مسجد جمیرا دبی | شاهکاری تماشایی از معماری اسلامی

0

دبی شهر آسمان خراش‌ها و مهد گردشگری خاورمیانه است. این شهر به برج‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، بنا‌های مدرن، مراکز خرید لوکس و عظیم و مجموعه‌های تفریحی کم‌نظیر مشهور است؛ اما آیا تا‌به‌حال راجع‌به جاذبه‌های تاریخی این شهر چیزی شنیده‌اید؟ مسجد جمیرا (Jumeirah Mosque) از جمله جاذبه‌های تاریخی عروس امارات است که مسلمانان این شهر، ارزش و اهمیت بسیاری برای آن قائل هستند. جالب است بدانید که تصویر این بنا روی اسکناس‌های ۵۰۰‌درهمی کشور امارات متحده عربی نقش بسته و این امر بیانگر اهمیت والای فرهنگی این عبادتگاه است. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه تاریخی و فرهنگی مجلل و پر‌شکوه، با ما همراه باشید؛ چرا‌که ما در این مطلب ضمن معرفی و توصیف ویژگی‌های این مسجد عظیم، به روایت تاریخچه آن پرداخته و معماری هنرمندانه آن بررسی کرده‌ایم. در‌ نهایت نیز تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از این عبادتگاه ارزشمند را ارائه کرده‌ایم. 

مسجد جمیرا کجاست؟ 

مسجد جمیرا جاذبه‌ای تاریخی و تماشایی است که در محبوب‌ترین شهر توریستی خاور‌میانه یعنی دبی قرار دارد. این مسجد در انتهای جاده ساحلی جمیرا که از بهترین و محبوب‌ترین مناطق تفریحی در دبی است واقع شده و دسترسی به آن از هر نقطه این شهر به‌راحتی امکان‌پذیر است. 

مسجد جمیرا دبی | عبادتگاهی مجلل و پر‌شکوه در مدرن‌ترین شهر خاورمیانه

تصویری از بیرون مسجد جمیرا دبی

 

مردم دبی مسلمان هستند؛ از‌این‌رو در میان آسمان‌خراش‌های مدرن و سر‌به‌فلک‌کشیده، مساجد و عبادتگاه‌های بسیاری در این شهر وجود دارند؛ اما بدون شک هیچ‌کدام از آن‌ها در جمال و شکوه با مسجد جمیرا قابل مقایسه نیستند. این مسجد از بزرگ‌ترین، زیبا‌ترین و مجلل‌ترین عبادتگاه‌های مسلمانان در دبی بوده و تنها مسجدی است که گردشگران غیر‌مسلمان نیز می‌توانند از آن دیدن کنند. بنای این عبادتگاه نیز قدیمی بوده و به‌لحاظ معماری ارزش بسیاری دارد؛ از‌این‌رو می‌توان گفت که این مسجد از جمله جاذبه‌های چشم‌نواز و حیرت‌انگیز باستانی در شهر دبی است که بازدید از آن را نباید از دست داد. 

قدمت و تاریخچه مسجد جمیرا دبی | از عبادتگاهی قدیمی تا جاذبه‌ای توریستی

عکس مسجد جمیرا دبی

قدمت بنای مسجد خیره‌کننده و پر‌شکوه جمیرا به سال ۱۹۷۶ میلادی باز‌می‌گردد. می‌توان گفت که این مکان از قدیمی‌ترین عبادگاه‌های مسلمانان در کشور امارات است. در گذشته منطقه ساحلی جمیرا محل زندگی عرب‌ها بود و در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به‌مرور این منطقه به محل زندگی ثروتمندان خارجی در دبی تبدیل شد. در همان زمان‌ها بود که عبادتگاه جمیرا در این منطقه بنا شد تا محلی برای تجمع مسلمانان و برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی آن‌ها باشد. امروزه این بنای حیرت‌انگیز و زیبا با حفظ کاربری خود برای برگزاری نماز و انجام عبادات، به جاذبه‌ای پر‌بازدید برای گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند تبدیل شده است. 

معماری مسجد جمیرا | شاهکاری هنرمندانه و خیره‌کننده 

طراحی و ساخت مسجد جمیرا دبی بر عهده دفتر مشاوره پیمانکاری هگازی و موغایض (Hegazi and Moaez) بود و شخصی به نام مصطفی کامل حسین خلیل که در آن زمان از نامداران این حوزه بود مدیریت این پروژه را بر عهده داشت. جالب است بدانید که در طراحی و ساخت این عبادتگاه مسحور‌کننده از سبک معماری دوران خلافت فاطمیان الهام گرفته شده است؛ از‌این‌رو در آن عناصری از معماری باستانی، بیزانسی، مصری، قبطی و آفریقای شمالی نیز به چشم می‌خورند. تلفیق هنرمندانه و ماهرانه سبک‌های مختلف در معماری این مسجد آن را به بنایی منحصر‌به‌فرد تبدیل کرده است که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. 

