گردشگاه بش قارداش | تفرجگاهی سرسبز و تاریخی در بجنورد

2

شهر بجنورد یک شهر نسبتا کوچک در استان خراسان شمالی است. این شهر را به‌خاطر باغ‌های میوه و چشمه‌های معدنی‌اش می‌شناسند. بجنورد جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و گردشگاه بش قارداش یکی از همین جاهای دیدنی در شمال شرق ایران است. گردشگاه بش قارداش در بجنورد یکی از مقصدهای گردشگری محبوب است که مسافران در مسیر سفر خود به آن سر می‌زنند. اگر قصد دارید به خراسان شمالی سفر کنید، حتماً زمانی را برای سفر به بجنورد و سرزدن به گردشگاه بش قارداش و لذت‌بردن از امکانات و طبیعت آن در نظر بگیرید. در ادامه، با این تفرجگاه بیشتر آشنا می‌شوید.

گردشگاه بش قارداش کجاست؟

بش قار داش بجنورد یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی بجنورد و تفرجگاه های ایران است. این مجموعه تفریحی را می‌توان جاذبه تاریخی و طبیعی نامید. در واقع، هم از نظر تاریخی مهم است و هم از نظر طبیعی دارای طبیعت منحصربه‌فردی است. نام این گردشگاه در زبان ترکی خراسانی به‌معنای «پنج برادر» است. در ادامه مطلب، درباره علت نام‌گذاری این گردشگاه بیشتر صحبت می‌کنیم.

نمایی از بالای بش قارداش بجنورد

در مطلب راهنمای سفر بجنورد، درباره این شهر زیبا بیشتر بخوانید.

وسعت گردشگاه بش قار داش بجنورد به ۳۸۰ هکتار می‌رسد. گردشگاه بش قارداش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه در تاریخ ۱۱دی۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۷۵ در این فهرست ثبت شد. بش قارداش در طول سال، به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان، میزبان گردشگرانی از گوشه‌وکنار ایران است. فضای مطبوع و دل‌انگیزی دارد و امکانات مختلفی که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. این امکانات فرصتی عالی را برای گشت‌وگذاری چندساعته فراهم کرده است.

تصویری از گردشگاه بش قارداش بجنورد

گردشگاه بش قارداش فضایی سرسبز و زیبا دارد. درختان سربه‌فلک‌کشیده و قدیمی آن را احاطه کرده‌اند. انواع درختان از جمله، سرو، چنار، زیتون تلخ، اقاقیا، زالزالک، زبان گنجشک، افرا، عرعر، ارغوان، کاج و حتی توت و بوته‌های زرشک در این گردشگاه وجود دارد که فضایی سرسبز و روح‌نواز ایجاد کرده‌اند. یکی از بخش‌های این گردشگاه استخری بزرگ و یک آب‌نماست. علاوه بر این، روبه‌روی استخر اصلی آن، یک دروازه قرار دارد که قدمت آن تقریباً ۲۰۰ سال است و هنوز هم پابرجا باقی مانده است.

دلیل نام‌گذاری گردشگاه بش قارداش

نمایی از بشقارداش بجنورد

شاید با شنیدن اسم تفرجگاه بش قارداش تعجب کرده باشید و احتمالاً کنجکاو شده‌اید تا معنی آن را بدانید. نام این مکان با افسانه‌ها گره خورده است.

بر اساس داستان‌هایی که از زبان اهالی نقل می‌شود، در زمان‌های بسیار دور، پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند. این پنج برادر به‌خاطر اینکه در برابر ظلم و ستم حکمران وقت ایستاده بودند، تحت تعقیب مأموران حکومتی قرار داشتند. آن‌ها همراه باهم از شهر می‌گریزند و مأموران هم تا همین‌جا یعنی محل فعلی گردشگاه بش قارداش، آن‌ها را تعقیب می‌کنند. در این زمان، این پنج برادر، برای رهایی از وضعیت موجود، از خداوند طلب کمک می‌کنند. در همین زمان، پنج سوراخ در کوه ایجاد می‌شود و این پنج برادر در آن‌ها پنهان می‌شوند. از این سوراخ‌ها آب گوارایی جاری می‌شود.

نمایی از پارک بشقارداش بجنورد

البته غیر از این افسانه، نقل‌قول دیگری هم وجود دارد. برخی می‌گویند اینجا به این دلیل بش قارداش نامیده شده که دارای پنج چشمه غارمانند سنگی است. آب چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می‌ریزد.

