روستای سنگان تهران | بهشتی با آبشار زیبا

0

جاهای دیدنی اطراف تهران بسیار زیاد هستند و ساکنان پایتخت معمولاً آخر هفته‌ها برای گشت‌و‌گذار به این مناطق می‌روند. از آنجایی که پایتخت درون یک دره‌ قرار دارد، ییلاقات تهران بسیار زیاد هستند و اطراف شهر را در برگرفته‌اند. یکی از این مناطق ییلاقی روستای سنگان تهران است که برای سفر یک روزه گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آید. در این مطلب، می‌خواهیم به معرفی این روستا بپردازیم و از جاذبه‌های آن، دیدنی‌های اطرافش و مسیر دسترسی به آن بگوییم. ما را همراهی کنید.

روستای سنگان کجاست؟

روستای سنگان در شمال غرب شهر تهران قرار دارد و از توابع بخش کن شمرده می شود. این روستا کمی بالاتر از روستای کن سولقان تهران واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از سمت غرب تهران و کرج حرکت کرد.

آشنایی با روستای سنگان تهران

عکس روستای سنگان

روستای سنگان در بین کوه‌های البرز میانی قرار گرفته و از آب و هوایی خنک‌تر نسبت به تهران و دیگر شهرهای اطراف برخوردار است. در این روستا رودخانه‌ای وجود دارد که از میان خانه‌ها و باغ‌های میوه عبور می‌کند و حال‌و‌هوایی دل‌پذیر رقم می‌زند. از طرفی، آبشار سنگان هم از زیباترین جاذبه‌های طبیعی روستا به حساب می‌آید و بسیاری از افراد، فقط برای دیدن این آبشار معروف به روستا می‌آیند.

این روستا می‌شود به شش محله تقسیم کرد که شامل ده‌پایین (سنگان پایین)، ده‌میان (سنگان میانی)، ده‌سر (سنگان بالا)، دره‌تک، سنگان نو و دره‌باغ می‌شود. در میان این بخش‌ها، سنگان پایین را می‌توان قدیمی‌ترین قسمت روستا دانست و از قضا، این بخش در ورودی روستا قرار دارد. شاید برایتان عجیب باشد که روستای سنگان از قدمت بالایی برخوردار است و علاوه بر طبیعت زیبا، پیشینه‌ای بلند‌وبالا دارد. این موضوع را می‌توان با توجه به آثار تاریخی به‌جامانده در روستا فهمید. از جمله این آثار سه امامزاده‌ روستا، تکیه تاریخی و سنگ قبرهایی هستند که قدمتشان به بیش از 500 سال پیش می‌رسد. 

جاذبه های روستای سنگان

  • آبشار سنگان

آبشار سنگان معروف‌ترین جاذبه روستاست و در شمال غربی آن قرار دارد. این آبشار زیبا در دامنه‌های قله پهنه‌حصار جا خوش کرده و با منظره‌ای چشم‌نواز میزبان گردشگران است. آبشار سنگان به‌عنوان یک اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد و با ارتفاع 2575 متری خود از سطح دریا، به‌عنوان مرتفع‌ترین آبشار تهران شناخته می‌شود. جالب آنکه بسیاری از تهرانی‌ها برای آخر هفته خود برنامه سفری یک‌روزه به اینجا را می‌چینند تا به تماشای این آبشار بروند. ریزشگاه این آبشار در ارتفاع 30متری قرار دارد و پس از آن، آب از میان باغ‌های روستا می‌گذرد و وارد رودخانه کن می‌شود. باید اشاره کنیم که آبشار سنگان مقصد محبوبی برای ورزشکاران نیز شمرده می‌شود و یخ‌نوردان حرفه‌ای در فصل زمستان به این منطقه می‌آیند تا مهارت‌های خود را به چالش بکشند و روزی پرهیجان داشته باشند.

  • رودخانه سنگان

عکس رودخانه سنگان

سنگان مثل برخی از روستاهای ایران یک رودخانه فصلی دارد با حدود 12 کیلومتر درازا. سرچشمه این رودخانه دامنه‌های شرقی کوه کرکوه، در 35کیلومتری شمال غربی تهران است. این رودخانه زیبا از روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و دره‌باغ گذر می‌کند و سپس به رود کن می‌ریزد.

  • امامزاده های سه گانه سنگان

درون روستای سنگان سه امامزاده وجود دارد که این مکان را متبرک کرده‌اند. جالب آنکه هرکدام از این امامزاده‌ها در یکی از محلات روستا قرار دارند و امامزاده قاسم در دِه‌سر، امامزاده سید علاء الدین در دِه‌پایین و امامزاده سید عمادالدین در دِه‌میان نام دارند.

  • تکیه تاریخی

عکس تکیه تاریخی سنگان

اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حین گشت‌و‌گذارتان در روستا، به تکیه تاریخی اینجا نیز نگاهی بیندازید. قدمت این تکیه به دوران صفویه بازمی‌گردد و تاکنون 2 بار مرمت و بازسازی شده است. این تکیه تاریخی در ده‌پایین قرار دارد و در نزد ساکنان روستا بسیار محترم است. تا چندی پیش تعدادی قبر متعلق به پیروان دین زرتشت هم در مقابل این تکیه قرار داشت که متاسفأنه در حال حاضر، هیچ اطلاعی از آن‌ها در دست نیست.

