قشم گردی در نوروز | تماشای عجایب هفت‌گانه جنوب ایران

5

نوروز در قشم؟ نظر شما درباره سفر به قشم در نوروز چیست؟ آیا تا کنون تجربه قشم گردی در نوروز را داشته‌اید؟ خب قشم از جمله بهترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران به حساب می‌آید. برخی برای خرید از مراکز خرید قشم و برخی دیگر برای جاهای دیدنی قشم عازم این جزیره می‌شوند. در هر صورت اگر قصد خرید بلیط هواپیما قشم در ایام عید نوروز را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا یک برنامه سفر عالی 4روزه به قشم را به شما هدیه دهیم. به این ترتیب می‌توانید برای لحظه‌به‌لحظه سفرتان برنامه داشته باشید؛ پس همراه ما باشید تا خودتان را برای بهترین برنامه قشم گردی در نوروز آماده کنید.

قشم گردی در نوروز

قشم از جمله زیباترین جزایر جنوب ایران به حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران این جزیره را جزیره عجایب ایران می‌دانند. قشم دارای آب‌وهوایی گرم و مرطوب است. در صورتی که فصل تابستان را برای سفر به جزیره قشم انتخاب کنید، قطعاً چندان نمی‌توانید از سفرتان لذت ببرید. در این حال سفر به قشم در نوروز می‌تواند بسیار عالی باشد. سفر نوروزی قشم جزو محبوب‌ترین سفرهای نوروز به حساب می‌آید. در نوروز، هوای بسیار عالی قشم انتظارتان را می‌کشد. انواع تور نوروزی قشم در اواخر سال به فروش می‌رسد. بسیاری از مسافران فصل بهار را برای سفر به این جزیره زیبا انتخاب می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید تا تعطیلات نوروزی در قشم را تجربه کنید، در این مقاله باید همراهمان باشید تا یک برنامه عالی برای سفرتان بریزید.

روز اول | قشم گردی

در روز اول سفر قصد داریم تا سری به خاص‌ترین جاهای دیدنی قشم بزنیم. برخی  از این جاذبه‌های گردشگری، جزو نمادهای جزیره قشم به حساب می‌آیند. یک کوله‌پشتی کوچک همراه با آب معدنی و کمی تنقلات در کنار دوربین و البته کفش مخصوص پیاده‌روی همراه خود بیاورید. در روز اول قرار است حسابی خوش بگذرانیم.

دره ستارگان

عکس دره ستارگان، قشم گردی در نوروز

دره ستارگان از جمله عجیب‌ترین جاذبه‌های دیدنی قشم به حساب می‌آید. ما هم برنامه قشم گردی در نوروز را از همین دره زیبا آغاز می‌کنیم. جالب است بدانید که دره ستارگان را در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار می‌دهند. می‌دانید قدمت این دره چقدر است؟ خب حدس بزنید. جالب است بدانید که این دره در طول 2میلیون سال به وجود آمده است! چقدر عددی که حدس زدید به 2میلیون سال نزدیک بود؟ در حقیقت می‌توان گفت که این دره، دایناسورها و دوران یخبندان را نیز به خود دیده است! این دره ظاهری بسیار عجیب دارد. وقتی که وارد دره ستارگان می‌شوید، عظمت آن شما را می‌گیرد. احساس می‌کنید که در اعماق اقیانوس قدم می‌زنید. در این دره سکوت حاکم است. صدای باد در گوشتان می‌پیچد.

شاید برایتان سؤال باشد که چرا این دره را با نام دره ستارگان می‌شناسند؟ جالب است بدانید که مردم محلی بر این باور هستند که دره ستارگان در اثر برخورد یک شهاب سنگ و ستاره به وجود آمده است. البته این موضوع واقعیت ندارد. در حقیقت این دره در اثر میلیون‌ها سال فرسایش باد و باران به وجود آمده است. برخی دیگر نیز تصور می‌کنند که در گذشته این دره زیر آب بوده است. به همین خاطر شباهت بسیاری به صخره‌های زیر اقیانوس و آب دارد. با توجه به موقعیت قرارگیری جزیره قشم، این موضوع نیز ممکن است صحت داشته باشد. بعضی هم آنقدر درباره این دره داستان ساخته‌اند که به یکی از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است.

آدرس: هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف.

