برج دختر استانبول | یادآور قصه‌های شاه و پریان

0

برج دختر استانبول سال‌‌های سال است که یکه‌و‌تنها در قلب دریاچه زیبای بسفر جا خوش کرده تا خوشامدگوی گردشگران این منطقه باشد. این برج غمگین اما سربلند داستان‌های زیادی در سینه دارد و هزا‌رویک راز سربه‌مهر را در خود نهان کرده است. دیدنی های قلعه دختر و قدمت تاریخی این برج باعث شده تا گردشگران استانبول با قایق به آب بزنند و راه برج دختر را در دریاچه بسفر در پیش بگیرند. از آنجا که امکان ندارد به‌دنبال جاهای دیدنی ترکیه باشید و با این برج زیبا و دیدنی روبه‌رو نشوید، در ادامه باهم نگاهی به جاهای دیدنی برج دختر خواهیم داشت و به افسانه‌های مخفی این برج سرک می‌کشیم.

زمان ساخت این برج تماشایی به سال ۲۴ میلادی بازمی‌گردد. از همین رو، این برج به لحاظ قدمت تاریخی در اول فهرست جاهای دیدنی استانبول قرار بگیرد. برج دختر داستان غم‌انگیزی دارد که شبیه آن را فقط در قصه‌های شاه و پریان خوانده‌اید. خوشبختانه قلعه دختر روزگار سختی و تنهایی را پشت‌سر گذاشته. این روزها رستورانی شیک و اعیانی در این برج قرار دارد. صدای خنده و شادی گردشگران برج دختر تلخی روزگار گذشته را از کام این برج پاک می‌کند.

برج دختر کجاست؟

نمایی از برج دختر

برج دختر در منطقه اسکودار در استانبول و تنگه بسفر قرار دارد. آب‌های نیلگون این تنگه قلعه دختر را در آغوش گرفته است تا تماشای این برج حس خاطره‌انگیز گردشگران را زنده کند. زیبایی این برج به انداز‌ه‌ای است که حتی اگر نمی‌خواهید از نزدیک از آن بازدید کنید، بازهم پیشنهاد می‌کنیم سری به تنگه بسفر بزنید و از دور به تماشای قلعه بنشینید که با آرامش در آب‌های نیلگون تنگه بسفر آرمیده‌ است.

برج دختر در منطقه آسیایی استانبول واقع شده. به همین خاطر، در کنار بازدید از این برج، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در محله های آسیایی استانبول را هم دارید، مانند محله کادیکوی، پندیک و چوکور کوما. جالب است بدانید رستورانی اعیانی در برج دختر وجود دارد. بوی خوشمزه غذاهای این رستوران هوش از سر گردشگران می‌برد. حرف دوستان خود را در ره‌بال آسمان زمین نیندازید و برای یک وعده غذا هم که شده سری به برج دختر بزنید و خودتان را مهمان یکی از بهترین رستوران های استانبول کنید. رستوران این برج به‌اندازه‌ای طرفدار دارد که میز خالی در آن پیدا نمی‌شود. حتماً قبل از مراجعه باید میز رزرو کنید.

برج دختر | سربرآورده از دل تاریخ

نمای قدیمی برج دختر

برج دختر در میان اهالی استانبول با نام قلعه نیز معروف است. تاریخ‌شناسان اروپایی این برج را با نام قلعه لیندر (Leander) می‌شناسند. باستان‌شناسان زمان ساخت این برج را به دوره بیزانس در قرون‌وسطا نسبت می‌دهند. برج دختر از آن زمان تا کنون در گوشه‌ای خلوت در ورودی تنگه بسفر جا خوش کرده است.

