جاهای دیدنی بم | دروازه شرق ایران

2

بم را به‌عنوان دروازه امن شرق آسیا می‌شناسند. این شهر با ارگ بزرگ و عظیمش نامش را در خاطر بسیاری از ایرانیان و خارجیان ثبت کرده است. هرچند زلزله اخیر، متأسفانه چهره شهر بم را مخدوش کرد؛ اما هنوز آنقدر زیبایی دارد که مسافران متعددی را در روزهای خنک سال میزبانی کند. در این نوشته از ره بال آسمان به معرفی جاهای دیدنی بم و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

بم کجاست؟

این شهر با شهرت جهانی که دارد، در بین اکثر مردم شناخته‌شده است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نداند بم کجاست. این شهر در استان کرمان و در جنوب شرقی ایران است. بم در بخش مرکزی شهرستانی هم‌نام خودش، در 195کیلومتری کرمان واقع شده است.

بهترین فصل سفر به بم | اوایل بهار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

بم آب‌وهوای گرم و خشکی دارد؛ اما این آب‌وهوا به‌خاطر نزدیکی به کویر، بسیار‌ تغییر‌پذیر است، به‌طوری که بعضی مواقع گرم‌ترین نقطه کشور و برخی مواقع سردترین نقطه کشور در این ناحیه ثبت می‌شود. میانگین بارندگی در طول سال در این منطقه بسیار کم است. بهترین فصل سفر به بم اوایل بهار است که هنوز هوا طراوت خود را دارد.

طبیعت بم | خشک، اما زیبا

طبیعت شهر زیبای بم

در ارتفاع ۲هزار تا ۲هزار و ۴۰۰متری بم درختان بادام و پسته وحشی می‌رویند. پوشش گیاهی این منطقه از نوع ایرانی، تورانی است و درختانی نظیر ارس، کیکم، ارژنگ، اسکنیل، بنه، کسور، بادام کوهی و کاروانکش در آن به چشم می‌خورد. انواع گیاهان دارویی مثل ریواس، گرامینه، گون و درمنه هم در این منطقه پیدا می‌شوند.

در مناطق حفاظت‌شده‌ بم حیواناتی مثل خرس سیاه، هوبره، گربه جنگلی، پلنگ ایرانی، کل و بز زندگی می‌کنند. در این مناطق کبک، باقرقره، تیهو، دراج و عقاب طلایی نیز دیده شده‌اند.

جاهای دیدنی بم

  • منطقه توریستی دهبکری

در 50کیلومتری شهر بم، منطقه گردشگری دهبکری قرار گرفته است. درباره نام آن نیز چنین حکایت می‌کنند که بکر، نام یکی از بزرگان قومی بوده که در گذشته در این منطقه ساکن بوده‌اند. این منطقه آبشارهای زیبایی در دل جنگل دارد. یکی از این آبشارها هم با جلوه‌ای خاص، در کوه برفو قرار دارد. منطقه مرغک نیز از جاذبه‌های این ناحیه است که جنگل‌های پسته وحشی و بادام وحشی در آن روییده‌اند.

  • پناهگاه حیات وحش زریاب

پناهگاه حیات وحش زریاب در منطقه دهبکری قرار دارد و یکی از زیستگاه‌های نوعی خرس با نام خرس سیاه بلوچی است. در بخش دارستان این منطقه هم بقایایی کشف شده که مربوط به دوران نوسنگی است. نشانه‌هایی شبیه به این در فلسطین نیز کشف شده است.

  • آبشار باغچمک

آبشار باغچمک در 5کیلومتری غرب شهر بم و در طول مسیر رودخانه روستایی به همین نام واقع شده است. این آبشار در فصل پاییز و زمستان پرآب و دیدنی است.

تاریخچه بم | سفری به دل تاریخ

تاریخچه بم

پاتی نجر، جهانگرد بریتانیایی از ارگ دیدن کرده و توصیفات بی‌نظیری از این ارگ در سفرنامه‌اش آورده که حاکی از حیرتش بوده است. یعقوبی هم از جمله‌ تاریخ‌نگارانی است که از ارگ تعریف کرده و آن را مستحکم‌ترین بنایی دانسته که تا آن زمان دیده است. نویسندگان عرب، از جمله مقدسی، نیز به این شهر اشاره کرده‌اند و شغل اصلی مردم این دیار را بافندگی دانسته‌اند.

درباره ساکنان ابتدایی این منطقه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما این‌طور حدس زده می‌شود که اقوام آریایی از نخستین ساکنان آن باشند. بنا بر روایات اسطوره‌ای این شهر به دست بهمن، پسر اسفندیار ساخته شده است. بر اساس داستان هفتواد، یکی از داستان‌های شاهنامه و کتاب کارنامه اردشیر بابکان، نخستین هسته این شهر با نام کجاران یا کوزران خوانده می‌شد که امروزه نام محله‌ای در شمال غربی این شهر است. بنا بر روایات، مردی به نام هفتواد در زمان ساسانیان، حاکم شهر را از میان بر می‌دارد و برای شهر برج و بارویی می‌سازد که بعدها به ارگ بم مشهور شد.

