چشمه دمکش | چشمه دَم‌دَمی باغ

0

همیشه در طبیعت رمزورازهایی پنهان است که انسان‌ها به‌دنبال کشف آن هستند. گاهی هم کشف این اسرار برای انسان ناممکن می‌شود؛ اما همچنان دیدن آن لذت‌بخش است. اگر برای دیدن یکی از شگفتی‌های طبیعت مشتاق هستید، بازدید از چشمه دمکش را به شما پیشنهاد می‌کنم. دمکش چشمه‌ای است که هروقت باب میلش باشد از زمین می‌جوشد!

چشمه دمکش کجاست؟

دمکش چشمه‌ای در استان گیلان است. برای بازدید از این چشمه، هرجا که هستید، مسیرتان را به طرف شمال ایران تغییر بدهید. این چشمه در شرق استان و در 6کیلومتری شهرستان چابکسر است. برای رسیدن به آن باید تا روستای فَکِجُور چابکسر بروید. اگر مسیرتان از طرف استان مازندران است، چابکسر اولین شهری است که با ورود به گیلان، به آن می‌رسید. از جاده قزوین-رشت هم که آمده باشید، باید از شهرهای رشت، لاهیجان، لنگرود و رودسر بگذرید. از خوبی شهرهای شمالی، فاصله نزدیکشان به هم است؛ پس لازم نیست مسافت چندانی را پشت سر بگذارید.

روستای فکجور

تصویری از روستای فکجور

روستای فکجور اوشیان، یکی از روستاهای توابع چابکسر است. حدود 40 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. بیشتر مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند و باغ‌های مرکبات دارند. مسیر رسیدن به روستا، بسیار رویایی است. در تمام مسیر پوششی از درختان سرسبز را می‌بینید. هرچه به روستا نزدیک‌تر بشوید، تصویر زیبای دریا بیشتر پیش چشم‌هایتان پیدا می‌شود. در جنوب روستای فکجور تصویر زیبایی از رشته‌کوه‌های البرز را می‌بینید. در همسایگی شمالش، روستای کرات محله است. به طرف غرب روستای فکجور که بروید، به میش سرا می‌رسید. شرق روستا هم به کبوتر آبکش راه دارد.

ویژگی‌های چشمه دمکش

در باغ آقای مهدوی و پای تنه‌ای کهنسال از درخت افرا، گودالی وجود دارد که آبی زلال از دل آن می‌جوشد. جای تعجب هم نیست. زمینِ شمال است و سفره‌های آب زیرزمینیش. در فرهنگمان، همیشه آب را نشان روشنایی می‌دانیم. آقای مهدوی هم از وجود این برکت، که پای درختان باغش جاری است، بسیار خوش‌حال است. آب از گودال بزرگی که عمق آن مشخص نیست، شبیه گردابی بیرون می‌ریزد و در باغ جاری می‌شود. چشمه دمکش به درختان صاحب باغ، جان می‌بخشد و به طرف پایین‌دست روستا می‌رود. این آب روان سری به باغ‌های دیگر روستا هم می‌زند و آن‌ها را سیراب می‌کند. شاید هم می‌رود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی.

تصویری از چشمه دمکش

میزان آب این چشمه ثابت نیست و در طول سال تغییر می‌کند. باران‌های همیشگی زمستان، سفره‌های زیرزمینی را پر می‌کند. آب‌شدن برف‌ها در بهار هم تأثیر زیادی روی میزان آب چشمه دارد. به همین خاطر بیشترین مقدار آب این چشمه در زمستان و اوایل بهار است. در این زمان مقدار آب به 572 لیتر در ثانیه می‌رسد. تابستان‌ها شدت آب در کمترین حالت و حدود 58 لیتر در ثانیه است.