ماجرای ساخت برج دختر به دوران پس از پایان نبرد دریایی سیزیک بازمی‌گردد. سیزیک در ترکیه فعلی قرار داشت. در آن زمان، آلکیبیادس (Alcibiades)، یکی از فرماندهان ارشد امپراتوری روم، فرمان می‌دهد در صخره‌ای کوچک روبه‌روی مکانی با نام اسکودار، پایگاه کوچکی برای کشتی‌هایی که از دریای سیاه  بسازند. مدت‌ها بعد، در سال ۱۱۱۰ میلادی، آلکسیوس یکم، پادشاه بیزانس، فرمان می‌دهد برجی چوبی در این مکان بنا کنند. این برج چوبی با دیواره‌ای سنگی محافظت می‌شد.می‌آمدند

برج دختر استانبول | نظاره‌گر نبردهای خونین

ن

در زمانی که عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ میلادی قسطنطنیه (استانبول فعلی) را فتح کردند، این برج به‌عنوان دژی مستحکم در پیش روی دژخیمان قرار گرفت. کمانداران از بلندای این برج قلب مهاجمان را هدف می‌گرفتند. پس از پیروزی عثمانی‌ها در نبرد، برج بازنشسته نشد و کاربردی دفاعی برای حمایت از اهالی قسطنطنیه سابق پیدا کرد.

برج دختر متمادی به‌عنوان برجی مستحکم برای نگهبانی از قسطنطنیه کاربرد داشت. این برج هرگز در مقابل حمله‌های دژخیمان کمر خم نکرد و دشمنان تا دندان مسلح نتوانستند برج را فتح کنند. در نهایت، دست بی‌رحم طبیعت کار برج دختر را یکسره کرد. این برج در سال ۱۵۰۹ میلادی، با زلزله‌ای سهمگین با خاک یکسان شد. اهمیت راهبردی این برج باعث شد تا پادشاهِ وقت فرمان ساخت دوباره برج را بدهد. منتها روزگار با برج دختر سر سازش نداشت. در سال ۱۷۲۱ میلادی، آتشی سوزان به جان برجی که تاکنون تسلیم نشده بود افتاد. آتش برج قدیمی دختر را خاکستر کرد. از خاکستر این برج برج دیگری سر به آسمان بلند کرد.

نمایی از بر تن کردن فانوس دریایی برج دختر

این برج دقیقا‌ً همان برجی است که آن را این روزها با نام برج دختر استانبول می‌شناسیم. در سده هفدهم میلادی، وضعیت راهبردی منطقه‌ای که برج دختر در آن قرار داشت، تغییر کرد تا این برج نفس راحتی بکشد و از هراس حمله دشمنان خلاص شود. به‌دنبال این تغییرات، برج دختر رخت فانوس دریایی بر تن کرد تا شب‌‌هنگام چراغ راه دریانوردان باشد و کورسوی ساحل امید را در دل ملوانان ترک روشن کند.

  • روی خوش روزگار به این برج تاریخی

برج دختر که سده‌های متمادی رنگ آسایش ندیده بود، در سال‌های ۱۷۳۱ و ۱۷۴۱ میلادی کاملاً بازسازی شد. در سال ۱۷۶۳، قسمت‌های زیادی از برج با سنگ مرمت شد تا مستحکم‌تر شود. سلطان محمود دوم، در سال ۱۸۳۲، دستی به سروروی این برج کشید. در سال ۱۹۴۵ و ۱۹۹۸ نیز بازسازی‌های چشمگیری را در این برج شاهد بودیم.

خوشبختانه این روزها روزگار به برج دختر روی خوش نشان داده. این برج به یکی از نمادهای اصلی استانبول تبدیل شده است. به همین دلیل، فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای معروفی را سراغ داریم که در آن شاهد به‌تصویرکشیدن این برج هستیم.

برج دختر استانبول | معماری حیرت‌انگیز 

نمایی از معماری حیرت‌انگیز برج دختر

برای شما گفتیم که قدیمی‌ترین برج استانبول در طول تاریخ دست‌خوش نامرادی‌های زیادی شده و روزگاری بس دشوار را تحمل کرده است. این وضعیت فرصت را برای معماران چیره‌دست ترک فراهم کرد تا پس از هر بار بازسازی، طرحی نو برای ساخت این قلعه دراندازند. به همین دلیل، قلعه دختری که امروز شاهد آن هستیم نه‌تنها به لحاظ زیبایی‌شناختی، بلکه به لحاظ معماری نیز یکی از دستاوردهای مهم دیار ترک شناخته می‌شود.