جنگل‌ حرا

تصویری از جنگل حرا، قشم گردی در نوروز

به‌به! جنگل حرا! اصلاً اگر به جنوب ایران سفر کنید و سری به جنگل حرا نزنید، سفرتان نیمه‌کاره خواهد بود. جنگل‌های حرا از دیگر عجایب جزیره قشم به حساب می‌آید. در بخش جنوب‌غربی و غرب جزیره قشم، می‌توانید از جنگل‌های حرا دیدن کنید. جنگل‌های حرا خاص‌ترین جنگل‌ها در تمام دنیا به حساب می‌آیند. همان طور که می‌دانید، درختان و گیاهان از آب‌های شیرین مصرف می‌کنند؛ اما مگر در جزیره قشم خبری از آب شیرین است؟ خب دور تا دور این جزیره را آب‌های شور فرا گرفته‌اند. به همین خاطر منطقاً نباید انتظار دیدن یک جنگل بزرگ را داشته باشیم! در حقیقت این درختان، شیوه عجیبی را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

تصویر جنگل حرا، قشم گردی در نوروز

درختان جنگل‌های حرا، دارای دو نوع ریشه هستند. یک نوع از ریشه، آب شور را شیرین می‌کند. سپس ریشه دیگر که همان ریشه معمولی درخت است، از آب شیرین ریشه اول استفاده خواهد کرد. همین موضوع باعث ایجاد یک اکوسیستم بسیار خاص شده است. حتی نوعی از موش‌های جنگلی، به سراغ ریشه آب‌شیرین‌کن می‌آیند تا از آب آن مصرف کنند! انواع ماهی، خرچنگ و البته پرندگان در جنگل‌های حرا زندگی می‌کنند. هوا در فصل بهار بسیار عالی است؛ پس بازدید جنگل حرا را حتماً در برنامه قشم گردی در نوروز خود قرار دهید.

آدرس: قشم، بین جزیره قشم و بندر خمیر، تنگه خوران خلیج فارس.

غار خربس قشم

غار خربس قشم از دیگر جاذبه‌های گردشگری خاص قشم است. در برنامه سفر روز اول به قشم، می‌توانید بعد گشت‌و‌گذار در جنگل‌های حرا، سری به غار خربس بزنید. غار خربس جزو جاذبه‌هایی است که برای بازدید از آن باید کمی پیاده‌روی در شرایط سخت را به جان بخرید. همین موضوع باعث شده تا برخی مسافران از بازدید غار خربس انصراف دهند! البته در فصل بهار، خبری از گرمای هوا نیست. معمولاً گرمای هوا مسافران را خسته می‌کند؛ پس با خیال راحت می‌توانید در ایام نوروز سری به غار خربس بزنید و از آن دیدن کنید. این غاز فقط یک اثر طبیعی زیبا نیست. بلکه قدمت آن به دوران مادها باز می‌گردد. این غار در اصل دنباله چین‌خوردگی رشته کوه‌های زاگرس به حساب می‌آید.

بد نیست بدانید که غار خربس، معمایی عجیب را در سینه سنگی خود نگه داشته است. ساختار این غار شباهت بسیاری به دخمه‌هایی دارد که در کردستان، لرستان، آذربایجانات، اهواز، بوشهر و البته شوشتر دیده می‌شوند. به همین خاطر می‌توان آن را نوعی خاص از سازه سنگی دانست که در آن دوران آن را طراحی می‌کردند. ارتفاع دیواره‌های این غار بین 20 تا 30 متر متغیر است. غار خربس از جمله معروف ترین غارهای ایران است. وقتی که به بالای غار برسید، می‌توانید شاهد منظره‌ای بسیار عجیب و البته بسیار زیبا از جزیره قشم باشید. این غار را به‌خاطر مسائل امنیتی در اکثر روزهای سال می‌بندند. البته به‌دلیل حضور مسافران که برای قشم گردی در نوروز به این جزیره آمده‌اند، معمولاً در عید نوروز امکان بازدید از آن وجود دارد.

آدرس: ۱۵‌کیلومتری جنوب قشم، سمت راست جاده‌ قشم به روستای خربس و روستای رمچا.

بام قشم

تصویری از بام قشم، قشم گردی در نوروز

شهرهای مختلف کشورمان که دارای بخش کوهستانی هستند، همگی قسمتی را با عنوان بام دارند. قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی که کوه‌های عجیب و غریب بسیاری در قشم وجود دارند، چرا نباید انتظار بام را در این جزیره داشته باشیم؟ بام قشم از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید. برای دسترسی به این بام زیبا، باید خودتان را به حد فاصل دو روستای طبل و سلخ برسانید. دسترسی به این بام کمی دشوار است. البته خوشبختانه با ماشین می‌توانید خودتان را تا نزدیکی این بام برسانید. با این حال، باید مقداری از مسیر سربالایی را پیاده بروید. وقتی که به بالای این صخره بزرگ برسید، می‌توانید شاهد چشم‌اندازی بسیار زیبا و خاطره‌انگیز از قشم باشید.

بد نیست بدانید که باستان‌شناسان، آثاری عجیب را در این منطقه پیدا کرده‌اند که قدمت آن به حدود 150هزار سال پیش باز می‌گردد. در نزدیکی این بام، یک آب‌انبار قدیمی وجود دارد. گویا از این آب‌انبار برای نگهداری آب شیرین استفاده می‌کردند. اگر به هنر عکاسی علاقه‌مند هستید و دوربین حرفه‌ای دارید، حتماً دوربین خود را همراه بیاورید؛ زیرا در بالای بام قشم می‌توانید زیباترین خاطره قشم گردی در نوروز را با دوربین خود ثبت کنید. دسترسی به این بام در فصل تابستان و گرما بسیار سخت خواهد بود؛ اما در بهار بادی خنک به‌صورت شما می‌وزد؛ پس می‌توانید آرام‌آرام بالا بروید و از این بام زیبا دیدن کنید.