راز پنهان در چشمه دمکش

چشمه دمکش رودسر ، یکی از عجیب‌ترین چشمه‌های ایران است و ویژگی خاص و عجیبی دارد. جالب است بدانید جوشش این چشمه دائمی نیست و بدون هیچ علامتی، ناگهان متوقف می‌شود. یعنی ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز، آبی از آن جاری نشود و چشمه کاملاً خشک باشد. از طرفی، زمان جوشش دوباره‌ چشمه، مشخص نیست؛ البته روستایی‌ها باور عجیبی درباره آن دارند. آن‌ها می‌گویند برای فهمیدن این زمان، باید به صدای طبیعت گوش کنید. فقط طبیعت می‌تواند از جوشش چشمه خبر بدهد. قبل از جوشش دوباره چشمه، دو نسیم خنک با فاصله زمانی کوتاهی از هم می‌وزند. کمی بعد از وزش نسیم، آب چشمه به‌آرامی جاری می‌‌شود. گاهی بعضی از افراد ساعت‌ها در کنار چشمه می‌نشینند تا صحنه بالاآمدن آب را ببینند. خوب که گوش کنید، صدای جوشش آب در فضا طنین‌انداز می‌شود. این صحنه باید تماشایی باشد.

نمایی از چشمه دمکش

تا امروز خیلی‌ها دنبال کشف‌کردن راز چشمه دمکش بوده‌اند. محقق‌های بزرگی مثل شیخ بهائی و رابینو برای کشف حقیقت چشمه تا روستای فکجور رفته‌اند. با این حال کسی از راز چشمه دمکش، سر در نیاورده است. شاید این رازی بین زمین و آب و خاک باشد. در نام‌گذاری چشمه، از ویژگی‌های عجیب آن الهام گرفته‌اند. از آنجایی که این چشمه دم‌به‌دم می‌جوشد، اسمش را دَمکِش گذاشتند.

خواص درمانی چشمه دمکش

تصویری از چشمه دمکش

برخلاف بعضی از چشمه‌ها، آب چشمه دمکش نوشیدنی است. چشمه دمکش، آبی بسیار سبک و گوارا دارد. به گفته آقای مهدوی، آب چشمه را چند بار آزمایش کرده‌اند؛ پس نگران آلودگی‌های میکروبی آن نباشید. میزان املاح چشمه دمکش به حد کافی است. این چشمه را جزء 12 چشمه بدون املاح در منطقه خاورمیانه ثبت کرده‌اند. نوشیدن این آب زلال سنگ‌های کلیه را دفع می‌کند. در درمان کم‌خونی هم مؤثر است. اگر به بازدید از چشمه دمکش گیلان رفتید، مقداری از آب چشمه را بنوشید تا از خواص آن، بی‌نصیب نمانید.

جاذبه‌های گردشگری چشمه دمکش

  • طبیعت اطراف چشمه

به گیلان که بروید، از تماشای طبیعت زیبای آن سیر نمی‌شوید. هر طرف را که ببینید، نشان از سرسبزی و خرمی دارد. نقاش طبیعت، هنرمندانه رنگ‌ها را در جای خود گذاشته‌ است. چشمه دمکش رودسر هم بخشی از زیبایی‌های گیلان را در خود جای داده است. آب زلال چشمه، از پای درخت افرا می‌جوشد و روی سنگ‌های سرخ‌ جاری می‌شود. می‌توانید کمی کنار چشمه بنشینید و گذر عمر را ببینید. کمی پایین‌تر از سرچشمه، پاهایتان را در آب بگذارید. حس خنکای آب، وجودتان را غرق در لذت می‌کند. نسیم خنکی که پوست صورتتان را لمس می‌کند، حس می‌کنید؟

