روستای لافت قشم | بندر باستانی ایران

0

جزیره قشم یکی از زیباترین جاهای دیدنی هرمزگان است. شاید تصور کنید جزیره قشم فقط به شهر قشم محدود است؛ اما این جزیره روستاهای متعددی دارد. روستای لافت قشم یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود. این بندر جزء قدیمی‌ترین بندرهای ایران به حساب می‌آید. برخی این روستا را با نام روستای بادگیرها در جنوب ایران می‌شناسند. با ما همراه باشید تا روستای لافت، این روستای زیبا و تاریخی را بهتر بشناسید.

روستای لافت کجاست؟

تصویری از روستای لافت

روستای باستانی لافت در بخش شمال‌غربی جزیره و شرق جنگل حرا قرار دارد. بر اساس تقسیمات سیاسی، این روستا یکی از مراکز دهستان سلخ در قشم محسوب می‌شود. اگر خط ساحلی جزیره قشم را پشت‌سر بگذارید، با بنادر گوناگونی مواجه خواهید شد. با وجود این همه بندر مختلف، بندر روستای لافت یکی از مهم‌ترین بنادر قشم از گذشته تا به امروز است.

آشنایی با روستای لافت قشم

پیش از شروع باید بدانید که تاریخ شکل‌گیری روستای لافت قشم به هزاره اول پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در حقیقت روستای لافت اولین مکان مسکونی در جزیره قشم است. این بندر در ادوار گذشته، نقش بسیار مهمی را در تجارت بین ایران و دولت‌های مختلف ایفا می‌کرد. هنوز هم همه‌روزه کشتی‌های بسیاری در این بندر پهلو می‌گیرند. بسیاری از کارشناسان تاریخی، این روستا را مهد تمدن بشری می‌دانند. شرایط این روستا برای زندگی مردم بسیار ایدئال بود. وجود آب و موقعیت جزیره، جلوی حمله دشمنان را می‌گرفت. به همین خاطر مردم با خیال آسوده به زندگی خود ادامه می‌دادند.

نمایی از روستای لافت قشم

از طرف دیگر شرایط همیشه به نفع مردم نبود. جزیره قشم جزء مناطق گرمسیری جنوب ایران است. در این جزیره دمای هوا در طول تابستان به بیش از 50 درجه می‌رسد. انعکاس آفتاب در آب خلیج فارس و همچنین رطوبت شدید هوا، شرایط را برای زندگی بسیار دشوار می‌کند. در حال حاضر همه مردم از کولرگازی استفاده می‌کنند؛ اما در گذشته خبری از برق و کولر نبود. به همین خاطر مردم روستای لافت سیستم مناطق کویری را در ساخت خانه‌های خود به کار می‌بردند. آن‌ها برای ایجاد هوای خنک در خانه، از بادگیر استفاده می‌کردند. هنوز هم این بادگیرها در بندر لافت پابرجا باقی مانده‌اند. برخی از این بادگیرها بسیار قدیمی هستند. این نوع معماری بر هوش سرشار مردم ایران در گذشته دلالت دارد.

معماری روستای لافت

تصویری از خانه های روستایی لافت

اگر چشمان شما را ببندند و در روستای لافت باز کنند، با خودتان تصور می‌کنید که احتمالاً در شهرهای کویری همانند یزد حضور دارید. معماری روستای لافت بسیار شبیه معماری روستاهای کویری ایران است. در این روستا به‌وفور از بادگیر استفاده شده است. با توجه به قدمت این روستا، می‌توان احتمال داد که در معماری روستاهای کویری از این منطقه الگوبرداری شده است. تقریباً روی تمامی خانه‌ها، بادگیر وجود دارد. بادگیر ارتفاع بسیاری دارد. باد نیز در ارتفاع قدرت بیشتری پیدا می‌کند. از‌این‌رو باد وارد بادگیر می‌شود و بادگیر آن را به داخل خانه هدایت می‌کند.