آدرس: جزیره قشم، حد فاصل دو روستای طبل و سلخ.

غار نمکدان قشم

عکس غار نمکدان قشم، قشم گردی در نوروز

بعد تماشای زیبایی‌های بام قشم، نوبت به بازدید از غار نمکدان می‌رسد. خب چند ساعت قبل، از غار خربس دیدن کردیم؛ اما غار نمکدان اصلاً برایتان تکراری به نظر نمی‌رسد. در حقیقت غار نمکدان از نظر ظاهری تفاوت بسیاری با غار خربس دارد. این غار همان طور که از نامش مشخص است، از سنگ نمک تشکیل می‌شود. این غار در کوهی گنبدی با ارتفاع 237 متر قرار گرفته است؛ پس می‌توانید علاوه‌بر بازدید از غار نمکدان، خودتان را بالای این کوه نمکی برسانید. این مجموعه از زیباترین مجموعه‌های نمکی در تمام ایران به حساب می‌آید. وقتی که وارد محیط این غار می‌شوید، احساس می‌کنید که به سیبری و آلاسکا رفته‌اید. انگار که هوا سرد است و از در و دیوار قندیل‌های یخی آویزان شده‌اند؛ اما در حقیقت این‌ها نه یخ، بلکه نمک هستند. البته بخشی از ساختار این قندیل‌ها از گچ و سنگ تشکیل شده‌اند.

غار نمکدان از جمله سایت‌های ژئوپارک قشم به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این مجموعه نمکی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر، این غار آسیب بسیاری دیده است. در حقیقت بسیاری بر این باور هستند که غار نمکدان قشم، در معرض ریزش کامل قرار دارد. به همین خاطر در اکثر مواقع، درب ورودی این غار بسته می‌شود؛ اما معمولاً برای مسافرانی که به قصد قشم گردی در نوروز عازم جنوب کشور می‌شوند، در ایام تعطیلات نوروز درب غار باز می‌شود. در حال حاضر ورودی بسیار باریکی برای غار وجود دارد. به‌حدی که باید خم شوید و چهاردست‌وپا وارد غار شوید؛ پس اگر ترس از محیط‌های بسته را دارید، قید بازدید از این غار را بزنید.

آدرس: جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم.

دره چاهکوه

عکس تنگه چاهکوه، قشم گردی در نوروز

دره چاهکوه در فاصله 70کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. این تنگه را همواره در لیست عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم قرار می‌دهند. تنگه چاهکوه در بخشی غربی جزیره واقع شده است؛ پس به‌راحتی می‌توانید در برنامه روز اول خود آن را قرار دهید. اگر به تصاویر این تنگه زیبا دقت کنید، بخش‌هایی از آن همانند دریاچه‌ای پرآب است. البته برای آنکه از چنین منظره‌ای زیبا دیدن کنید، باید بخت با شما یار باشد. خب اجازه دهید کمی درباره این تنگه خاص با شما صحبت کنیم. اینجا در سال 2006 در لیست ژئوپارک‌های یونسکو به ثبت جهانی رسید. این تنگه باعث شده تا ایران بعد از چین، مالزی، ویتنام، کره و ژاپن، ششمین کشوری باشد که ژئوپارکی با نشان ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو دارد.

عکس تنگه چاهکوه، قشم گردی در نوروز

این تنگه ظاهری بسیار عجیب دارد. اصلاً این تنگه شبیه به دره ستارگان نیست. برای دیدن این تنگه زیبا، ابتدا باید مسیری 20 دقیقه‌ای را در جاده خاکی پیاده بروید؛ سپس وارد تنگه‌ای زیبا می‌شوید. این تنگه سنگ‌های صیقلی و بسیار خاص دارد. فاصله بین دو دیوار بیش از چند متر نیست. به طوری که بدون برگرداندن چشم، می‌توانید دو طرف دیوارها را در کادر نگاه خود نظاره کنید.

در میان این تنگه، چند چاه و حفره مختلف به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که آب باران در این چاه‌ها و حفره‌ها جمع می‌شود. به این ترتیب تصاویری عجیب به وجود می‌آید که در برخی گالری تصاویر می‌توانید ان را مشاهده کنید. مردم در گذشته، از این چاه‌ها برای جمع‌آوری آب باران و مصرف آن استفاده می‌کردند. به همین خاطر این تنگه را با نام تنگه چاهکوه می‌شناسند. اگر خوش‌شانس باشید و باران‌های شدید بهاری حین قشم گردی در نوروز ببارد، می‌توانید از مناظر خیره‌کننده در چاهکوه دیدن کنید.

آدرس: ۷۰ کیلومتری جزیره‌ قشم، نزدیکی روستای چاهوی شرقی.