  • دیدنی‌های باغ

رطوبت هوا هم در اینجا به‌اندازه است و خزه‌ها روی سنگ‌های رودخانه جا خوش کرده‌اند. در نزدیکی چشمه، گیاهانی مثل سرخس و شمشاد رشد می‌کنند. محلی‌ها به شمشاد «شوشار» هم می‌گویند. این گیاه در غرب گیلان به «درخت کیش» معروف است. در مسیر رسیدن به کنار چشمه، درختانی مثل موز، پالونیا، پالم و عنبر سائل می‌بینید. آقای مهدوی این درختان غیر بومی را در باغش کاشته است و پرورش می‌دهد. کاشت درختان غیر بومی، محیط باغ‌ را دلنشین‌تر کرده است. اگر در تابستان گذرتان به این چشمه افتاد، موزهای رسیده باغ دیدن دارد. البته شاید تنه‌های بریده‌شده در باغ نظرتان را جلب کند. به دلیل طوفان سال قبل تعدادی از درختان شکسته‌اند. به همین خاطر صاحب باغ مجبور شد تا آن‌ها را از تنه قطع کند.

  • چشمه بالادست

کمی بالاتر از چشمه دمکش گیلان، در حدود 40متری آن، چشمه دیگری را می‌بینید. این چشمه به‌صورت دائمی می‌جوشد و در ادامه با آب چشمه دمکش یکی می‌شود.

  • گردش در جنگل

تصویری از جنگل چابکسر

مسیر آب را دنبال کنید و کمی در سکوت جنگل وقت بگذرانید. به تابلوهای مسیر چشمه هم توجه کنید. بخشی از مسیر جریان آب، سراشیبی است. یادتان باشد در نواحی کوهستانی گیلان همیشه گیاه‌های دارویی پیدا می‌شود. این گیاهان در کنار پرچین باغ هم روییده‌اند. می‌توانید در آنجا گزنه، وارنگبو، پونه کوهی، پلنگ مُشت و خاک سلیمه را پیدا کنید. عطر خوش پونه‌کوهی را نفس بکشید تا سرمست شوید. حواستان باشد گیاه گزنه به پوستتان نخورد که دردسر می‌شود. همان طور که از اسم گزنه پیداست، خاصیت گزنده دارد؛ اما خوردن دمنوش آن در درمان آلرژی مؤثر است. برای چیدن گزنه، از مشما، دستمال یا دستکش استفاده کنید. یادتان نرود که مصرف بیش از حد پونه کوهی هم می‌تواند از آن در بدنتان سم تولید کند.

  • عکاسی

تصویری از جنگل چابکسر

پاکوب‌هایی در مسیر چشمه ساخته‌اند. مسیر پاکوب‌ها را که دنبال کنید، بعد از 5 دقیقه پیاده‌روی به محلی خاص می‌رسید. از این محل چشم‌اندازی زیبا به دریای خزر و شهر چابکسر دارید. درنگ نکنید و دوربینتان را بیرون بیاورید. عکس زیبایی می‌شود. البته اگر به عکاسی در طبیعت علاقه‌مند هستید، سوژه‌های زیبایی در کنار چشمه و جنگل پیدا می‌شود. به تصویرها، از دریچه دوربینتان نگاه کنید و عکس ‌های به‌یادماندنی بگیرید.

  • نقاشی

نقاشی در طبیعت حس شگفت‌انگیزی دارد. فقط کافی است تجربه‌اش کنید. در گوشه‌ای خلوت بنشینید و زیبایی‌های خلقت را به تصویر بکشید.

امکانات گردشگری چشمه دمکش

  • آلاچیق

در اطراف چشمه تعدادی آلاچیق‌ و تخت برای گردشگرها درست کرده‌اند. می‌توانید چند ساعتی در آنجا اتراق کنید. با آب چشمه، چای درست کنید و بنوشید. خوردن چای در هوای خنک و کوهستانی لذت‌ خودش را دارد. شنیدن صدای دلنواز آب هم آرامش را به وجودتان هدیه می‌دهد. در نزدیکی چشمه دمکش چابکسر، غذاخوری وجود ندارد. بهتر است لوازمی را که می‌خواهید از قبل تهیه کنید. می‌توانید از مغازه کوچکی در روستا خرید کنید. مغازه فاصله زیادی تا چشمه ندارد.

