دره چاهکوه | دره‌ای ماورایی در قشم

0

اگر اهل ایرانگردی باشید، قطعاً می‌دانید که در جزیره قشم، صدها جاذبه طبیعی بسیار شگفت‌انگیز وجود دارد. جاذبه‌هایی که قطعاً مشابه آن را در هیچ جای ایران نخواهید یافت. حال در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم  یعنی دره چاهکوه آشنا کنیم. دره چاهکوه یا همان تنگه چاهکوه، یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود که قطعاً شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد. پس با ره بال آسمان همراه باشید تا این دره شگفت‌انگیز و ماورایی را بهتر بشناسید.

دره چاهکوه کجاست؟

چاهکوه نام دره‌ای بسیار شگفت‌انگیز و با عمق بیش از ۱۰۰ متر است که در بخش شرقی جزیره قشم قرار دارد. اگر تا به امروز نام «کانیون» به گوش شما خورده باشد، حتماً تصور بهتری از دره چاهکوه خواهید داشت. این دره مشابه یک غار طویل زیرزمینی است که سقف ندارد و می‌توانید از درون آن آسمان را تماشا کنید. جالب است بدانید که این دره در واقع یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم به حساب می‌آید و از آن به‌عنوان یک ژئوپارک جهانی در جنوب ایران یاد می‌کنند.

بهترین زمان سفر به چاهکوه

دره چاهکوه را باید یکی از نقاشی‌های زیبای پروردگار در استان هرمزگان دانست. این نقاشی بسیار خاص در طول هزاران سال صبر به تصویر کشیده شده است و در هر گوشه از آن می‌توانید شاهد یک شگفتی باشید. اشکال بسیار منحصربه‌فردی روی دیواره‌های این تنگه به چشم می‌خورند که همگی حاصل هزاران سال فرسایش آب و باد و سایر عوامل طبیعی هستند. در دل شب می‌توانید سر خود را بالا بگیرید و دقیقاً همان لحظه‌ای که احساس می‌کنید تنگه چاهکوه شما را در آغوش کشیده، به دیدار ستاره‌ها بروید.

آیا دره چاهکوه مقدس است؟

نمایی زیبا از دره چاهکوه در قشم

اگر عازم چاهکوه قشم شوید، با تابلوی «دره مقدس چاهکوه» روبه‌رو خواهید شد. اصلاً آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا نام این دره، چاهکوه است؟ پاسخ این سؤال در نام آن نهفته و در حقیقت این دره وسیع، یک منبع آب مهم برای مردم محلی منطقه محسوب می‌شود. از دیرباز تا به امروز، آب مایه حیات بوده و بسیاری از افراد آن را مقدس می‌دانستند. در همه ادیان آب مایه پاکیزگی، زلالی و شوینده گناهان انسان است. اگر کمی در این تنگه زیبا قدم بزنید، با منابع آب شیرین روبه‌رو خواهید شد که به زلالی اشک چشم هستند. بر اساس گفته مردم محلی، دلیل مقدس بودن چاهکوه قشم نیز دقیقاً همین است. مردم تصور می‌کنند که این دره تنها برای حفظ آب شیرین به وجود آمده است و از این رو آن را مقدس می‌دانند!

در تنگه چاهکوه چه مناظری انتظار شما را می‌کشند؟

نمایی از جاذبه های دره چاهکوه

خب بهتر است از لحظه ورود به چاهکوه صحبت کنیم. به محض ورود، با تندیسی طبیعی و بسیار زیبا با نام «سر سه نگهبان» روبه‌رو خواهید شد. پس از چند قدم، به چهار چاه خواهید رسید که مردم محلی آن‌ها را در میان کوه حفر کرده‌اند تا از آن به‌عنوان منابع آب شیرین استفاده کنند. پس از آنکه از کنار این چهار چاه قدیمی عبور کنید، روی دیواره‌های این تنگه، انواع تندیس‌ها را مشاهده خواهید کرد که همگی حاصل دست توانمند طبیعت هستند. همین طور که مسیر خود را ادامه می‌دهید، عرض دره به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید از بین دیوارها، آسمان آبی را تماشا کنید. البته جالب اینجاست که لبه دیوارها آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که تنها می‌توانید بخش کوچکی از آسمان را مشاهده کنید.

