جاهای دیدنی بجنورد | سفر به سرزمین شگفتی‌ها

2

بجنورد، بروجرد یا بیرجند!؟ کدام یک به نظرتان زیباتر هستند!؟ خب این سؤال از 20سوالی هم سخت‌تر بود! امروز قصد داریم به بجنورد، یعنی یکی از شهرهای استان خراسان شمالی سر بزنیم. شهری که طبیعت بکر و متنوع را در کنار تاریخی غنی دارد. شهری که شاید نام آن را با شهرهای دیگر اشتباه بگیرید؛ اما تصویر جاهای دیدنی آن تا آخر عمرتان در ذهنتان باقی خواهد ماند. جاهای دیدنی اطراف بجنورد آنقدر زیبا هستند که می‌خواهید در طبیعت اتراق کنید. این شهر زیبایی‌هایی منحصر‌به‌فرد دارد که حتماً باید از آن دیدن کرد. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی بجنورد را بهتر بشناسید و خودتان را برای سفر به این شهر زیبا آماده کنید.

جاهای دیدنی طبیعی بجنورد

گردشگاه بش قارداش

گردشگاه بش قارداش جزو مهم‌ترین جاذبه های دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. این گردشگاه در 7کیلموتری بجنورد و ابتدای جاده بجنورد – اسفراین واقع شده است. در این گردشگران می‌توانید شاهد حضور درختانی کهنسال و قدیمی باشید که سر به فلک کشیده‌اند. همچنین استخرهای آبی با قدمتی دیرینه در این گردشگران به چشم می‌خورند. این گردشگران در بین مردم محلی بجنورد نیز شهرت بسیاری دارد. به همین خاطر در ایام آخر هفته می‌توانید شاهد حضور مردم محلی باشید که برای اتراق و پیک‌نیک به این گردشگران آمده‌اند. در این پارک یک چشمه آب‌معدنی وجود دارد که دارای خواصی بسیار عالی و منحصر‌به‌فرد است. بر اساس نظر پزشکان، آب این چشمه خواص درمانی متعددی دارد و برای درمان مشکلات کبدی، صفرایی و ناراحتی‌های سیستم گوارش بسیار مفید است.

آدرس: خراسان شمالی، 7کیلومتری بجنورد، ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

گردشگاه بابا امان

علاوه‌بر گردشگاه بش قارداش، گردشگاه دیگری با وسعت بسیار و صدها سال قدمت، در 10کیلومتری جاده بجنورد – مشهد قرار دارد. این گردشگاه جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. برخی درختان حدود 400 سال قدمت دارند و صندوقچه تاریخ بجنورد به حساب می‌آیند. در این گردشگاه می‌توانید شاهد درختان زیبایی همانند چنارک، چنار، اقاقیا، زالزالک، زردآلو و بید باشید. چهره گردشگاه بابا امان بجنورد در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد؛ اما بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از آن دانست. گردشگاه بابا امان حدود 250هکتار وسعت دارد و جزو بزرگ‌ترین گردشگاه‌های بجنورد به حساب می‌آید. در میان این گردشگاه، درختی قطور و بسیار کهنسال وجود دارد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-مشهد

پارک دو برار

پارک یا بوستان دوبرار یکی از بوستان‌های در حال تأسیس شهر بجنورد است که قرار است در آینده نزدیک، نیمی از بار زیبایی شهر را بر دوش بکشد و به یکی از بهترین جاهای دیدنی بجنورد تبدیل شود. کارشناسان و مسئولان این پروژه، از بوستان دوبرار به اسم بام بجنورد یاد می‌کنند؛ زیرا در بلندترین نقطه شهر ایجاد می‌شود. از اینجا می‌توانید به کل شهر بجنورد اشراف داشته باشید. آلاچیق‌های متعدد، آبشار مصنوعی و تفرجگاه زیبا از امکانات و جاذبه‌هایی است که برای این بام در نظر گرفته شده است.

