راهنمای سفر به نهاوند | سفر به سرزمین سراب‌ها

2

آیا آماده هستید به غرب ایران سفر کنیم؟ در مسیر خود سری به استان همدان و شهر زیبای نهاوند هم می‌زنیم. نهاوند یکی از شهرهای قدیمی ایران است که از قضا طبیعت بکر و تماشایی هم دارد. امروز با ما همراه شوید و سیر تا پیاز سفر به نهاوند را بدانید.

فهرست مطالب

نهاوند کجاست؟

نهاوند یکی از شهرهای غرب ایران است. این شهر در بخش جنوب‌غربی استان همدان قرار دارد. فاصله این شهر تا تهران 435‌ کیلومتر است. برای دسترسی به این شهر از تهران، باید از مسیر ملایر – اراک عبور کنید. نهاوند تا همدان، یعنی مرکز استان، 130‌کیلومتر و تا خرم‌آباد 134‌کیلومتر فاصله دارد.

طبیعت نهاوند

تصویری از طبیعت نهاوند

نهاوند از نظر جغرافیایی در میان رشته‌کوه‌های زیبای زاگرس قرار دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که این شهر جزء شهرهای کوهستانی ایران به حساب می‌آید. همان طور که از هر شهر کوهستانی انتظار می‌رود، نهاوند هم زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکی دارد. به لطف منابع آب کافی و خاک حاصلخیز، هر وجب از نهاوند پوشیده از علفزارهای بزرگ و درختان تنومند است. به‌طور کلی می‌توان جغرافیای این شهر تاریخی را به دو بخش دشت و کوهستان تقسیم کرد.

تصویری از طبیعت سرسبز نهاوند

دشت‌های وسیعی را تصور کنید که در آن وقتی چشمتان را به خط افق می‌دوزید، مناظر کوهستانی و کوه‌های پوشیده از برف را ببینید. دشت‌های سرسبز و پوشیده از علف، چشمه‌های جوشان و رودهای روان، همه این‌ها در نهاوند انتظار شما را می‌کشند. دامنه‌های این کوه محل رویش درختان میوه کوهی همانند پسته و بادام کوهی است. بسیاری از ورزش‌کاران هم این مسیر با شیب تند را برای کوه‌پیمایی انتخاب می‌کنند.

تصویری از طبیعت سرسبز نهاوند

طبیعت بکر نهاوند باعث شده تا حیوانات و پرندگان بسیاری این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کنند. سکوت در این شهر موج می‌زند. اگر خوش‌شانس باشید، یک پروانه روی شانه شما می‌نشیند. صدای پرندگان شما را سرمست می‌کند و نسیم خنک کوهستان صورتتان را نوازش می‌‌دهد. این تصویری است که باید از طبیعت نهاوند در ذهن خود تجسم کنید.

بهترین زمان سفر به نهاوند

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

خب همان طور که انتظار دارید، این شهر کوهستانی و قدیمی، زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. حتی در برخی از روزهای زمستانی این شهر، شاهد یخبندان کامل هستیم. به همین خاطر بهتر است در 6 ماه دوم سال فکر سفر به این شهر زیبا به سرتان نزند. همان قدر که زمستان سرد است و ننه سرمای غرغرو همه‌جا را سفیدپوش می‌کند، با ورود عمو نوروز، طبیعت تکانی به خود می‌دهد، برف‌ها را از روی شانه خود می‌تکاند و از ته دل نفسی تازه چاق می‌کند. در این فصل پرندگان مهاجر به خانه خود باز می‌گردند. چشمه‌ها اشک شوق می‌ریزند و رودهای خروشان جاری می‌شوند. به همین خاطر بهار را می‌توان بهترین فصل سفر به نهاوند دانست. البته در فصل تابستان با وجود آنکه کمی از سرسبزی محیط کاسته شده است؛ اما چون خبری از گرمای خورشید نیست، می‌توانید برای فرار از گرمای تابستان به این شهر پناه بیاورید.