روز دوم | ساحل گردی در قشم

خب در روز اول قشم گردی در نوروز شاید حسابی خسته شده باشید. خب چه تفریحی بهتر از آرامش‌گرفتن در کنار ساحل وجود دارد تا خستگی روز قبلی حسابی شسته شود؟ به همین خاطر در این روز قصد داریم تا شما را به سواحل قشم ببریم. سواحلی که می‌توانید در آن‌ها حسابی استراحت کنید و از تماشای نمای زیبای دریا لذت ببرید. خب بیش از این دلتان را آب نکنیم و روز دوم سفر را به شما معرفی کنیم.

ساحل زیتون قشم

پارک ساحلی زیتون قشم را می‌توان مهم‌ترین و معروف‌ترین پارک ساحلی در تمام جزیره قشم دانست. این پارک ساحلی در بافت شهری قشم قرار دارد. به همین خاطر لازم نیست تا برای بازدید از این ساحل زیبا، به مسیرهای طولانی بروید. همین موضوع باعث شده تا ساحل زیتون قشم، حتی برای مردم محلی نیز بسیار جذاب باشد. مردم محلی آن‌قدر این پارک ساحلی را دوست دارند که حتی ایام وسط هفته هم غذای خودشان را آماده می‌کنند و با اعضای خانواده به این پارک ساحلی می‌آیند تا در هوای عالی و محیط دوست‌داشتنی، غذای خود را کنار اعضای خانواده میل کنند. این پارک ساحلی برای گردشگران نیز بسیار مفرح است.

پارک ساحلی زیتون در قشم

در این پارک می‌توانید از ساحل صخره‌ای یا ماسه‌ای لذت ببرید. همچنین امکان آب‌تنی و شنا در این ساحل هم وجود دارد. بخشی از پارک، کلوب ورزش‌های دریایی به چشم می‌خورد. داخل این کلوب می‌توانید انواع ورزش‌های دریایی هیجان‌انگیز و خاص را تجربه کنید. در عین حال می‌توانید سری به رستوران این پارک ساحلی بزنید. این رستوران حالت سنتی دارد و انواع غذاهای دریایی را ارائه می‌دهد. در صورتی که به کشیدن قلیان علاقه داشته باشید، می‌توانید سری به سفره‌خانه سنتی بزنید. یا اینکه در کافه این ساحل بنشینید و از خوردن یک نوشیدنی یا بستنی لذت ببرید. بخشی از این پارک ساحلی، به زمین بازی کودکان اختصاص یافته است. بخشی دیگر دارای فضای سبز چمن است که می‌توانید داخل آن اتراق کنید. برخی از بهترین رستوران های قشم نیز در نزدیکی همین ساحل قرار دارند؛ پس می‌توانید غذای خود را تهیه کرده و در این پارک میل کنید.

آدرس: قشم، 2کیلومتری جاده ساحل جنوبی.

ساحل نقر‌ه ای قشم

ساحل نقره‌ای از جمله خاص‌ترین سواحل قشم به حساب می‌آید. حتی نحوه دسترسی به این ساحل نیز بسیار خاص و فراموش‌نشدنی خواهد بود. ساحل نقره‌ ای قشم نه در جزیره قشم بلکه در جزیره‌ای با نام جزیره هنگام قرار دارد. جزیره هنگام در فاصله بسیار کمی از جزیره قشم واقع شده است. تورهای جزیره هنگام همراه با تور تماشای دلفین‌ها انجام می‌شود. برای شرکت در این تور، باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی جزیره قشم برسانید. معمولاً از روستاهای این منطقه، تورهای بازدید از ساحل نقره‌ای جزیره هنگام و بازدید از جزایر مختلف اطراف آن انجام می‌شود. یکی از سواحل جزیره هنگام، ظاهری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. این ساحل را وقتی زیر نور آفتاب نگاه کنید، همانند جواهرات زیر نور می‌درخشد.

رنگ این ساحل به رنگ نقره‌ای است. انگار که مقدار بسیاری نقره و استیل در خاک این ساحل ریخته باشند. حتی از دوردست هم می‌توانید متوجه درخشش این ساحل زیبا باشد. اگر بخواهید، می‌توانید از قایق‌ران بخواهید تا شما را داخل این ساحل پیدا کند. به این ترتیب می‌توانید مقداری از خاک آن را در دستتان بگیرید و از درخشش آن لذت ببرید. در این ساحل می‌توانید تصاویر یادگاری بسیاری بگیرید. ساحل نقره‌ای قشم بسیار آرام است. در میان جاهای دیدنی جزیره هنگام، انواع پرندگان و البته حیواناتی مثل آهو نیز زندگی می‌کنند. پس می‌توانید حسابی از آرامش آن لذت ببرید.

آدرس: جزیره قشم، جزیره هنگام.