 آدرس: ضلع جنوب غربی بجنورد

آبشار حمید

آبشار حمید جزو زیباترین جاهای دیدنی بجنورد است. حتی با دیدن تصویر این آبشار به وجد می‌آیید که سریع‌تر سفری را به بجنورد برنامه‌ریزی کنید. این آبشار در نزدیکی روستای حمید و 7کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد. به همین خاطر آن را با نام آبشار حمید نیز می‌شناسند. این آبشار حدود 25متر ارتفاع دارد و جزو آبشارهای مرتفع استان خراسان شمالی به حساب می‌آید. در نزدیکی آبشار حمید، چندین و چند چشمه آب‌معدنی به چشم می‌خورند که زیبایی منطقه را دو چندان می‌کنند. توجه داشته باشید که فصل بهار بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

آدرس: خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شرق بجنورد، نزدیکی روستای حمید

دره بازخانه

در نزدیکی بجنورد، دره‌های بسیاری وجود دارند؛ اما در این میان، دره بازخانه زیباترین دره حاشیه شهر بجنورد به حساب می‌آید. این دره در نزدیکی روستای درصوفیان و جنوب‌شرق بجنورد قرار دارد. در این دره می‌توانید شاهد حضور درختان میوه باشید که اکثراً در فصل بهار شکوفه می‌دهند. البته ناگفته نماند که در این دره درختان گردوی بسیاری وجود دارند که در اواخر تابستان به بار می‌نشینند. اگر به خوردن گردوی تازه علاقه‌مند هستید، در اواخر تابستان به دره بازخانه سری بزنید. مردم روستای درصوفیان نیز این گردو را از روی درخت می‌چینند و به مسافران عرضه می‌کنند. کیفیت و طعم این گردوها را با هیچ جای دیگر نمی‌توان قیاس کرد.

آدرس: استان خراسان شمالی، جنوب‌شرق بجنورد، نزدیکی روستای درصوفیان

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر

در 95کیلومتری شمال‌شرق بجنورد و بخش گرمخان، روستایی با نام روستای ایوب پیغمبر وجود دارد. این روستا جزو روستاهای توریستی است که امکان اقامت بوم‌گردی نیز در آن وجود دارد. برای دسترسی به این روستای باید از روستاهای مختلفی همانند میانرو و حاجی عبدالوهاب عبور کنید. در میان این روستا یک چشمه آب‌گرم معدنی بسیار باارزش با نام چشمه آبگرم ایوب پیغمبر وجود دارد. آب این چشمه به حدود 47 درجه سانتی‌گراد می‌رسد می‌توان گفت که دمای آن نه داغ و نه ولرم است. در آب این چشمه مقادیر بسیاری گوگرد وجود دارد. این گوگرد باعث درمان بیماری‌های پوستی و درمان دردهای مزمن استخوانی می‌شود. لازم به ذکر است بقعه امامزاده‌ای در کنار این چشمه قرار دارد که باعث می‌شود یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۹۵ کیلومتری شمال شرقی بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر

دریاچه سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین دره جزو زیباترین مکان های دیدنی بجنورد آن هم در لحظه غروب به حساب می‌آید. این دریاچه در 65کیلومتری شمال‌غرب بجنورد و نزدیکی شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. این سد روی یکی از سرشاخه‌های رود اترک قرار داده شده است و بخش عمده آب شرب مردم بجنورد را تأمین می‌کند. از سال 1384 که این سد افتتاح شده است، دریاچه سد شیرین دره بجنورد را به فهرست جاهای دیدنی این شهر اضافه کده‌اند. در محوطه کنار این دریاچه می‌توانید اتراق کنید ماهی‌ بگیرید، آب‌تنی کنید یا قایق کرایه کرده و از جاهای مختلف دریاچه دیدن نمایید.

آدرس: خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان

آبشار بیار

آبشار بیار از جمله زیباترین جاذبه های دیدنی بجنورد است. این آبشار زیبا در فاصله یک‌کیلومتری جنوب شهر زیبای آشخانه و 52کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد. آبشار بیار از ارتفاعاتی که در جنوب روستا قرار دارند سرچشمه می‌گیرد. آبشار بیار حدود 15 متر ارتفاع دارد و منظره‌ای زیبا و خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. دسترسی به این آبشار چندان دشوار نیست و با کمی پیاده‌روی در دامان طبعیت می‌توانید به آبشار دسترسی پیدا کنید. این آبشار در میان محیط کوهستانی و جنگلی قرار دارد و در حین دسترسی به آن، از جاهای دیدنی مختلف طبیعی نیز بازدید خواهید کرد.