نمایی از ارتفاع برج دختر

در بلندای این قلعه، گنبدی زیبا قرار دارد که از سنگ ساخته شده است. بالای این گنبد نیز درفشی بزرگ سینه آسمان استانبول را شکافته تا یادآور رشادت‌ دلیران استانبولی در دفاع از میراث‌ گذشتگان باشد. بدنه این برج زیبا با بتون ساخته شده تا آب‌و‌هوای شرجی این منطقه آسیبی به بنای برج وارد نکند. ارتفاع برج دختر با درفشی که به آن اشاره کردیم، در مجموع حدود ۲۳ متر است.

معماری قسمت سنگی برج را داماد ابراهیم پاشای نوشهری طراحی کرده است، یکی از معماران بنام استانبول. در این برج، یکی از خوشنویسان معروف ترک نمونه‌ای از امضای سلطان محمود دوم را نیز حکاکی کرده است. به همین خاطر، برج دختر به لحاظ باستانی به نگینی درخشان در آب‌های استانبول تبدیل شده است.

برج دختر استانبول | سینه‌ای لبریز از داستان‌های شاه و پریان

کاملاً مشخص است وقتی از برجی با قدمتی به بلندای تاریخ صحبت می‌کنیم، با برجی روبه‌رو هستیم که ریشه در فرهنگ مردمان این دیار دارد. قدمت برج دختر استانبول باعث شده تا در طول تاریخ افسانه‌های زیادی درباره این برج به گوش برسد. این افسانه‌ها ممکن است به لحاظ تاریخی صحت‌و‌سقم درستی نداشته باشد؛ اما از آنجا که انسان‌ به رؤیا و خیال زنده است و از شنیدن داستان‌های شاه و پری سیر نمی‌شود، افسانه‌های قلعه دختر در طول تاریخ سینه‌به‌سینه از مردمان قدیم استانبول تا نسل فعلی منتقل شده‌اند.

جذابیت افسانه‌های برج قدیمی استانبول به‌اندازه‌ای است که مطمئنیم شنیدن آن‌ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود. به همین دلیل، فرصت را غنیمت دانستیم تا اکنون که صحبت از برج دختر به میان آمد، قصه‌گویی آغاز کنیم و چند افسانه مهم درباره این برج را با شما در میان بگذاریم.
  • افسانه هیرو و لیندر

نمایی از افسانه هیرو و لیندر

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند همیشه پای یک زن در میان است! از قرار معلوم، ماجرای نام‌گذاری قلعه دختر نیز (همان‌گونه که از نام آن پیداست) به دختری زیبارو بازمی‌گردد. راویان اخبار چنین نقل کرده‌اند که در روزگاران قدیم دختری پری‌چهره با نام هیرو سوگند یاد می‌کند که حتی روی آفتاب‌و‌مهتاب را نبیند و تا آخر عمر روی‌پوشیده باقی بماند. دخترک تارک‌دنیا در برجی میان آب‌ها اقامت می‌گزیند. منتها از آنجا که روزگار همیشه از در ناسازگاری وارد می‌شود، گذر جوانی با نام لیندر به آب‌های این منطقه می‌افتد و به دختر نرد عشق می‌بازد.

دخترک داستان ما که سوگند تنهایی یاد کرده، از این جوان دوری می‌کند؛ اما آتش عشق در سینه هیرو زبانه می‌کشد. این جوان، برای اینکه دل دختر را به دست آورد، شباهنگام به‌سمت برج شنا می‌کند تا بلکه بخت با او یار شود و روی ماه دلدار را ببیند. در نهایت، جادوی عشق وجود هیرو را فرامی‌گیرد و این دختر زیباروی عاشق ک دل که نه، صد دل لیندر می‌شود.