این مسئله فقط به پوسته بیرونی خانه‌ها ارتباط ندارد. در داخل خانه‌ها نیز می‌توانید شاهد اتاق‌های تابستانه و زمستانه باشید. این خانه‌ها معمولاً دور حیاطی مرکزی و چهارگوش قرار دارند. در میان حیاط نیز باغچه‌ها و نرده‌هایی مشابه خانه‌های کویری ایران به چشم می‌خورند. درب و پنجره‌ها و حتی مواد استفاده‌شده در این خانه‌ها نیز بی‌شباهت به خانه‌های کویری نیستند. در این خانه‌ها فقط از چوب، ملات و کاهگل استفاده شده است. کاهگل عایق حرارت به حساب می‌آید. به همین خاطر تبادل حرارتی بین فضای داخل خانه و بیرون آن اتفاق نمی‌افتد. البته متأسفانه در خانه‌های جدید از متریال امروزی همانند سیمان و آجر استفاده می‌کنند.

امکانات روستای لافت

  • آنتن‌دهی تلفن همراه؛
  • سوپرمارکت؛
  • نیمکت برای استراحت؛
  • آلاچیق کنار اسکله؛
  • خودپرداز؛
  • بانک؛
  • رستوران؛
  • کافه؛
  • محل اقامت؛
  • برق شهری؛
  • آب شرب.

جاذبه‌های دیدنی روستای لافت

روستای لافت از بخش شرقی قشم فاصله بسیاری دارد. پس حتماً باید برای رفتن و بازدید از این روستا بهانه خوبی پیدا کنید وگرنه خستگی مسیر به تن شما می‌ماند. در این بخش قصد داریم تا شما را با جاذبه‌های توریستی این روستا بیشتر آشنا کنیم.

  • بادگیر روستای لافت

بادگیر نمادی مهم در معماری سنتی ایرانی است. ایران کشوری پهناور و چهار اقلیم به حساب می‌آید. در هر بخش از کشور ما، از نظر آب‌وهوایی شرایط خاصی حاکم است. به همین خاطر معماری ایرانی نیز بر اساس هر اقلیم تفاوت دارد. استفاده از بادگیر در اقلیم‌های گرم رواج دارد. در شهرهایی همانند یزد می‌توانید این سبک بادگیر را مشاهده کنید. بادگیر ابداع ایرانیان است. در روستای لافت می‌توانید صدها بادگیر تاریخی را ببینید. تقریباً روی سقف هر خانه‌ای یک بادگیر وجود دارد. آیا تاکنون در طبقات بالایی یک برج حضور داشته‌اید؟ اگر این‌طور باشد، حتماً می‌دانید که باد در ارتفاع، قدرت بیشتری پیدا می‌کند. ایرانیان از قدرت باد در ارتفاع استفاده می‌کردند و آن را با کمک بادگیر به فضای داخل خانه راه می‌دادند. به این طریق بادگیر همانند کولر، فضای داخلی خانه را خنک می‌کرد.

  • بام روستای لافت

قطعاً می‌توانید حدس بزنید که بام در ارتفاعات لافت قرار دارد. البته این بام با بام سایر شهرها و روستاها متفاوت است. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، خانه‌های جدید فاقد بافت سنتی هستند. پس می‌توان روستا را به دو بخش مدرن و سنتی تقسیم کرد. بام لافت دقیقاً در مرز بین بافت قدیمی و بافت مدرن قرار دارد. زمانی که بر روی بام لافت بایستید، پارادوکس و دوگانگی موجود در فرهنگ مردم این روستا را مشاهده خواهید کرد. آیا دوری از فرهنگ یک قوم، نشانه مدرنیته است؟ قضاوت این مسئله را به خودتان می‌سپاریم. در بخش‌های جدید لافت، دیگر خبری از بادگیرهای زیبا نیست. مردم ترجیح می‌دهند به جای ساخت بادگیرهای پرهزینه و بزرگ، از کولرهای گازی خنک استفاده کنند. به هر صورت این بام می‌تواند سوژه‌ای ناب برای عکاسی نیز باشد.