ساحل سینما دریا قشم

گاهی برخی مناظر طبیعی آن‌قدر زیبا می‌شوند که همانند یک پرده سینما دلتان می‌خواهد در گوشه‌ای بنشینید و از تماشای منظره آن همانند یک فیلم زیبا که در جشنواره فجر اکران می‌شود، لذت ببرید. دقیقاً به‌خاطر همین تفسیر عاشقانه و زیباست که نام این ساحل را ساحل سینما دریا قشم گذاشته‌اند. این ساحل قشم به‌حدی زیبا و آرام است که دور تا دور آن را صندلی گذاشته‌اند تا همانند سینما، علاقه‌مندان بنشینند و از تماشای منظره ساحل لذت ببرند. این پارک ساحلی در زمینی به مساحت 20هزار مترمربع قرار دارد. در این پارک انواع رستوران، کافه و امکانات تفریحی، رفاهی و اقامتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. در ایام عید، بسیاری از مسافران کنار این پارک ساحلی چادر می‌زنند و استراحت می‌کنند. این پارک ساحلی از جمله بهترین جاهای دیدنی برای قشم گردی در نوروز به حساب می‌آید.

بین خودمان باشد، اگر به‌دنبال بهترین ساحل برای تماشای غروب آفتاب قشم هستید، سری به این پارک ساحلی بزنید. دسترسی به ساحل سینما دریا قشم بسیار ساده است. همچنین در کنار پارک، امکان استفاده از پارکینگ اختصاصی نیز وجود دارد. در ایام نوروز نیز معمولاً انواع برنامه فرهنگی، هنری و تفریحی در این پارک ساحلی برگزار می‌شود؛ پس خودتان را برای تماشای زیباترین برنامه‌های تفریحی سرگرم‌کننده آماده کنید.

آدرس: قشم، انتهای بلوار دریا.

ساحل جزایر ناز

عکس ساحل جزایر ناز، قشم گردی در نوروز

جزایر ناز قشم از جمله نازترین جزایر در تمام قشم هستند! این جزایر در بخش جنوبی قشم قرار دارند. وقتی که این جزایر را می‌بینید، به یاد داستان حضرت موسی و شکافته شدن رود نیل می‌افتید. در حقیقت جزایر ناز شامل چند جزیره می‌شوند که فاصله کمی از هم دارند. فاصله بین این جزایر بسیار کم‌عمق است. به این ترتیب وقتی که جزر و مد اتفاق می‌افتد، می‌توانید با پای پیاده از میان آب عبور کنید و از این جزیره به آن جزیره بروید. در حقیقت این جزایر انگار که برای هم ناز می‌کنند. نه به هم نزدیک می‌شوند و نه دوری می‌کنند. انگار که نه با هم می‌سازند و نه دوری هم را طاقت می‌آورند! خلاصه که جای خالی عبور از میان دریا در قشم گردی در نوروز، خالی بود که با جزایر ناز این را هم می‌توانید تجربه کنید!

در کنار ساحل جزایر ناز می‌توانید از انواع تفریحات آبی لذت ببرید. این ساحل از جمله معروف‌ترین و جذاب‌ترین سواحل جزیره قشم به حساب می‌آید. در این ساحل هم می‌توانید شترسواری کنید و حتی با شتر از میان آب عبور کرده و به جزایر ناز بروید و هم از استراحت و آفتاب‌گرفتن لذت ببرید. در ضمن انواع کلوپ‌های ورزش‌های دریایی نیز در این ساحل حضور دارند؛ پس خلاصه به هر شکلی که بخواهید، می‌توانید در این ساحل سرگرم شوید و تفریح کنید.

آدرس: قشم، ضلع جنوب‌شرقی جزیره.

روز سوم | تفریحات آبی قشم

خب خب، روز سوم قرار است صدای فریاد شما به آسمان هفتم برسد! البته نگران نباشید؛ فریاد شما از خوشی و شادی خواهد بود. وقتی که به قشم سفر می‌کنید، باید برای تفریحات آبی در خلیج فارس آماده باشید. تفریحات آبی در جنوب کشور به‌مراتب بیشتر از تفریحات آبی در شمال کشور، مزه می‌دهد؛ پس با ما همراه باشید تا برخی بهترین تفریحات آبی قشم را بشناسید.

پارک آبی قشم

پارک آبی قشم در زمینی به مساحت 2هزار مترمربع قرار دارد. این پارک آبی از جمله بهترین پارک‌های آبی در کنار خلیج فارس به حساب می‌آید. پارک آبی قشم، بهترین امکانات تفریحی و رفاهی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در این پارک آبی می‌توانید از یک استخر بزرگ 25 متر در 12 متر، چاله فضایی، سرسره‌های منحنی، شیب مستقیم، کافی‌شاپ، جکوزی، سونا، استخر، سالن بیلیارد و… استفاده کنید. پارک آبی قشم فضایی کاملاً خانوادگی دارد. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، یک سانس این پارک آبی مخصوص بانوان و سانس دیگر مخصوص آقایان است. در نظر داشته باشید که برای استفاده از این پارک آبی، لباس مخصوص شنا باید همراه خود بیاورید. همچنین کودکان پسر همراه مادران خود و کودکان دختر همراه پدران خود نمی‌توانند وارد این پارک آبی شوند.