در یکی از شب‌ها، طوفان سختی درمی‌گیرد. لیندر که عشق معشوق در دل داشت،‌ هراسی از طوفان به دل راه نمی‌دهد و به‌سمت فانوس دریایی شنا می‌کند. منتها بخت با عاشق داستان ما یار نبود و طوفان شعله پرفروز فانوس دریایی را از بین می‌برد. لیندر بخت‌برگشته راه منزل معشوق را گم می‌کند و تسلیم امواج خروشان می‌شود. مدتی بعد، امواج پیکر بی‌جان لیندر را به ساحل برج می‌آورند. هیرو نیز با مشاهده پیکر محبوبش، گریبان پاره می‌کند و خوش را از بالای برج به آب می‌اندازد تا جان پاکش را فدای دلدار کند و در دیار باقی به عشقی ابدی برسد.

  • افسانه پادشاه و مار

افسانه پادشاه و مار

برای شما گفتیم که همیشه پای یک زن در میان است. برای اثبات این گفته، کافی است به افسانه‌ دیگری درباره برج دختر اشاره کنیم. بازهم در این افسانه ردپای دختری زیبارو به چشم می‌خورد. برای همراهان عزیزی که در ره‌بال آسمان داریم باید بگوییم مدت‌ها پیش پادشاه قسطنطنیه دختری ماه‌چهره داشت. یکی از طالع‌بین‌های دربار به پادشاه خبر می‌دهد که ماری زهرآگین این دختر زیبا را در سن ۱۸سالگی نیش خواهد زد.

پادشاه نیز که جان دخترک عزیزدردانه‌اش از هر چیزی در این دنیا برایش مهم‌تر بود، فرمان می‌دهد برجی بلند در ناحیه بسفر استانبول بسازند. این برج با هدف دورنگه‌داشتن دختر پادشاه از گزند نیش مارها ساخته می‌شود؛ اما از آنجا که از سرنوشت گریزی نیست، یکی از ندیمه‌ها در روز تولد ۱۸سالگی دخترک سبدی پر از میوه‌های رنگارنگ به خدمت وی می‌آورد. در این سبد، مار افعی زهرآگینی در انتظار دختر پادشاه بود تا با برداشتن میوه نیش‌های مرگبار خود را در وجود نازنین دخترک وارد کند. دختر زهرخورده پیش روی پادشاه جان می‌دهد تا افسانه پادشاه و مار نام این قلعه را برای برج تماشایی استانبول ماندگار کند.

جاهای دیدنی قلعه دختر

نمایی از قلعه دفاعی برج دختر

برج دختر در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است. از قلعه دفاعی گرفته تا فانوس‌ دریایی و ایستگاه رادیویی را می‌توان از کاربری‌های این برج تاریخی نام برد. این روزها نیز برج به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است. امروزه، بازدید از محیط بیرونی این قلعه به‌تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی این برج به‌ حساب می‌آید. در کنار گشت‌و‌گذار در محیط اطراف برج، رستوران و موزه‌ای دیدنی نیز در برج قرار دارد که در ادامه باهم به ویژگی‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • موزه برج دختر استانبول

برای بازدید از موزه برج دختر استانبول کافی است قدم رنجه کنید و چند طبقه از برج بالا بروید تا با منظره‌ای از تجهیزات و عتیقه‌های باستانی روبه‌رو شوید. بیشتر آثار این موزه مربوط به سال‌هایی است که برج کاربردهای متفاوتی داشته است. در نتیجه، بازدید از این موزه به‌قول قدیمی‌ها هم فال است و هم تماشا.

  • رستوران برج دختر استانبول

نمایی از رستوران برج دختر

برج دختر نمایی ۳۶۰ درجه به مناطق آسیایی و اروپایی استانبول دارد. چنین ویژگی مکانی مناسب برای دائرکردن رستوران در این برج فراهم کرده است. اینجاست که رستوران برج خودنمایی می‌کند تا با غذاهایی سنتی و بین‌المللی، خاطره‌ای خوشمزه برای گردشگران ماندگار کند. سرآشپز رستوران این برج در پخت غذاهای محلی ید طولایی دارد تا گردشگران برای خوردن یک وعده در این رستوران مواظب انگشتان خود باشند!