  • جنگل حرا

جنگل حرا یکی از عجایب قشم به حساب می‌آیند. این جنگل‌ها ریشه در آب دارند. گیاهان خاصی در این جنگل زندگی می‌کنند. این درختان دارای دو ریشه هستند. یک نوع ریشه در دل خاک کف آب قرار دارد. این نوع ریشه به استواری خاک و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. نوع دیگر ریشه بیرون خاک قرار دارد. این ریشه‌ها نازک هستند و می‌توانند نمک آب را دفع کنند. به این طریق در محیط شوری همانند خلیج فارس، آب را شیرین کرده و از آن استفاده می‌کنند. جالب است بدانید حیوانات منطقه حرا نیز از همین ریشه‌ها، آب شیرین خود را تأمین می‌کنند. جنگل‌های حرا اکوسیستمی بسیار خاص و عجیب را به وجود آورده است. بازدید از این جنگل فقط با قایق امکان‌پذیر است. سطح آب این جنگل تا حدود 2 متر جزر‌ومد می‌کند. پس بهتر است زمانی که آب به بالاترین سطح خود رسید از این جنگل دیدن کنید.

  • چاه های تلا بندر لافت

چاه‌های تلا یکی از منحصر‌به‌فردترین جاهای دیدنی روستای لافت قشم محسوب می‌شوند. این چاه‌ها دلالت بر هوش ایرانیان و نحوه غلبه بر طبیعت دارند. چاه‌های تلا حدود 6 تا 8 متر عمق دارند. در فصل‌های پربارش، درب این چاه‌ها برداشته می‌شود تا آب باران به درون آن‌ها بریزد. زمانی که آب چاه پر شد، درب آن را می‌بندند. به این ترتیب در طول سال از آب آن استفاده می‌کنند. آب چاه‌ها سرد، گرم، شور یا شیرین است. این چاه‌ها در گذشته 366 حلقه بودند. در حال حاضر فقط 33 حلقه از این چاه‌ها باقی مانده است. چاه‌های تلا برای مردم روستای لافت قشم بسیار مقدس هستند. به همین خاطر حتی بر روی هر یک از این چاه‌ها، نامی خاص گذاشته‌اند. بر اساس نظر مردم محلی، فردی با نام خواجه کریم برای اولین بار این چاه‌ها را در قشم ایجاد کرد.

  • ساحل زیبای روستای لافت

ساحل لافت را می‌توان یکی از خاص‌ترین سواحل خلیج فارس دانست. همه ما عاشق منظره ساحل و دریا هستیم. در هر ساحل، منظره‌ای خاص انتظار ما را می‌کشد. هر ساحل به‌نوعی زیباست. برخی از سواحل دارای شن‌های طلایی خاص هستند و برخی دیگر منظره غروب را به‌زیبایی به‌تصویر می‌کشند. ساحل لافت یکی از عاشقانه‌ترین مناظر غروب را به مسافران هدیه می‌دهد. پس اگر قصد بازدید از این روستا را دارید، حتماً تا تماشای غروب آفتاب صبر کنید. در کنار ساحل لافت، کشتی، لنج و قایق‌هایی کوچک و بزرگ به چشم می‌خورند. خورشید خرامان‌خرامان با دریا و لافت وداع می‌کند و ساحل نیز تا صبح فردا منتظر می‌ماند. تماشای غروب آفتاب در ساحل زیبای لافت می‌تواند پایان خوبی از سفر شما به روستای لافت قشم باشد.

  • آب انبار بندر لافت

همیشه تأمین آب شرب و شیرین در قشم یک چالش بزرگ بوده و هست. هنوز هم مردم عزیز این جزیره برای تأمین آب شرب خود دچار مشکلات متعددی هستند. آب انبار یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی این روستا محسوب می‌شود. آب انبار را با نام برکه نیز می‌شناسند. این آب انبار‌ها آب باران را جمع‌آوری کرده و به داخل چاه هدایت می‌کنند. این برکه‌ها حدود 10 متر عمق دارند. قطر دهانه آن‌ها نیز به حدود 12 متر می‌رسد. سقف این آب انبارها به‌شکل قوسی ساخته شده است. همچنین از رنگ سفید برای پوشش آن استفاده کرده‌اند. به این ترتیب کمترین گرما به داخل چاه می‌رسد. همین معماری خاص، از تبخیر آب درون چاه جلوگیری می‌کند. این آب‌انبار حدود 400 سال قدمت دارد. جالب است بدانید هنوز هم از این آب انبار برای تأمین آب شیرین روستا استفاده می‌شود. داخل این روستا حدود 34 برکه مختلف وجود دارد.

