جاهای دیدنی اطراف اهواز | گشت‌و‌گذار در دیار شب‌زنده‌داران

2

جاهای دیدنی اطراف اهواز به اندازه‌ای تنوع دارند و تماشایی هستند که گردشگران از گشت‌و‌گذار در آ‌ن‌ها سیر نمی‌شوند. به همین دلیل است که سالانه مسافران بی‌شماری از گوشه‌و‌کنار ایران راه اهواز را در پیش می‌گیرند. در اطراف اهواز تا دلتان بخواهد پارک جنگلی، بازارهای محلی و مکان‌‌های باستانی وجود دارد. تعداد این جاذبه‌های گردشگری به اندازه‌ای است که بعید می‌دانیم در یک سفر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. از آنجایی که رسم داریم مقدمات سفر را تمام‌و‌کمال برای همراهان خود فراهم کنیم، در این مطلب فهرستی پُروپیمان از جاهای دیدنی اطراف اهواز آماده کرده‌‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، مکان‌های دیدنی دلخواه را انتخاب کنید و سفری خاطره‌ساز به اهواز داشته باشید.

جاهای دیدنی طبیعی اطراف اهواز

طبیعتی مانند اطراف اهواز را در هیچ‌کجای ایران سراغ نداریم. در این منطقه هر جاذبه طبیعی که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از گشت‌و‌گذار در دل طبعیت سیر نمی‌شوید، در سفر به اهواز حتماً‌ سری به جاهای زیر بزنید.

پارک ملی دز

در شمال استان خوزستان و حوالی شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول، پارکی بزرگ و زیبا وجود دارد. این پارک در فهرست مناطق حفاظت شده ایران قرار گرفته است. پارکی که از آن صحبت می‌‌کنیم با نام پارک ملی دز شناخته می‌شود. در این پارک تا چشم کار می‌کند تالاب‌های زیبا، رودخانه‌های خروشان و منظره‌های بکر مشاهده می‌شود. پارک ملی دز ویژگی‌های گردشگری بی‌شماری دارد. به لطف تالاب‌های این پارک، پرنده‌های زیبایی از گوشه‌و‌کنار ایران به آن می‌آیند. این شرایط باعث شده تا پارک ملی دز در بین دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز به منطقه‌ای جذاب برای پرنده‌دوست‌ها تبدیل شود. اگر از تماشای حیات‌وحش لذت می‌برید، پارک ملی دز را در سفر خود به خوزستان فراموش نکنید. پارک ملی دز ۹۶ کیلومتر از دزفول دروتر است و برای رسیدن به آن باید چیزی حدود یک ساعت و نیم رانندگی کنید.

آدرس: خوزستان، دزفول، میانرود، پارک ملی دز

آدرس پارک ملی دز در نقشه‌های گوگل

پارک جنگلی گمبوعه

پارک جنگلی گمبوعه از جاذبه های گردشگری اطراف اهواز

گمبوعه با امکانات چشمگیری مانند استخر، قایقرانی و محیطی سرسبز به یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز تبدیل شده است. جاذبه‌های این پارک به‌اندازه‌ای است که می‌توانید یک روز کامل از سفر خود را به گردشگری در پارک جنگلی گمبوعه اختصاص دهید. پارک جنگلی گمبوعه در غرب استان خوزستان و شمال غربی اهواز واقع شده است. این پارک حدود ۳۰ کیلومتر از اهواز دورتر است. این مسافت را در عرض ۳۰ دقیقه طی می‌کنید تا به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اطراف اهواز برسید.

آدرس پارک جنگلی گمبوعه: اهواز، کنارگذر سوسنگرد، جاده گمبوعه، پارک جنگلی گمبوعه.