در طول مسیر قطعاً همه حواستان به محیط اطرافتان خواهد بود و با تمام وجود محو این حجم از زیبایی خواهید شد. روی دیواره‌های این تنگه، انواع حفره‌های کروی را مشاهده خواهید کرد که چاهکوه را بیشتر شبیه به یک پنیر فرانسوی می‌کنند! بر اساس نظر کارشناسان، در گذشته داخل مسیر این تنگه، آب جریان داشته و مناظری که تماشا می‌کنید، حاصل از فرسایش آب هستند. صدف‌هایی که روی دیواره تنگه به چشم می‌خورند نیز راوی همین داستان هستند.

همان طور که مسیر را ادامه می‌دهید، به‌تدریج این دره تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. این روند تا جایی ادامه می‌یابد که فاصله دو دیواره تنگه به کمتر از نیم متر می‌رسد و عبور را عملاً غیرممکن می‌سازد. اگر از سمت شمال وارد تنگه چاهکوه شده باشید، با پیشروی به سمت جنوب، شیب افزایش پیدا می‌کند و شاهد کاهش عرض بین دو دیواره خواهید بود. طبیعتاً با ورود از سمت جنوب، این مسئله بالعکس خواهد بود.

چه تفریحاتی را می‌توان در چاهکوه قشم تجربه کرد؟

دره چاهکوه واقع در جزیره قشم

برای تماشای زیبایی‌های این جاذبه حیرت‌انگیز، به آمادگی جسمانی زیاد یا تسلط بر کوه‌نوردی نیاز ندارید؛ اما درعین‌حال افرادی که به‌دنبال ماجراجویی بیشتر هستند و از نظر فیزیکی استقامت لازم را دارند، می‌توانند دل به دریا بزنند و به همراه راهنمای محلی، عازم مناطق صعب‌العبور شوند. عبور از این مناطق یک چالش بزرگ خواهد بود و ممکن است برای ورزشکاران عزیز بسیار هیجان‌انگیز باشد. اگر هم این حجم از استقامت را در خود نمی‌بینید، می‌توانید به پیاده‌روی در مسیر تنگه و تماشای مناظر ماورایی چاهکوه اکتفا کنید.

اقامت در چاهکوه

اکثر افراد در طول روز از تنگه چاهکوه دیدن می‌کنند؛ اما در طول روز تنها می‌توانید یک روی سکه چاهکوه را ببینید و از سمت دیگر آن محروم خواهید شد. بر اساس تجربه افرادی که از چاهکوه دیدن کرده‌اند، زیباترین بخش بازدید آن‌ها مربوط به شب است. در طول شب آسمان این منطقه آنقدر شفاف می‌شود که می‌توانید دورترین ستاره‌ها را نیز با چشم غیرمسلح ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. تماشای آسمان شب از قاب تنگه چاهکوه، تجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد خواهد بود.

در ضمن اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از این نقاشی زیبای پروردگار نهایت بهره را ببرید و تصاویری به‌یادماندنی را خلق کنید. به‌صورت کلی باید گفت افرادی که عاشق مناظر طبیعی و طبیعت‌گردی هستند، با تمام وجود از چاهکوه لذت خواهند برد.

امکانات رفاهی دره چاهکوه چیست؟

تصویری از دره چاهکوه در قشم

اگر به‌صورت خانوادگی قصد دارید از چاهکوه دیدن کنید، قطعاً وجود امکانات رفاهی و خدماتی برای شما حائز اهمیت خواهد بود. البته با درنظرگرفتن این مسئله که چاهکوه یک ژئوپارک جهانی محسوب می‌شود، بهتر است هیچ گونه سازه انسانی در اطراف آن ساخته نشود. با این وجود در روستای چاهوی شرقی می‌توانید از امکاناتی همچون رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی بهره‌مند شوید. همچنین در این روستا اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد و پذیرای مهمانان مختلف از سراسر ایران است.

علاوه بر روستای چاهوی شرقی، در ابتدای تنگه چاهکوه، محلی برای پارک ماشین تعبیه شده است. در همان اطراف، کانکس‌های فلزی و چوبی وجود دارند که انواع محصولات صنایع دستی و سوغات را ارائه می‌دهند؛ اما در محوطه داخل تنگه هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و دلیل آن هم حفظ بافت طبیعی این ژئوپارک منحصربه‌فرد است. پس اگر عازم چاهکوه هستید، حتماً پیش از حرکت، وسایل ضروری خود را تهیه کنید.