آدرس: خراسان شمالی، یک کیلومتری جنوب آشخانه و ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار

بند خاکی عبدل آباد

بند خاکی عبدل آباد نیز از جمله سدهای خاکی این شهر است. این سد در زمستان از آب رودخانه‌های متعدد اطراف پر می‌شود و یک سد فصلی به حساب می‌آید. آب این سد در فصول بی‌آبی و شرایط خشکسالی برای کشاورزی کاربرد دارد. البته جالب است بدانید از این بند برای پرورش ماهیان گرم آبی هم استفاده می‌کنند. به همین خاطر امکان ماهیگیری در آن وجود ندارد؛ اما در عین حال برای اتراق و استراحت می‌توانید به سراغ این بند خاکی بیایید. بند خاکی عبدل آباد جزو آرام ترین مکان های دیدنی بجنورد به حساب می‌آید.

آدرس: خراسان شمالی، حصار گرم‏خان، روستای عبدل ‏آباد

رشته کوه کپه داغ

رشته‌کوه کپه داغ به‌معنای «کوه‌های بسیار» است. این رشته‌کوه از ترکمنستان، خراسان شمالی، گرگان و نزدیکی رودخانه اترک عبور می‌کند. رشته‌کوه کپه داغ از غرب به دریای خزر و از شرق به ارتفاعات هزار مسجد واقع در خراسان رضوی منتهی می‌شود. البته بخشی کوچک از شاخه‌های شمالی این رشته‌کوه در جنوب کشور ترکمنستان قرار دارد. جالب است بدانید که به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی و نوع خاک این رشته‌کوه، در هیچ جای آن خبری از پوشش گیاهی و در نتیجه پوشش جانوری نیست. برخی قسمت‌های این رشته‌کوه بسیار مخوف است و بهتر است تنهایی از آن بازدید نکنید.

آدرس: خراسان شمالی، شمال بجنورد

سرچشمه شوقان

سرچشمه شوقان از دیگر زیباترین جاهای دیدنی بجنورد است که در فاصله 5کیلومتری شمال‌غرب میدان امام خمینی شوقان قرار دارد. این سرچشمه در نزدیکی یک کوه قرار دارد و آب از شکاف‌های مختلف کوه خارج می‌شود. مردم شوقان این چشمه را مقدس می‌دانند و درباره آن داستان‌های بسیاری را روایت می‌کنند. از این چشمه برای مصارف شرب و کشاورزی در شوقان استفاده می‌شود.

آدرس: استان خراسان شمالی، شوقان، ۵ کیلومتری از شمال غربی میدان امام خمینی

باغ دره

شاید در برخی مواقع بهتر باشد که صحبت نکنیم و همانند کودکان خیره به تصاویر باشیم. گاهی اصلاً زبان در وصف برخی از جاذبه های دیدنی بجنورد قاصر است و اصلاً نمی‌توان میزان زیبایی را با کلمات توصیف کرد. باغ دره بجنورد در نزدیکی شهر زیبای آشخانه قرار دارد. این باغ دره یک بهشت آرام و دست‌نخورده است که حیوانات با آرامش کامل در کنار هم زندگی می‌کنند. باغ دره بجنورد در فصل بهار به بهشت موعود تبدیل می‌شود و رنگی به‌جز سبز به چشم نمی‌خورد. اگر به‌دنبال طبیعت سرسبز و آرام هستید که دست‌نخورده باقی مانده باشد، بهتر است سری به باغ دره بجنورد بزنید.

آدرس: خراسان شمالی، ۱۰کیلومتری جاده بین‌المللی بجنورد-آشخانه، راه فرعی سمت چپ

روستای گردشگری پاقلعه

گاهی تمام یک روستا تبدیل به یک مجموعه عالی طبیعت‌گردی و بوم‌گردی می‌شود. روستای پاقلعه نمونه‌ای از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. این روستا در دهستان آلاداغ قرار دارد. به لطف خداوند، خاک حاصلخیز و منابع آب کافی، تمام بخش‌های این روستا را باغات میوه فراگرفته‌اند. در فصل تابستان، تمام درختان باغ‌ها شکوفه می‌زنند و مناظری زیبا و تماشایی را به وجود می‌آورند. مردم روستای بیشتر به مشاغل مرتبط با کشاورزی و باغداری مشغول هستند. همچنین برخی آن‌ها با کرایه خانه‌های روستایی خود به گردشگران، امرارمعاش می‌کنند.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، روستای پاقلعه