آدرس پارک جنگلی گمبوعه در نقشه‌های گوگل

دره توبیرون دزفول

برای تعریف از دره توبیرون در بین دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز کافی است به نامگذاری جالب آن اشاره کنیم. «تو» در زبان محلی معنی تب و گرما می‌دهد. «بیرون» نیز در این زبان به معنای بریدن است. در نتیجه می‌توان گفت دره توبیرون، به این معناست که با حضور در این دره، گرما را از خود بیرون خواهید کرد. این دره در کنار آب‌و‌هوای خوش، صخره‌های بلند و تماشایی دارد. ارتفاع بعضی از صخره‌های دره توبیرون دزفول به بیشتر از ۱۰۰ متر می‌رسد. در گوشه‌و‌کنار دره توبیرون دزفول چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان و منظره‌های سرسبز خودنمایی می‌کند. لازم به ذکر است توبیرون، پیچ‌و‌خم‌های زیادی دارد؛ پس حتماً با راهنمایی کاربلد راهی این دره شوید تا خدای ناکرده راهتان را گم نکنید. دره توبیرون دزفول ۱۷۷ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طی می‌‌شود.

آدرس دره توبیرون: استان خوزستان، دزفول، بخش سردشت، دره توبیرون.

آدرس دره توبیرون در نقشه‌های گوگل

چال کندی دزفول

چال کندی دزفول از جاذبه های گردشگری اطراف اهواز

دره چال کندی دره‌ای پرآب در شمال دزفول است. آب خروجی سد دز از این دره عبور می‌کند؛ برای همین هم چال کندی همیشه پرآب و باصفاست. در چال کندی بساط بهترین سرگرمی‌های آبی به راه است. شنا، ماهیگیری، غواصی، جت اسکی، تاب آبی و شیرجه داخل آب از سرگرمی‌هایی است که در چال کندی انتظار گردشگران را می‌کشد. چال کندی چیزی حدود ۱۷۹ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. بهترین هتل های اهواز تورهای گردشگری به این منطقه دارند. از این هتل‌ها تا چال کندی چیزی حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه راه در پیش دارید.

آدرس دره چال کندی: استان خوزستان، ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول، جاده دزفول – شیهون، ۷ کیلومتر بعد از پادگان قدس، چال کندی

آدرس دره چال کندی در نقشه‌های گوگل

دریاچه شهیون دزفول

دریاچه شهیون که به آن دریاچه سد دز هم گفته می‌شود، با چندین جزیره کوچک و بزرگ، مکانی جذاب برای گردشگران خلوت‌گزین است. این دریاچه نسبت به دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز از مرکز شهر دورتر است. به همین دلیل مکانی دنج برای گردشگرانی است که می‌خواهند از طبیعتی دست‌نخورده و زیبا لذت ببرند. دریاچه شهیون در کنار آبی زلال و آرام، منظره‌های سرسبز و گیاهان انبوهی دارد. اگر با خرید بلیط هواپیما اهواز به این شهر رسیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کمی در هتل استراحت کنید. دریاچه شهیون حدود ۲۰۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است و رسیدن به‌ آن چیزی حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

آدرس دریاچه شهیون: استان خوزستان، اندیمشک

آدرس دریاچه شهیون در نقشه‌های گوگل

دریاچه تمی دزفول

دریاچه تمی دزفول از جاهای دیدنی اطراف اهواز

عشایر خوش‌نشین دزفول، دریاچه تمی را برای ییلاق انتخاب کرده‌اند. این شرایط از جاذبه‌های دریاچه تمی دزفول به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز حکایت دارد. دریاچه تمی یکی از پرآب‌ترین دریاچه‌های ایران است. آب این دریاچه از بارش برف و باران در کوه‌های اطراف تأمین می‌شود. به همین دلیل رودی به آن نمی‌ریزد. این شرایط باعث شده تا دریاچه تمی، آبی آرام و طبیعتی خلوت داشته باشد. دریاچه تمی نسبت به دیگر جاذبه های گردشگری اطراف اهواز دورتر است. به همین دلیل خبری از پوشش موبایل در این منطقه نیست؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم همراه راهنمایی خبره راهی دریاچه تمی شوید.

