چمن متحرک چملی تکاب | چمنی که روی دریاچه راه می‌رود!

0

چمن متحرک چملی پدیده‌ای عجیب‌و‌غریب در استان آذربایجان غربی است. از پدیده‌ای صحبت می‌کنیم که بعد از دیدن آن با خود خواهید گفت به حق چیزهای ندیده و نشنیده. این پدیده مرموز دقیقاً همان‌ چیزی است که گردشگران علاقه‌مند به عجیب ترین جاهای دیدنی ایران دنبال آن می‌گردند. جالب است بدانید نه‌تنها در شمال غرب ایران بلکه در دیگر نقاط جهان نیز کمتر شاهد چنین پدیده‌ای هستیم. ماجرا از این قرار است که در اطراف شهر تاریخی تکاب، چمنی وجود دارد که راه می‌رود! اگر می‌خواهید از راز راه‌رفتن این چمن باخبر شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا از زیبایی‌های چملی گولی بگوییم و پرده از اسرار راه‌رفتن چمن در تکاب برداریم.

چمن متحرک چملی کجاست؟

تصویری از طبیعت سرسبز تکاب

حتماً این پرسش برای شما پیش آمده که اگر چمن متحرک باشد، نمی‌تواند جای ثابتی داشته باشد. پاسخ به این پرسش هم بله است و هم خیر. در واقع چمنی که از آن صحبت می‌کنیم حرکت می‌کند؛ اما این حرکت به اندازه‌‌ای نیست که در مکان مشخصی قرار نگیرد. خوشبختانه چمنِ داستان ما آنقدر سربه‌هوا نیست که راه خودش را بگیرد و حتی پشت سرش را هم نگاه نکند. چمنی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از جاهای دیدنی تکاب قرار دارد. گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی در استان آذربایجان غربی، تکاب را به‌خوبی می‌شناسند.

تکاب شهری تاریخی در این استان است که در همسایگی شهرستان‌های بیجار، دیواندره، سقز، شاهین دژ و چند شهر تماشایی دیگر قرار دارد. در حدود ۱۵‌کیلومتری شهر تکاب، روستایی زیبا با نام روستای بدرلو واقع شده است. در کنار این روستا، روستای زیبای دیگری با نام ویر قرار دارد. چمن متحرک در نزدیکی این ۲ روستا خودنمایی می‌کند.

چملی گولی از کجا سر درآورده است؟

عکس چمن متحرک چملی

از پدیده‌ای طبیعی و نادر صحبت می‌کنیم که به‌رغم زیبایی‌های خاص، اطلاعات چندانی از آن در دست نیست. این شرایط باعث شده تا چمن متحرک به منطقه‌ای رمزآلود تبدیل شود. زمین‌شناسان ایجاد این پدیده جالب را به سومین دوره زمین‌شناسی نسبت می‌دهند. خوشبختانه از آن زمان تاکنون تغییرات محیطی چندانی در این منطقه ایجاد نشده است. به همین دلیل با ناحیه‌ای دست‌نخورده روبه‌رو هستیم که در کنار جاذبه های عجیب گردشگری، طبیعتی سرسبز و تماشایی دارد.

چمن متحرک چملی چگونه جایی است؟

گردشگرانی که برای اولین‌بار این منطقه را دیده‌اید، با عبارت‌های جل الخالق و یاللعجب، شگفتی خود را از هنرنمایی مادر طبیعت بیان می‌کنند. انگشت‌به‌دهان ماندن گردشگران بی‌دلیل نیست؛ زیرا در هیچ‌‌کجای دنیا چمنی را سراغ نداریم که روی آب راه برود. ماجرا از این قرار است که برکه‌ای آرام و عمیق در اطراف تکاب وجود دارد. تا اینجای ماجرا چیز هیجان‌انگیزی درباره این برکه وجود ندارد. قضیه زمانی جالب می‌شود که بدانید روی این برکه نیزاری وسیع راه می‌‌رود. نی‌های این نیزار بدون اینکه به زمین متصل باشند، در مساحتی بیشتر از ۱۰۰ مترمربع پراکنده شده‌اند.

این نیزار متحرک با جریان باد به گوشه‌و‌کنار دریاچه کشیده می‌شود تا زمینه‌ای تماشایی و عجیب پیش روی گردشگران قرار دهد. برکه‌‌‌ای که نیزار روی آن قرار دارد، چیزی حدود یک هکتار است و با نام چملی گولی شناخته می‌شود. وجود این برکه باعث شده تا زمین‌های اطراف و نیزاری که روی آن قرار گرفته، در چهارفصل سال سبز و تماشایی باشد. عمق این برکه چیزی حدود ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده می‌شود. به لطف عمق زیاد، ماهی‌ها و جانوران آبزی متنوعی در آن زندگی می‌کنند. گیاهان سرسبز و ماهی‌های این منطقه باعث شده تا مرغابی‌های وحشی به‌همراه دیگر پرندگان ماهی‌خوار، در این برکه حضور داشته باشند.

