جاهای دیدنی قشم که نباید دیدنشان را از دست بدهید!

1

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران، در قلب خلیج همیشه فارس جای گرفته است. این جزیره بکر و زیبا دارای جاهای دیدنی و تفریحی بسیاری است. جنگل حرا، غار نمکی و دره ستارگان از جمله جاذبه‌ های دیدنی قشم محسوب می‌شود که بخشی از ژئوپارک این جزیره نیز شناخته می‌شوند و سازمان یونسکو آن‌ها را به ثبت جهانی رسانده است. سال‌هاست که جاهای دیدنی قشم باعث شده تا این جزیره به مقصد گردشگری و تفریحی بسیاری از گردشگران در جنوب ایران تبدیل شود. مردم مهمان‌نواز قشم هم آداب‌ورسوم خاص خودشان را دارند و نکته جالب توجه در رابطه با بومیان قشم فرهنگ آنان است که ترکیبی از فرهنگ‌های ایرانی و عربی است.

سفر به جزیره عجایب هفتگانه و دیدن هر نقطه‌ای از آن مانند بازکردن کتابی است که با ورق‌زدن هر برگ این کتاب می‌توانید حقایقی شگفت‌انگیز را کشف کنید. کافی است همین حالا برای خرید بلیط هواپیما قشم اقدام کنید و در این مقاله از ره بال آسمان با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های دیدنی جزیره رؤیایی قشم آشنا شوید.

دره ستارگان | دره‌ای که خانه ارواح است

نمایی زیبا از دره ستارگان در قشم

دره ستارگان به‌نام دره ارواح هم معروف است. این دره‌ مخوف، مسحورکننده و دیدنی توجه گردشگران علاقه‌مند به دیدن مکان‌های حیرت‌انگیز را به خود جلب کرده است. به همین دلیل شاید این سؤال برایتان پیش آید که دره ستارگان کجاست و چرا به این اسم نامیده می‌شود؟ آیا واقعاً ارواح سرگردان در پیچ‌وخم دره ستارگان زندگی می‌کنند؟

دره ستارگان در شب

طبق تعاریف بومیان، ستاره‌ای از آسمان در قلب زمین قرار گرفت و دره‌ای مرموز و عجیب را شکل داد که اکنون آن را دره ستارگان می‌نامند. زمانی که به بازدید دره ستارگان می‌روید در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که روی سیاره مریخ قدم گذاشته‌اید! تندیس‌هایی بلندقامت و ستون‌هایی با اشکال عجیب‌غریب، اولین صحنه‌هایی هستند که نگاه شما را به سمت خود جذب می‌کنند. بعد از اینکه حسابی در دره قدم زدید و به گشت‌وگذار پرداختید، شاید بخواهید تا پس از غروب آفتاب هم در دره ستارگان بمانید و با موجی از هیجان و دلهره همراه شوید!

شایعاتی عجیب در دره ستارگان

ممکن است افراد محلی این منطقه به شما بگویند که شب در این مکان نخوابید!و این سوال برای شما پیش آید که چرا شب را در دره ستارگان نخوابیم؟ بر اساس داستان‌های قدیمی و ترسناک، مردم محلی بر این باورند که این دره خانه ارواح و اجنه است و اگر شب‌هنگام به این مکان قدم بگذارید؛ هیچ‌راهی برای برگشتن وجود ندارد و کسانی که شب را در دره ستارگان گذرانده‌اند می‌گویند صداهای وحشتناک و مرموز شنیده‌اند! خیلی ترسناک است نه؟ موجی از هیجان و تجربه‌ای تکرارنشدنی!