  • پارکینگ

نگران پارک خودرو شخصیتان نباشید. در بیرون محوطه باغ، دو باغ دیگر برای پارک خودروها در نظر گرفته‌اند. به‌راحتی می‌توانید خودرویتان را در آنجا پارک کنید. برای استفاده از پارکینگ چشمه، باید 2000 تومان برای ورودی بپردازید. در محوطه پارکینگ سرویس بهداشتی هم وجود دارد. چهار اتاقک چوبی در آنجا ساخته‌اند که می‌توانید چند ساعتی در آن استراحت کنید.

زمان بازدید از باغ

از آنجایی که چشمه دمکش گیلان در ملکی شخصی است، از 9 صبح تا 10 شب باز است. بهتر است تا زمانی که هوا روشن است، از طبیعت زیبا و چشمه دیدن کنید.

نکات ضروری برای بازدید از چشمه دمکش

  • روستای فکجور هوایی کوهستانی و خنک دارد. باران هم که ببارد، هوا کمی سردتر می‌شود. خوب است لباس گرم همراهتان داشته باشید.
  • حواستان به بچه‌ها هم باشد. آن‌ها را به‌تنهایی کنار چشمه نفرستید. سنگ‌های کنار رود، لیز و خطرناک هستند.
  • در اطراف چشمه دمکش چابکسر نمی‌شود چادر بر پا کرد. اگر قصد این کار را دارید، دنبال مکان مناسب‌تری باشید.

جاهای دیدنی اطراف چشم دمکش

بعد از بازدید از چشمه دمکش چابکسر، به جاهای دیدنی اطرافش هم سری بزنید. شهرهای رودسر و چابکسر جاهای دیدنی زیادی دارد. چند جای دیدنی از هرکدام را برایتان می‌گذارم. انتخابش با خودتان.

  • قلعه گردن

قلعه گردن از جاذبه‌های تاریخی رودسر است. قدمت این قلعه به دوره سلجوقیان می‌رسد. امروزه بیشتر قلعه از بین رفته است. بخش باقی‌مانده قلعه پوشیده از گیاهانی است که روی آن روییده‌اند.

  • رامدشت ساحل توریستی رودسر

ساحل رامدشت محیطی زیبا، برای تفریح در کنار دریاست. در این ساحلی شنی قدمی بزنید و لذت ببرید. اغلب، مسابقه‌های فوتبال‌ساحلی هم در این ساحل برگزار می‌کنند.

  • پارک جنگلی رودسر

تصویری از پارک جنگلی رودسر

پارک جنگلی سفیدآب فقط 25 دقیقه با مرکز شهر رودسر فاصله دارد. می‌توانید در پارک جنگلی رودسر دوچرخه‌سواری یا اسب‌سواری را تجربه کنید. مسیرهای پیاده‌روی در جنگل هم مشخص است. در نزدیکی این پارک، سری به کاخ رضاخان هم بزنید.

  • سرولات

سرولات از معروف‌ترین جاهای دیدنی چابکسر است. همه سرولات را به رستوران خاور خانم می‌شناسند. رستوران خاور خانم در 3کیلومتری چابکسر است. چشم‌انداز بسیار زیبای این رستوران، گردشگرهای زیادی را تا بالای کوه سرولات می‌کشاند. خاور خانم غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزد. در این رستوران محلی، غذاهایی مثل مرغ شکم‌پر، کباب ترش، میرزاقاسمی و باقالی ‌سرو می‌کنند. می‌توانید به این رستوران بروید و دلی از عزا دربیاورید.

  • ساحل قاسم آباد

ساحل قاسم آباد، ساحل تفریحی چابکسر است که امکانات خوبی دارد. در این ساحل می‌توانید سوار پاراسل یا شاتل شوید. موتور چهارچرخش را سوار شوید و هیجان را تجربه کنید. قایق‌سواری و اسکی روی آب هم مهیاست.

  • تله کابین رامسر

تله کابین رامسر در نزدیکی پلیس راه گیلان است و فاصله زیادی تا چابکسر ندارد. پارک ساحلی و جنگلیش هم دیدنی است.