پاراسل قشم

عکس پاراسل قشم، قشم گردی در نوروز

پاراسل از جمله تفریحات بسیار گران‌قیمت و البته هیجان‌انگیز قشم به حساب می‌آید. در پاراسل می‌توانید بهترین تجربه هیجان را در قشم داشته باشید. در پاراسل، یک چتر نجات با طناب به شما متصل می‌شود. سپس دو چوب اسکی روی آب به پا می‌کنید و نهایتاً به قایق‌های موتوری پرسرعت متصل می‌شوید. این تفریح را می‌توانید به‌صورت یک‌نفره، دونفره و سه‌نفره انجام دهید. نهایتاً وقتی که سرعت قایق موتوری به حد خاصی برسد، شما آرام‌آرام به هوا می‌روید. در برخی مواقع تا حدود 20 متر به هوا خواهید رفت. در این حالت با سرعت بسیار عالی به این طرف و آن طرف حرکت می‌کنید. از چنین ارتفاع و سرعتی می‌توانید شاهد زیباترین مناظر باشید. در نظر بگیرید که استفاده از این آیتم تفریحی، محدودیت‌های خاصی دارد. برای مثال محدودیت وزنی، سنی و بیماری‌های خاص را در استفاده از پاراسل حتماً باید جدی بگیرید.

شاتل سواری

عکس شاتل سواری قشم، قشم گردی در نوروز

شاتل سواری نیز شباهت بسیاری به پاراسل دارد؛ اما در این حال دیگر به هوا نمی‌روید و روی آب حرکت می‌کنید. در شاتل، روی یک تیوب بادی بزرگ که به قایق‌های پرسرعت متصل شده است، می‌نشینید، سپس قایق آرام‌آرام سرعت می‌گیرد. به این ترتیب تیوب با سرعت بسیار بالا روی آب حرکت می‌کند. با توجه به امواج آب، تیوب به بالا و پایین پرتاب می‌شود؛ پس باید خودتان را محکم نگه دارید و از اوج هیجان لذت ببرید. وقتی که سرعت به حداکثر مقدار خود برسد، باد تنفس را هم برایتان مشکل می‌کند. در این حالت فقط می‌خواهید فریاد بکشید و از پاشش قطرات خنک آب روی صورتتان لذت ببرید. شاتل سواری کاملاً بی‌خطر است؛ پس حتماً آن را در برنامه جذاب قشم گردی در نوروز قرار دهید. سفر نوروزی قشم با شاتل سواری بسیار خاطره‌انگیز می‌شود.

غواصی در قشم

عکس غواصی در کنار ساحل زیتون قشم، قشم گردی در نوروز

نوروز در قشم و غواصی؟ به‌به! عجب ترکیبی می‌شود. باید بدانید که فقط بخشی از جاهای دیدنی قشم روی زمین قرار دارند. اثر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبای قشم در حقیقت زیر آب هستند. اگر می‌خواهید تجربه بسیار خاصی در قشم گردی در نوروز داشته باشید، باید حتماً غواصی در قشم را تجربه کنید. البته نگران نباشید. نیازی نیست تا غواصی را بدانید. بلکه افرادی هستند که به شما آموزش مختصر می‌دهند و شما را در غواصی همراهی می‌کنند. غواصی یک تفریح گران است. البته در برخی مواقع، روی تور نوروزی قشم، غواصی نیز ارائه می‌شود. با کمک غواصی می‌توانید مناظری را به چشم ببینید که فقط مشابه آن را در شبکه‌های مستند دیده‌اید؛ پس می‌توانید تجربه بسیار خاص و دوست‌داشتنی در سفر نوروزی به قشم داشته باشید.

روز چهارم | روستا گردی در قشم

روز قبلی حسابی آب‌تنی کردید و البته که خسته شده‌اید؛ پس بهتر است روز چهارم قشم گردی در نوروز با آرامش بیشتری همراه باشد. چه بهتر که در روز چهارم، به روستاهای سنتی و قدیمی این جزیره زیبا سر بزنیم. در این بخش قصد داریم تا چندتا از بهترین روستاهای قشم را معرفی کنیم. با بازدید از این روستاها، با فرهنگ مردم جنوب کشور و مخصوصاً قشم بیشتر آشنا خواهید شد.

روستای لافت قشم

روستای لافت در جزیره ی قشم، قشم گردی در نوروز

روستای لافت از جمله قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روستاهای قشم است. این روستا بافت سنتی و بسیار خاصی دارد. همه‌ساله گردشگران بسیاری از این روستا فقط به‌خاطر بافت سنتی و زیبای آن بازدید می‌کنند. این روستا جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد؛ اما بیش از همه، با دیدن بناهای تاریخی و سنتی به وجد خواهید آمد. ساختمان‌های این روستا شباهت بسیاری به ساختمان‌هایی دارند که در مرکز ایران و مناطق کویری مشاهده می‌کنید. ساختمان‌هایی همراه با بادگیر، قطعاً توجه شما را به خود جلب می‌کنند. به غیر از بناهای سنتی و بسیار زیبا، می‌توانید از اسکله باستانی، اکو موزه لافت و البته چاه‌های تلا لافت دیدن کنید. بهتر است حداقل 3 تا 4 ساعت وقت برای بازدید از این روستا کنار بگذارید. جالب است بدانید که امکان اقامت در خانه‌های سنتی این روستا نیز وجود دارد؛ پس می‌توانید حتی یک شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لافت اقامت داشته باشید.