تصویری زیبا از آسمان شب قشم در جوار صخره های جذاب

هر چند خیلی‌ها دره ستارگان را یکی از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران می‌شناسند؛ اما شما فریب این صداها را نخورید؛ زیرا توضیحی منطقی برای تمام این صداها وجود دارد. در واقع گردش باد در شب بین سازه‌های پرپیچ‌وخم این دره باعث به‌وجود‌آمدن صداهای وحشتناک می‌شود و شواهد بر این اساس است که اشکال اسرارآمیز درون دره ستارگان را نیز فرسایش آب و باد ساخته‌اند. بنابراین به‌راحتی می‌توان گفت که هیچ‌کس یا هیچ‌چیز نمی‌تواند در این مکان آسیبی به شما برساند. البته لازم به ذکر است که برای ماندن در این دره باید تجهیزات کمپینگ و مجوز رسمی از مدیریت ژئوپارک قشم داشته باشید.

آدرس: هرمزگان، قشم، جاده غارهای خربس، نزدیکی روستای برکه خلف.

جنگل‌ حرا | از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی قشم

جنگل های حرا

 جنگل حرا به طلای سبز قشم معروف است. این جنگل در نزدیکی قشم قرار دارد و با وجود آب‌راهه‌های متعدد، پرندگان متنوع و طبیعت بکر و وحشی‌اش به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های توریستی تبدیل شده است. زمانی که پا به این مکان شگفت‌انگیز می‌گذارید در نگاه اول درخت‌هایی را می‌بینید که زیر آب قرار گرفته‌اند که ممکن است از دیدنشان تعجب کنید. هنگام مد درختان به زیر آب می‌روند و هنگام جزر، درختان به روی آب می‌آیند. دیدن چنین صحنه‌هایی خارق‌العاده است.

پرندگان جنگل حرا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید درختان جنگل های حرا خاصیت تصفیه نیز دارند و به این معنی که آبِ شور دریا را به آبِ شیرین تبدیل می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل می‌توان از آن به‌عنوان یک تصفیه‌خانه طبیعی یاد کرد. هرساله افراد زیادی برای تماشای طبیعت زیبای جنگل های حرا راهی جزیره قشم می‌شوند. توصیه ما به شما این است که وقتی به جزیره عجایب هفتگانه ایران سفر می‌کنید بازدید جنگل حرا را فراموش نکنید! دیدار شما با این جنگل می‌تواند بسیار شیرین، خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی باشد و تجربه‌ای تکرارنشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: هرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا-سهیلی.

تنگه چاهکوه | دره‌ای متفاوت با همه دره‌های ایران

یکی از خارق‌‌العاده‌ترین جاهای دیدنی قشم دره چاهکوه یا تنگه چاهکوه نام دارد که در شمال غربی جزیره واقع شده است. ارتفاع دیواره‌های  بسیار زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد. تنگه چاهکوه دارای صخره‌ها و تندیس‌هایی است که به‌صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان شکل گرفته‌اند و هر یک می‌توانند ساعت‌ها شما را به تماشای خود وا دارند. اگر به شمارش ستارگان در شب علاقه دارید، تنگه چاهکوه می‌تواند چهره دیگری از آسمان‌‌ شب را برایتان به نمایش بگذارد.

دره چاهکوه واقع در جزیره قشم

علت نام‌گذاری این منطقه به دلیل وجود چاه و کانال‌هایی است که در ابتدای دره حفر شده‌اند. این چاه‌ها برای ذخیره آب به وجود آمده‌اند و پس از هر بارندگی پُر می‌شوند. چاه‌های کوچک حفرشده در چاهکوه زیبایی چشم‌نوازی را به این منطقه بخشیده است. از خصوصیات بارز تنگه چاهکوه دیواره‌های این منطقه است که در برابر آب نفوذناپذیر هستند و همین امر باعث شده است مردم بتوانند آب بیشتری را ذخیره کنند.

نمایی از جاذبه های دره چاهکوه

اگر می‌خواهید شب را در این منطقه بسیار زیبا و عجیب بگذرانید، می‌توانید خانه‌های محلی را که در این منطقه هستند اجاره کنید. توصیه ما به شما این است که بین فصول پاییز و زمستان از تنگه چاهکوه بازدید کنید؛ زیرا در این زمان آب‌وهوای معتدل و خوبی دارد. فراموش نکنید سفر و اقامت در تنگه چاهکوه قشم مستلزم آشنایی با مهارت‌های کوهنوردی است.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی.