منطقه حفاظت شده قرخود

ای وای که ما با طبیعت اطرافمان چه کرده‌ایم که برای حفظ برخی گونه‌های گیاهی و جانوری، باید یک محوطه بزرگ را به منطقه حفاظت شده تبدیل کنیم تا بلکه از خطر انقراض نجات پیدا کنند. در بخش شمال‌غربی استان خراسان شمالی و غرب بجنورد، درست کنار پارک ملی گلستان، منطقه‌ای با وسعت 43هزار هکتار وجود دارد که در حاشیه رشته کوه تکلان واقع شده است. این منطقه را با نام منطقه حفاظت شده قرخود می‌شناسند و از نظر پوشش گیاهی و جانوری جزو مناطق بسیار باارزش به حساب می‌آید. در این منطقه حیوانات متعددی زندگی می‌کنند. توجه داشته باشید که برای بازدید از این منطقه، باید از اداره محیط زیست منطقه مجوز ورود اخذ کنید.

آدرس: خراسان شمالی، شرق بجنورد، مجاور پارک ملی گلستان

غار سوله قواق

غار سوله قواق جزو عجیب ترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. اگر اهل غارنوردی و ماجراجویی باشید، حتی با دیدن تصاویر این غار دلتان می‌خواهد تا سری به آن بزنید و رمز و راز آن را کشف کنید. این غار جزو مهم‌ترین غارهای استان خراسان شمالی به حساب می‌آید و بسیاری از غارنوردان و ورزشکاران را به‌سمت خود جذب می‌کند. از کنار دهانه این غار، آبشاری زیبا به‌سمت زمین سقوط می‌کند. مسیر دسترسی به غار سوله از میان دشت‌های سرسبز و زیبا عبور می‌کند و اصلاً متوجه گذر زمان در این منطقه نخواهید شد.

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، حوالی روستای اسپاخو

آبگرم گرمه جو

چشمه آبگرم گرمه جو جزو باصفاترین جاهای دیدنی بجنورد است. این چشمه آبگرم در حاشیه جاده جدید بجنورد – استان گلستان و حدفاصل بین روستای بدرانلو و روستای قراجه قرار دارد. دسترسی به این چشمه آبگرم بسیار ساده است. آب این چشمه آبگرم حدود 45 درجه حرارت دارد. به‌دلیل وجود مواد معدنی مختلف از جمله گوگرد، حضور در این چشمه آبگرم باعث درمان بیماری‌های پوستی و دردهای مزمن استخوانی می‌شود.

آدرس: خراسان شمالی، كيلومتر یک جاده قراجه

چشمه آب معدنی مهمانک

در هر گوشه از خراسان شمالی و در نزدیکی شهرستان بجنورد، ده‌ها چشمه آب‌معدنی مختلف وجود دارند. چشمه آب‌معدنی مهانک بجنورد جزو برترین چشمه‌های آب‌گرم این شهر است که در فاصله 5کیلومتری شرق روستای مهانک قرار دارد. چشمه مهانک از زیر یک کوه آهکی و چندین و چند نقطه مختلف آن خارج می‌شود. این چشمه در زبان محلی به گرموک نیز شهرت دارد. جالب است بدانید در این چشمه آب‌معدنی، ماهی‌های کوچک خاکستری وجود دارند. آب این چشمه به‌حدی زلال است که می‌توانید کف آن را به‌راحتی ببینید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، روستای مهمانک

جاهای دیدنی تاریخی بجنورد

حسینیه جاجرمی

در راهنمای سفر بجنورد نام حسینیه جاجرمی بجنورد به چشم می‌خورد. این حسینیه جزو مهم‌ترین اماکن مذهبی شیعیان در بجنورد به حساب می‌آید. همه‌ساله مراسم عزاداری سالار شهیدان در این حسینیه به بهترین شکل ممکن برگزار می‌شود. در روز عاشورا و تاسوعا، سوزن بیندازید در این حسینیه پایین نمی‌رود. حتی مردم در خیابان‌های اطراف ازدحام می‌کنند تا بتوانند صدای عزاداری را حداقل بشنوند. این حسینیه جزو قدیمی ترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت حسینیه جاجرمی به دوران قاجار و سال 1325 باز می‌گردد. پس می‌توان آن را در دسته جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی قرار داد.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