چملی گولی به چه معناست؟

عکس جزیره شناور چملی

حتماً شما هم اولین‌بار که نام این منطقه را شنیدید، به این فکر افتادید که چملی گولی به چه معناست؟ این نام در زبان محلی به معنای چمن متحرک بر روی دریاچه است. انتخاب این اسم از نیزاری وسیع حکایت دارد. این نیزار بدون اینکه به زمین متصل باشد، روی دریاچه حرکت می‌کند. این منطقه نزد گردشگران با نام جزیره شناور هم شناخته می‌شود.

چمن متحرک چملی چه راز سربه‌مهری دارد؟

ماجرای راه‌رفتن چمنِ روی این دریاچه به اندازه‌ای پیچیده‌ است که به این راحتی‌ها پرده از رازسربه‌مهر آن برداشته نمی‌شود. بعضی از طبیعی‌دانان دلیل متحرک‌بودن دریاچه را حرکت وضعی زمین می‌دانند. برخی دیگر نیز وزش باد و دیگر عوامل طبیعی را علتی برای حرکت نیزار قلمداد می‌کنند. انتظار می‌رود در آینده با پیشرفت فناوری‌های نوین، پرده‌های بیشتری از راز دریاچه برداشته شود و دلیل اصلی حرکت نیزار روی دریاچه برملا گردد.

چملی گولی به کدام جاهای دیدنی نزدیک است؟

استان آذربایجان جاهای دیدنی بی‌شماری دارد که یکی از دیگری تماشایی‌تر است. با این حساب حیف است راهی این استان زیبا شوید و به گشت‌و‌گذار در منطقه چمن متحرک بسنده کنید. تخت سلیمان و زندان سلیمان از نزدیک‌ترین‌ مکان‌های گردشگری به این منطقه شناخته می‌شوند. شهرستان تکاب زیبایی‌های دیگری هم دارد که مسجد جامع تکاب و قلعه تکاب از معروف‌ترین آن‌هاست. قره کلیسا، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، غار سهولان، مقبره پوریای ولی، تپه حسنلو، چشمه آب‌معدنی کوه زنبیل، پیست اسکی خوشاکو، کاخ موزه باغچه جوق و بنای سه‌گنبد از دیگر جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است.

چمن متحرک چملی در چه فصلی از همیشه تماشایی‌تر است؟

به‌عنوان ایران‌گردهایی که گوشه‌و‌کنار این سرزمین زیبا را دیده‌اند، حتماً می‌دانید آذربایجان غربی در بهار از همیشه زیباتر است. این استان بهارهای هر سال میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است. گشت‌و‌گذار در منطقه چمن متحرک هم بهار بیشتر از همیشه خوش می‌گذرد. این ناحیه اریبهشت‌‌های تماشایی دارد. انصافاً باید اعتراف کرد تابستان‌های این منطقه نیز دلنشین و مطبوع‌ است. تا اواسط پاییز شرایط برای گردشگری در این ناحیه مهیاست. چمن متحرک حتی در زمستان هم زیباست؛ اما سرمای هوا در این ناحیه مانع گردشگری می‌شود.

چملی گولی نیازمند رعایت چه بایدها‌و‌نباید‌هایی است؟

عکس لوازم طبیعت گردی چمن متحرک چملی

منطقه‌ای که این چمن متحرک در آن قرار دارد، ناحیه‌ای نسبتا‌ً دورافتاده است. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر حتماً چندین بار کوله‌بار خود را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتد. عینک و کلاه‌ آفتابی، ضدآفتاب، کفش‌ مخصوص پیاده‌روی، لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات، دوربین عکاسی و گوشی هوشمند، چندین پلاستیک برای جمع‌آوری زباله و لباس گرم از لوازمی است که حتماً باید همراه داشته باشید. برای شما گفتیم چمن متحرک روی دریاچه‌ای عمیق حرکت می‌کند. با این حساب احتمال زیادی دارد که وسوسه شوید و بخواهید روی چمن متحرک راه بروید. این چمن مقاومت کافی برای تحمل وزن بدن انسان را دارد. با این حال کناره‌‌های چمن استقامت کمتری دارد و بهتر است جای مقاومی را برای قدم‌گذاشتن انتخاب کنید.

