دریاچه بزنگان سرخس | معروف‌ترین دریاچه شمال شرق ایران

0

در کتاب‌های تاریخ خوانده‌ایم که هر کجا آب بود، آبادانی هم بود و تمدن‌ها در آنجا شکل گرفته‌اند. شاید برای همین است که دریاچه‌ها از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هر منطقه به شمار می‌آیند. در این مقاله به معرفی یکی از دریاچه‌های زیبای کشورمان، یعنی دریاچه بزنگان سرخس می‌پردازیم.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

 دریاچه بزنگان مشهد

دریاچه بزنگان سرخس در استان خراسان رضوی و ۱۰۰کیلومتری شهر مشهد و 80کیلومتری سرخس واقع شده است. این دریاچه در اطراف روستای بزنگان قرار دارد و علت نامگذاری آن نیز همین است.

معرفی دریاچه بزنگان سرخس

 دریاچه بزنگان مشهد

دریاچه بزنگان مشهد یکی از شگفت انگیزترین دریاچه های ایران است؛ زیرا این دریاچه، یک دریاچه کاملاً طبیعی است. در کف این دریاچه چشمه‌های آبی وجود دارد که آب آن را تأمین می‌کنند. همچنین رودهای کل بی بی و کرق غلام که آب شیرین دارند به آن می‌ریزند. همه اینها به علاوه باران‌های فصلی، در تأمین آب دریاچه بزنگان سرخس موثر هستند. وسعت این دریاچه حدود 80 هکتار و عمق آن 10-12 متر است. جالب است بدانید به دلیل زیادبودن میزان املاح آب دریاچه بزنگان سرخس، سطح آب آن هیچگاه یخ نمی‌بندد. پوشش گیاهی این منطقه شامل کاسنی، شب‌بو، غلات و چتریان است.

جاذبه‌های گردشگری دریاچه بزنگان مشهد

 دریاچه بزنگان مشهد

در نیمه اول هر سال، دریاچه بزنگان سرخس محل تجمع گونه‌های مختلف ماهی‌ها و آبزیان و پرندگان و جانوران دیگر است. این ویژگی باعث شده که دریاچه بزنگان مشهد، یکی از مناطق مناسب برای ماهیگیری باشد؛ به‌طوری که هر ساله مسابقات ماهیگری در این منطقه برگزار می‌شود. به گفته محلی‌ها، این دریاچه یکی از محل‌های پرورش قزل آلاست. همچنین عمق این دریاچه مناسب قایقرانی است؛ البته باید توجه داشته باشید که در دریاچه بزنگان سرخس امکانات قایق سواری وجود ندارد و در صورت تمایل، باید خودتان مجوز لازم و قایق را تهیه کنید.

امکانات رفاهی دریاچه بزنگان سرخس

در این منطقه امکانات رفاهی در حد متوسط وجود دارد. با اینکه شرایط دریاچه بزنگان سرخس مناسب است؛ اما تفریحات آبی مانند قایق سواری در دریاچه بزنگان مشهد وجود ندارد. از طرف دیگر تقریباً در همه فصل‌های سال امکان ماهیگیری در این منطقه برقرار است. برای اقامت نیز می‌توانید به روستای نزدیکی این دریاچه یعنی روستای بزنگان یا شهر سرخس بروید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه بزنگان مشهد

بهترین زمان بازدید از دریاچه بزنگان مشهد

در فصل‌های پاییز و زمستان و خصوصاً در بهار، دریاچه بزنگان مشهد میزبان گونه‌های جانوری و پرندگان مختلف و ماهی‌های متنوع است. در این فصل‌ها هم ماهیگیری رونق بیشتری دارد و هم طبیعت منطقه به زیباترین شکل خود رسیده است. اگر قصد سفر به سرخس و اطراف آن را دارید، بهار بهترین فصل ممکن است. در این زمان هم دریاچه در بهترین حالت خود است و هم می‌توانید به دشت‌های لاله‌گون این منطقه سر بزنید و از طبیعت بکر لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه بزنگان سرخس

جاهای دیدنی اطراف دریاچه بزنگان سرخس بی‌شمار است. از غارها گرفته تا سد دوستی و پل خاتون. در ادامه چند نمونه از این مناطق گردشگری را برایتان معرفی می‌کنیم.

روستای بزنگان

روستای بزنگان از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه بزنگان سرخس

روستای بزنگان، بزرگترین روستای شهرستان سرخس و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه است که برخی از باستان‌شناسان، سابقه سکونت مردم در آن را به بیش از صدسال قبل، یعنی در اواخر دوره ناصرالدین شاه تخمین می‌زنند. در این روستا می‌توانید از قلعه‌ای تاریخی که مربوط به دوران افشاریه است و همچنین غار بزنگان دیدن کنید.