آدرس دریاچه تمی‌: چهارمحال و بختياری – شهرکرد – مرز بین لرستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری- ارتفاعات اشترانکوه

آدرس دریاچه تمی در نقشه‌های گوگل

کول خرسان دزفول

جاهای دیدنی اطراف اهواز هر کدام به لقب خاصی شهرت دارند. برای نمونه می‌توان به کول خرسان اشاره کرد که به دره اشباح معروف است. دره کول خرسان که به آن کول خورسان هم گفته می‌شود، دره‌ای بسیار زیباست، با این حال مسیری دشوار و صعب‌العبور دارد. به همین دلیل هم به آن دره اشباح می‌گویند و آن را در دسته ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران قرا می‌دهند. اگر اهل ماجراجویی هستید و دنبال تجربه‌ای ناب از گردشگری در جاذبه های گردشگری اطراف اهواز می‌گردید، در انتخاب دره کول خرسان دزفول شک نکنید. این دره فاصله‌ای چندین کیلومتری با جاده‌های اصلی دارد. به همین دلیل حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی و لوازم طبیعت‌گردی همراه داشته باشید.

آدرس دره کول خرسان: استان خوزستان، ۳۵کیلومتری شمال دزفول در مسیر شهیون، مجاور روستای پاقلعه و بیشه‌بزان

آدرس دره کول خرسان در نقشه‌های گوگل

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ

بامدژ یکی از وسیع‌ترین تالاب‌های ایران است. این تالاب با وسعتی بیشتر از ۴۰۰۰ هکتار، شرایطی مناسب برای زندگی ۲۴۰ گونه جانوری را فراهم کرده است. عمق تالاب بامدژ فقط ۴ متر است. با این حال تأکید داریم فریب عمق کم این تالاب را نخورید و از شنا در آن برحذر باشید. ممکن است عمق این تالاب کم باشد؛ اما ریشه‌های گیاهان در کف آن به پای شناگران گیر می‌کند و کار دستشان می‌دهد. تالاب بامدژ ۴۵ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض حدود ۴۰ دقیقه طی می‌شود. در نتیجه اگر با خرید بلیط قطار اهواز به این شهر رسیده‌اید و می‌خواهید گردشگری را از مکانی خوش‌آب‌و‌هوا آغاز کنید، تالاب بامدژ انتخاب مناسبی برای شماست.

آدرس تالاب بامدژ: خوزستان، شمال غربی اهواز، مجاور روستای سادات طواهر، تالاب بامدژ

آدرس تالاب بامدژ در نقشه‌های گوگل

روستای مال آقا

روستای مال آقا

جاذبه های گردشگری اطراف اهواز، فقط به جاهای طبیعی آن خلاصه نمی‌شود. در اطراف اهواز روستاهای زیبایی وجود دارد. برای نمونه می‌توان به روستای مال آقا اشاره کرد. این روستا آب‌و‌هوایی بسیار خوش دارد و از میان آن رودخانه‌ای با آب زلال می‌گذرد. جالب است بدانید روستای مال آقا یکی از معدود روستاهای ایران است که بافت بسیار قدیمی و دست‌نخورده‌ای دارد. جالب‌تر اینکه در این روستا سنگ‌نوشته‌هایی از هزاران سال پیش پیدا شده است. روستای مال آقا در ۱۷۰‌کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این مسیر را در عرض ۲ ساعت و نیم طی خواهید کرد.