آدرس: بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال‌غرب جزیره قشم، دهستان سلخ.

روستای گوران قشم

روستای گوران از جمله خاص‌ترین روستاهای قشم است. سفر به قشم در نوروز باید سفری ماجراجویانه باشد؛ پس بهتر است از جاهای دیدنی اطراف قشم همانند این روستا نیز دیدن کنید. گوران جزو قدیمی‌ترین روستاهای قشم نیز به حساب می‌آید. جالب است بدانید که قدمت این روستا را برخی به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. در روستای گوران می‌توانید شاهد سدی بزرگ باشید که قدمت تاریخی دارد. در گذشته از این سد برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که قدمت این سنگ به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. حتی در دوران ساسانیان نیز از این سد استفاده می‌کردند. روستای گوران از جمله روستاهای کمترشناخته‌شده است؛ پس در صورتی که می‌خواهید سفری خاص و منحصر‌به‌فرد را تجربه کنید، سری به این روستا بزنید.

آدرس: قشم، 90کیلومتری غرب جزیره.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز در بخش جنوب‌غربی جزیره قشم قرار دارد. این روستا جزو خاص‌ترین روستاهای قشم به حساب می‌آید. جالب است بدانید که نوعی خاص لاک‌پشت بومی منطقه، در سواحل این روستا تخم‌گذاری می‌کند. پس در فصلی که لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند، می‌توانید شاهد منظره‌ای خاص و منحصر‌به‌فرد باشید. همچنین بسیاری از تورهای تماشای دلفین‌ها نیز از همین روستا آغاز می‌شود.

آدرس: ۷۰کیلومتری قشم، بخش شهاب.

انواع روش‌های قشم گردی

قشم گردی با وسیله نقلیه شخصی

قشم گردی با وسیله نقلیه شخصی، قشم گردی در نوروز

اگر با وسیله نقلیه شخصی خود به قشم سفر کرده باشید، می‌توانید به‌راحتی از جاهای دیدنی قشم بازدید کنید. البته برای این کار باید لنج استفاده کنید. می‌توانید خودروی خودتان را به بندرعباس بیاورید و از آنجا خودرو را سوار لنج کنید. با توجه به اینکه جاذبه‌های گردشگری قشم از هم فاصله بسیاری دارند، سفر با ماشین شخصی به قشم بسیار راحت خواهد بود. مخصوصاً نوروز در قشم، قیمت تاکسی بسیار افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب در هزینه‌های سفرتان نیز صرفه‌جویی می‌شود. در عین حال اگر از شهرهایی همانند شهرهای شمالی، مشهد یا اردبیل بخواهید با ماشین شخصی سفر کنید، قطعاً مسیر شما را بسیار خسته می‌کند.

قشم گردی در نوروز با تاکسی

عکس قشم گردی در نوروز با تاکسی، قشم گردی در نوروز

استفاده از تاکسی برای قشم گردی در نوروز گزینه مناسبی است؛ اما باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اول از همه اینکه هزینه تاکسی در سفر به قشم در نوروز بسیار افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه فاصله بین جاذبه‌های دیدنی طبیعی تا خود قشم بسیار طولانی است، هزینه بسیاری را بابت تاکسی باید کنار بگذارید. از طرف دیگر، باید یک تاکسی را به‌صورت دربست به‌صورت کامل در یک روز بگیرید؛ زیرا مثلاً وقتی که به چاهکوه بروید، از میان بیابان تاکسی نیست که شما را باز گرداند! پس در تمامی مراحل باید تاکسی در کنارتان باشد. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز کمک بگیرید.

قشم گردی در نوروز با کرایه خودرو

عکس کرایه خودرو در قشم، قشم گردی در نوروز

در قشم نیز همانند کیش می‌توانید از مؤسسات مختلف خودرو کرایه کنید. هزینه کرایه خودرو، حداقل 2 تا 3 برابر از هزینه تاکسی دربست در طول روز بیشتر خواهد بود. به علاوه اینکه هزینه‌ای را باید بابت بنزین کنار بگذارید. قشم گردی در نوروز با کرایه خودرو بسیار مزه می‌دهد. مخصوصاً اینکه در قشم ماشین‌های بسیار لوکس خارجی وجود دارند؛ اما خب باید در نظر داشته باشید که مسئولیت خودرو با شماست. اگر خدایی ناکرده تصادفی رخ دهد یا ماشین را سرقت کنند، سفرتان به‌ خاطره تلخی تبدیل می‌شود.