دره تندیس ها | مجسمه‌هایی به دست مادر طبیعت

اگر بخواهیم نام دیگری روی دره مجسمه بگذاریم، «دره اشکال غول‌آسا» نام مناسبی برای آن است. زمانی که وارد این منطقه شگفت‌انگیز و زیبا می‌شوید، دشتی بزرگ و بی‌انتها را خواهید دید. در داخل این دشت ساختارهای رسوبی عجیب‌غریبی به چشمتان می‌خورد که به مرور زمان به خاطر فرسایش خاک به وجود آمده‌اند. دره تندیس ها در گذشته سطح مرتفع و سنگی زیر آب بوده است که بعد از بیرون‌آمدن از زیر آب، دچار فرسایش ساحلی و تخریب شده است.

جالب است بدانید اشکالی که روی سنگ‌های عظیم‌الجثه‌ این دره زیبا نقش بسته‌اند، ساخته دست بشر نیستند و تمام آن‌ها در اثر وقایع طبیعی به وجود آمده‌اند! یکی دیگر از قشنگی‌های این دره آن است که می‌توانید الگوهای منحصربه‌فردی از اشکال نقش‌بسته روی سنگ‌های دره بیابید و برای عکاسی سوژه‌های ناب و به‌یادماندنی داشته باشید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، بخش جنوبی جنگل حرا، دره تندیس ها.

جزایر ناز | جایی که خاک قایم‌باشک بازی می‌کند

آیا تابه‌حال آرزو داشته‌اید که می‌توانستید روی آب قدم بزنید؟ اگر چنین آرزویی داشته‌اید؛ می‌توانید با رفتن به جزایر ناز، آن را در واقعیت تجربه کنید. این پیاده‌روی جادویی بهترین و لذت‌بخش‌ترین کاری است که می‌توانید در جزیره ناز انجام دهید. هنگامی که مد کم است، جاده‌ای باریک و سحرآمیز ظاهر می‌شود و جزایر ناز را به جزیره قشم وصل می‌کند. در طی این مدت کوتاه می‌توانید از این جاده عبور کرده و خودتان را به جزیره ناز برسانید. البته لازم نیست از آب هراس داشته باشید، آب فقط به مچ پا می‌رسد. حواستان باشد با زیادشدن مَد، این جاده سحرآمیز محو می‌شود و شما ناچارید برای برگشت از قایق استفاده کنید. جالب است بدانید دلیل نام‌گذاری این جزیره به‌نام «ناز» از همین فصل و وصلش با قشم نشئت می‌گیرد.

از طرفی، به همت سازمان منطقه آزاد قشم انواع تفریحات آبی نیز در اطراف جزایر ناز فراهم شده است. از شتر‌سواری گرفته تا پاراگلایدر، جت‌اسکی، قایق‌سواری و سایر تفریحات لذت‌بخش آبی! جزایر ناز که در قسمت شرقی جزیره قشم واقع شده‌اند بخشی از ژئو پارک قشم نیز هستند و منظره‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد از خلیج فارس را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند.

آدرس: شرق جزیره قشم، 22 کیلومتری شهر قشم، بعد از روستای ریگو.

غار تاریخی و افسانه‌ای خربس | خاری دستکند با هزاران راز عجیب

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از غار خربس

غار عجیب و دوست‌داشتنی خربس یکی از منحصربه‌فردترین و تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری قشم است. غار خربس رمز و رازهای بی‌شماری از گذشته در قلب خود قرار داده است. دنیای اسرارآمیز داخل غار برای بازدیدکنندگان جذابیت‌های بسیاری دارد. یکی از ویژگی‌های بارز غار خربس ساختار تودرتو و پر رمز و راز آن است که درون هر یک از دالان‌های زیبایش می‌توانید لحظات به‌یادماندنی را بگذرانید. به گفته افراد محلی، این غار توسط بشر ساخته‌شده است؛ اما داستان واقعی دلیل ساخت آن هنوز هم مبهم است.

