آبشار قینرجه تکاب | آبگرم خوش عطر جوشان

9

در بهمن سال 99 یکی از آبشارهای ایران را در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت کردند که خواص درمانی‌ آبگرمش چیزی کم از زیبایی منظره‌اش ندارد. اگر بعد از خستگی روزهای کاری، سری به آبگرم این آبشار بزنید گرمایش کوفتگی را به‌آرامی از عضله‌هایتان بیرون می‌کشد.‌ قرار امروزمان سفر کوتاهی به آبشار قینرجه تکاب است.

آبشار قینرجه کجاست؟

به شمال غرب ایران که سفر کنید، در استان آذربایجان غربی و 40کیلومتری شهرستان تکاب به آبشار قینرجه می‌رسید. برای اینکه آدرس دقیق‌تری از مکان آبشار داشته باشید، از گوگل مپ کمک بگیرید. تکنولوژی همیشه حلال مشکلات است. البته یادتان نرود که آبشار قینرجه آبشاری فصلی است. در فصل‌های گرم آب این آبشار زیبا به زمین‌های تشنه کشاورزی جان تازه‌ای می‌دهد.

در اطراف آبشار قینرجه چشمه‌های معدنی فراوانی از دل زمین می‌جوشند. اسم این آبشار زیبا هم درست به همین چشمه‌های آبگرم برمی‌گردد. قینرجه در زبان ترکی جایی است که دائم می‌جوشد. در همان حوالی روستایی هم به همین اسم هست. البته محلی‌ها این آبشار را به اسم آبشار شِرشِر می‌شناسند.

آبشار قینرجه | حوضچه‌های درمانی

  • حوضچه‌های دست‌ساز آبشار قینرجه

۵ کیلومتر که از شمال روستای قینرجه تکاب دور شوید، دو حوضچه می‌بینید که محلی‌ها در پایین آبشار قینرجه ساخته‌اند. حوضچه‌هایی که به‌راحتی می‌شود در آن‌ها تنی به آب زد و خستگی را از تن گرفت. آبگرم اینجا خاصیت دارویی هم دارد و برای درمان گری و قارچ‌های پوستی هم چاره‌ساز است. این آب شفای دردهای مفصلی هم هست. حتی در توصیه‌های ابن سینا هم فواید آب‌های گرم معدنی کم از دارو نیست.

در بهار و تابستان که آب‌وهوا سر یاری دارد، مردم از این حوضچه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما فکر درمان پاییز و زمستانشان را هم کرده‌اند. در مرکز روستا حمامی ساخته‌اند که آبگرم این حوضچه‌ها را با لوله‌کشی به آن منتقل می‌کنند. با این کار از هزینه سوخت و دغدغه تهیه آن هم خبری نیست؛ پس روستای قینرجه حمام هم دارد.

  • آب گرم رودخانه نزدیک آبشار قینرجه

آب گرم رودخانه، در قسمت غربی و پایینی حوضچه‌هاست. اینجا را به دربند یا حمام قدیم هم می‌شناسند. دمای آب دربند به 40 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. حباب‌های جوشانی که از کف آب بالا می‌آید این دما را به شما یادآور می‌شود. رودخانه در اینجا عمیق است؛ پس اگر شنا نمی‌دانید، بهتر است جاهای کم‌عمق‌تر را برای آب‌تنی انتخاب کنید؛ مثلاً 100متر پایین‌تر از اینجا هم یک حوضچه برای استفاده عموم هست.

  • آب سرد روستای قینرجه

نمایی ازحوضچه های آب سرد روستای قینرجه

خدا که بخواهد برکتی بدهد کم نمی‌دهد. روستای قینرجه حوضچه‌های آب سرد هم دارد. آب سرد این روستا هم خاصیت درمانی دارد و برای بدن خیلی مفید است.

طبیعت آبشار قینرجه | عطر خوش سنگ

نمایی ازطبیعت آبشار قینرجه

پوشش گیاهی قینرجه تکاب به یکی‌دو گیاه ختم نمی‌شود؛ اما چیزی که توجه‌ها را جلب می‌کند، عطر خوش سنگ‌های اینجاست. سنگ‌های این منطقه شبیه سنگ‌های آتشفشانی هستند. حتی اگر زمین‌شناس نباشید، دیدن این سنگ‌های خاص شما را به وجد می‌آورد.