آدرس روستای مال آقا: استان خوزستان، ۳۲کیلومتری شهرستان باغملک، روستای مال آقا

آدرس روستای مال آقا در نقشه‌های گوگل

روستای رباط

روستای رباط یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز در دامنه‌های زاگرس است. این روستا با باغ‌های انار و انگور چشم انتظار گردشگران طبعیت‌دوست است. از کنار روستای رباط رودخانه‌ای خروشان می‌‌گذرد. این رودخانه زیبایی‌های روستا را دوچندان کرده است. روستای رباط با مرکز شهر فاصله دارد. به همین دلیل اگر با خرید بلیط اتوبوس اهواز به این شهر رسیده‌اید، بهتر است گشت‌و‌گذار خود را در جاهای دیدنی اهواز آغاز کنید. سپس راه روستاهای دیدنی اطراف را در پیش بگیرید و به روستای رباط برسید. روستای رباط ۱۶۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض ۲ ساعت و نیم طی می‌شود.

آدرس روستای رباط: استان خوزستان، شهرستان باغملک، دهستان منگشت، روستای رباط

آدرس روستای رباط در نقشه‌های گوگل

روستای صراخیه

روستای صراخیه

صراخیه به ونیز ایران شهرت دارد. دلیل این نامگذاری را می‌توان در قرارگیری روستا در بین آب‌های تالاب شادگان جستجو کرد. به لطف این شرایط، گردشگران با یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز روبه‌رو هستند که نظیر آن را در دیگر روستاهای ایران سراغ نداریم. مسافرین در روستای صراخیه سوار بر قایق می‌شوند و به قسمت‌های مختلف‌ آن سر می‌زنند. برای تعریف از زیبایی‌های روستای صراخیه کافی است به این نکته اشاره کنیم که این روستا در فهرست سازمان بین المللی یونسکو به ثبت رسیده است. روستای صراخیه ۱۱۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله را در عرض یک ساعت و ۴۰ دقیقه سپری خواهید کرد.

آدرس روستای صراخیه: اهواز به آبادان، شادگان، دهستان ناصری، روستای صراخیه

آدرس روستای صراخیه در نقشه‌های گوگل

جزیره کوشک

جزیره کوشک مدت‌های زیادی است که لقب یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اهواز را یدک می‌کشد. این جزیره مکان تفریحی با امکانات چشمگیر در شهرستان اندیکاست. جالب است بدانید جزیره کوشک تا همین چندین سال پیش، منطقه‌ای غیر مسکونی و بی‌ آب‌و‌علف بود. در ۱۳۸۰ سایه همای سعادت روی سر این جزیره افتاد و شرکت برق خوزستان آن را به منطقه‌ای تفریحی تبدیل کرد. به گردشگرانی که دنبال تفریحی اعیانی می‌گردند و می‌خواهند غذایی جانانه را در رستوران های اهواز نوش جان کند، گشت‌و‌گذار در جزیره کوشک را پیشنهاد می‌کنیم. در این منطقه چندین رستوران و اعیانی انتظار گردشگران را می‌کشد. جزیره کوشک ۱۸۵ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله را در حدود ۳ ساعت طی خواهید کرد.

آدرس جزیره کوشک: استان خوزستان، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان، سد شهید عباس‌پور، کوشک

آدرس جزیره کوشک در نقشه‌های گوگل

جزیره مینو

جزیره مینو به داشتن نخلستان‌های زیبا مشهور است. این نخل‌های زیبا در فصل مهاجرت میزبان پرنده‌های مهاجر می‌شوند و زیبایی‌های جزیره مینو را دوچندان می‌کنند. اگر اهل طبعیت‌ هستید و از تماشای پرنده‌های خو‌ش‌الحان سیر نمی‌شوید، در بین تمامی جاهای دیدنی اطراف اهواز، جزیره مینو را انتخاب کنید.

