قلعه پرتغالی ها | روایتگر دست‌درازی بیگانگان بر هرمز

0

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که به جاذبه های تاریخی ایران علاقه‌مند هستند و دوست دارند که اگر فرصتی فراهم شود، بار و بندیل سفر را بسته و این جاذبه‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. یکی از جاذبه های دیدنی جنوب ایران، قلعه پرتغالی هاست. این قلعه زیبا و تاریخی که این روزها روی خاک‌های جزیره هرمز آرام گرفته، در روزگار خود حوادث و رخدادهای بسیاری را از سر گذرانده است. قلعه پرتغالی ها یادآور دوران استعمار اروپایی‌ها در این آب و خاک به شمار می‌رود. دیدن آن از نزدیک، شما را به آن روزگاران می‌برد و خاطرات نبرد استعمارگران با دلیرمردان این مرز و بوم را در ذهن شما تداعی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این قلعه، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قشم، روی لینک زیر کلیک کنید:

قلعه پرتغالی ها کجاست؟

قلعه پرتغالی ها که از جاهای دیدنی در هرمزگان محسوب می‌شود در شمال جزیره هرمز و در ساحل خلیج همیشه فارس واقع شده است. برای دسترسی به این قلعه، کافی است خود را در جنوب ایران به جزیره هرمز و دماغه اسکله برسانید. درست در همین محل و مابین سفره خانه سنتی یاس و پارکینگ قایق‌های هرمز، قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد. برای دسترسی به جزیره هرمز هم در اول باید به بندرعباس یا قشم رفته و از آن جا به کمک لنج‌ها یا قایق‌های مستقر در ساحل خود را به جزیره هرمز برسانید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اصفهان، روی لینک زیر کلیک کنید:

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

نمایی از قلعه پرتغالی ها

ساخت این عمارت عظیم در سال ۱۵۱۲م و هم‌زمان با استعمار پرتغالی‌ها بر مناطق جنوبی ایران آغاز شد و در حدود ۳۰ سال طول کشید. از این قلعه به منظور مقابله با بومیان مناطق جنوبی ایران استفاده می‌شد. این قلعه جنگی سرانجام در سال ۱۶۲۲م در زمانی که شاه اسماعیل صفوی بر مسند قدرت قرار داشت، به دست سپاهیان شجاع ایرانی آزاد شد. فرمانده این فتح بزرگ و شیرین، سردار دلاور ایرانی به نام امام قلی‌خان بود.

معماری ساختمان

نمایی کلی از قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

طرح کلی این قلعه شببیه یک ۴ ضلعی نامنظم بود که با دیوارهای قطور در حدود ۴ متر و ارتفاع ۱۲ متر ساخته شد. برج‌هایی هم به ارتفاع ۱۲ متر در زوایای قلعه وجود داشت. مساحت قلعه پرتغالی های هرمز در حدود ۲۰هزار مترمربع است که ۵هزار متر آن دچار فرسایش و تخریب شده است. ۱۵هزار مترمربع آن هم اکنون باقی مانده که می‌شود از آن بازدید کرد. چند توپ جنگی در محوطه قلعه باقی مانده است که بازدیدکنندگان به محض دیدن آن‌ها از چندین متری خود را به نزدیکی آن‌ها می‌رسانند و از تماشای این ابزارآلات جنگی به هیجان می‌آیند.

البته چند قلعه دیگر هم در مناطق جنوبی ایران به دست پرتغالی‌ها ساخته شده است که از جمله آن‌ها می توان به قلعه پرتغالی‌های جزیره قشم و چابهار اشاره کرد. تفاوتی که این چند بنا با هم دارند در این است که قلعه پرتغالی های هرمز مجهزتر و نسبتاً بزرگ‌تر از قلعه پرتغالی های جزیره قشم ساخته شده بود. همچنین بخش‌های قلعه بزرگ‌تر از بخش‌های قلعه جزیره قشم است و هم اینکه دیوارهای آن قطورتر و کل عمارت آن در دو طبقه و بخش شاه‌نشین آن در ۴ طبقه ساخته شده است.

بخش‌های قلعه پرتغالی های هرمز

تصویری از بخش های مختلف قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

این دژ استعماری در زمان خود از بخش های مختلفی مثل برج دیده‌بانی، سربازخانه، کلیسا، سیاه چاله، زندان، تالار، آب‌انبار و مقر فرماندهی بود. با بازدید از این قلعه می‌توانید بخش‌های نامبرده را از نزدیک ببینید. معماری این عمارت جنگی به سبک معماری دژهای قرون وسطایی اروپا ساخته شده است. البته در گوشه و کنار این قلعه می‌توانید معماری کهن ایرانی را مشاهده کنید که از دوران پارت‌ها و ساسانیان به جای مانده است.

جاهای دیدنی نزدیک به قلعه پرتغالی ها

نمایی زیبا از داخل موزه دکتر نادعلیان

اگر قصد آن را دارید که سری به جنوب ایران بزنید و از دیدنی‌ها و جاذبه های متنوع آن بازدید کنید و درعین‌حال تفریح و فراغتی هم داشته باشید، به شما بازدید از جزیره هرمز و قلعه پرتغالی ها را پیشنهاد می‌کنیم. بازدید از این قلعه مسلماً می‌تواند برایتان خاطره‌انگیز و جذاب باشد. البته گشت‌و‌گذار و بازدید از سایر جاهای دیدنی جزیره هرمز همانند دره مجسمه ها، دشت جبیر، الهه نمک، موزه دکتر نادعلیان، اقامتگاه ماجرا، بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان و سایر جاذبه‌ها هم برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

مسیر دسترسی

هزینهرایگان
ساعت بازدیداز 8:00 تا 17:00
آدرساستان هرمزگان، شمال جزیره هرمز

اگر تاکنون از نزدیک قلعه پرتغالی ها در هرمز را تماشا کرده‌اید، خوشحال می‌شویم خاطرات خود را در بخش نظرات وبلاگ ره‌بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.