آبشار قینرجه و امکانات رفاهی | روستای پر امکانات

در اطراف حوضچه‌های آب گرم آلاچیق ساخته‌اند تا شما در آرامش از این جا لذت ببرید. نگران پارکینگ هم نباشید. دو واحد توقفگاهی در این منطقه هست که بتوانید بی‌دغدغه استراحت کنید. اگر تشنه بودید، آب آشامیدنی هم پیدا می‌شود. اینجا سرویس بهداشتی هم دارد. اینترنت هم قبل از شما به این منطقه رسیده است و می‌توانید با خیال راحت به جهان متصل باشید.

از همه این‌ها که بگذریم این منطقه پمپ بنزین هم دارد که خودش راهگشای خیلی از مشکلات است.

آبشار قینرجه و جاذبه‌های گردشگری

جاهای دیدنی نزدیک آبشار و آبگرم قینرجه از باقیمانده چند بنای تاریخی در دل سنگ‌ها شروع می‌شود؛ اما برای شناختن دیدنی‌های دیگرش بیشتر برایتان می‌گویم.

  • تخت‌سلیمان تکاب اطراف آبشار قینرجه

نمایی ازتخت سلیمان تکاب

تخت جمشید و اهمیتش را برای هخامنشیان به خاطر دارید؟ تخت سلیمان تکاب همان ارزش را برای سلسله ساسانیان داشته است. برای همین اهمیت است که بیشتر آثار تاریخی از دوره ساسانیان را در اینجا پیدا کرده‌اند؛ اما فقط همین نیست. بعضی از تاریخ‌نویس‌ها این منطقه را همان شهر باستانی شیز می‌دانند که حضرت زرتشت در آن به دنیا آمده‌اند. این یعنی اینجا مبدأ دین پر معنویت زرتشت است؛ اما مردم این منطقه شیعه هستند.

نمایی ازآتشکده آذرگشسب

منطقه‌ای که گهواره زرتشت است، بی‌شک آتشکده هم دارد تا آتش مقدس را روشن نگه دارد. آتشکده روستای قینرجه آتشکده آذرگشسب است که تا قرن چهارم آتشی را در دلش می‌پرستیدند. این آتشکده یکی از سه آتشکده مهم ساسانی است.

تخت سلیمان چند کاخ ساسانی و دو مجموعه زندان هم دارد که آن را دیدنی‌تر می‌کند. در اطراف زندان‌‌ها سکه‌هایی از مادها کشف کرده‌اند. اسم یکی از این زندان‌ها برنجه و اسم دیگری نبی کندی است.

  • قلعه بلقیس قینرجه

حضرت سلیمان را با هدهدش به خاطر داریم و داستانش با ملکه سبا. اسم ملکه سبا بلقیس بود و داستان آن‌ها حتی در قرآن هم با هم آمده است؛ پس عجیب نیست که اگر این جا تخت سلیمان است، قلعه‌ای داشته باشد به اسم بلقیس، ملکه زیبای سبا.

قلعه بلقیس نزدیک به 3هزار سال است که در ملک سلیمان جا خوش کرده است. این هم‌نشینی تاریخی را در یونسکو هم به ثبت رسانده‌اند.

  • چمن متحرک

نمایی ازمنطقه چملی گول

این حوالی قطعه چمنی شبیه جزیره‌ای در دریاچه شناور است. به این منطقه چملی گول می‌گویند و مسیر دسترسی‌اش را هم در سال 99 آسفالت کرده‌اند.
در این منطقه آثار تاریخی دیگری هم هست که برایتان نام می‌برم.

  • معبد آناهیتا؛
  • ایوان خسرو؛
  • تالار شورا؛
  • عمارت هشت‌گوشگ؛
  • کاخ شکار ایلخان؛
  • قلعه ساری قورخان.

قینرجه‌های دیگر

در ایران به جز آبشار قینرجه تکاب و روستایش، اسم چندین روستای دیگر در جاهای مختلف هم قینرجه است.

  • روستایی در تاکستان قزوین؛
  • روستایی در خدابنده زنجان؛
  • روستایی در شاهین دژ آذربایجان غربی؛
  • روستاهای قینرجه سفلی و علیا در آذربایجان شرقی؛
  • چهار روستا در مراغه؛
  • روستایی در مشگین شهر؛
  • روستایی در بیجار؛
  • روستایی در رزن همدان.