  • گورستان تاریخی بندر لافت

شاید تصور کنید بازدید از گورستان آن هم در سفر، خیلی کار جذابی نیست؛ اما اگر بدانید قدمت این گورستان تاریخی هزار و ۳۰۰سال است، قطعاً نظرتان عوض خواهد شد. این گورستان را می‌توان جزء اولین گورستان‌های محلی بعد اسلام دانست. در این گورستان می‌توانید شاهد قبرهایی بسیار قدیمی باشید. قدمت برخی از این قبور به بیش از هزار سال می‌رسد. در روستای لافت قشم دو گورستان قدیمی وجود دارد. یک گورستان در نزدیکی زیارتگاه سید منصور واقع شده است. این گورستان را با نام قبرستان دارالمغفره می‌شناسند. گورستان دیگر نیز در نزدیکی زیارتگاه سید شمس‌الدین قرار دارد. این گورستان در مقایسه با گورستان اول قدمت بیشتری دارد. نکته جالب توجه درباره این گورستان وجود اشیائی همانند کوزه و ظروف آب روی هر سنگ قبر است. برخی از این ظروف هزاران سال قدمت دارند. بر اساس نظر کارشناسان، این مسئله نشان‌دهنده اهمیت آب در روستای لافت قشم است.

  • اسکله باستانی بندر لافت

اسکله نقش حیاتی در تردد مردم روستای لافت قشم ایفا می‌کند. دورتادور قشم می‌توانید شاهد اسکله‌های متعددی باشید. در این روستا نیز چند اسکله وجود دارد. یکی از این اسکله‌ها به دوران هخامنشیان و مادها متعلق است. امروزه از این اسکله استفاده نمی‌کنند و فقط جنبه یک جاذبه تاریخی را دارد. در ساخت این اسکله از سنگ‌های لبه‌دار استفاده کرده‌اند. این اسکله 130 متر طول دارد و ضخامت کفه اصلی آن به 7 متر می‌رسد. دیوارهایی که روی اسکله قرار دارند نیز 3 متر ارتفاع دارند. تماشای این اسکله می‌تواند برای مسافران بسیار جذاب باشد. در دوران گذشته این اسکله نقش بسیاری در رشد اقتصادی روستای لافت قشم ایفا می‌کرد.

  • قلعه پرتغالی های لافت

متأسفانه بخشی از مناطق جنوبی کشور برای مدت طولانی تحت استعمار کشور پرتغال قرار داشت. مخصوصاً جزایر جنوبی ایران، نقشی استراتژیک در اقتصاد و تبادل دریایی ایفا می‌کردند. به همین خاطر این جزایر اهمیت بسیاری داشتند. پرتغال نیز به همین منظور، جزایری همانند جزیره قشم و هرمز را به استعمار خود درآورد. پس از آن فردی به‌نام میرمهنا قیام کرد و باعث شد تا پرتغالی‌ها خاک ایران را ترک کنند. پرتغالی‌ها برای آنکه بتوانند از این منطقه نگهداری کنند، قلعه‌های مختلفی را بنا کردند. حال این قلعه پرتغالی ها با ظاهری فرسوده، به یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم تبدیل شده‌اند. یکی از این قلعه‌ها در روستای لافت قشم قرار دارد. تماشای این قلعه تاریخی شما را به یاد رشادت مردم این سرزمین خواهد انداخت.

  • قلعه نادری لافت

در بخش جنوبی روستای لافت قشم، خرابه‌هایی به چشم می‌خورد که آن‌ها را به قلعه‌ای باستانی نسبت می‌دهند. مردم محلی این خرابه‌ها را با نام قلعه نادری یا قلعه نادرشاهی می‌شناسند. در وهله اول باید بدانید که هنوز ارتباط این قلعه با نادرشاه مشخص نیست. حتی اطلاعات دقیقی درباره تاریخ ساخت آن وجود ندارد. با وجود این، محققان بر این باور هستند این قلعه روی قلعه‌های تاریخی پیش از اسلام بنا شده است. در این قلعه 30 حلقه چاه آب شیرین، 2 آب‌انبار قدیمی، 3 برکه آب و 4 برج به‌جای‌مانده است. این یعنی قلعه را برای محاصره‌های طولانی آماده کرده‌اند. پس می‌توان گفت که قلعه نادری یک قلعه نظامی و دژ حکومتی بوده است. بازدید از این قلعه می‌تواند بسیار هیجا‌ن‌انگیز باشد.