از پیشینه معماری این بنای پر‌اهمیت که بگذریم، به توصیف ویژگی‌ها و زیبایی‌های آن می‌رسیم. این مسجد دارای گنبدی عظیم به طول ۱۶ متر است که سنگ‌تراشی‌های ظریف و هنرمندانه بر تمام سطح آن چشم هر تماشا‌گری را به خود خیره می‌کند. مناره‌های ۴۰‌متری و سر‌به‌فلک‌کشیده این بنا که به سبک معماری آناتولی طراحی شده‌اند نیز بر جلال و جبروت آن افزوده و شکوهی تماشایی به آن بخشیده‌اند. پس از تماشای نمای بیرونی حیرت‌انگیز این مسجد با قدم گذاشتن در درون آن نقش‌و‌نگار‌ها و کتیبه‌های زیبا با الگوهای تزئینی غنی، روی دیوار‌ها و ستون‌های این بنا چشمان شما را نوازش می‌کنند. از مسحور‌کننده‌ترین بخش‌های داخلی این مسجد می‌توان به سقف آن اشاره کرد که زیبایی‌ و ظرافت نقش‌‌های ایجاد‌شده روی آن در وصف نمی‌گنجد. 

ابعاد و ظرفیت عبادتگاه جمیرا 

مسجد پر‌شکوه جمیرا از بزرگ‌ترین مساجد در کشور امارات است. شاید راجع‌به عظمت و زیبایی مسجد «الازهر» (Al Azhar) در قاهره شنیده باشید. اگر بخواهیم این دو مسجد را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم با اینکه مسجد جمیرا به‌لحاظ معماری شباهت زیادی با مسجد الازهر دارد؛ اما به لحاظ ابعاد و اندازه به هیچ‌وجه با آن قابل مقایسه نیست؛ چرا‌که وسعت عبادتگاه جمیرا ۸ برابر عبادتگاه الازهر است. این مسجد گنجایش بیش از ۲۰۰ نمازگزار را داشته و از گذشته تا به امروز محیطی امن و وسیع برای گرد‌همایی‌های مسلمانان در مناسبت‌های مذهبی مختلف در دبی است. 

بهترین زمان بازدید از مسجد جمیرا دبی | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در بهترین زمان 

بازدید از مسجد جمیرا دبی در تمامی روز‌های سال امکان‌پذیر است. از سوی دیگر این بنا سر‌پوشیده بوده و مجهز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است؛ لذا فاکتور‌هایی همچون آب‌و‌هوا تأثیر چندانی بر لذت بازدید از این جاذبه ندارند. اما بگذارید کمی دید خود را وسیع‌تر کرده و بهترین زمان سفر به شهر توریستی دبی را بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید دبی شهری بیابانی با آب‌و‌هوایی گرم و خشک بوده و آفتاب تابستان آن سوزان است؛ از‌این‌رو اگر تاب گرمای ۴۰ درجه تابستان این شهر را ندارید، بهتر است برای ماجراجویی در قلب این کویر مدرن فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید علاوه‌بر لذت بردن از آب‌و‌هوای مطلوب فصل‌های سرد این شهر، سفری مقرون‌به‌صرفه نیز داشته باشید، بازه زمانی ماه‌های آذر تا بهمن، بهترین زمان برای سفری خاطره‌انگیز به این شهر است. 

اما اگر بپرسید چه ساعاتی و چه روز‌هایی برای بازدید از مسجد جمیرا مناسب‌تر است؟ باید به دو نکته اشاره کنیم:

  • هر‌جمعه ساعت ۱۰ صبح برنامه‌ها و تور‌های رایگان و جذابی برای گردشگران در این مسجد برگزار می‌شود؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید بر لذت بازدید از این بنا افزوده و تجربه‌ای خاطره‌انگیز‌تر به خود هدیه دهید، ۱۰ صبح روز جمعه را به بازدید از این مسجد اختصاص دهید. 
  • اگر قصد عکاسی از معماری داخلی مسجد و نقش‌و‌نگار‌های چشم‌نواز آن را دارید، باید به این نکته دقت داشته باشید که عکس‌برداری در محیط داخل این بنا در زمان برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های مذهبی، ممنوع است. از سوی دیگر در این مواقع، محیط مسجد شلوغ بوده و گشت‌و‌گذار در داخل آن برای گردشگران مقدور نیست. از‌این‌رو بهتر است برای بازدید از این بنای زیبا ساعاتی از روز را انتخاب کنید که با زمان برگزاری نماز و مراسمات تداخل نداشته باشند. 