نقد و بررسی غار خربس قشم

غار تاریخی خربس در ۱۵کیلومتری جنوب این جزیره قرار گرفته است و قدمت آن به دوره‌ مادها می‌رسد. بیرون و درون غار اشکال بسیار دیدنی و شگفت‌انگیزی برای بازدیدکنندگان دارد. اگر شما هم قصد سفر به جزیره قشم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از غار خربس که یکی از متفاوت‌ترین مکان‌های دیدنی قشم است بازدید کنید.

آدرس: هرمزگان، قشم، روستای خربس.

غار نمکدان قشم | طولانی‌ترین غار نمکی جهان

قشم در میان جزیره های ایران لقب بزرگترین را به خود اختصاص داده است و جالب اینجاست که طولانی‌ترین غار نمکی جهان، معروف به غار نمکدان هم در این جزیره قرار دارد. غار نمکدان، در میان تپه‌ای درخشان جای گرفته است و از آن به‌عنوان یکی از ثروت‌های ارزنده نهفته در جزیره زیبای قشم یاد می‌شود. این غار در ۲کیلومتری خط ساحلی قرار گرفته و منظره بسیار زیبایی را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. از دوردست‌ها هم که به این غار نزدیک می‌شوید رگه‌های سپید و درخشان نمک، چشم‌­اندازی خیره‌­کننده دارد و در زیر تلألؤ نور خورشید، منظره زیبا و عجیبی از خود نمایان می‌کند.

غار نمکدان در جزیره قشم با طول ۶کیلومتر، بزرگترین غار نمکی جهان است که درون آن با مجسمه‌های نمکی شکننده، رودخانه‌ها و بزرگراه‌های بزرگ نمکی پر شده است. همچنین می‌توانید بلورهای نمکی بی‌شماری را به رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی، قرمز و سفید درون این غار مشاهده کنید. هنگامی که به بازدید غار نمکی قشم می‌روید، می‌توانید روی هزاران کریستال نمکی کوچک و صورتی‌رنگ قدم بردارید و صدای شکستن بلورهای نمکی را زیر پایتان بشنوید. جریان‌های رودخانه نمک که در بستر غار نمک در حال حرکت هستند زیبایی غار را دو چندان می‌کنند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، 100 کیلومتری شهر قشم.

قلعه پرتغالی‌ها | یادگار از مقاومت در برابر اشغال

ترکیب چشمگیر نقاط تاریخی و طبیعی، صنعت گردشگری جزیره قشم را بسیار پُررونق کرده‌ است. یکی از جاذبه های دیدنی قشم، قلعه تاریخی پرتغالی‌هاست. این قلعه در ضلع شمالی جزیره قشم واقع شده است. تاریخچه ساخت این قلعه به قرن شانزدهم برمی‌گردد و توسط دریانوردی پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک، در سال ۱۵۰۷ بنا شده است.

استعمارگران پرتغالی پس از اشغال‌کردن قشم، در قسمت‌هایی از این جزیره قلعه‌هایی ساختند که امروزه تنها بخشی از آن‌ها به جای مانده است. این قلعه دارای دو سطح شیب‌دار و همچنین برج‌هایی در چهار گوشه آن است. در داخل قلعه تعدادی آثار باستانی و زنگ‌زده باقی مانده‌است. در حقیقت از این قلعه به‌عنوان محلی برای نگهداری مهمات و سلاح برای حمایت از قلعه‌های دیگر در سراسر خلیج فارس استفاده شده است. قلعه پرتغالی‌ها هرمز یکی دیگر از ستاد فرماندهی برای مقامات نظامی پرتغالی بوده است.