 

جاهای دیدنی نهاوند

  • سراب گامسیاب

نهاوند را به سرزمین سراب‌ها می‌شناسند. پس چه بهتر که لیست جاهای دیدنی نهاوند را با سراب زیبای گامسیاب آغاز کنیم. این سراب یکی از پرآب‌ترین سراب‌های نهاوند و تمام زاگرس است. گامسیاب از دره‌های شمالی کوه گروین سرچشمه می‌گیرد. آب رودخانه گامسیاب نیز از همین سراب تغذیه می‌شود. اگر اهل ماجراجویی هستید، می‌توانید مسیر سراب را به‌سمت بالا بروید و خودتان را به بافت جنگلی و غارهای طبیعی برسانید. به یمن حضور این سراب، طبیعت زیبایی به وجود آمده است. حتی با دیدن تصویر این سراب نفستان در سینه حبس خواهد شد. هرچه بالاتر بروید، پوشش گیاهی متراکم‌تر و زیباتر خواهد بود. پس دل به مسیر دهید و با طبیعت هم‌گام شوید.

  • مسیر روستایی دهبوره راه

آیا شما هم باور دارید که گاهی لذت طول مسیر از رسیدن به مقصد نیز بیشتر است؟ شاید این مسئله را درباره جاده زیبای چالوس احساس کرده باشید. جاده چالوس با وجود تمام زیبایی، خیلی شلوغ است. پس جاده‌ای رؤیایی به‌سمت بهشت را به شما معرفی می‌کنیم. مسیر روستایی دهبوره، جاده‌ای به طول 5‌کیلومتر است که در ضلع جنوب‌غربی نهاوند قرار دارد. این جاده روستای دهبوره را به شهر نهاوند متصل می‌کند. جاده از مسیری جنگلی، سرسبز و بی‌نهایت زیبا می‌گذرد. در طول این مسیر می‌توانید سرعت خود را کم کنید، پنجره را پایین دهید، دست خود را بیرون بگیرید و اجازه دهید باد از لای انگشتان دستتان عبور کند، یک موسیقی ملایم عاشقانه بگذارید و منتظر بمانید تا باد مشتاقانه تمام حس‌های بد شما را با خود ببرد.

  • ورازانه

مدتی می‌شود که مسافران و گردشگران علاقه بسیاری به بوم‌گردی پیدا کرده‌اند. این روش سفر هم به اقتصاد روستاهای مختلف کمک می‌کند و هم یک تجربه جدید در سفرتان خواهد بود. ورازانه نام یکی از روستاهای نهاوند است. در این روستا خبری از شلوغی و استرس زندگی شهری نیست. مردم ورازانه با لبخندی بر لب مشغول دامداری یا باغداری هستند. انگار که حتی رنگ آبی آسمان نیز در این روستا تفاوت دارد. اینجاست که متوجه می‌شویم هر جا برویم، آسمان همین رنگ نیست!

  • تازناب

تصویری از طبیعت سرسبز تازناب

حالا که صحبت از روستای ورازانه به میان آمد، بی‌انصافی است که یادی از روستای زیبای تازناب نکنیم. این روستا یکی دیگر از بکرترین جاهای دیدنی نهاوند محسوب می‌شود. اگر اهل بوم‌گردی هستید، می‌توانید سری به این روستا بزنید و در خانه‌های مردم محلی اقامت داشته باشید. فقط در وصف طبیعت بکر و خاک حاصلخیز تازناب همین بس که چند وقت پیش یک قارچ 12 کیلوگرمی در این روستا رشد کرد که بسیار هم خبرساز شد!

  • کنگاور کهنه

تصویری از طبیعت کنگاور کهنه

در توصیف برخی از زیبایی‌های طبیعت، حتی اگر لغت‌نامه دهخدا هم در دست بگیریم، کلمات و صفات زیبا کافی نخواهند بود. روستای کنگاور کهنه نیز دقیقاً جزء همان مناظر طبیعی است که تا با چشمتان نبینید، متوجه اوج زیبایی آن نخواهید شد. کنگاور کهنه یکی از روستاها و جاهای دیدنی نهاوند است که در بخش خزل و در جنوب‌غربی فیروزان همدان قرار دارد. این روستا سرچشمه اصلی رودخانه گاماسیاب است. یعنی می‌توان گفت که رودخانه و سراب گاماسیاب را مدیون این روستای زیبا هستیم. در مسیر رودخانه، چندین درخت چنار کهن‌سال به چشم می‌خورند که به جاذبه گردشگری کنگاور کهنه تبدیل شده‌اند.