چمن متحرک چملی در تکاب

همان‌گونه که از نام این چمن پیداست، با سرعت بسیار کمی حرکت می‌کند. با این حساب اگر مدت زیادی روی چمن متحرک بمانید، ممکن است از خشکی دور شوید و در وسط دریاچه گیر بیفتید. یادتان باشد که زیر چمن متحرک دریاچه‌ای عمیق جریان دارد. از آنجایی که خاطر شما برای ما عزیز است، پیشنهاد می‌کنیم دور قدم‌گذاشتن به سطح چمن متحرک را خط بکشید. خوشبختانه طبیعت اطراف این پدیده‌ زیبا به اندازه‌ای تماشایی است که حسابی سر شما را سرگرم کند.

چمن متحرک چملی چه امکانات گردشگری دارد؟

عکس طبیعت چمن متحرک چملی

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که در این منطقه خبری از امکانات گردشگری نیست. این شرایط جلوی گردشگران علاقه‌مند به جاهای خاص و عجیب‌و‌غریب را نگرفته است. گفته می‌شود سالانه چیزی حدود ۵ هزار گردشگر داخلی و ۲۰۰ گردشگر خارجی از چمن متحرک دیدن می‌کنند. از طرف دیگر نبود امکانات، این منطقه را به جایی دنج و دست‌نخورده تبدیل کرده که گردشگران طبیعت‌دوست قدر آن را می‌دانند.

چمن متحرک چملی آیا مکانی برای اقامت دارد؟

برای شما گفتیم که این منطقه به دو آبادی نزدیک است. در هیچ‌کدام از این آبادی‌ها شرایطی برای اقامت مهیا نیست. از طرف دیگر عقل سلیم حکم می‌کند که در اطراف چملی گولی برای اقامت شبانه چادر نزنید. به این ترتیب چاره‌ای ندارید به‌ غیر از اینکه روی بهترین هتل های تکاب برای اقامت حساب باز کنید. هتل رنجی تکاب، مکانی مناسب برای گذران شب در این شهر است. از طرف دیگر با توجه به نزدیک‌بودن منطقه چمن متحرک به تخت سلیمان، می‌توانید سری به این ناحیه بزنید. در این منطقه اقامتگاه بوم‌گردی مجهزی وجود دارد که امکانات رفاهی مناسبی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

چملی گولی از کدام راه خوش‌مسیرتر است؟

دو راه پیش روی گردشگران چمن متحرک وجود دارد. یکی از این را‌‌ه‌ها، انتخاب جاده تکاب به بدرلو است. این جاده پس از روستای یلقون آغاج شروع می‌شود. دومین راه که مسیر مناسب‌تری هم به نظر می‌رسد، مسیر تخت سلیمان است. در این مسیر از سمت تخت سلیمان باید به جاده همپا به بدرلو بروید. سپس کمی مانده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر بدرلو و قوشه بلاغ می‌رسید. این راه را باید ادامه دهید تا پس از چند کیلومتر چشمتان به روستای ویر روشن شود. چمن متحرک چملی در نزدیکی این روستا واقع شده است. مسیری که به آن اشاره کردیم هموار نیست. با این حساب تجهیزات لازم برای رانندگی در مسیرهای سنگلاخ و دشوار را همراه داشته باشد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان آذربایجان غربی، شهرستان تکاب، روستای روستای بدرلو

چمن متحرک چملی مکانی خاص برای گردشگران مشکل‌پسند است. این منطقه در کنار طبیعت زیبا، شگفتی‌هایی دارد که در هیچ‌ جای دیگری پیدا نمی‌شود. از آنجایی که رسم داریم همیشه همراهان خود در ره بال آسمان را به جاهای دیدنی ایران ببریم، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به چملی گولی بزنید. به شما قول می‌دهیم خاطره‌ خوش گردشگری در این منطقه برای همیشه در ذهن شما ماندگار شود. در پایان خواهشمندیم اگر شما هم تجربه سودمند و خاطره‌ خوشی از گردشگری در استان آذربایجان غربی دارید، این خاطره‌های خوش و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

چمن متحرک چملی در نزدیکی روستای روستای بدرلو در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

در این مکان نی‌زاری وسیع روی دریاچه قرار گرفته که به خاک اطراف و زیر دریاچه متصل نیست.

تخت سلیمان و زندان سلیمان از جاهای دیدنی نزدیک به چمن متحرک چملی به حساب می‌آیند.

بهار و اردیبهشت بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در چمن متحرک چملی است.

در اطراف چمن متحرک چملی خبری از هتل و اقامتگاه نیست و باید برای گذران شب به شهر تکاب بروید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.