به ابرده علیا و ابرده سلفی دسته‌بندی کرده‌اند. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید منظور از ابرده علیا، ورودی روستاست. کمی که در روستا جلو بروید، به قسمت ابرده سفلی می‌رسید. این قسمت در میان دره واقع شده و رودخانه زشک از آن عبور می‌کند.

روستای ابرده شاندیز از کدام‌ مسیر سرراست‌تر است؟

اگر مبدأ سفر برای رسیدن به ابرده شاندیز را مشهد در نظر بگیریم، باید در هر کجای این شهر که هستید راه بلوار وکیل آباد را در پیش بگیرید. به انتهای این بلوار که رسیدید، جاده طرقبه شاندیز را دنبال کنید. پس از رسیدن به شاندیز، سراغ ابرده را بگیرید و جاده را ادامه دهید تا چشمتان به جمال این روستای زیبا روشن شود.جالب است بدانید ابرده جاده‌ای کاملا آسفالت دارد. با این حساب مشکلی برای رسیدن به روستا پیدا نمی‌کنید.

روستای ابرده شاندیز چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

رودخانه زشک در میان روستا جریان دارد. آب زلال این رودخانه سرسبزی و طراوت را به این منطقه هدیه می‌دهد. این روستا در جنوب با کوه کنگ همجوار است. در باغ‌های این منطقه میوه‌های خوشمزه‌ای مانند گیلاس، آلو قرمز، گردو، گلابی، هلو، زردآلو و سیب پرورش داده می‌شود. اگر در فصل میوه‌دهی سری به ابرده بزنید، با دستی پر از میوه‌های خوشمزه از این منطقه بیرون خواهید آمد. به لطف طبیعت باصفای ابرده، این منطقه میزبان گردشگران بی‌شماری است. مشهدی‌ها هم در روزهای تعطیل سری به ابرده می‌زنند و آب‌و‌هوایی تازه می‌کنند. به همین دلیل گونه‌های جانوری خاصی در ابرده دیده نمی‌شود. مرغ‌ و خروس و حیوان‌های روستایی در ابرده وجود دارد؛ اما در این ناحیه خبر چندانی از تنوع گونه‌های جانوری نیست. ناگفته نماند در کوه‌های بینالود حیوان‌هایی مانند روباه، قوچ، کبوتر چاهی و خرگوش زندگی می‌کنند.

می‌خواهید اطلاعات بیشتری برای سفر به مشهد داشته باشید؟ مقاله زیر را بخوانید:
راهنمای سفر مشهد

روستای ابرده مشهد چه امکانات گردشگری دارد؟

جاذبه های دیدنی ابرده روز‌به‌روز گردشگران بیشتری را به این منطقه فرا می‌خواند. این شرایط ارتقا کیفیت امکانات گردشگری را در منطقه به دنبال داشته است. در این منطقه سرویس‌بهداشتی و نمازخانه برای گردشگران وجود دارد. اهالی باصفای ابرده نیز با دریافت مبلغی حاضر هستند با کمال میل باغ‌های خود را در اختیار گردشگران قرار دهند. برای شما گفتیم که ابرده فاصله چندانی با طرقبه ندارد. همان‌گونه که حتماً‌ می‌دانید طرقبه یکی از مجهزترین تفرجگاه‌های مشهدی‌هاست. به لطف این شرایط اگر امکانات گردشگری دلخواه را در ابرده پیدا نکردید، کافی است راهی طرقبه شوید. درمانگاه، مغازه‌های سوغاتی فروشی، شعبه هلال‌احمر، نیروی‌انتظامی و خدمات گردشگری در طرقبه وجود دارد.