پادگان زیرزمینی قاجاری

پادگان زیرزمینی قاجاری در بجنورد

پادگان زیرزمینی جزو عجیب‌ترین جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. این جاذبه تاریخی به‌تازگی کشف شده‌ است و حدود 4هزار مترمربع وسعت دارد. همان طور که از نام این جاذبه مشخص است، پادگانی وسیع در زیرزمین طراحی کرده بودند تا از چشم دشمنان در امان باشد. قدمت این پادگان به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد. امکان بازدید از برخی قسمت‌های این پادگان برای بازدیدکنندگان وجود دارد. این پادگان از نظر ساخت هنوز هم بی‌نظیر است و پادگانی مشابه آن در بین جاهای تاریخی ایران کشف نکرده‌اند. در این پادگان بیش از 200 اثر تاریخی کشف شده است که آن‌ها را به موزه‌های نزدیک به بجنورد منتقل کرده‌اند.

آدرس: خراسان شمالی، ارتفاعات منتهی به روستاهای قزلقان، نجف‌آباد و قلعه جق

موزه باستان شناسی

بجنورد شهری قدیمی با قدمت تاریخی بسیار عالی است. تا کنون طی کاوش‌های مختلف، آثار باستانی متعددی را در این شهر کشف کرده‌اند. به همین خاطر موزه‌ای مخصوص علم باستان‌شناسی در 5 بخش اصلی برای نگهداری از این آثار تاریخی افتتاح شده است. این موزه در عمارت قدیمی قرار دارد که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و حتی از تماشای ساختمان اصلی موزه باستان شناسی نیز لذت ببرید. عمارت اصلی این موزه را با نام عمارت سردار مفخم می‌شناسند و از نظر معماری یک اثر هنری به حساب می‌آید. این موزه جزو مهم ترین جاهای دیدنی بجنورد است حتماً باید از آن دیدن کنید. در حال حاضر حدود 6هزار شیء تاریخی مختلف در این موزه حضور دارند.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شریعتی شمالی، خیابان مفخم

آتشکده اسپاخو

در 100کیلومتری غرب بجنورد و نزدیکی روستایی با نام روستای اسپاخو، کلیسایی قدیمی وجود دارد که آن را با نام آتشکده نیز می‌شناسند. برخی مردم مسیحی بر این باور هستند که این بنا آجری قدیمی، یک کلیسای تاریخی است؛ اما هیچ سندی تاریخی مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد. در عین حال آثاری که در این سازه به دست آمده‌اند، به آیین زرتشت تعلق دارد. پس می‌توان گفت که این سازه آجری، یک آتشکده قدیمی است که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. این آتشکده به شکل عجیبی هنوز هم سالم و پابرجا باقی مانده است و همین موضوع توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۱۰۰کیلومتری غرب شهر بجنورد، مجاورت روستای اسپاخو

امامزاده سلطان سید عباس

امامزاده سلطان سید عباس بجنورد

در بخش جنوبی بجنورد و درست روی دامنه تپه ماهورها، مقبره یک امامزاده به چشم می‌خورد. بر اساس اسناد تاریخی، این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم بوده است. گویا در دوران حکومت عباسی امامزاده سلطان سید عباس از مدینه به خراسان هجرت کردند و در این مکان دار فانی را وداع گفته‌اند. به همین خاطر مقبره‌ای بزرگ و درخور شأن و شخصیت این بزرگوار در بخش جنوبی بجنورد بنا کرده‌اند. این امامزاده برای بسیاری از مردم بجنورد مقدس است و برای عجابت دعا نذر او می‌کنند.

آدرس: استان خراسان شمالی، جنوب بجنورد

تپه قلعه خان

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتی یک هفته هم برای سفر به بجنورد کم خواهد بود. تپه قلعه خان در مرکز روستای رسالت یا همان قلعه خان سابق قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به 25کیلومتری غرب شهر آشخانه و 3 کیلومتری شهر قاضی برسانید. این تپه جاذبه‌های طبیعی بسیار دارد؛ اما این فقط نوک کوه یخ است. در زیر این تپه تا کنون بیش از 85 اثر تاریخی متعدد پیدا کرده‌اند که قدمت برخی آن‌ها به حدود 8هزار سال پیش باز می‌گردد. این تپه جزو مهم‌ترین جاهای تاریخی در تمام دنیا به حساب می‌آید.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۲۵کیلومتری غرب شهر آشخانه، ۳کیلومتری شهر قاضی

کوشک علی آباد

کوشک علی آباد جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی بجنورد است. این کوشک در 3کیلومتری شمال‌شرق بجنورد و در دل روستای علی آباد و کنار باغی زیبا قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، این کوشک به دوران حکمرانی شادلو باز می‌گردد. جالب اینجاست که در ساخت عمارت و باغ آن، به‌خوبی از الگوی باغ ایرانی استفاده کرده‌اند. معماری این خانه بی‌نظیر است و بیشتر می‌توان آن را یک اثر هنری دانست. کوشک باغ علی آباد جزو فهرست آثار ملی ایران به حساب می‌آید و اهمیت بسیاری دارد.