درخت چنار هزار ساله

چنار هزار ساله روستای سنگان یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای روستاست که از سال 1398 نامش در فهرست میراث طبیعی ایران نیز دیده می‌شود. از آنجایی که این چنار در محوطه امامزاده قاسم واقع شده، آن را با نام چنار امامزاده قاسم هم می‌شناسند.

امکانات روستای سنگان تهران

  • رستوران؛
  • دکه فروش خوراکی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • سکو برای نشستن و استراحت.

جاهای دیدنی اطراف روستای سنگان

بهترین زمان بازدید از روستای سنگان

بهار و تابستان

به‌جرئت می‌توان گفت که روستای سنگان تهران در تمامی فصول می‌درخشد و با زیبایی خود شما را مسحور می‌کند. با فرارسیدن بهار، شکوفه‌های گیلاس این روستا را به زیبایی می‌آرایند و سرسبزی طبیعت به اوج خود می‌رسد. در این فصل عطر و بوی گل‌ها و گیاهان در تمامی مناطق روستا به گوش می‌رسد و شما را مدهوش خود می‌کند. در تابستان، شاید روستا کم‌آب‌تر از همیشه باشد و آبشار آن جوش‌و‌خروش همیشگی را نداشته باشد، با این حال برای فرار از گرمای بی‌تاب‌کننده شهرها و پایتخت مقصد مناسبی شمرده می‌شود.

پاییز و زمستان

با شروع فصل پاییز، روستای سنگان به رنگ‌های آتشین مزین شده و برگ‌های قرمز و نارنجی و زرد به زیبایی خودنمایی می‌کنند. زمستان، روستا را می‌توان برف‌پوش دید و همین طور از فرصت خوب یخ‌نوردی در آبشار سنگان استفاده کرد؛ البته توجه داشته باشید که در این فصل نمی‌توانید خودرو خود را از ابتدای روستا بالاتر بروید و بهتر است بیشتر مسیر را پیاده طی کنید.

اقامت در روستای سنگان

درون روستا یک اقامتگاه بومگردی به نام ارگ سنگی وجود دارد که برای اقامت شبانه می‌توانید روی آن حساب کنید. به جز این اقامتگاه، امکانات اقامتی دیگری در روستا وجود ندارد. در ضمن باید به این نکته اشاره کنیم که کمپینگ در این روستا چندان رایج نیست و به‌ویژه چادرزدن در نزدیکی آبشار را به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم.

نکته: ممکن است در برخی از روزهای سال، در ابتدای روستا مبلغی را به‌عنوان هزینه ورودی از شما دریافت کنند.

مسیر دسترسی روستای سنگان

فاصله تهران تا روستای سنگان تقریباً 35 کیلومتر است و شما اگر بخواهید از مرکز شهر تهران سفرتان را آغاز کنید، باید این مسافت را طی کنید. برای حرکت به سمت روستای سنگان باید به شمال غرب شهر تهران بروید. شما باید راه اتوبان همت غرب را پیش بگیرید و با رسیدن به شهران، مسیر خود را به سمت کن عوض کنید. فراموش نکنید که این روستا فاصله کمی تا کن و سولقان دارد. در ادامه مسیر خود باید از خیابان کوهسار، به سمت امامزاده داوود بروید و حدود 10 کیلومتر را طی کنید تا به یک سه راهی برسید. در این سه راهی متوجه تابلوی سنگان می شوید که مسیر سمت چپ جاده را نشان می‌دهد. همین طور که به راه خود ادامه دهید ابتدا به سنگان پایین و سپس به سنگان بالا می‌رسید.

به معرفی یکی از جاهای دیدنی شمال ایران، یعنی روستای سنگان پرداختیم و از جاذبه‌های این روستا برایتان گفتیم. سنگان از محبوب‌ترین روستاهای اطراف تهران است. تلاش کردیم تا در این معرفی شما را با گوشه و کنار این روستای محبوب آشنا کنیم تا اینگونه سفر آسانی به اینجا داشته باشید. از مسیر دسترسی به این روستا نیز گفتیم تا به آسانی راهی این منطقه تماشایی شوید. نظرتان درباره این مطلب چه بود؟ آیا تا به حال از روستای سنگان دیدن کرده اید؟ تجربه سفر خود را با ما و همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

آبشار سنگان در روستای به همین نام در شمال غرب شهر تهران قرار دارد.

زمستان یکی از فصل های محبوب برای سفر به روستاست؛ چرا که در این فصل آبشار سنگان یخ می‌زند و امکان یخ‌نوردی برای گردشگران مهیا می‌شود؛ اما ممکن است در این فصل، برای حرکت‌دادن خودروی خود دچار چالش شوید و مجبور باشید آن را در ابتدای روستا پارک کنید.

بله، یک اقامتگاه بومگردی در این روستا قرار دارد و به شما فرصت اقامت شبانه را می‌دهد.

نسبتاً خوب است. در روستای سنگان رستوران، دکه فروش خوراکی و سرویس بهداشتی وجود دارد و یک اقامتگاه بومگردی هم درون روستا هست.

آبشار سنگان که در شمال غربی روستا قرار دارد مهم‌ترین جاذبه آن است و آخر هر هفته میزبان گردشگران فراوانی می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.