  • مساجد لافت

مساجد تاریخی بسیاری در کشورهای اسلامی وجود دارند. بیشتر این مساجد جزء جاهای دیدنی به حساب می‌آیند. مساجد ظاهری متفاوت از یکدیگر دارند. در هر مسجد از معماری خاصی استفاده می‌شود. مردم روستای لافت قشم بیشتر اهل سنت هستند. آن‌ها ارادت خاصی به پیامبر اکرم دارند. فرهنگ این مردم تحت تأثیر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. بد نیست بدانید این تأثیر فرهنگی در ساخت مساجد لافت نیز به‌وضوح دیده می‌شود. مساجد روستای لافت قشم، همگی دارای یک مناره هستند. این مسئله باعث شده تا مساجد لافت به یکی از جاهای دیدنی این روستا تبدیل شوند. همچنین لازم به ذکر است که مساجد این روستا یک کانون فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بسیار بزرگ به شمار می‌آیند. در بین تمامی مساجد، مسجد حضرت رسول، مهم‌ترین مسجد این روستا است.

  • زیارتگاه‌های لافت

تصویری از زیارتگاه‌های لافت

در هر شهر و روستای ایران، چندین و چند زیارتگاه مختلف وجود دارد. روستای لافت قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیارتگاه شیخ موسی، زیارتگاه شیخ شمس‌الدین و همچنین زیارتگاه سید حسن منصور جزء زیارتگاه‌های روستای لافت محسوب می‌شوند. همچنین یک زیارتگاه با نام زیارتگاه شیخ اندر آبی در نزدیکی این بندر وجود دارد. گفتنی است در نزدیکی این روستا، جزیره‌ای کوچک قرار دارد. این جزیره فاقد سکنه است. در بخش شمالی این جزیره، یک مقبره کوچک با نام زیارتگاه شیخ اندر آبی وجود دارد. در هنگام غروب و وقوع مد، بخش عمده این جزیره زیر آب می‌رود. به همین خاطر آن را با نام شیخ اندر آبی می‌شناسند. بسیاری از ماهی‌گیرها و دریانوردان، احترام بسیاری برای این مقبره قائل هستند.

  • اکوموزه لافت

همان طور که از نام این موزه مشخص است، با کمک آن می‌توانید زندگی و فرهنگ مردم روستای لافت را بهتر بشناسید. اکوموزه لافت در نزدیکی بندرگاه قرار دارد. در این موزه می‌توانید از نزدیک با عملکرد بادگیرهای این روستا نیز بیشتر آشنا شوید. زندگی مردم این روستا به‌سبب شرایط خاص اقلیمی، بسیار منحصر‌به‌فرد است. پس بد نیست سری به این موزه بزنید تا بیش از پیش با زندگی مردم این روستا آشنا شوید.

تفریح در روستای لافت

  • پیاده‌روی در روستا

پیاده‌روی یکی از تفریحاتی است که می‌توانید در روستای لافت تجربه کنید. روستای لافت قشم بافت بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی دارد. به همین خاطر حتی با قدم‌زدن در این روستا نیز می‌توانید از سفر خود لذت ببرید. تماشای بافت قدیمی روستا بسیار لذت‌بخش است. همچنین می‌توانید سری به بندرگاه و ساحل لافت بزنید و در کنار خط ساحلی پیاده‌روی کنید.

  • عکاسی

تصویری از عکاسی در ساحل لافت

به نظر شما یک بندر باستانی با قدمت چند هزار سال و بادگیرهایی بسیار زیبا، سوژه مناسبی برای عکاسی نیست؟ خب اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید دوربین خود را همراهتان بیاورید تا عکس‌هایی خاص را ثبت و ضبط کنید. چهره‌ مردم، منظره غروب، کشتی‌ها و لنج، دریانوردانی که مشغول کار هستند، بادگیرها، چا‌ه‌ها و ده‌ها سوژه عکاسی دیگر در این روستا وجود دارد.

  • قایق‌سواری

تصویری از قایق سواری

در کنار بندرگاه، افرادی حضور دارند که گردشگران را به دل آب می‌برند. برخی از قایق‌ها تندرو و برخی دیگر پارویی هستند. قایق‌سواری در خلیج همیشه فارس می‌تواند بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. در بین جزیره های ایران ، جزیره قشم و کیش بهترین موقعیت را برای قایق‌سواری دارند.