آدرس: خراسان شمالی، سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی آباد

قبرستان باغلق

قبرستان باغلق جزو مرموزترین قبرستان‌های ایران و مهم‌ترین جاذبه های دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. این قبرستان در منطقه جرگلان واقع در بخش شمالی استان خراسان شمالی قرار دارد. قبرستان باغلق متعلق به روستای باغلق است که یک روستای ترکمن‌نشین به حساب می‌آید. با دیدن این قبرستان شاید با خودتان بگویید که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد؛ اما اصلاً اینطور نیست. مردم این روستا از دیرباز رسم دارند که به جای سنگ مزار از تیرهای چوبی با اشکال خاص استفاده می‌کنند. این گورستان روی یک تپه قرار دارد و به همین خاطر تیرهای چوبی روی هر مزار از داخل روستا مشخص است. تماشای این گورستان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی باشد.

آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان راز و جرگلان، منطقه جرگلان، روستای باغلق

مقبره کشته شدگان واقعه لهاک خان

مقبره کشته‌شدگان واقعه لهاک خان از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی بجنورد است. قدمت این عمارت به دوران پهلوی باز می‌گردد. پیکر 5 افسر و 2 استوار که از ماموران لشگر شرقی خراسان بودند، در این مقبره به خاک سپرده شده است. آن‌ها به‌دلیل مخالفت با شورش لهاک خان، در میدان سرخ بجنورد تیرباران شدند. این شورش نوعی شورش نظامی بود که از پادگان‌های اطراف بجنورد آغاز شد. لازم به ذکر است برخی رستوران های بجنورد در نزدیکی میدان سرخ قرار دارند. پس بعد از بازدید می‌توانید برای نهار یا شام به آن‌ها مراجعه کنید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، میدان سرخ

خانه بانک ملی

خانه بانک ملی، قدیمی‌ترین بانک بجنورد است. این خانه به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی تعلق دارد. از نظر معماری، تلفیقی از سبک اروپایی و سنتی ایرانی در این بنا به چشم می‌خورد. این عمارت قدیمی با حدود 90 سال قدمت در اختیار بانک ملی قرار دارد و امور اداری در آن انجام می‌شود. بخشی از عمارت را به موزه تبدیل کرده‌اند تا مردم بیشتر با تاریخ خانه بانک ملی آشنا شوند. خانه بانک ملی ظاهری بسیار زیبا دارد و از نظر معماری شما را به فیلم‌های قدیمی دوران پهلوی باز می‌گرداند. در نزدیکی همین خانه نیز برخی از بهترین مراکز خرید بجنورد حضور دارند و می‌توانید برای خرید سوغات بجنورد به آن‌ها مراجعه کنید.

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان امیریه جنوبی

کاروان سرای سبزه میدان

در گذشته خبری از هواپیما و خودرو نبود. به همین خاطر حتی سفرهای داخلی هفته‌ها به طول می‌انجامید. از‌این‌رو مسافران در بین راه زمانی که خسته می‌شدند، خودشان را به یک کاروان‌سرا می‌رساندند. کاروان‌سرا در اصل مشابه مسافرخانه خودمان است. با این تفاوت که فضایی برای نگهداری حیوانات نیز در نظر گرفته بودند. کاروان‌سرای سبزه میدان جزو قدیمی ترین جاهای دیدنی بجنورد است که در میدان شهدا قرار دارد. جالب است بدانید که در حال حاضر این کاروان‌سرای قدیمی را در اختیار کسبه منطقه قرار داده‌اند. دورتادور این کاروانسرا 34 حجره مختلف به چشم می‌خورد و در کنار آن یک حمام سنتی قرار دارد. لازم به ذکر است برخی هتل های بجنورد در نزدیکی همین میدان و کاروانسرا قرار دارند.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، میدان شهدا