باید‌ها و نباید‌های ورود به عبادتگاه جمیرا | نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

همان طور که گفتیم مسجد جمیرا دبی تنها مسجد کشور امارات است که گردشگران و افراد غیر‌مسلمان اجازه ورود به آن و بازدیدش را دارند. با‌این‌حال قوانین و نکاتی برای ورود به این عبادتگاه وجود دارد که افراد برای حفظ احترام به فضای معنوی و اعتقادات مسلمانان این شهر باید به آن‌ها توجه داشته و از آن‌ها پیروی کنند. از‌این‌رو ما در ادامه این قوانین و نکات را ذکر کرده‌ایم تا شما زمان بازدید از این بنای باستانی و مذهبی دچار مشکل نشوید.

  • تمام خانم‌ها برای ورود به این مسجد باید پوشش مناسب اسلامی داشته باشند. 
  • عکس‌برداری از فضای داخل این بنا در زمان برگزاری نماز جماعت یا مراسمات مذهبی ممنوع است. در‌واقع افراد نباید از نمازگزاران و دیگر افراد حاضر در مسجد عکس بگیرند. به استثنای زمان‌هایی که گفته شد، اگر سوژه عکس شما فقط معماری داخلی بنا باشد، این کار مانعی ندارد.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جمیرا | گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در ساحل جمیرا

  • ساحل جمیرا دبی 

اگر برای بازدید از عبادتگاه پر‌شکوه جمیرا به جاده ساحلی جمیرا رفتید، فراموش نکنید که از ساحل آن که بهترین و مجهز‌ترین ساحل در دبی است نیز دیدن کنید. ساحل جمیرا (Jumeirah Beach) از جمله محبوب‌ترین تفریگاه‌ها در شهر توریستی دبی بوده و محلی ایده‌آل برای تفریح و کسب لذت و آرامش است. بدون شک قدم زدن روی ماسه‌های طلایی‌رنگ در کنار موج‌های نیمه‌جان دریا که به ساحل می‌رسند و تماشای نخل‌های سر‌سبز و سر‌به‌فلک کشیده ساحل و آبیِ بی‌کران دریا تجربه‌ای دل‌نشین و فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. حال اگر این آرامش را با تفریحاتی همچون خوردن غذایی لذیذ، نوشیدن نوشیدنی گوارا و شنا کردن همراه کنید، لذت حضور در این ساحل چندین برابر خواهد شد.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، ساحل جمیرا 
  • ساحل لامر دبی

از دیگر جاهای دیدنی دبی که به مسجد جمیرا نیز نزدیک است، می‌توان به «ساحل لامر» اشاره کرد. لامر ساحلی تازه‌تأسیس است که در آن امکانات رفاهی و تفریحی متعددی به‌منظور ایجاد رفاه حال گردشگران فراهم شده است. این ساحل دارای محیطی دل‌نشین و دوست‌داشتنی با عناصر زیبا و رنگارنگ است که هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. اگر به دنبال محیطی آرام و با‌صفا برای استراحت و لذت‌بردن از دریا و ساحل هستید، ساحل لامر بهترین مقصد برای شما پس از ماجراجویی در مسجد تماشایی جمیرا است. 

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، خیابان جمیرا، خیابان ۳۹ اس، خیابان اِی ۲
  • پارک آبی لاگونا 

پارک آبی لاگونا که در ساحل جمیرا قرار دارد، مقصدی منحصر‌به‌فرد و هیجان‌انگیز برای تجربه انواع تفریحات آبی است. در این پارک سرسره‌هایی عظیم و مهیج، استخر مارپیچ، محوطه‌ای برای بازی کودکان و… وجود دارند که لذت و هیجانی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌دهند. از امکانات رفاهی این مجموعه نیز می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، فروشگاه و… اشاره کرد. 

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، منطقه جمیرا، ساحل لامر

نحوه دسترسی به عبادتگاه جمیرا | راحت‌تر از تصور شما 

دسترسی به مسجد جمیرا هم با استفاده از خودرو شخصی و هم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی از قبیل مترو، اتوبوس و تاکسی در دبی به‌راحتی امکان‌پذیر است. در ادامه نحوه دسترسی به این بنای تاریخی و معنوی را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی به‌صورت مجزا ارائه کرده‌ایم:

  • تاکسی‌ها

ساده‌ترین و امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی برای تردد در شهر دبی تاکسی‌های سطح شهر هستند. تمامی تاکسی‌های این شهر در مسیر جاده جمیرا تردد می‌کنند و برای رسیدن به مسجد جمیرا نیز فقط کافی است مقصد خود را به راننده تاکسی اعلام کنید.