آدرس جزیره مینو: ایران، استان خوزستان، شهرستان خرمشهر، ضلع جنوب غربی فرودگاه آبادان

آدرس جزیره مینو در نقشه‌های گوگل

منطقه گردشگری قلعه مختار

بسیاری از جاهای دیدنی اطراف اهواز با رودخانه دز همسایه هستند. یکی از این مکان‌ها منطقه گردشگری قلعه مختار است. در این منطقه امکانات چشمگیری برای طبیعت‌دوست‌ها تعبیه شده است. از آنجایی که با منطقه‌ای نزدیک رودخانه روبه‌رو هستیم، بساط شنا و قایق‌رانی نیز در آن همیشه به راه است. اگر از ورزش‌های آبی لذت می‌برید و می‌خواهید در کنار رودخانه‌ آرام و پرآب بنشینید و گذر عمر ببینید، منطقه گردشگری قلعه مختار همان جایی است که دنبال آن می‌گردید. قلعه مختار ۱۷۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض ۲ ساعت و نیم طی می‌شود.

آدرس منطقه گردشگری قلعه مختار: استان خوزستان، اندیمشک، ۱۱کیلومتری شرق شهرستان اندیمشک، منطقه گردشگری قلعه مختار

آدرس منطقه گردشگری قلعه مختار در نقشه‌های گوگل

تشکوه رامهرمز

تشکوه رامهرمز از جاذبه های گردشگری اطراف اهواز

تشکوه به داشتن کوه‌های آتشین معروف است. در این منطقه کوه‌های سوزانی وجود دارد. کوه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. منظره سوزان این کوه‌ها را در دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز سراغ نداریم. تشکوه حدود ۱۳۰ کیلومتر از اهواز دورتر است.

آدرس تشکوه: استان خوزستان، جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران

چشمه‌های قیر جوشان ماماتین رامهرمز

چشمه‌های قیر جوشان ماماتین رامهرمز

در منطقه ماماتین چشمه‌هایی وجود دارد که به جای آب، از آن‌ها قیر بیرون می‌آید. قیری که از این چشمه‌ها فوران می‌کند با آب رودخانه‌ای ترکیب می‌شود. این رودخانه منظره‌ای عجیب و تماشایی از ترکیب آب و قیر پیدا کرده است. ناگفته پیداست چنین منظره عجیب‌و‌غریبی را در دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز پیدا نخواهید کرد. چشمه‌های ماماتین حدود ۱۵۰ کیلومتر از اهواز دورتر است.

آدرس چشمه‌های قیر جوشان ماماتین رامهرمز: استان خوزستان، شهرستان رامهرمز، روستای ماماتین.

آدرس چشمه‌های قیر جوشان ماماتین رامهرمز در نقشه‌های گوگل

جاذبه های تفریحی اطراف اهواز

جاذبه های گردشگری اطراف اهواز، عیش مسافران را کامل می‌کند. برای اینکه گردشگری در اهواز به شما بیشتر خوش بگذرد، حتماً‌ سری به جاهای تفریحی زیر بزنید.

پل کابلی لالی

در زیبایی‌های کارون شکی نیست، با این حال اگر می‌خواهید کارون را زیباتر از دیگران ببینید، حتماً‌سری به پل کابلی لالی بزنید. این پل در شهرستان لالی قرار دارد. پل کابلی لالی یکی از طولانی‌ترین پل‌های کابلی ایران است. این پل با ۴۶۰ متر طول، شهر لالی را به مسجدسلیمان متصل می‌کند. تماشای کارون از فراز پل کابلی موهبتی است که علاقه‌مندان گردشگری در اهواز باید قدر آن را بدانند. پل کابلی لالی ۱۵۶ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله را باید در عرض حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه بپیمایید.

آدرس پل کابلی لالی: شهرستان لالی، حد فاصل لالی و مسجد سلیمان، پل کابلی لالی.

آدرس پل کابلی لالی در نقشه‌های گوگل

بازار ته لنجی ها

مراکز خرید اهواز در گوشه‌و‌کنار این شهر پراکنده‌اند. با این حال پیشنهاد می‌کنیم به جای حضور در این مراکز خرید، سری به بازارهای ته لنجی بزنید. منظور از بازار ته‌ لنجی، بازارهایی است که کالاهای خوش‌قیمت، باکیفیت و برند در آن‌ها فروخته می‌شود. در این بازارها اجناسی که در ته لنج باقی می‌مانده به فروش رسیده می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها بازار ته لنجی می‌گویند. بازارهای ته لنجی در قسمت‌های مختلف خوزستان پراکنده‌‌اند. بازار ته لنجی امام آبادان، بهترین بازار ته لنجی این منطقه به حساب می‌آید. این بازار حدود ۱۴۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. برای رسیدن به بازار ته لنجی امام آبادان باید حدود ۲ ساعت رانندگی کنید.

