روستای بسک تربت حیدریه | پاک‌ترین روستای خراسان رضوی

2

روستاهای ایران آن‌قدر زیبا هستند که برای هر یک باید کتابی با صدها صفحه نوشت. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از جاهای دیدنی تربت حیدریه آشنا کنیم. روستای بسک نام یکی از روستاهای شرق ایران است. با ما همراه باشید تا این روستای تماشایی و زیبا را بهتر بشناسید.

روستای بسک کجاست؟

روستای بسک از توابع بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه است. این روستا در استان خراسان رضوی قرار دارد.

معرفی روستای بسک

پیش از شروع معرفی، باید بدانید که این روستا لقب «پاک‌ترین روستای خراسان رضوی» را از آن خود کرده است. این روستا به‌عنوان اولین روستای ملی خراسان رضوی شناخته می‌شود. همچنین از نظر آب‌وهوایی هیچ‌گونه آلودگی محیطی ندارد. جالب است بدانید حدود 70درصد ابریشم کشور، در همین روستا تولید می‌شود.

نمایی ازچرخ ابریشم‌کشی در روستا بسک

به همین خاطر تقریباً تمام مردم این روستا در بخش‌های مختلف تولید ابریشم مشغول به کار هستند.  مجموعاً 92 چرخ ابریشم‌کشی در این روستا وجود دارد و 95درصد جمعیت روستا نیز به همین شغل مشغول هستند. در مجموع حدود 90 کیلوگرم نخ ابریشم به‌صورت ماهانه در هر کارگاه تولید می‌شود.

با توجه به میزان تولید ابریشم در این روستا، می‌توان بسک را روستایی دانست که 200 شغل غیرنفتی و غیرآلاینده را در خود جای داده است.

بهترین زمان سفر به روستای بسک

نمایی ازطبیعت روستای بسک تربت حیدریه

روستای بسک طبیعت بکر و بسیار تماشایی دارد. در فصل بهار مراتع اطراف این روستا سرسبز و تماشایی می‌شوند. از دل کوه چشمه‌های مختلف به بیرون می‌جوشند و رودخانه‌ها پرآب می‌شوند. بهترین زمان بازدید از این روستا، فصل بهار است. در این فصل می‌توانید از آب‌وهوای عالی و طبیعت سرسبز و تماشایی لذت ببرید. البته باید بدانید همه‌ساله کرم‌های ابریشم در فصل زمستان تخم‌گذاری می‌کنند. در اواخر بهار، برداشتن پیله ابریشم انجام می‌شود. اگر به تماشای این بخش کار مردم روستا علاقه‌مند هستید، بهتر است اواخر بهار را برای بازدید خود انتخاب کنید.

جاذبه‌های گردشگری روستای بسک تربت حیدریه

نمایی ازتولید نخ ابریشم در بسک

در وهله اول تصور بازدید از پاک‌ترین روستای خراسان رضوی و ایران می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. همین مسئله گردشگران بسیاری را جذب بسک در شرق ایران می‌کند. تصور کنید می‌توانید ریه‌های خود را با اکسیژن خالص پر و خالی کنید. همین مسئله به‌نوبه خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. از طرف دیگر بسک دارای مناظر طبیعی بسیاری است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید ساعت‌ها در این مراتع سرسبز قدم بزنید و از طبیعت لذت ببرید. در نهایت باید به تولید ابریشم این روستا اشاره کنیم. مراحل تولید ابریشم بسیار جذاب و تماشایی است. در هر فصل، می‌توانید شاهد یک مرحله از تولید نخ ابریشم باشید. تماشای این روند از نزدیک، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید.

اقامت در روستای بسک تربت حیدریه

برای اقامت در این روستا دو راه پیش رو دارید. در 6 ما اول سال، امکان کمپ‌زدن در طبیعت بسک وجود دارد. پس اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستید، می‌توانید این روش اقامت را انتخاب کنید. علاوه بر تولید ابریشم، با حضور گردشگران در این منطقه، مشاغل دیگری نیز در بسک ایجاد شده است. به‌عنوان مثال برخی از مردم محلی، خانه‌های روستایی خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. حتی برخی از اهالی، بخشی از خانه خود را به گردشگران اختصاص داده‌اند. به این ترتیب می‌توانید مهمان سفره گرم و پر‌مهر این عزیزان باشید. اگر به‌دنبال هتل یا اقامتگاهی با امکانات رفاهی کامل هستید، بهتر است به شهرهای اطراف بروید.

جاهای دیدنی نزدیک این روستا

  • مجموعه قطب الدین حیدر؛
  • کاروانسرای طبسی؛
  • خانه امینی؛
  • حمام حاجی رئیس.

مسیر دسترسی به بسک

این روستا در فاصله 26‌کیلومتری شمال‌غرب تربت حیدریه قرار دارد. از تربت حیدریه باید وارد جاده بایگ شوید. این جاده را حدود 30 دقیقه به‌صورت مستقیم ادامه دهید تا با تابلوی ورودی بسک رو‌به‌رو شوید. از جاده اصلی تا این روستا کمتر از 5 دقیقه راه است. مسیر دسترسی به این روستا بسیار ساده و سرراست است. همچنین جاده کیفیت مطلوبی دارد. پس لازم نیست نگران آسیب‌رسیدن به وسیله نقلیه‌تان باشید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسخراسان رضوی، تربت حیدریه، روستای بسک

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره روستای بسک تربت حیدریه چیست؟ تاکنون از کدام یک از روستاهای ایران دیدن کرده‌اید؟ از تجربیات خود برای ما بگویید.

بسک در 26‌کیلومتری شمال‌غرب تربت حیدریه واقع شده است.

برای دسترسی به این روستا باید ابتدا به تربت حیدریه رفته و از آنجا وارد جاده بایگ شوید.

بهار بهترین زمان بازدید از این روستا محسوب می‌شود.

بسک بزرگ‌ترین تولیدکننده ابریشم ایران است.

بسک اولین روستای پاک خراسان رضوی نام دارد.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    مادربزرگ مادر من نخ می‌رسید و ازش یکی از این مخروطی‌های نخ‌ریسی به یادگار مونده بود که روی طاقچۀ کوچیک هال گذاشته بودن. من هرگز ندیدمش؛ ولی همیشه توی ذهنم تصورش می‌کردم. اون موقع‌ها توی کارتون‌ها هم این چرخ‌ها یا مخروط‌ها(اسمشون رو نمی‌دونم دقیقاً چیه) بود و من رو همیشه یاد آدمی می‌انداخت که هرگز ندیدمش. الآن که توی بسک هنوز هم نخ‌ریسی به این روش دستی انجام می‌شه هوس کردم برم و یادی کنم از آدمی که برام الهام‌بخش بود. پاک‌ترین روستای خراسان رضوی. این پاک‌ترین چه ایهامی داره برای هوا و مردم اون شهر و همین طور خاطرات دوران کودکی من!

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خدا مادربزرگتون رو بیامرزه. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.