امکانات گردشگاه بش قارداش

نمایی از استخر بش قارداش بجنورد

تقریباً هر نوع امکانات پایه که برای یک گردش چندساعته نیاز دارید در این گردشگاه پیدا می‌شود. این مجموعه دارای نمازخانه است تا وضو بگیرید و نماز خود را سر وقت بخوانید. چندین سوپرمارکت دارد تا هر نوع مواد غذایی و خوراکی که نیاز دارید تهیه کنید. سرویس بهداشتی و آب‌خوری هم مهیاست. استخر شنا هم دارد که بسیار محبوب است و گردشگران علاقه‌مند را وادار می‌کند تا تنی به آب بزنند.اگر با ماشین شخصی به این مجموعه سر می‌زنید، خیالتان از بابت جای پارک راحت است؛ چون پارکینگ دارد. علاوه بر این، عابربانک هم در آن پیدا می‌شود تا اگر به پول نقد نیاز داشتید، با مشکلی مواجه نشوید.

برای اینکه ساعتی را در کنار خانواده بگذرانید، آلاچیق‌هایی برای اتراق‌کردن در این گردشگاه در نظر گرفته شده است. اگر اهل بازی و ورزش‌های هوازی هستید، در زمین بازی مخصوص ورزش‌های هوازی می‌توانید جنب‌وجوش داشته باشید و در کنار اعضای خانواده ورزش کنید.

تصویری از نمایشگاه بین المللی بش قاداش بجنورد

جالب است بدانید که در این گردشگاه، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید و در زمان حضور شما در این مجموعه نمایشگاهی در حال برگزاری باشد، می‌توانید یک رویداد جذاب فرهنگی را هم تجربه کنید.

آثار تاریخی تفرجگاه بش قارداش

تصویری از شعار زرتشتیان در بش قارداش

این گردشگاه چند اثر تاریخی کوچک هم دارد. یکی از آن‌ها یک سنگ حکاکی‌شده است که شعار زرتشتیان روی آن نقش بسته است؛ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک. این اثر را اسماعیل جزمی، نقاش، خطاط و سنگتراش بجنوردی روی کوه حک کرده است. تاریخ ساخت این اثر به سال ۱۳۰۰ برمی‌گردد.

در سمت چپ همین کوه، یک بنای تاریخی هم قرار دارد که ظاهراً به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. این بنای تاریخی هنوز هم پابرجاست. در سال‌های اخیر تعدادی از افراد خاندان شادلو بجنورد در این مکان دفن شده‌اند.

چشمه بش قار داش بجنورد

چشمه بش قارداش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان بجنورد است. این منطقه و این چشمه سابقه‌ای طولانی دارد و در زمان اشکانیان و ساسانیان، عبادتگاه پیشوایان دین زرتشتی بوده است. به‌خاطر اینکه مغان یا همان بزرگان دین زرتشتی در این منطقه اقامت دائمی داشتند، به آن چهارمغان می‌گویند. به همین دلیل، آب این چشمه هم به چهرمغان یا چرمغان مشهور است و هنوز هم با این نام شناخته می‌شود.

آب این چشمه از یک کوه سنگی و از پنج شکاف بزرگ بیرون می‌آید. برای آب این چشمه خواص درمانی مختلفی ذکر می‌شود. می‌گویند برای درمان بیماری‌های گوارشی، مشکلات کبدی و حتی برطرف کردن مشکلات دستگاه دفع ادرار خواص فراوانی دارد. دکتر محمدرضا غفوری، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، آب این چشمه را بررسی کرده است. بر اساس تحقیقات ایشان، آب معدنی بش قارداش جزو آب‌های بی‌کربناته، کلسیم و سولفاته کلرور سرد به همراه سیلیس و آثار آهن است. در اعلامیه بهداشت محیط شهرستان بجنورد هم اثرات درمانی آب بش قارداش اعلام شده. در این اعلامیه آمده است که این آب برای برطرف‌کردن اختلالات دستگاه گوارش، حل مشکلات کبد، لوزالمعده و روده اثرات فراوانی دارد.

