بهترین زمان سفر به قشم | تجربه سفر ارزان و پرخاطره

0

بدون شک حرف از سفر به جنوب که باشد، دیگر تاب ماندن نداریم و دلمان می‌خواهد زودتر به مقصد برسیم. جاذبه‌های گردشگری و قیمت خوب اجناس در قشم باعث می‌شود که بیشتر گردشگرها این جزیره را برای سفر انتخاب کنند. با دانستن بهترین زمان سفر به قشم، می‌توانید این تفریح را به‌یادماندنی‌تر کنید.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر آب و هوا

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران است. این جزیره هرسال از گردشگرهای مختلفی میزبانی می‌کند. برای بازدید از جاهای دیدنی قشم و جاذبه‌های طبیعی‌اش شرایط هوا نقش مهمی دارد. این جزیره مثل دیگر بخش‌های جنوب آب‌وهوای گرم و خشکی دارد؛ اما قرارگیری این جزیره در وسط آب روی رطوبت هوایش هم تأثیر می‌گذارد. در این جزیره می‌توانید تا حدی آب‌وهوای هر چهارفصل را تجربه کنید. بد نیست قبل از حرکت، به راهنمای سفر به قشم نگاهی بیندازید و بهترین زمان را برای رفتن انتخاب کنید.

  • سفر به قشم در فصل بهار

جزیره قشم در اوایل بهار آب‌وهوایی مطلوب و دوست‌داشتنی دارد. اگر اهل بازی‌های آبی و شناکردن هستید، دمای آب هم مناسب است. به همین خاطر در ایام عید مسافرهای زیادی به طرف قشم می‌روند؛ اما این هوای بهاری طول عمر کمی دارد. از اواسط اردیبهشت هوای قشم رو به گرمی می‌رود و شدت مسافرها هم کم می‌شود. می‌شود بازه عید نوروز تا اواسط بهار را در لیست بهترین زمان سفر به قشم گذاشت. طبیعت جزیره، برای قشم گردی در نوروز رنگ‌ولعاب خاصی دارد. درخت‌ها پرشاخ‌وبرگ و با نشاط‌اند. در اواخر اردیبهشت لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از تخم بیرون می‌آیند و از ساحل به طرف دریا می‌روند. اگر به عکاسی جئوگرافیک نشنال علاقه‌مندید، در نزدیکی ساحل می‌توانید عکس‌های زیبایی از آن‌ها بگیرید.

  • سفر به قشم در فصل تابستان

همه، تابستان‌های جنوب را به خرماپزان می‌شناسند. به خاطر شرایط آب‌وهوایی، میانگین دما در این فصل 34 درجه سانتی‌گراد است؛ اما گاهی میانگین دما تا 38 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. ممکن است در اواسط مرداد دمای 46 درجه سانتی‌گراد را هم در این جزیره تجربه کنید. یادتان باشد با وجود این گرما رطوبت هوا هم شدیدتر است و قشم دست کمی از سونای بخار ندارد. به همین خاطر گردشگرهای کمتری در تابستان به این جزیره می‌روند. تابستان بهترین زمان سفر به قشم نیست؛ اما اگر تحمل گرما را دارید، جزیره قشم در این فصل هم حس‌وحال جالبی را دارد؛ البته برای پاساژگردی‌ها خیالتان راحت باشد. تمام پاساژها و مراکز خرید قشم مجهز به کولر است.

  • سفر به قشم در فصل پاییز

پاییز که بیاید از گرمای هوای جنوب کم می‌شود و دوباره مسافرها بار سفر را برای رفتن به قشم می‌بندند. فصل پاییز را می‌شود در لیست بهترین زمان سفر به قشم گذاشت. هوا در روزهای پاییز دل‌پذیر است. در ساحل جزیره قدمی بزنید و از نسیم خنک لذت ببرید. اواخر پاییز دمای آب کمی رو به سردی می‌رود؛ پس بهتر است دلتان را به دریا نزنید و در آب شنا نکنید.