آدرس بازار ته لنجی امام آبادان: استان خوزستان، آبادان، خیابان امام خمینی

آدرس بازار ته لنجی امام آبادان در نقشه‌های گوگل

جاذبه های تاریخی اطراف اهواز

اهواز سرزمینی با تاریخچه‌ای کهن است. در این منطقه جاهای تاریخی بی‌شماری وجود دارد. هر کدام از مکان های تاریخی اطراف اهواز، اسراری از زندگی جنوب ایران را در خود نهفته‌اند. اگر به آثار باستانی علاقه دارید، در سفر به اهواز حتماً سری به جاهای زیر بزنید:

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر از بنای تاریخی اطراف اهواز

جاهای دیدنی اطراف اهواز با جاذبه‌های تاریخی عموماً چندین سده دیرینگی دارند. برای نمونه می‌توان به سازه های آبی شوشتر اشاره کرد. قدمت این بنای باستانی به دوران ساسانیان باز می‌گردد. در سازه‌های آبی شوشتر با مجموعه‌ای از چندین بند، پل، آسیاب، آبشار و آبراه روبه‌رو هستیم. پل بند گرگر، رودخانه دست‌کند گرگر، برج کلاه فرنگی و بند میزان به‌عنوان معروف‌ترین مکان‌های سازه‌های آبی شوشتر شناخته می‌شوند. نهر داریون و رودخانه دستکند گرگر شوشتر نیز از دیگر قسمت‌های معروفی این سازه آبی به حساب می‌آید. این سازه‌های آبی در فهرست آثار باستانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. سازه‌های آبی شوشتر حدود ۹۷ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. این فاصله در عرض یک ساعت و ۴۰ دقیقه طی می‌شود.

آدرس سازه‌های آبی شوشتر: استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی، سازه‌های آبی شوشتر

آدرس سازه‌های آبی شوشتر در نقشه‌های گوگل

بند ماهی‌ بازان شوشتر

بند ماهی‌ بازان شوشتر

بند ماهی بازان که به آن بند خدا آفرین هم گفته می‌شود، آب‌بندی طبیعی است که در مسیر رودخانه گرگر واقع شده. دیرینگی این بند به دوران ساسانیان باز می‌گردد. بر خلاف دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز با جاذبه‌های تاریخی، بند ماهی بازان آسیب‌های زیادی دیده است. با این حال هنوز هم قسمت‌هایی از آن پابرجاست. این پل ۳ ستون و چندین دهانه برای عبور آب داشته است. بند ماهی بازان شوشتر حدود ۴۶ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. این فاصله در عرض ۵۰ دقیقه طی می‌شود. انصافاً باید گفت بند ماهی بازان به اندازه‌ای تماشایی است و آب‌‌وهوای خوبی دارد که جای خود را در بین بناهای تاریخی اطراف اهواز برای گردشگران باز کرده است.

آدرس بند ماهی بازان شوشتر: خوزستان، شوشتر، رود گرگر، شرق شهر باستانی دستوا، بند ماهی بازان شوشتر.

آدرس بند ماهی بازان شوشتر در نقشه‌های گوگل

کاروانسرای افضل شوشتر

خاندان افضل یکی از خانواده‌های توانگرِِ شوشتر به حساب می‌‌آمدند. از این خاندان بناهای عمرانی مختلفی در شوشتر که یکی از آن‌ها کاروانسرای افضل شوشتر است. کاروانسرای افضل در دوران قاجار ساخته شده و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از بناهای تاریخی اطراف اهواز شاخته می‌شود. این کاروانسرا به لحاظ معماری یکی از دستاوردهای مهم قاجار به حساب می‌آید. کاروانسرای افضل ۹۶ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. برای رسیدن به این کاروانسرا باید یک ساعت نیم رانندگی کنید.