  • فارسبان

در بخش خزل و دهستان سلگی، روستایی دیگر با نام فارسبان وجود دارد. اگر نام این روستا را در اینترنت جستجو کنید، با عبارت سراب فارسبان رو‌به‌رو خواهید شد. پس همان طور که انتظار دارید، سراب زیبای فارسبان که یکی دیگر از جاهای دیدنی نهاوند است نیز در همین روستای چشم‌نواز قرار دارد. این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد و آرامش در آن موج می‌زند. انگار که طبیعت این تکه سنگ زینتی را در جعبه جواهرات خود محفوظ نگه داشته تا زندگی شهری به آن آسیب نزند.

  • سراب فارسبان

شاید بی‌انصافی باشد که در بخش قبلی از سراب فارسبان یاد کنیم و توصیفی درباره آن نگوییم. این سراب یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی نهاوند است. سراب فارسبان در 32‌کیلومتری غرب نهاوند قرار دارد. این سراب نیز از دامنه‌های زاگرس و البته از روستای فارسبان سرچشمه می‌گیرد. آب از هر کجای دشت‌های اطراف به این سراب می‌ریزد. برخی درختان دقیقاً در میان سراب قد علم کرده‌اند. انگار که گرمشان شده و می‌خواهند پاهای خود را در آب قرار دهند. زمانی که از میان این سراب عبور کنید، احساس خواهید کرد که درختان به خط ایستاده‌اند و از شما مراقبت می‌کنند. هرچه در وصف این سراب گفته شود کم است. فقط با حضور در کنار این سراب می‌توانید اوج زیبایی آن را درک نمایید.

  • باغات نهاوند

تصویری از باغات نهاوند

دقیقاً همین عبارت «باغات نهاوند» را در اینترنت جست‌وجو کنید. در نتایج اول اخباری همچون «برداشت 40هزار تن سیب از باغات نهاوند» به چشمتان می‌خورد. در نتایج بعدی با «پیش‌بینی برداشت 11هزار تن گردو از باغات نهاوند» رو‌به‌رو خواهید شد. کمی که پایین‌تر می‌روید، اخبار برداشت «به» را می‌بینید. واقعاً این حجم از نعمات الهی در یک منطقه باورپذیر نیست. در هر گوشه از نهاوند و هر روستای آن، چندین و چند درخت کهن‌سال وجود دارد. بد نیست بدانید عمر برخی از درختان گردو به 500 سال نیز می‌رسد. سیب، گردو و به جزء مهم‌ترین محصولات باغات نهاوند به شمار می‌آیند. در سفر به این شهر زیبا، خرید گردو را فراموش نکنید.

  • گردکانه

گردکانه نام یکی دیگر از جاهای دیدنی نهاوند است.  در بین سراب‌های بی‌شمار و تماشایی نهاوند، نام سراب گردکانه نیز به چشم می‌خورد. این روستای زیبا سرچشمه اصلی سراب گردکانه به حساب می‌آید. گردکانه جزء روستاهای کمتر‌شناخته‌شده این شهر است. به همین خاطر معمولاً خبری از گردشگر و مسافران کنجکاو در آن نیست. طبیعت این روستا بسیار زیباست و البته هوای بسیار سردی هم دارد. این سرما به‌حدی است که پیشنهاد می‌شود فقط در فصل تابستان به این روستا سفر کنید.

تاریخچه نهاوند

تاریخچه هر شهر، سجل یا همان شناسنامه آن شهر به حساب می‌آید. تاریخچه یک شهر به آن اعتبار می‌دهد. آداب، رسوم، آیین و حتی خلقیات و عادات مردم محلی یک شهر نیز ریشه در تاریخچه همان شهر دارد. درباره نهاوند بد نیست بدانید که قدمت آن به حدود 5هزار سال پیش باز می‌گردد! این شهر جزء قدیمی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. آثار یافت‌شده نشان‌دهنده این موضوع هستند که حتی در دوران ایلامی نیز تمدن در این منطقه جریان داشته است.

تصویری از نهاوند

بد نیست بدانید این شهر در دوران گذشته، پایتخت یزدگرد سوم نیز بوده است. به‌ همین خاطر بسیاری نهاوند را با نام «شهر خفته ساسانی» نیز می‌شناسند. در دوران مادها این شهر را با نام «نهاوند ماد» خطاب می‌کردند و در دوران سلوکیان این شهر «لائودیسه» نام گرفت. در ادوار مختلف تمدن در این شهر جریان داشت. یعنی در هیچ‌ دوره تاریخی این شهر خالی از سکنه باقی نماند.