  • سفر به قشم در زمستان

زمستان که شروع شود، میانگین دمای هوای قشم به 18.5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سردترین روزهای زمستان دمای 13.5 درجه سانتی‌گراد و گرم‌ترین روزهای آن دمای 23 درجه سانتی‌گراد را دارد. به همین خاطر از اواخر آذر تا اوایل فروردین بهترین زمان سفر به قشم است. ممکن است در بعضی از روزهای زمستان تگرگ و باران هم ببارد. یادتان باشد قبل از سفر آب‌وهوا را چک کنید.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر شلوغی جمعیت و ازدحام مسافر

سه ماه زمستان و اوایل بهار شلوغ‌‌ترین روزهای جزیره قشم است. به خاطر آب‌وهوای خوب جزیره در این زمان از سال، گردشگرهای بیشتری به قشم می‌روند. اگر قصد سفر با خودروی شخصی‌تان را دارید، باید چند ساعتی را برای سوارشدن در لندینگ ‌کرافت‌ها منتظر بمانید. یادتان باشد، برای خرید بلیط هواپیما قشم برای ایام عید باید از یکی دو ماه قبل اقدام کنید. بعد از ایام عید تعداد مسافرها کم می‌شود و در تابستان‌به کم‌ترین میزان می‌رسد. اگر سفر در روزهای شلوغ برایتان سخت است، اواسط تا اواخر بهار زمان خوبی برای سفر به قشم است.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر قیمت

تصویری از جزیره قشم

همیشه با افزایش تعداد مسافرها، قیمت اجناس و خدمات هم گران‌تر می‌شود. به همین خاطر در روزهای نوروز قیمت کالاها، هتل‌ها، بلیط هواپیما و بخش‌های گردشی گران‌تر از دیگر فصل‌ها است. خرید در این زمان از سال مقرون‌به‌صرفه نیست؛ اما با تمام‌شدن نوروز و از 16 فرودین بسیاری از کالاها ارزان‌تر می‌شوند. حتی می‌توانید بلیط هواپیما را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. در فصل تابستان هتل‌ها تخفیف‌های زیادی دارند و از نظر قیمت بسیار به‌صرفه‌اند. این فصل را به فصل حراج‌های قشم می‌شناسند. تخفیف‌های تابستانه قشم مثل هوایش داغ است. اگر می‌خواهید برای خرید به قشم بروید، تابستانش را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در جشنواره های قشم

آداب‌ورسوم هر منطقه‌ به اندازه جاذبه‌های طبیعی آن ارزشمند است. جشنواره‌های مختلفی در جزیره قشم برگزار می‌شود که هرکدامش دیدن دارد. اگر شما هم برای آشنایی با فرهنگ مردم جنوب مشتاق هستید، در زمان برگزاری جشنواره‌ها به قشم سفر کنید.

  • جشنواره نوروز صیاد از بهترین زمان های سفر به قشم

جشنواره نوروز صیاد از جشن‌های محلی جزیره قشم است که هرساله آن را برگزار می‌کنند. جالب است بدانید صیادی هم چهار فصل دارد. دومین فصل صید، تابستان است و 65 روز دارد. اولین روز از فصل صید گرما را نوروز صیاد می‌نامند که در اواخر تیر است. مردم قشم در این روز مراسم‌های ویژه‌ای دارند. در نوروز صیاد، هیچ صیادی ماهیگیری نمی‌کند. صیادها معتقدند در این روز همه ماهی‌ها و آبزیان باید آزاد باشند. این کار روی تولید مثل ماهی‌ها هم اثر می‌گذارد و از کاهش بی‌رویه ماهی‌ها جلوگیری می‌کند. ارزش این روز برای جنوبی‌ها آن‌قدر زیاد است که حتی در این روز غذای دریایی نمی‌خورند.

غواصی، مسابقه‌های شنا، بادبادک‌بازی، دومیدانی ساحلی، ورزش‌های محلی مثل رمازا، جلکش و مسند از مسابقه‌های این جشنواره است. جنوبی‌ها در نوروز صیاد به بدن حیوان‌هایشان گِلی سرخ به اسم گِلک می‌زنند و به کنار ساحل می‌روند. لباس نو می‌پوشند و درها را رنگ می‌کنند. رنگ‌کردن تنه نخل‌ها هم از دیگر سنت‌های این مراسم است که فصل جدید صید را نوید می‌دهد. زن‌های هنرمند جنوبی شیرینی‌ و غذای محلی می‌پزند. بعد از اجرای مسابقه‌ها، موسیقی محلی و گروه‌های رقص هنرنمایی می‌کنند و شروع فصل جدید صید را جشن می‌گیرند. در این روز غرفه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و غذاهای محلی هم بر پاست. جشنواره نوروز صیاد، بهترین زمان سفر به قشم برای آشنایی با این سنت زیباست. به این ترتیب با بخشی از فرهنگ زیبای این خطه آشنا می‌شوید. اگر دلتان خواست در جشن شرکت کنید، می‌توانید به روستاهای سلخ، رمچاه، لافت و مسن بروید.