آدرس کاروانسرای افضل شوشتر: استان خوزستان، شهر شوشتر، ضلع غربی خیابان طالقانی، کوچک سنگ‌فرش‌ها، کاروانسرای افضل

آدرس کاروانسرای افضل شوشتر در نقشه‌های گوگل

زیگورات چغازنبیل شوش

زیگورات چغازنبیل شوش

زیگورات به لحاظ قدمت یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز با دیرینگی تاریخی بسیار است. در تمدن‌های باستانی نیایشگاهی برای خدایان بنا می‌کردند. این نیایشگاه با نام زیگورات شناخته می‌شود. زیگوراتی که در جغازنبیل شوش وجود دارد، یکی از بزرگ‌ترین زیگورات‌های دنیاست. چغا در فارسی معنای تپه می‌دهد. زنبیل نیز همان‌گونه که می‌دانید به معنای سبد است. این نامگذاری به شکل ظاهری این زیگورات اشاره می‌کن؛ زیرا از دور منظره‌ای مانند زنبیلی دارد که روی تپه واژگون شده. زیگورات چغازنبیل شوش به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی اطراف اهواز، حدود ۱۲۵ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض یک ساعت و ۳۶ دقیقه طی می شود.

آدرس زیگورات جغازنبیل شوش: بزرگراه اهواز، شوش، فرعی قبل از شهر شاوور، بعد از روستای شیخ علی اصغر، روستای خماط

آدرس زیگورات جغازنبیل در نقشه‌های گوگل

آرامگاه دانیال نبی (ع) شوش

آرامگاه دانیال نبی (ع) شوش

در بین تمامی جاهای دیدنی اطراف اهواز، مکانی را سراغ نداریم که به لحاظ مذهبی و تاریخی به اندازه آرامگاه دانیال نبی شوش ارزشمند باشد. آرامگاهی که از آن صحبت می‌کنیم در دوران سلجوقی بنا شده است. این آرامگاه گنبدی زیبا و نمایی تماشایی دارد. حوضی بزرگ در وسط آرامگاه خودنمایی می‌کند و اتاق‌هایی برای اسکان زائران در آرامگاه دانیال نبی تعبیه شده است. آرامگاه دانیال نبی ۱۱۸ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله را در عرض یک ساعت و ۴۰ دقیقه طی خواهید کرد.

آدرس آرامگاه دانیال نبی: استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی، آرامگاه دانیال نبی

آدرس آرامگاه دانیال نبی در نقشه‌های گوگل

قلعه شوش

قلعه شوش

شاید قلعه شوش نسبت به دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز، دیرینگی کمتری داشته باشد، اما این شرایط از جاذبه‌های گردشگری آن نمی‌کاهد. در ۱۲۷۵ خورشیدی، باستان‌شناسان فرانسوی در منطقه شوش کاوش‌هایی انجام دادند. در آن زمان ژاک دمورگان، باستان‌شناس ارشد فرانسوی دستور ساخت قلعه‌ای را در تپه‌ای تاریخی صادر کرد. این قلعه در آن زمان به‌عنوان پایگاهی برای عملیات باستان‌شناسی در شوش کاربرد داشت. از آنجایی که قلعه شوش توسط فرانسوی‌ها ساخته شده، معماری قرون وسطایی دارد و مکانی جالب برای علاقه‌مندان تاریخ و هنر معماری به حساب می‌آید. قلعه شوش ۱۲۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. این فاصله را در عرض یک ساعت و ۴۰ دقیقه سپری خواهید کرد.

