چاه نیمه زابل | نمادی تماشایی از تقابل انسان و طبیعت

3

چاه نیمه در میان جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که ارزش این مکان فقط به جاذبه‌های آن خلاصه نمی‌شود. این منطقه، یکه و تنها جلوی تهدید خشکسالی سیستان و بلوچستان را گرفته است. در واقع این چاه‌ها به نمادی از استقامت و پایداری دربرابر خشم‌ طبیعت تبدیل شده‌اند که لذت گردشگران را از تماشای آن دوچندان می‌کند. به همین منظور خالی از لطف نیست برای آشنایی بیشتر شما، از اهمیت و جذابیت‌های این مکان بگوییم. پس با ره بال آسمان همراه شوید تا به چاه نیمه زابل سفر کنیم.

چاه نیمه کجاست

برای آن دسته از گردشگرانی که این منطقه توجه‌شان را جلب کرده و می‌خواهند بدانند داستان این چاه ها چیست و چاه نیمه کجاست، باید بگوییم در ۵۰کیلومتری شهر زابل و ۵کیلومتری شهرستان زهک، در کنار روستایی با نام قلعه نو، چندین چاه برای نگهداری آب وجود دارد که به آن‌ها چاه نیمه می‌گویند.

آشنایی با چاه نیمه و اهمیت وجود آن

سالیان سال است که خشکسالی سرزمین سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند. به همین منظور چندین دریاچه مصنوعی بسیار بزرگ در این منطقه ایجاد شده تا آب اضافی رودخانه هیرمند به آن‌ها هدایت شود. در حال حاضر تعداد چاه نیمه به چهار حوضچه وسیع محدود می‌شود که هرکدام از آن‌ها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون مترمکعب گنجایش دارند.

وجود این دریاچه‌‌های مصنوعی جذابیتی خاص و دیدنی در این منطقه ایجاد کرده است. گردشگران و مردمان محلی برای آب‌تنی و گذران اوقات فراغت یا تفریح به این منطقه می‌آیند و آب‌و‌هوایی عوض می‌کنند. آب این چاه‌ها نقش حیاتی در زندگی مردمان این مرزوبوم دارد. همچنین قسمت مهمی از آب شرب و کشاورزی اهالی منطقه از این دریاچه‌‌های مصنوعی تأمین می‌شود.

علت جذابیت این منطقه برای گردشگران

یک صزب‌المثل قدیمی است مبنی بر اینکه هر جا آب هست، آبادی هست. این ضرب‌المثا اینجا هم صدق می‌کند. حضور این حوضچه‌ها در این منطقه از جاذبه گردشگری آن حکایت دارد. در واقع این ۴ دریاچه مصنوعی یا همان نیمه چاه زهک، نمایی بسیار دیدنی به منطقه‌ای کویری داده است. آب این دریاچه‌ها شرایط زندگی اطراف منطقه را کاملاً تغییر داده است. با سفر به این منطقه به ناحیه‌ای نسبتاً سرسبز وارد می‌شوید. همین موضوع فضایی مناسب برای چادرزدن در کنار آب یا شنا در آب این دریاچه‌ها را فراهم می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف

گشت‌و‌گذار در این منطقه تقریباً یک روز از زمان گردشگران را می‌گیرد. در نتیجه به گردشگرانی که رنج سفر به استان دیدنی سیستان و بلوچستان را به خود هموار کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از چاه نیمه زابل، سری به دیگر جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان مانند «روستای قلعه نوی قرا» بزنند که فاصله چندانی با این منطقه ندارد. در نهایت هم برای تکمیل گشت‌و‌گذار در سیستان‌وبلوچستان از «جنگل جزینک» دیدن کنند. این منطقه دیدنی در شهرستان زهک قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بیابانی کشور است.

مسیر دسترسی

هزینه وردیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان سیستان و بلوچستان، ۵۰کیلومتری شهر زابل، ۵کیلومتری شهرستان زهک.

چاه نیمه در میان جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان گزینه‌ای مناسب برای گردشگرانی است که می‌خواهند در کنار بازدید از مناطق گرم و خشک جنوب ایران، حال‌و‌هوایی عوض کنند و گردشی در کنار آب داشته باشند.  اگر گذارتان به سیستان و بلوچستان افتاد و سری به این منطقه زدید، پیشنهاد می‌کنیم ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان را در بخش نظرات، مهمان خاطره‌های خوش بازدید از آن کنید.

۱. چاه نیمه کجاست؟

در ۵۰کیلومتری شهر زابل و ۵کیلومتری شهرستان زهک، در کنار روستایی با نام قلعه نو، چندین چاه برای نگهداری آب وجود دارد که به آن‌ها چاه نیمه می‌گویند.






5/5


(3 نظر)

۲. گنجایش آب چاه نیمه چقدر است؟

در حال حاضر تعداد چاه نیمه به چهار حوضچه وسیع محدود می‌شود که هرکدام از آن‌ها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون مترمکعب گنجایش دارند.






5/5


(3 نظر)

۳. برای بازدید از منطقه چاه نیمه چه مدت زمان لازم است و بهترین زمان سفر کی است؟

برای گشت‌و‌گذار کامل در روستای زهک و چاه نیمه تقریباً یک روز زمان نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم یکی از روزهای پاییز یا زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.






5/5


(3 نظر)

۴. جاهای دیدنی اطراف چاه نیمه کدامند؟

«جنگل جزینک» یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بیابانی کشور و «روستای قلعه نوی قرا» از جاهای دیدنی زهک هستند که در نزدیکی چاه نیمه قرار دارند.






5/5


(3 نظر)

۵. فاصله تهران تا شهرستان زهک چند کیلومتر است؟

برای رفتن به شهرستان زهک از تهران، سه مسیر پیش رو دارید که بسته به انتخابتان، حدود ۱۵۱۰ تا ۱۵۶۸ کیلومتر را باید طی کنید.






5/5


(3 نظر)
5/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. رها می گوید

    از شهرهای مرزی کشور همیشه کم گفته میگن و واقعا در حقشون کم‌لطفی میشه. از خوندن این نوشته لذت بردم. قلمتون مانا باشه.

  2. یوسف می گوید

    من زمانی به سیستان رفتم که هامون جولان میداد وزندگی جریان داشت اکنون خبر ندارم که اوضاع چگونه است خبرها حاکی ازخشکی هامون وکلا سیستانه ‘ امیدوارم خداوند بار دیگر ذرهای رحمتش بگشاید دوباره سییتان انبار غله ایران شود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام یوسف عزیز. سیستان محل رشد و شکوفایی اسطوره‌ها و تمدن‌های قدرتمند ایرانی بوده. ما هم امیدواریم یه روز دیگه شاهد جوش و خروش هامون، زاینده‌رود، دریاچه ارومیه و همه چشمه‌های جوشان ایران باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.