  • جشن سنتی نخل و خرما از بهترین زمان سفر به قشم

خرما و درخت نخل سمبلی از جنوب است و برای جنوبی‌ها ارزشمند. جنوبی‌ها در دهه پایانی شهریور و زمانی که خرماها کاملاً رسیده‌اند، جشن سنتی نخل و خرما را برگزار می‌کنند. در این جشنواره انواع نهال‌های نخل‌ را برای فروش می‌گذارند. دستگاه‌ها و ابزارآلاتی که با آن شیره خرما را فرآوری می‌کنند هم هست. در این جشنواره می‌توانید انوع خرماها و فرآورده‌هایش مثل شیره، سرکه، خنیزی، خاصویی و… را ببینید. عطر شیرینی‌های خرمایی از غرفه‌ها به مشام می‌رسد. هنرمندهای جنوبی با شاخ‌وبرگ‌های درخت نخل سبدهای حصیری،گلدان، طناب، دمپایی، جالیوانی و… می‌بافند. این جشنواره را در چند روز برگزار می‌کنند. در شب‌های جشنواره مستندهایی از باغ‌های نخل و فرآورده‌های خرما را نشان می‌دهند. نمایش حرکت کاروان شتر با کجاوه یکی از مراسم‌های جالب این جشنواره است. اجرای موسیقی محلی جشن نخل و خرما را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

  • جشن میگوی قشم از بهترین زمان سفر به قشم

تصویری از جشن میگوی قشم از بهترین زمان سفر به قشم

جشن میگو از دیگر مراسم‌های سنتی قشم است که دیدنش خالی از لطف نیست. این جشن را در پایان فصل صید میگو و در تاریخ‌های 24 و 25 آبان برگزار می‌کنند. صیادها در این جشن خدا را به‌خاطر نعمت‌هایش شکر می‌‌کنند. آن‌ها دعا می‌کنند تا فصل صید بعدی هم پربرکت باشد. در این جشنواره غرفه‌های صنایع‌دستی برپاست. بومی‌ها با شادی موسیقی‌های محلی می‌خوانند و پایکوبی می‌کنند. اجرای برنامه‌های شاد و بازی‌های سنتی بخش دیگر این جشن است.

بهترین زمان سفر به قشم برای تفریحات آبی

تفریح‌های آبی از مهم‌ترین بخش‌های تفریحی در جزیره قشم است. بیشتر مسافرهای برای تجربه بازی‌های مهیج دریایی به این جزیره می‌روند. تابستان گم‌ترین فصل جنوب است. مسافرهای قشم بیشتر ساعت‌های روز تابستان را در هتل می‌مانند و شب‌ها به تفریح می‌روند. به همین خاطر نمی‌توانند از خیلی از تفریحات آبی استفاده کنند؛ اما از پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای تفریحات آبی در قشم است.

بهترین زمان سفر به قشم برای غواصی

بدون شک غواصی در قشم و آب‌های خلیج فارس از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌های جنوب است. تماشای دنیای زیر آب، ماهی‌های رنگارنگ و مرجان‌ها هرکسی را مشتاق می‌کند تا غواصی را امتحان کند. شناکردن در دریا هم حس‌وحالی وصف‌نشدنی دارد. بهترین زمان برای غواصی از اواسط زمستان تا اواسط بهار است. اوایل پاییز هم دمای آب خیلی سرد نیست. اگر تحمل سرمای بیشتری را هم دارید، در باقی روزهای زمستان می‌توانید در آب‌های جزیره قشم شنا کنید.

جزیره قشم از زیباترین جزیره‌ها و جاهای دیدنی جنوب است. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان بهترین زمان سفر به این جزیره را بگوییم. اگر برای دیدن این جزیره مشتاقید، در اولین فرصت بار سفر ببندید. شاید هم در گذشته به قشم رفته‌اید. خواندن تجربه‌هایتان لذت‌بخش است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

از اول پاییز تا اوایل بهار

در تابستان بازار قشم تخفیف‌های زیادی دارد و هزینه‌ها هم کمتر است.

ایام عید شلوغ‌ترین روزهای قشم است؛ اما بعد از عید تعداد مسافرها کم می‌شود. در تابستان تعداد مسافرها کمتر از دیگر فصل‌هاست.

جشنواره نوروز صیاد در اواخر تیر. جشنوار نخل و خرما در دهه آخر شهریور. جشنواره میگو در 24 و 25 آبان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.