آدرس: ضلع شمالی جزیره قشم، ساحل خلیج فارس

روستای شیب دراز | ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در قشم

روستای شیب دراز یکی از روستاهای کوچک و زیبایی است که در ۷۰ کیلومتری جنوب جزیره قشم واقع شده است؛ اما شاید این سؤال برایتان پیش آید که دلیل شهرت این روستا چیست؟ روستای شیب دراز به دلیل وجود لاک‌پشت‌های پوزه عقابی معروف شده است. از سال ۱۳۸۱ تعدادی از افراد محلی روستای شیب‌دراز تصمیم گرفته‌اند از تخم لاک‌پشت‌های تخم‌گذاری‌شده در این منطقه محافظت کنند. هرساله لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری از اوایل ماه اسفند تا اواخر تیر به این منطقه می‌آیند.

از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی قشم ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها سواحل روستای شیب‌دراز است که هرساله تعداد زیادی گردشگر مشتاق به دیدن این لاک‌پشت‌ها را به خود جذب می‌کند. توصیه می‌شود هنگام بازدید از سایت لاک‌پشت‌های تخم‌گذار با یک راهنمای حرفه‌ای همراه باشید تا امنیت شما و لاک‌پشت‌ها را تأمین کند.

آدرس: هرمزگان، قشم، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها.

سواحل قشم | بهترین تفریح و جاذبه رایگان قشم

حتی اگر هیچ‌جایی نخواهید بروید، قدم‌زدن در سواحل قشم خودش همه تفریح این جزیره است. پارک ساحلی زیتون قشم یکی از معروف‌ترین سواحل قشم است که امکانات تفریحی درخوری هم دارد. ساحل معروف دیگر، ساحل نقره ای قشم است. این ساحل به‌دلیل حضور فلس‌های ماهی‌های زیبا به رنگ نقره‌ای درآمده است. البته این روزها خیلی اجازه نمی‌دهند که کسی به این ساحل رفته و در آن قدم بزند یا عکس بگیرد. دلیلش هم این است که یک عده گردشگر قبلاً بخش زیادی از خاکش را به یغما برده‌اند و مادر طبیعت باید زمان بسیاری صرف کند تا دوباره یک ساحل منحصربه‌فرد خلق کند.

ساحل روستای شیب دراز که به ساحل تخم گذاری لاکپشت‌ها معروف شده، ساحل جزیره ناز، ساحل سوزا، ساحل سینما دریا، ساحل روستای سلخ و ساحل روستای مسن از دیگر ساحل‌های قشم هستند که هر کدام جذاب و دوست‌داشتنی‌اند. این جاها جان می‌دهند برای گذران شب. اگر دنبال تفریحات شبانه در قشم هستید، قدم‌زدن در این سواحل را از قلم نیندازید.

تفریحات آبی قشم | جایی برای جلادادن به جسم و جان

مگر می‌شود کنار دریا باشید و حرفی از تفریحات آبی نباشد؟ تفریحات آبی قشم اگر بیشتر از کیش نباشد، کمتر هم نیست. تنوع در این تفریحات، قیمت‌های مناسب‌ترشان نسبت به کیش و دسترسی راحتشان باعث شده است خیلی از مسافران، با هدف همین تفریحات به قشم سفر کنند. حقیقتاً آب‌بازی ساده هم در سواحل قشم خوش می‌گذرد دیگر چه برسد به پرواز در اوج آسمان قشم یا دست‌گرفتن سکان یک جت اسکی. راستی از بین همه این تفریحات غواصی در قشم چیز دیگری است. ما در نوشته مجزایی به چندوچون غواصی در این جزیره پرداخته‌ایم.