 غار بزنگان

یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد این منطقه، غار بزنگان است. این غار تاریخی قدمتی بیشتر از ۲هزار سال دارد و به دوران قبل از میلاد بر می‌گردد. غار بزنگان یکی از غارهایی است که به اندازه دیگر غارهای ایران، معروف نشده و به همین علت هم بکر باقی مانده است. دهانه ورودی این غار 70 سانت است و سپس در یک مسیر کم شیب به اندازه 4 متر عمق دارد. غار و روستای بزنگان نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به دریاچه بزنگان سرخس هستند.

آدرس: خراسان رضوی، سرخس، 6کیلومتری جنوب غرب روستای بزنگان

کاروانسرای رباط شریف

کاروانسرای رباط شریف از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه بزنگان سرخس

در 45کیلومتری سرخس یک بنای تاریخی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. کاروانسرای رباط شریف که مربوط به حوالی سال 540 شمسی است و در زمان سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است. این بنا صحن‌ها و شبستان‌هایی مختلفی دارد و چند مسجد و محراب نیز در آنجا ساخته شده‌اند که همگی با کتیبه‌های تاریخی مربوط به همان زمان، تزئین شده‌اند.

آدرس: خراسان رضوی، 6کیلومتری جاده مشهد به سرخس

سد دوستی سرخس

سد دوستی یکی از پروژه‌های به‌یادماندنی و مشهور در شمال شرق ایران است. این سد با همکاری کشور ترکمنستان ساخته شد و از جنس خاک با هسته رس است. آب دریاچه پشت این سد که به دریاچه دوستی معروف است، در تأمین آب آشامیدنی مردم مشهد و سایر مصارف کشاورزی موثر است.

آدرس: خراسان رضوی، 75کیلومتری سرخس

دشت‌های لاله گون سرخس

دشت‌های لاله گون از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه بزنگان سرخس

فصل بهار بهشت فصل‌ها در شهر سرخس است. در این فصل، لاله‌ها در دشت‌های منطقه سرخس می‌شکفند و فضای زیبایی را برای گردشگران به وجود می‌آورند. هر ساله در فصل بهار و خصوصاً در ماه اردیبهشت، دشت‌های سرخس میزبان تورهای گردشگری فراوان هستند. بازدید از دریاچه بزنگان سرخس را هم در همین زمان پیشنهاد می‌کنیم.

پل خاتون

پل خاتون یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ایران است. جنس این پل از آجر است و در گذشته‌ای دور، مسیر گذر کاروان‌ها از جاده ابریشم بوده است. این پل در حوالی مرز ایران با کشورهای ترکمنستان و افغانستان قرار دارد. جالب است بدانید خاتون، خواهر گوهرشاد بیگم دستور داده که این پل ساخته شود. همان طور که می‌دانید گوهرشاد بیگم همان بانویی است که دستور ساخت مسجد گوهرشاد را داده بود. گویی این خانواده در پی آن بوده‌اند تا در همه جا اثری از خود باقی بگذارند!

آدرس: خراسان رضوی، 90کیلومتری جنوب شرق سرخس

اقامت اطراف دریاچه بزنگان سرخس

برای اقامت در اطراف دریاچه بزنگان سرخس چندین گزینه پیش رویتان است. اول می‌توانید شب را در خانه‌های بومگردی در روستای بزنگان سر کنید. روستای بزنگان هم از مناطق گردشگری زیبای سرخس است و دیدن آن خالی از لطف نیست. دوم اینکه می‌توانید برگردید سرخس و شب را در هتل‌های سرخس بگذرانید. و گزینه سوم، اینکه می‌توانید در حوالی دریاچه بزنگان چادر بزنید. البته توجه داشته باشید که چادر زدن در اطراف دریاچه، فقط در ایام گرم سال امکان دارد. راستی، حواستان به حیواناتی چون گرگ و روباه هم باشد!

مسیر دسترسی به دریاچه بزنگان سرخس

برای رسیدن به دریاچه بزنگان سرخس، باید در جاده مشهد به سمت سرخس برانید. در ۸۰کیلومتری سرخس، به روستای بزنگان نزدیک می‌شوید. این دریاچه در ۱۰۰کیلومتری شرق روستای بزنگان قرار دارد. فاصله زمانی این دریاچه از شهر مشهد حدود ۲ تا 3 ساعت است و می‌توانید یک روز را به گردش در اطراف دریاچه و دیگر جاذبه‌های آن حوالی اختصاص بدهید.

آدرس: استان خراسان رضوی، 100کیلومتری جاده مشهد-سرخس، 4کیلومتری شرق روستای بزنگان
در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، به شناخت بیشتر دریاچه بزنگان پرداختیم. با انواع ماهی‌های آن آشنا شدیم و سری هم به غارها و روستاهای اطراف زدیم. امیدورایم این مقاله به شما در سفر به سرخس کمک کند.

طبیعی بودن و وجود چشمه‌هایی در کف آن که آب آن را تامین می‌کنند.

140 کیلومتری مشهد و 80 کیلومتری سرخس

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.