آدرس قلعه شوش: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی

آدرس قلعه شوش در نقشه‌های گوگل

مسجد رنگونی‌ها

آبادان در ۱۲۹۱ به یکی از قطب‌‌های خاورمیانه تبدیل شد. به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی در این شهر، انگلیسی‌ها، هندی‌ها و پاکستانی‌ها راه آبادان را در پیش گرفتند. بسیاری از این افراد مسلمان بودند. در نتیجه مسجدی بزرگ با نام مسجد رنگونی ها در آبادان ساخته شد. گچبری‌ها و نمای کلی این مسجد تفاوت زیادی با معماری ایرانی دارد. مسجد رنگونی‌ها بیشتر به سبک‌و‌سیاق مسجد‌های هندی ساخته شده است. این شرایط باعث شده تا مسجد رنگونی‌ها به جاذبه‌ای متفاوت در بین دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز تبدیل شود. مسجد رنگونی‌ها حدود ۱۴۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض ۲ ساعت طی می‌شود.

آدرس مسجد رنگونی‌ها: استان خوزستان، آبادان، خیابان امام، روبه‌روی انبار دارویی پالایشگاه، جنب اروند رود.

آدرس مسجد رنگونی‌ها در نقشه‌های گوگل

قمش مومنان دزفول

دزفولی‌ها به آبراه‌های زیرزمینی قُمِش می‌‌گویند. منظور از قمش مومنان، قناتی است که از چشمه‌های زیرزمینی سرچشمه می‌گیرد. دیرینگی این قنات به حدود ۴ سده قبل باز می‌گردد. قمش مومنان این روزها بازنشسته شده تا به یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی قمش مومنان شدید، حتماً سری به تونل رنگارنگ قمش بزنید. قمش مومنان در مرکز دزفول قرار دارد. به همین دلیل با حضور در دزفول می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی این شهر دیدن کنید.

آدرس قمش مومنان دزفول: استان خوزستان، خیابان طالقانی، پشت بقعه سید محمود، محله شیدانه، جنب مسجد امام رضا (ع)

آدرس قمش مومنان دزفول در نقشه‌های گوگل

سخن پایانی

جاهای دیدنی اطراف اهواز به اندازه‌ای تماشایی هستند که ارزش دارد چندین سفر را به گشت‌و‌گذار در این مکان‌ها اختصاص دهید و با دستی پر از سوغات اهواز به دیار خود باز گردید. امیدواریم اطلاعاتی که از جاذبه های گردشگری اطراف اهواز با شما مطرح کردیم، سفری خاطره‌ساز در این منطقه را برایتان به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌‌های خوشی از سفر به اهواز دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

چال کندی یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز است که تفریحات آبی معروفی مانند شنا، ماهیگیری، غواصی، جت اسکی، تاب آبی و شیرجه داخل آب دارد.

پارک جنگلی گمبوعه امکانات رفاهی چشمگیری در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

سازه‌های آبی شوشتر، بند ماهی بازان شوشتر، کاروانسرای افضل شوشتر، زیگورات چغازنبیل شوش و آرامگاه دانیال نبی از جاهای دیدنی اطراف اهواز با جاذبه‌های تاریخی به حساب می‌آیند.

پل کابلی لالی و بازار ته لنجی‌ها از جاهای دیدنی اطراف اطراف اهواز است که جاذبه‌های تفریحی دارد.

آرامگاه دانیال نبی و مسجد رنگونی از مکان‌ های دیدنی اطراف اهواز است که جاذبه‌های مذهبی دارند.

2 نظرات
  1. علی می گوید

    مسخره ها
    اینا کجاش اهوازه؟؟
    اصلا دزفول و رامهرمز و چابهار و کیش و خرمشهر چه ربطی به اهواز داره؟؟؟؟
    بی سواد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      بهتر بود قبل از اینکه نویسنده رو به بی‌سوادی متهم کنید، متن رو با دقت بیشتری می‌خوندید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.