بهترین زمان بازدید

فکجور از روستاهای ییلاقی چابکسر است. اردیبهشت که باشد، غرق در عطر شکوفه‌های نارنج و پرتقال می‌شوید. چشمه دمکش هم خروشان‌تر از همیشه است. درکنار رودها، بنفشه‌ها و پامچال‌های وحشی می‌رویند و زیبایی طبیعت را به اوج می‌رساند. حواستان به هواشناسی هم باشد، سیل‌های شمال که خاطرتان هست؟ این سیل‌ها خیلی وقت‌ها جاده‌ها را مسدود می‌کنند.

تصویری از طبیعت رامسر

فکجور تابستان‌های خنک و معتدلی دارد و بسیار خوش‌آب‌وهوا است. برخلاف کوهپایه، در ارتفاعات رطوبت کمتری حس می‌کنید. در روزهای پاییزی، مسیر رسیدن به روستا رنگ‌های گرمی به خودش می‌گیرد. باران که ببارد، هوا هم مه‌آلود می‌شود. جاده فکجور پرپیچ‌وخم است؛ پس حواس‌جمع رانندگی کنید. در پاییز هم احتمال سیب هست، مراقب باشید. زمستان‌های فکجور هم سرد و استخوان‌سوز است و بلندی‌‌ها از برف پوشیده می‌شود.

اقامت در نزدیکی چشمه دمکش

اگر دوست دارید چند روزی در روستای فکجور بمانید، باید ویلاها یا خانه‌های روستایی را اجاره کنید. تا چابکسر هم فاصله زیادی نیست. در شهرهای شمالی ویلا و سوئیت‌ها را با قیمت‌و امکانات مختلف اجاره می‌دهند. هتل‌های شهر هم گزینه خوبی برای اقامت است. اسم چند هتل و مجتمع‌های اقامتی را برایتان می‌گذارم.

  • هتل کاسپین؛
  • هتل آهوان؛
  • مجتمع اقامتی شقایق؛
  • مجتمع اقامتی مهرکادوس.

اگر دوست دارید اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تجربه کنید، چند اقامتگاه هم اینجا هست.

  • اقامتگاه بوم‌گردی گیله بوم: در مسیر چابکسر به کلاچای و در روستای قاسم آباد سفلی است. بعد از رسیدن به روستا، به خیابان شهدا بروید. در کوچه ابریشم 1 آن را پیدا می‌کنید.
  • اقامتگاه بوم‌گردی گیشار: در 10کیلومتری غرب چابکسر است. می‌توانید در جاده قاسم آباد سفلی، روبه‌روی هتل آهوان به این اقامتگاه برسید.

مسیر دسترسی به چشمه دمکش

برای بازدید از چشمه دمکش رودسر باید راهی شمال ایران بشوید و خودتان را به استان گیلان برسانید. چشمه دمکش در نزدیکی شرقی‌ترین شهر گیلان یعنی چابکسر است. بعد از گذشتن از رودسر در 6 کیلومتری چابکسر، تابلوی روستای فکجور را می‌بینید. مسیری پوشیده از درختان سرسبز را پشت سر بگذارید و به طرف دهستان اوشیان چابکسر بروید. این چشمه در باغ آقای مهدوی است. می‌توانید در بین راه از محلی‌ها هم کمک بگیرید. اگر مسیرتان از طرف رشت است، بعد از 100 کیلومتر به مقصد می‌رسید. فاصله این چشمه از رودسر هم فقط 30 کیلومتر است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان گیلان، 5 کیلومتری چابکسر، روستای فکجور

چشمه دمکش، از شگفتی‌های طبیعت است. هر آنچه از این چشمه می‌دانستیم برایتان گفتیم. سفر با ره بال آسمان چطور بود؟ اگر در سفرهای قبلی از این چشمه دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان باید خواندنی باشد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

در استان گیلان در 6 کیلومتری چابکسر

بله. پارکینک، سرویس بهداشتی، آلاچیق دارد.

بهار، به ویژه اردیبهشت و تابستان

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.