نکاتی درباره اقامت در بش قارداش

بش قارداش معمولاً پاتوق مسافران است. بسیاری از مردم در مسیر سفر در آن توقف می‌کنند و از امکانات آن استفاده می‌کنند. در بش قارداش می‌توانید چادر بزنید و شب را بمانید؛ اما باید توجه کنید که چون آب‌وهوای خنکی دارد، ممکن است سرد شود، به‌خصوص شب‌ها. پس اگر قصد دارید شب را اینجا بمانید، حتی در ماه‌های گرم سال، حتماً لباس گرم و پتو همراه داشته باشید.

نکته دیگری که باید درباره این گردشگاه بدانید این است که معمولاً در ایامی که سفر و تفریح زیاد انجام می‌شود، مثلاً در تعطیلات رسمی، این گردشگاه بسیار شلوغ می‌شود و مملو از مسافران است؛ بنابراین اگر دوست دارید در محیط خلوت‌تری تفریح و استراحت کنید، شاید روزهای تعطیل برای اقامت در این گردشگاه مناسب نباشد. سه استخر در این مجموعه وجود دارد که دو تای آن برای شنای کودکان و بزرگ‌سالان مناسب است و در استخر سومی امکان شناکردن وجود ندارد.

این گردشگاه هزینه ورودی ندارد. ضمن اینکه ۲۴ساعته امکان دسترسی به آن وجود دارد.

تفرجگاه بابا امان | همزاد بش قارداش

تفرجگاه بابا امان بجنورد یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین پارک‌های گردشگری ایران و همزاد بش قارداش است. این پارک هرساله میزبان میلیون‌ها مسافری است که از بجنورد می‌گذرند و به گوشه‌وکنار ایران سفر می‌کنند. در این مجموعه، پارک جنگلی و چندین استخر وجود دارد. یک چشمه دارد که از دل کوه می‌جوشد و از ارتفاع به پایین می‌ریزد و آبشارهای کوچکی را ایجاد می‌کند.

یک امامزاده در این مجموعه وجود دارد که با نام بابا امان مشهور است. دلیل نام‌گذاری این تفرجگاه هم همین امامزاده است. پوشش گیاهی، درختان بلند و سربه‌فلک‌کشیده و پوشش جانوری خاص منطقه باعث جذابیت این تفرجگاه برای طبیعت‌دوستان شده است.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، کیلومتر ۱۳ بزرگ‌راه بجنورد به شیروان، پارک ملی بابا امان.

بهترین زمان بازدید از گردشگاه بش قارداش

تصویری از حوض بزرگ بش قارداش

بهترین زمان برای بازدید از این گردشگاه فصل بهار و به‌خصوص عید نوروز است. در این زمان، گردشگاه بش قارداش هوای بسیار مطبوع و حال‌وهوای خاصی پیدا می‌کند. البته در پاییز هم از گردش در اینجا لذت می‌برید؛ چون درختان زیادی دارد و تغییر رنگ درختان مناظر خیره‌کننده‌ای می‌سازد.

مسیر دسترسی به تفرجگاه بش قارداش

بش قارداش در استان خراسان شمالی، در شهرستان بجنورد، کیلومتر هشت بجنورد به اسفراین قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24ساعته
آدرساستان خراسان شمالی، 6 کیلومتری بجنورد، جاده اسفراین-بجنورد

در ره بال آسمان تعدادی از جاهای دیدنی خراسان شمالی را معرفی کرده‌ایم. هرکدام از این مراکز گردشگری فرصت خوبی برای گشت‌وگذار و آشنایی با طبیعت، تاریخ و فرهنگ اهالی منطقه است. اگر تجربه‌ای از سفر به این استان دارید یا ساعاتی را در گردشگاه بش قارداش گذرانده‌اید، حتماً تجربه سفرتان را با ما در میان بگذارید.

بش قار داش در استان خراسان شمالی است.

خیر. ورود به این مجموعه رایگان است.

نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، عابربانک، زمین بازی، استخر شنا و… .

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. بابک می گوید

    متاسفانه چشمه بش قارداش چندسالی است که خشک شده واب موردنیاز برای استخرها و فضای سبز از چاه تامین میشود،از سالی که زلزله شدیدی امد اب چشمه بس قارداش به مرور کم و کمتر و بالاخره خشک شد،امکانات اولیه اقامتی وجود دارد ولی عابر بانک ندارد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام بابک عزیز، برای اطلاعات خوبتون ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.