روستای ابرده شاندیز چه جاهای دیدنی دارد؟

آب‌و‌هوای دلنشین این ناحیه، روستای ابرده را به مکانی باصفا برای گشت‌و‌گذار تبدیل کرده است. به این ترتیب می‌توان مناظر سرسبز  و رودخانه‌ زلالی که از ابرده می‌گذرد را دلیلی برای سیاحت در ابرده نام برد. برای اینکه به گردشگران حسابی خوش بگذرد، در کنار بعضی از باغ‌ها تخت‌ و صندلی وجود دارد تا دمی بنشینید و خستگی در کنید. از آب‌و‌هوای خوش این منطقه که بگذریم، به مناطق تاریخی آن می‌رسیم. آرامگاه حافظ بهاء‌الدین عمر ابردهی در این روستا وجود دارد. پسر این عالم بزرگ هم در مجاورت آرامگاه پدر دفن شده است.

آرامستان ابرده نیز یکی دیگر از جاهای تاریخی این منطقه است. قدمت این آرامستان به سده ۹ هجری قمری باز می‌گردد. جالب است بدانید آرامستان ابرده در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و مکانی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند تاریخ و آثار باستانی خراسان به حساب می‌آید. مدت‌ها پیش در تپه‌های بالای ابرده قلعه‌ای قدیمی وجود داشت. این قلعه در قیامی خونین نابود شد و اکنون بقای چندانی از آن باقی نمانده است.

روستای ابرده مشهد در انتهای شاندیز قرار دارد. مطمئن هستیم آوازه رستوران‌های درجه‌یک شاندیز و طرقبه به گوش شما خورده است. در امتداد جاده شاندیز ابرده، رستوران‌های طرازاولی چشم‌انتظار گردشگران هستند. پیشنهاد می‌کنیم برنامه ابرده‌گردی خود را به‌گونه‌ای تنظیم که حتماً ناهار یا شام خوشمزه‌ای در یکی از این رستوران‌ها نوش جان کنید. در بین تمامی این رستوران‌ها، غذای رستوران کوروش ابرده زبانزد خاص‌و‌عام است. کلبه‌های روستای ابرده به شکل پلکانی ساخته شده‌اند. این معماری باعث شده تا کلبه‌ها از پایین به بالا در دامنه کوه قرار بگیرند. به همین دلیل هرچقدر که از روستا بالاتر بروید، نمای زیباتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر از طبیعت‌گردی سیر نمی‌شوید، پارک جنگلی ارگ شاندیز در کنار روستای ابرده واقع شده است. این پارک جنگلی چشم‌اندازی تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

روستای ابرده مشهد چه زمانی از سال تماشایی‌تر است؟

از آنجایی که با منطقه‌ای ییلاقی روبه‌رو هستیم، کاملاً مشخص است که ابرده بهارهای باصفایی دارد. در این فصل درخت‌های باغ‌های ابرده شکوفه‌باران می‌شود. رودخانه‌ای که از این منطقه عبور می‌کند نیز از همیشه خروشان‌تر است. زیبایی‌های طبیعت اطراف ابرده در اردیبهشت به اوج می‌رسد. بهار را که پشت سر می‌گذاریم، به تابستان‌های دلپذیر ابرده می‌رسیم. در این فصل میوه‌های خوشمزه‌ باغ‌های ابرده رسیده می‌شود تا گردشگران با دستی پر از میوه از طبیعت‌گردی باز گردند. انصافاً باید اعتراف کرد ابرده پاییزهای زیبایی هم دارد. قدم‌زدن بر روی برگ درختان پاییزی در طبیعت سرسبز ابرده از گردشگری عاشقانه‌ای نوید می‌دهد. با به پایان رسیدن پاییز، شمع زیبایی‌های ابرده خاموش می‌شود و گردشگری در این ناحیه صفایی ندارد. ناگفته نماند رستوران‌های منطقه در تمامی فصل‌های سال فعال هستند. این رستوان‌ها در سرمای زمستان با غذایی گرم و خوشمزه از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

روستای ابرده شاندیز به کدام جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؟

خوشبختانه روستای ابرده مشهد در منطقه‌ای قرار دارد که تا چشم کار می‌کند جای دیدنی اطراف آن مشاهده می‌شود. ابرده فاصله کمی با روستای زشک دارد. به این ترتیب اگر از روستاگردی سیر نمی‌شوید، حتی سری به روستای زشک بزنید. به علاقه‌مندان بازدید از جاهای تاریخی مشهد هم سیاحت در رباط تاریخی ویرانی را پیشنهاد می‌کنیم. سنگ‌نگاره‌های شتر سنگ از دیگر جاهای دیدنی شاندیز به حساب می‌آیند. طرفداران پاساژگردی و خوشگذرانی هم بهتر است راه مجموعه گردشگری پدیده شاندیز را در پیش بگیرند.