تورهای نوروزی قشم

بسیاری از مؤسسات، تورهای نوروزی قشم برگزار می‌کنند. در این تورها می‌توانید همراه وسایل نقلیه توریستی و تور لیدر، از جاهای مختلف جزیره دیدن کنید. به این ترتیب حتی نیازی به خواندن راهنمای سفر قشم هم نیست. تور لیدر خودش همه جا را به شما نشان می‌دهد. با این کار در هزینه‌های سفر و حمل و نقل بسیار صرفه‌جویی خواهد شد.

هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی قشم در نوروز

در جزیره قشم می‌توانید داخل اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا هتل‌های مختلف اقامت داشته باشید. با حضور در اقامتگاه های بوم گردی قشم، شاید امکاناتی همانند هتل‌های لوکس را دریافت نکنید؛ اما می‌توانید تجربه خاصی از سفرتان داشته باشید. به هر صورت چندتا از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم.

  • هتل چهار ستاره بوتیک ایرمان: قشم، نخل زرین، خیابان پژوهش، نبش خیابان پیام؛
  • هتل چهار ستاره آتامان قشم: قشم، میدان حافظ، به‌سمت میدان امام قلی خان، بلوار گلستان؛
  • هتل سه ستاره خلیج فارس قشم: قشم، میدان علم وصنعت؛
  • هتل چهار ستاره ارم قشم: قشم، بلوار آزادگان، روبه‌روی اداره شیلات؛
  • اقامتگاه بوم گردی خانه دوست – سوزا: جزیره قشم، سوزا، میدان آزادی؛
  • اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی: روستای طبل، جنب مسجد اصلاح؛
  • اقامتگاه بوم گردی باغ آیین های زینت: روستای سلخ؛
  • اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس: سه‌کیلومتری فرودگاه قشم، رو‌به‌روی جزیره هنگام.

سوغات قشم

  • صنایع گلیم بافی؛
  • صنایع‌دستی حصیری؛
  • انواع لباس محلی؛
  • ادویه جنوبی؛
  • صنایع‌دستی دریایی؛
  • نان محلی؛
  • خرما؛
  • کیک سنتی هلر.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره تعطیلات نوروزی در قشم چیست؟ به نظرتان بهترین مقصد برای سفر نوروزی کدام است؟ شمال ایران یا جنوب ایران؟ کدام را برای سفرهای نوروزی ترجیح می‌دهید؟ در ضمن اگر تجربه قشم گردی در نوروز را داشته‌اید، تجربه سفرتان را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. قطعاً سفرنامه بسیار جذابی داشته‌اید.

از اوایل دی ماه تا عید نوروز بهترین زمان بازدید از قشم است.

هتل آتامان و بوتینک ایرمان، بهترین هتل‌های قشم به حساب می‌آیند.

اقامتگاه بوم‌گردی فردیس بهترین اقامتگاه بوم‌گردی این جزیره است.

وسیله نقلیه شخصی و تورهای گردشگری داخل شهری بهترین گزینه برای قشم گردی در نوروز هستند.

لباس، شکلات و انواع صنایع دستی

5 نظرات
  1. اسما صالحی می گوید

    سلام و درود بر شما با توضیحات جامع و کاملی که در سایتتون قراردادید. ضمن تشکر از شما که بشخصه از راهنمایی های مفیدتون استفاده کردم ، خواستم برای سایر دوستان هم که به پیج شما سر میزنند یک پیشنهاد بدهم که در سفرشون به جزیره زیبای قشم می توانند برای تفریحات دریایی از خدمات کلوپ غواصی نگین ساحل قشم استفاده کنند.

    1. بانو تقیان می گوید

      اسما عزیز، بابت انرژی مثبتتون ممنونم. پیشنهادتون رو می‌ذاریم تا بقیه هم اگه دوست داشتند، استفاده کنند.

  2. معصومه صالح نزاد می گوید

    سلام
    در روز آخر سفرمون به قشم با دوستانم تصمیم گرفتیم بریم برای غواصی و به لطف تیم حرفه ای کلوپ غواصی نگین ساحل قشم خیلی بهمون خوش گذشت .

  3. فرزانه ملایی می گوید

    از بین تفریحات آبی همیشه غواصی یک چیز دیگه بوده و اون ترس و دلهره ای که اکثر آدمها از جمله خود من قبل از شروع غواصی دارن اونو هیجان انگیزتر میکنه، اولین تجربه غواصیم در کنار عمو رضا اینقدر خوب بود که باعث شد من در اولین دوره آموزش غواصی open wather شرکت کنم و با تدریس روان آقای زحمت کش از مدرسین نمونه کلوپ غواصی نگین ساحل قشم nsq diving center موفق شدم اولین گام را در این عرصه به راحتی بردارم. از زحماتشون تشکر میکنم 🙂

  4. ماندانا موسوی می گوید

    جا داره از شما تشکر کنم زیرا در سفری که به قشم داشتیم از توضیحات جامع و کامل پیج شما استفاده کردیم. درکنار توضیحات مفید شما بنده هم کلوپ غواصی نگین ساحل قشم را به سایر دوستانی که به قشم سفر می کنند معرفی میکنم چون با روی خوش و کادر حرفه ایشون یک خاطره زیبا را برای ما ثبت کردن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.