اقامت در تنگه چاهکوه چگونه است؟

تصویری از چادر زدن در دره چاهکوه

اکثر مسافران زمانی که به قشم سفر می‌کنند، چند ساعت خود را به بازدید از چاهکوه اختصاص می‌دهند؛ اما برخی دیگر به این میزان قانع نیستند و ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را مهمان این تنگه ماورایی باشند. از این رو برخی افراد ماجراجو، کمپ‌زدن در منطقه چاهکوه را انتخاب می‌کنند. در نظر داشته باشید که برای کمپ‌زدن باید به‌صورت گروهی سفر کنید و مهارت لازم را داشته باشید. از نظر خطرات طبیعی نیز باید کاملاً آسوده خاطر باشید. منطقه چاهکوه برای کمپ‌زدن بسیار ایمن است.

نمایی از ابتدای مسیر تنگه چاهکوه

اگر از ته دل ماجراجویی می‌خواهید؛ اما شرایط‌ برای کمپ‌زدن مناسب نیست، می‌توانید عازم اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلفی شوید که در سراسر جزیره و نزدیک چاهکوه وجود دارند. این اقامتگاه‌ها تجربه‌ای مشابه زندگی محلی را برای شما تداعی می‌کنند و می‌توانند سفر شما را به یک سفر خاطره‌انگیز تبدیل کنند. در نظر داشته باشید که نزدیک‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی در روستای چاهوی شرقی قرار دارد.

علاوه بر نکات ذکر شده، امکان اقامت در خانه‌های شخصی مردم محلی روستای چاهو و روستاهای اطراف نیز وجود دارد. مردم این روستا با روی باز از شما پذیرایی خواهند کرد و می‌توانید به این شکل با فرهنگ مردم محلی نیز آشنا شوید. اگر همه این گزینه‌ها برای شما مناسب به نظر نمی‌آیند، نهایتاً می‌توانید در هتل‌هایی همچون درگاهان اقامت کنید.

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه چه وقتی است؟

چاهکوه

همان طور که می‌دانید، جزیره قشم آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. از این رو بهترین زمان سفر به جزیره قشم، پاییز و زمستان محسوب می‌شود. البته اوایل بهار و مخصوصاً ایام نوروز نیز زمان مناسبی برای سفر به قشم به حساب می‌آید. در ابتدای بهار آب و هوای جزیره نسبتاً مطلوب است و تا اواسط اردیبهشت نیز می‌توانید از این آب و هوای دلپذیر لذت ببرید. از اردیبهشت به بعد، آب و هوا رو به گرمی می‌رود و رطوبت هوا برای گردشگران غیر قابل تحمل خواهد بود.

از اواخر شهریور ماه به بعد، دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و شرایط برای بازدید گردشگران مساعد خواهد شد. جالب است بدانید که حتی در اوج سرمای زمستان نیز سرما را آنطور که باید و شاید احساس نخواهید کرد! پس بهتر است شش ماه دوم سال را برای سفر خود انتخاب کنید.

وسایل ضروری برای بازدید از تنگه چاهکوه چیست؟

وسایل لازم برای چاکوه نوردی

  • کوله پشتی؛
  • میان وعده؛
  • آب آشامیدنی؛
  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • کرم ضد‌آفتاب؛
  • عینک آفتابی؛
  • کفش مخصوص پیاده‌روی؛
  • لباس سبک و نخی؛
  • یک دست لباس اضافی؛
  • موبایل و پاوربانک؛
  • دوربین.

جاذبه‌های اطراف چاهکوه کدامند؟

نمایی از دره ستارگان در قشم

بهتر است در برنامه سفر خود از این مکان‌ها نیز دیدن کنید:

آدرس تنگه چاهکوه قشم

برای دسترسی به این منطقه تماشایی، باید ابتدا از میدان درگهان وارد جاده غربی شوید. مسیر را تا حدود ۲۰ کیلومتر ادامه می‌دهید تا به یک دو راهی برسید. در این دو راهی مسیر مستقیم را انتخاب کنید و حدود ۱۱ کیلومتر ادامه دهید تا به میدان برسید. از میدان وارد اولین جاده سمت راست شوید و ۳۹ کیلومتر ادامه دهید تا به روستای چاهوی شرقی برسید. از اینجا می‌توانید مواد ضروری خود را تهیه کنید و از جاده سمت چپ، ۷ کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به چاهکوه برسید.

ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، نظر شما درباره قشم چیست؟ آیا تا به حال از این جزیره شگفت‌انگیز دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما چطور می‌توان گردشگران خارجی را جذب این جزیره کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.