روستای ابرده مشهد به کدام رستوران‌ها نزدیک است؟

در جاده روستای ابرده چندین رستوران درجه‌یک صف کشیده‌اند. در کنار این رستوران‌ها، شاندیز هم رستوران‌های طرازاولی دارد. اگر می‌خواهید حسابی دلی از عزا در بیاورید، حتماً غذای رستوران ارم شاندیز را امتحان کنید. مجموعه پذیرایی باغ سالار شاندیز، رستوران حسن شیشلیکی، رستوران مهرگان، مجتمع غذایی تفریحی دیزدر، رستوران پدیده شاندیز و رستوران تخت‌‌جمشید غذایی خوشمزه‌ پیش روی شما قرار می‌دهد که نظیر آن را در تمامی عمرتان نخورده‌اید.

روستای ابرده شاندیز به کدام هتل‌ها نزدیک است؟

سوئیت‌هایی برای اقامت شبانه در ابرده وجود دارد. این سوئیت‌ها امکانات اولیه را برای گذران شب در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند. با این حساب اگر می‌خواهید خودتان را حسابی تحویل بگیرید، بهتر است هتل های نزدیک به ابرده را برای اقامت انتخاب کنید. هتل سحاب، هتل میثاق، هتل پارس و هتل ثامن از هتل‌‌های درجه‌یک مشهدی است که فاصله چندانی با طرقبه و شاندیز ندارد. هتل پارک حیات نیز که قبلاً با نام هتل بزرگ طرقبه شناخته می‌شد، یکی از بهترین هتل‌های مشهدی است. این هتل در حد فاصل بلوار امام رضا و کمربندی امام خمینی قرار دارد.

 

روستای ابرده شاندیز یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد در استان خراسان رضوی است. زیبایی‌های این روستا به‌ اندازه‌ای است که علاقه‌مندان گردشگری در روستاهای ایران، راه شمال شرق ایران را در پیش می‌‌گیرند تا به ابرده برسند. امیدواریم اطلاعاتی که از گردشگری در روستای ابرده مشهد با شما در میان گذاشتیم، دید کاملی از این روستا پیش روی شما قرار دهد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تاکنون مشهدگردی خاطره‌انگیزی داشته‌اید و اطلاعات سودمندی از این منطقه دارید، این اطلاعات و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراه خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

این روستا در منطقه شاندیز و طرقبه مشهد قرار دارد.

باغ‌های گیلاس، آلبالو، هلو در گوشه‌و‌کنار این روستا خودنمایی می‌کند.

گردشگری در بهار و تابستان هر سال در روستای ابرده مشهد بیشتر از دیگر فصل‌های سال خوش می‌گذرد.

مجتمع گردشگری پدیده شاندیز، روستای زشک، پیست اسکی شیرباد و پیست موتورسواری ویرانی از جاهای دیدنی نزدیک به روستای ابرده مشهد به حساب می‌آیند.

هتل پارک حیات طرقبه از بهترین هتل‌های نزدیک به روستای ابرده شاندیز شناخته می‌شود.

4.8/5 (4 نظر)
1 نظر
  1. سعید می گوید

    آدم باید توی پاییز بره ابرده، یکم رو برگای پاییزی قدم بزنه، چند تا عکس قشنگ بگیره، بعدشم بره تو یکی از کافه یا رستوراناش یه غذای لذیذ بزنه تو رگ! و من‌الله توفیق ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.