بازار قدیم قشم | جایی برای خرید ارزان و به‌صرفه

خیلی از افرادی که به قشم سفر می‌کنند، دوست دارند در کنار بازدید از جاذبه های دیدنی این جزیره، برای دوستانشان سوغاتی بخرند. مراکز خرید قشم هم بسیار زیاد است. در واقع بیشتر از جاذبه های گردشگری، در این جزیره می‌توانید مغازه‌های مختلف و متنوع پیدا کنید. یکی از مراکز بسیار نوستالژی در اینجا، بازار قدیم قشم است که حال‌وهوای کاسبی‌های مردم قدیم را برای افراد زنده می‌کند. اینجا لوازم ارایش، کیف و چمدان و لباس به قیمت عمده وجود دارد. اگر اهل اجناس برند نیستید یا نمی‌خواهید خرید سوغاتی هزینه چندانی روی دستتان بگذارد، خرید از بازار قدیم قشم و مراکز خرید درگهان را به شما توصیه می‌کنیم.

دوچرخه سواری در قشم | لذت رکاب زدن دور جزیره

عکس محدودیت سنی اجاره دوچرخه در قشم

شاید برایتان سؤال باشد که چرا دوچرخه سواری در قشم را یکی از جاذبه های این جزیره معرفی کرده‌ایم. پاسخ خیلی واضح است و آن اینکه سلیقه افراد در تفریح با هم فرق می‌کند. برخی تفریحات آبی مثل پاراسل و شاتل و غواصی را می‌پسندند. برخی به هر دلیل فقط دوست دارند در ساحل قدم بزنند و برخی هم که عشق دوچرخه‌سواری دارند، دلشان می‌خواهد همه روز یا بخشی از یک روز را دور جزیره رکاب بزنند. مشتاقان به این ورزش سالم و خوش‌هزینه هم یکی‌دوتا نیستند و ما هم برای همه‌شان در مقاله‌ای مجزا صفر تا صد دوچرخه‌سواری در جزیره را گفته‌ایم. اینکه از کجا می‌توانند دوچرخه کرایه کنند، چه مدرکی برای کرایه دوچرخه لازم است و هزینه‌ها چطور حساب می‌شود، همه در آن مقاله آمده است.

سخن پایانی

توصیه ما به شما این است که در سفر به قشمِ بکر و دوست‌داشتنی فقط به بازدید از مراکز خرید اکتفا نکنید و حتماً زمانی را به دیدن عجایب هفت گانه قشم اختصاص دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به قشم زیبا، بازدید از دیدنی های جزیره هنگام و جزیره هرمز را از دست ندهید. امیدواریم سفری پرماجرا و خاطره‌انگیز را تجربه کنید. ما و دیگر خوانندگان ره بال آسمان منتظر به اشتراک‌گذاری تجارب سفرتان هستیم.

جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده است. به همین دلیل پاییز، زمستان و بهار که بهترین زمان سفر به قشم نیز است، می‌توانید با خیال راحت از تمام جاهای دیدنی قشم بازدید کنید.

با اینکه دیدنی های قشم کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر در دنیا هستند؛ اما هزینه بازدید نسبتاً کمی دارند. با این حال، قیمت‌ها ممکن است با توجه به فصل بازدید کمی تغییر کند.

قایق سواری را در جنگل حرا ، پاراسل را در جزایر ناز و غواصی را در مدرسه غواصی قشم در پارک زیتون تجربه کنید.

دره ستارگان ، جنگل حرا ، تنگه چاهکوه ، دره تندیس ها ،‌ جزایر ناز ، غار خربس ، غار نمکدان و قلعه پرتغالی ها از معروف ترین جاهای دیدنی قشم هستند.

اگر با یک راهنمای محلی قشم گردی را تجربه کنید در یک روز از صبح تا عصر می‌توانید تمام جاهای دیدنی قشم را ببینید.

1 نظر
  1. شیلا احمدی می گوید

    جنگل های حرا واقعا شگفت انگیزه از دستش ندید
    واقعا این ایران ما عجب جاذبه های خاصی داره مخصوصا جزیره قشم که هر جاش بری کلی خاطره انگیز میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.