ابن حوقل در کتاب تاریخی خود از این شهر، به‌عنوان شهری با نخلستان‌های بسیار یاد کرده است. مقدسی نیز در کتابش به این شهر اشاره کرده و باروهای شهر را توصیف کرده است. بم در عهد صفویه به تصرف محمود افغان درآمد و بعدها به کمک نادرشاه آزاد شد. لطفعلی‌خان زند هم در همین شهر به دست سپاهیان آغامحمدخان قاجار افتاد.

جاذبه های تاریخی

  • ارگ بم

ارگ بم کرمان

ارگ بم که بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است، در شمال شرقی شهر قرار دارد و در مسیر جاده ابریشم واقع شده است. این اثر مهم و تاریخی هم در فهرست آثار ملی و هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. متأسفانه زلزله چند سال پیش به ارگ آسیبی جدی وارد کرد؛ اما بازسازی آن به 12 کشور سپرده شده است.

  • بازار بزرگ بم

با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر که در مسیر بازرگانان شرقی و استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته، بازار آن نیز اهمیت فراوانی دارد. متأسفانه زلزله دهه 80 بازار بزرگ بم را نیز ویران کرد و آن را از رونق انداخت، به‌طوری که بسیاری از مغازه‌های آن به‌عنوان انبار و با قیمت خیلی کم اجاره داده می‌شوند.

  • مسجد وکیل بم

مسجد وکیل بم از بناهای مذهبی این شهر است که به فرمان محمداسماعیل‌خان حاکم کرمان و در جوار قیصریه زرتشتیان ساخته شده است. صحن، شبستان و ایوان مسجد وکیل در زلزله سال‌های اخیر ویران شده است.

  • امامزاده اسیری

امامزاده اسیری نیز از اماکن مذهبی بم است. این امامزاده در زمان حکومت عباسیان به شهادت رسیده و در این شهر به خاک سپرده شده است.

اقامت در بم | خوابی خوش در کنار ارگ بزرگ

برای اقامت در بم ۳ هتل با نام‌های پارسیان، ارگ جدید و جهانگردی وجود دارند. هتل‌های  اول ۴ستاره هستند و هتل سوم ۲ستاره؛ اما به‌لحاظ قیمت، تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. همچنین چندین اقامتگاه بومگردی نیز در این شهر وجود دارد که با امکانات کمتر، ولی قیمت به‌صرفه‌تر در خدمت مسافران است.

غذاهای بم | مختص شهرهای کویری

بم مثل دیگر شهرهای استان کرمان و شهرهای کویری ایران غذاهای مخصوص خود را دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آش سبزی و آب بنه اشاره کرد.

سوغات بم | یادگاری سفر

از بین سوغاتی‌های خوراکی بم‌ می‌توان زیره، قاووت، خرما و عرقیات را نام برد و از صنایع‌دستی آن می‌توان به قالی، گلیم، آجیده، ظروف مسی و جاجیم اشاره کرد.

مراکز خرید

بازار سنتی این شهر بعد از زلزله تقریباً از رونق افتاده است. برای خرید در شهر بم می‌توانید به مرکز تجاری اطلس مراجعه کنید.

مسیرهای دسترسی | سفر به ارگ بم

  • مسیر هوایی

فرودگاه بم نیز به شبکه پروازهای داخلی کشور متصل است و در برخی روزهای هفته امکان خرید بلیط هواپیما بم از شهرهای بزرگ کشور وجود دارد.

  • مسیر زمینی

از طریق جاده 84 از شمال به کرمان و از شرق به زاهدان متصل می‌شود. جاده 93 نیز این شهر را به ایرانشهر و سپس به بندر چابهار می‌رساند. این شهر از طریق جاده 91 نیز به میناب و بندرعباس می‌رسد. اگر نمی‌خواهید در جاده‌های کویری این منطقه رانندگی کنید، خرید بلیط اتوبوس بم پیشنهاد بعدی ما به شماست.

شهر بم با همه عظمت و شکوهش چشم به راه مسافرانی است که از راه‌های دور و نزدیک به دیدارش می‌روند تا قصه روزگاران خوش و ناخوش گذشته را برایشان بازگو کند و در گوششان بخواند که هیچ شادی و غمی در دنیا ماندگار نیست؛ پس باید زندگی در لحظه حال را دریافت. نظر شما چیست؟ در بخش نظرات ره بال آسمان برایمان بنویسید.

۱. بهترین فصل سفر به بم چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر اوایل بهار است که هوا هنوز طراوت دارد.

۲. جاهای دیدنی بم کدامند؟

منطقه توریستی دهبکری، پناهگاه حیات وحش زریاب و آبشار باغچمک از جاهای دیدنی بم هستند.

۳. سوغات بم چیست؟

از بین سوغاتی‌های خوراکی می‌توان زیره، قاووت، خرما و عرقیات را نام برد و از صنایع دستی آن می‌توان به قالی، گلیم، آجیده، ظروف مسی و جاجیم اشاره کرد.

استان کرمان

2 نظرات
  1. رها می گوید

    چقدر معماری و جزئیات بناهای قدیمی قشنگه. مخصوصا در ارگ‌های بزرگی مثل ارگ بم. امیدوارم بعد از بازسازی مثل قبل شده باشه تا نسل‌های بعد هم بتونن این بنای تماشایی رو ببینن.

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقا همین طور رهای عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.