  • کافه برج دختر

نمایی از کافه برج دختر

استانبول به اندازه‌ای رستوران‌های معروف دارد که شاید فرصت خوردن غذا در رستوران برج را پیدا نکنید. اگر به این برج سر زده‌اید، بهتر است راهی کافه برج دختر شوید و گلویی تازه کنید.

بهترین راه رسیدن به برج دختر استانبول

مسیر رسیدن به برج دختر استانبول

مطمئنیم با تعریف‌و‌تمجیدهایی که از قلعه دیدنی استانبول کردیم، این مکان را به فهرست جاهای دیدنی استانبول اضافه کرده‌اید. برای اینکه در استانبول سردرگم نشوید، پیشنهاد می‌کنیم هر کجای شهر که هستید، خودتان را به ایستگاه متروی تکسیم برسانید. در این ایستگاه، منتظر خط متروی F1 شوید و راه ایستگاه کاباتاش را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به این ایستگاه، از مترو پیدا شوید و به اسکله کاباتاش بروید. قایقران‌های این اسکله با کمال میل و به‌رایگان گردشگران را به برج می‌برند. قایق‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌‌کنیم هر روز از ۹ صبح تا ۹ شب چشم‌انتظار گردشگران‌اند و هر یک ربع‌ تا نهایتاً نیم ‌ساعت یک‌ بار اسکله را به‌سمت برج دختر ترک می‌کنند.

درهای برج در روزهای شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸:۴۵، یک‌شنبه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۲۰:۱۵ بامداد به روی گردشگران باز است. دیگر روزهای هفته باید در ساعت‌های ۹:۱۵ تا ۱۸:۴۵ راه این قلعه دیدنی را در پیش بگیرید.

دیدنی های نزدیک برج دختر

نمایی از موزه ایاصوفیه

قلعه دختر در مکانی واقع شده که تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی استانبول در اطراف آن قرار دارد. به‌لطف چنین ویژگی‌ای،‌ می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار بازدید از این برج تماشایی، از دیگر جاهای نزدیک برج نیز بازدید کنید.

نمایی از کاخ موزه توپکاپی

این برج دیدنی با موزه ایاصوفیه فقط ۴٫۸ کیلومتر، کاخ موزه توپکاپی ۴٫۷ کیلومتر، برج گالاتا ۳٫۵ کیلومتر، موزه معصومیت ۲ کیلومتر و کاخ دلما باغچه ۱٫۷ کیلومتر فاصله دارد.

این قلعه به هتل‌های تالا استانبول، بوتیک، نیو پلاس، والی استانبول و ایکون بسیار نزدیک است. اگر هم در بازدید از قلعه دختر احساس گرسنگی کردید، می‌توانید پس از بازدید، سری به رستوران‌های سلیمیه پارک، لیپا، چف برگر، دونرچی حمدی اوستا و کافه رستوران نیز بزنید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی30 لیر
ساعت دسترسی10 صبح تا 18:45 عصر
آدرسترکیه، استانبول، منطقه آسیایی اسکودار، محله سالاجاک، برج دختر

برج دختر مکانی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. اکنون که با تاریخچه این قلعه دختر آشنا شده‌‌اید، مطمئنیم بیشتر از همیشه فکر گردشگری در این برج به سر شما زده است. قول می‌دهیم از گشت‌و‌گذار در این برج سیر نخواهید شد و خاطره‌های خوشی را به ارمغان خواهید برد. برج دختر رازهای سربه‌مهر بی‌شماری در سینه نهان دارد، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی از قلعه دختر دارید، این اطلاعات سودمند را در قسمت نظرات با ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

برج دختر در منطقه اسکودار استانبول و تنگه بسفر قرار دارد.

موزه معروف و رستورانی سرشناس در این برج قرار دارد.

خودتان را به اسکله کاباتاش برسانید و با قایق به برج دختر بروید.

موزه ایاصوفیه و کاخ توپکاپی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک برج به ‌حساب می‌آیند.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.