  • مترو

با‌توجه به هزینه بالای حمل‌و‌نقل با استفاده از تاکسی، بسیاری از افراد به‌منظور داشتن سفری مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه‌تر وسایل نقلیه عمومی را برای تردد ترجیح می‌‌دهند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید و اقامتگاه یا مبدأ شما به ایستگاه مترو نزدیک است، می‌توانید برای دسترسی به عبادتگاه مجذوب‌کننده جمیرا از مترو استفاده کنید. برای این کار هم کافی است وارد ایستگاه مترو شده و سوار خطی شوید که از ایستگاه «الجافلیه» می‌گذرد. لازم‌به‌ذکر است که این ایستگاه کمی با مقصد شما فاصله دارد و می‌توانید برای رسیدن به آن تاکسی گرفته یا کمی پیاده‌روی کنید. 

  • اتوبوس‌ها

اتوبوس‌های خطی در شهر دبی نیز از جمله گزینه‌های کم‌هزینه و راحت برای تردد در شهر و رسیدن به مقاصد مختلف هستند. اگر انتخاب شما اتوبوس است، باید سوار خطی شوید که از ایستگاه C10 RTA گذر می‌کند؛ چرا‌که این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به مسجد جمیرا دبی است. 

  • خودرو شخصی

در‌ نهایت اگر برای رفت‌و‌آمد در دبی خودرو شخصی در اختیار دارید، بهترین راهنما برای شما نقشه‌های آنلاین هستند. با استفاده از این نقشه‌ها هر‌کجای دبی که باشید می‌توانید ساده‌ترین و بهترین مسیر دسترسی به مقصد خود را یافته و به سوی آن حرکت کنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیداز نماز صبح تا نماز عشاء در دبی
مدت زمان پیشنهادی برای بازدیدیک تا دو ساعت
شماره تلفن97143536666+
آدرسامارات متحده عربی ، دبی ، جاده جمیرا بیچ ، محله جمیرا ، مسجد جمیرا

حال که در این مقاله همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان بر بال نوشته سوار شدید و به قلب شهر دبی و عبادتگاه ارزشمند مسلمانان این شهر یعنی مسجد جمیرا سفر کردید، وقت آن رسیده تا برای تماشای سنگ‌تراشی‌های ظریف روی گنبد و مناره‌ها و نقش‌و‌نگار‌های دیوار‌های محوطه داخلی این مسجد با‌شکوه آماده سفری خاطره‌انگیز به مقصد دبی شوید. در این سفر سعی کنید ضمن بازدید از مراکز خرید و مجموعه‌های تفریحی این شهر، از جاذبه‌های باستانی آن نیز دیدن کنید.

در نهایت از‌آنجایی که همواره داشتن اطلاعات و برنامه‌ای دقیق بر کیفیت و راحتی سفر می‌افزاید و تجربه‌ای دل‌نشین‌تر و خاطره‌انگیز‌تر می‌آفریند، توصیه می‌کنیم برای کسب تمامی اطلاعات لازم و کاربردی برای سفر به دبی مقاله «راهنمای سفر دبی» را نیز مطالعه کنید. همچنین از شما می‌خواهیم که اگر تجربه حضور در مسجد جمیرا دبی را داشته‌اید، تجربه و نظر خود را راجع‌به این بنای باستانی و مذهبی برای ما و مخاطبانمان بنویسید تا دیدگاهی روشن‌تر و دقیق‌تر از این جاذبه دیدنی در اختیارمان قرار گیرد.

این مسجد پر‌شکوه و خیره‌کننده در انتهای جاده ساحلی جمیرا واقع شده است.

بازدید از این جاذبه در بازه زمانی بین نماز صبح تا نماز عشاء در دبی امکان‌پذیر است.

بله مسجد جمیرا تنها مسجد در کشور امارات است که گردشگران غیر‌مسلمان نیز می‌توانند از محیط داخلی آن دیدن کنند.

قدمت بنای مسجد خیره‌کننده و پر‌شکوه جمیرا به سال ۱۹۷۶ میلادی باز‌می‌گردد.

در طراحی و معماری بنای مسجد جمیرا از سبک معماری دوران خلافت فاطمیان الهام گرفته شده است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.