آب انبار بلقیس

تا همین 100 سال پیش، خبری از سیستم آبرسانی به خانه‌ها نبود. در آن دوران برای نگهداری آب، از آب‌انبار استفاده می‌کردند. آب‌انبار بلقیس جزو قدیمی‌ترین آب‌انبارهایی است که هنوز امکان بازدید از آن وجود دارد. این آب‌انبار یک سازه دایره‌ای شکل به قطر 4.25متر و عمق 5 متر است. بخش سقف و گنبد این آب‌انبار به‌صورت کامل از بین رفته است و فقط امکان بازدید از حفره آن وجود دارد. این آب‌انبار در ضلع جنوبی شارستان شهر تاریخی بلقیس اسفراین قرار دارد.

آدرس: خراسان شمالی، بلقیس، ضلع جنوبی شارستان

امامزاده دلاور

در بخش 2کیلومتری شمال شهر آشخانه روی تپه‌ای بلند و مشرف به شهر، مقبره امامزاده دلاور قرار دارد. امامزاده دلاور را در زبان محلی به امامزاده دیباج شهرت دارد. این بزرگوران از نوادگان امام رضا (ع) هستند. قدمت مقبره این امامزاده به حدود 60 سال پیش باز می‌گردد. مقبره امامزاده دلاور بجنورد اهمیت بسیاری برای مردم محلی دارد. مردم محلی اموات خود را در محوطه حیاط این امامزاده به خاک می‌سپارند.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۲کیلومتری شمال شهر آشخانه

پارک حیات وحش پردیسان

پارک حیات وحش پردیسان در 10کیلومتری جاده مشهد – بجنورد قرار دارد. این پارک دارای حدود 350هکتار وسعت است. در این پارک بزرگ و زیبا انواع مختلف حیوانات همانند گوزن زرد ایرانی، آهو، بز، میش کل، بز، قوچ و انواع پرندگان شکاری زندگی می‌کنند. برای ورود و بازدید از این پارک باید از اداره حفاظت از محیط زیست مجوزهای لازم را دریافت کنید.

آدرس: 10کیلومتری جاده مشهد – بجنورد

روستای بدرانلو

روستای بدرانلو از دیگر جاذبه های دیدنی بجنورد است. این روستا از جمله روستاهای کردنشین بجنورد به حساب می‌آید. ساکنین این روستا را به اصطلاح کرمانج بدران می‌شناسند که از طوایف ایل شادلوی شهر بجنورد به حساب می‌آیند. قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و جزو روستاهای تاریخی مهم کشور به حساب می‌آید؛ اما جاهای دیدنی روستای بدرانلو محدود به مکان های تاریخی نیست. بلکه در این روستا می‌توانید از مناظر طبیعی بی‌نظیر و سرسبز بسیاری دیدن کنید که مشابه آن را تاکنون ندیده‌اید. دشت‌های وسیع در ترکیب با مناظر کوهستانی، تصاویری بسیار زیبا را ایجاد کرده‌اند. در این روستا می‌توانید از یک چشمه آب‌معدنی و یک آبشار بسیار زیبا دیدن کنید.

آدرس: خراسان شمالی، روستای بدرانلو

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره «جاهای دیدنی بجنورد» چه بود؟ چند تا از آن‌ها را می‌شناختید؟ جالب است بدانید که این جاذبه‌های دیدنی فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد به حساب می‌آید. با سفر به این شهر زیبا متوجه می‌شوید که هر وجب از این خاک، شما را به شکلی خاص شگفت‌زده می‌کند. سفر به بجنورد سفر به سرزمین عجایب خواهد بود. در ضمن بهتر است فصل بهار را برای بازدید از این شهر زیبا انتخاب کنید تا شاهد اوج زیبایی آن باشید.

منطقه حفاظت شده قرخود را می‌توان مهم‌ترین منطقه حفاظت‌شده در بجنورد دانست.

تپه قلعه خان قدیمی‌ترین سایت تاریخی بجنورد است.

خانه بانک ملی را می‌توان جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین ابنیه تاریخی بجنورد دانست.

موزه باستان شناسی بجنورد مهم‌ترین موزه این شهر است.

این گردشگاه در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد.

2 نظرات
  1. امیر می گوید

    واقعا کامل بود

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم امیر عزیز بابت نظر مثبت و انرژی خوبی که به ما دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.