  • خرید سوغاتی

تصویری از بازارچه سنتی لافت

در روستای لافت، بازارهایی سنتی وجود دارد. در این بازارها، مردم محلی مشغول فروش محصولات سنتی خود هستند. در این میان می‌توانید انواع زر‌بافی، گلابتون‌دوزی، سوزن‌دوزی، حصیرهای تزئینی و صنایع‌دستی دیگر را بیابید. همچنین در بخشی دیگر از لافت، دریانوردان صید روز خود را به فروش می‌رسانند. خرمای رطب خوشمزه و شیرین یکی دیگر از مهم‌ترین سوغاتی‌های لافت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است با خرید صنایع‌دستی، می‌توانید به اقتصاد این بندر باستانی کمک کنید.

اقامت در روستای لافت

تصویری از اقامت در روستای لافت

برای اقامت در روستای لافت گزینه‌های بسیاری وجود ندارد. در حقیقت بهتر است این‌طور بگوییم که این روستا برای اقامت گزینه مناسبی نیست. با وجود این اگر قصد اقامت در روستای لافت قشم را دارید، باید به‌دنبال اقامتگاه‌های بوم‌گردی بگردید. در لافت خبری از هتل‌های چند ستاره شیک نیست. حتی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز باید زندگی مردم روستا را تجربه کنید. پس این اقامتگاه‌ها فاقد امکانات اختصاصی و لوکس هستند. به‌عنوان مثال در این اقامتگاه‌ها باید از سرویس کف‌خواب و سرویس بهداشتی اشتراکی استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای اقامت، به شهر قشم بازگردید. البته برای اقامت می‌توانید به روستای سهیلی نیز مراجعه کنید. در این روستا انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی حضور دارند. برخی از آن‌ها خدمات بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهند.

بهترین زمان بازدید از روستای لافت

تصویری از کشتی در بندر لافت

جزیره قشم به‌صورت کلی دارای آب‌وهوایی بسیار گرم و مرطوب است. به همین خاطر در 6 ماه اول سال هوای شرجی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برای آنکه بتوانید از بخش‌های مختلف این روستا دیدن کنید و از آن لذت ببرید، باید حتماً 6 ماه دوم سال را برای سفر خود انتخاب کنید. تقریباً از اواخر فروردین‌ماه، گرمای هوا آغاز می‌شود. از اواسط اردیبهشت‌ماه تحمل شرایط گرما برای گردشگران ممکن نخواهد بود. شاید زمانی که پیش‌بینی آب‌وهوای قشم را نگاه کنید، از نظر دمای هوا، تفاوت چندانی بین هوای این جزیره و شهرهایی همانند تهران وجود نداشته باشد؛ اما شرجی‌بودن هوا شرایط را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند. پس به‌هیچ‌وجه در 6 ماه اول سال تصمیم به سفر نگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای لافت

مسیر دسترسی به روستای لافت

برای دسترسی به روستای لافت قشم دو راه وجود دارد. در مسیر اول می‌توانید ابتدا خودتان را به قشم برسانید. از آنجا وارد جاده شمالی جزیره شوید. بعد حدود یک ساعت رانندگی به لافت خواهید رسید. فاصله بندر لافت تا قشم حدود 50‌کیلومتر است. در مسیر دوم می‌توانید مستقیم از بندرعباس و بندر پل، خودتان را به بندر لافت برسانید. بندر پل در 10‌کیلومتری شرق بندر خمیر و 60‌کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدپاییز و زمستان
آدرسهرمزگان، شمال‌غربی جزیره قشم

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره روستای لافت قشم چیست؟ به نظر شما در بین زیباترین روستاهای ایران، روستای لافت چه رتبه‌ای دارد؟ در سفر به استان هرمزگان از کدام شهرها دیدن می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این بندر در بخش شمال‌غربی جزیره قشم قرار دارد.

بله؛ اما خبری از اقامتگاه‌های شیک و لوکس در این روستا نیست.

بندر لافت حدود 50‌کیلومتر معادل 1 ساعت مسافت زمانی تا قشم فاصله دارد.

قدمت این روستا به بیش از 3هزار سال پیش باز می‌گردد.

بله، این روستا تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.