اقامت در قینرجه

برای اقامت در نزدیکی آبشار قینرجه انتخاب‌های مختلفی دارید. اقامتگاه بوم گردی آتر تکاب یکی از گزینه‌هاست؛ اما اگر می‌خواهید روستا را زندگی کنید، بهتر است یکی از خانه‌های روستایی را اجاره کنید.

مسیر دسترسی به آبشار قینرجه

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسآذربایجان غربی، تکاب، روستای قینرجه.

با هم سفری داشتیم به روستای قینرجه تکاب و تخت سلیمان زیبا و قلعه بلقیس. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، ره بال آسمان می‌تواند همراه خوبی برایتان باشد. اگر هم به این منطقه سفر کرده‌اید، لطفاً تجربه ارزشمندتان را برایمان کامنت کنید. خواندنی می‌شود.

آبشارقینرجه، حوضچه‌های آب گرم و آب سرد. تخت سلیمان، قلعه بلقیس، چمن متحرک

توقفگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی، اینترنت، پارکینگ، پمپ بنزین و جاده آسفالت

بله، هم اقامتگاه بوم گردی هست و هم خانه‌ها روستایی برای اجازه

5/5 (2 نظر)
9 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام.
    یک توصیه درباره حمام قدیمی قینرجه دارم.
    متاسفانه با اینکه چندین نفر در این آب غرق شده‌اند، به طوریکه غواصان هم موفق به یافتن آنها نشده‌اند، برخی افراد بدون توجه به این مسئله به شنا در این آب می‌پردازند. لازم به ذکر است که یک دستگاه تراکتور با بیل مکانیکی‌اش در این آب افتاده و یافت نشده است!!!!!!!
    پس اینجانب خواهشمند است، افرادی که به این مکان توریستی می‌روند جانب احتیاط را رعایت کنند.
    تشکر?

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدی عزیز، بابت توصیه بسیار بجا و خوبتون ممنونم.

  2. رها می گوید

    تلفظ اسم این آبشار برام خیلی سخته. راستش همین طور که داشتم مقاله رو می‌خوندم به این فکر کردم که برم و اینجا یه آبتنی کنم تا اینکه پایین‌تر کامنت دوستمون رو دیدم. کلاً محاسبۀ عمق آب این حموم در ذهن من نمی‌گنجه، چطور ممکنه یه بیل مکانیکی توی این حموم غرق شه و نشه پیداش کرد؟ هنگ کردم الآن.
    یه چیز خیلی باحالی هم که هست اینه که این روستا اینترنت داره. معمولاً روستاهایی که خیلی توی صنعت گردشگری به چشم میان اینترنت دارن و خب این نشون می‌ده که این روستا هم خیلی مقصد پر طرفداریه. پمپ بنزین هم که داره.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رها عزیز، برای توضیحات خوب و کاملتون ازتون ممنونیم.

    2. سهراب می گوید

      بابا اقا مهدی کاملا دارن اشتباه میگن
      هیچکی غرق نشد….کاملا دروغ کذب..
      خیلی هم عالیه اصلا هم خطر نداره

    3. فاطمه می گوید

      این آبگرمی که شما دارید عکسش رو میبینید خیلی عمیق و خطرناک هست اما آبگرم اصلی که همه از اون بازدید میکنن خیلی تمیزه و زن و مرد جدا هستند و دورش رو گرفتن ونگهبان داره از خوبیش هرچی بگم کمه عمقش شاید ۱متر باشه اما اونی که آقا مهدی گفتن یکی دیگس که واقعی هم هست و حتی توریست های زیادی غرق شدن

  3. ایمان می گوید

    به به ایران ما چه جاهای باصفایی داره. قسمت بشه یکبار دیدن کنم با همسرم. فقط قبلش باید ازدواج کنم بعد بیام

  4. پرویز می گوید

    سلام
    عرض کنم خدمت دوستان عزیزم بنده پدرم اهل این روستا و خودم زاده شهرستان تکاب هستم تا اونجایی که بنده اطلاع دارم یک نفر غرق شده و جسدش پیدا نشده و تراکتور افتاده در حوضچه هم بیرون اوردن ولی اب درمانی مناسبی هستش

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم پرویز عزیز برای توضیحاتتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.