بناهای تاریخی و مذهبی نهاوند

  • حمام حاج آقا تراب

واقعاً که در گذشته زندگی چقدر سخت بود. برای یک استحمام ساده که امروز آن را به‌راحتی در خانه خود انجام می‌دهیم، اجداد ما باید راهی گرمابه می‌شدند. البته حتی شاید خود شما هم تجربه حضور در گرمابه سنتی را از دوران کودکی خود داشته باشید. حمام حاج آقا تراب در سال 1230 و در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این بنا به‌خوبی بازسازی شده است و با بازدید از آن حس نوستالژی‌تان تحریک می‌شود. این حمام یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید و جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی نهاوند است.

  • خانه قدوسی

در بین جاهای دیدنی نهاوند، خانه قدوسی ظاهری بسیار ساده و زیبا دارد. این خانه تماشایی در کنار مسجد قدیمی شهر جا خوش کرده است. قدمت این خانه با پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در گذشته به آیت الله قدوسی که جزء علمای برجسته پیش از انقلاب بودند تعلق داشت.

  • معبد لائودیسه

در بخش قبلی اشاره کردیم که زمانی نهاوند را با نام لائودیسه می‌شناختند. لائودیسه نام ملکه سلوکیان بود. به‌تازگی در تپه مرکزی شهر، بقایایی کشف شد که بسیاری حدس می‌زنند به معبد لائودیسه تعلق دارد. گویا این معبد به دستور پادشاه سلوکی برای ملکه ساخته شده بود.

اقامت در نهاوند

نهاوند با وجود تمام جاهای دیدنی منحصر‌به‌فرد، جزء شهرهای توریستی و شلوغ به حساب نمی‌آید. به همین خاطر نباید انتظار وجود هتل‌های 5 ستاره لوکس را در این شهر داشته باشید. برای اقامت می‌توانید به مسافرخانه‌ها یا هتل‌های 2 یا 3 ستاره در سطح شهر مراجعه کنید. البته اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه‌های روستایی مردم محلی می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی و تجربه‌ای جدید در سفرتان باشد.

رستوران در نهاوند

  • رستوران پارسیان: همدان، نهاوند، خیابان آزادگان؛
  • رستوران جهان: همدان، نهاوند، خیابان شریعتی؛
  • کباب اصلی: همدان، نهاوند، میدان امام خمینی؛
  • کباب ناب: همدان، نهاوند، خیابان 17شهریور.

سوغات نهاوند

  • گردو؛
  • به؛
  • سیب؛
  • لواشک؛
  • آلو؛
  • عسل کوهستان؛
  • گیاهان دارویی؛
  • حلوا گردویی؛
  • گز.

مسیر دسترسی

  • زمینی

نهاوند در 130کیلومتری جنوب‌شرق همدان و 412کیلومتری جنوب‌غرب تهران قرار دارد. اگر تهران را مبدأ حرکت قرار دهید، باید ابتدا وارد جاده ساوه شوید و از کمربندی ساوه به‌سمت همدان ادامه مسیر دهید. پیش از ورودی همدان وارد کمربندی شده و مستقیم به‌سمت نهاوند حرکت کنید. اگر می‌خواهید سفر ریلی را انتخاب کنید، باید بدانید این شهر در حال حاضر فاقد ایستگاه قطار اختصاصی است. البته به‌زودی این شهر نیز به خط راه‌آهن جنوب کشور متصل می‌شود؛ اما در حال حاضر همدان نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این شهر است. سفر با اتوبوس ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش سفر زمینی به این شهر محسوب می‌شود.

  • هوایی

نهاوند شهر کوچکی است و فرودگاه اختصاصی ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر، فرودگاه همدان است. پس باید بلیت هوایی همدان را تهیه کنید و از همدان با تاکسی یا اتوبوس خودتان را به نهاوند برسانید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی نهاوند چیست؟ آیا تاکنون به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ شما در بین جاهای دیدنی نهاوند کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

نهاوند در استان همدان، 130‌کیلومتری جنوب‌شرق مرکز استان و 412کیلومتری تهران قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود.

گردو مهم‌ترین سوغات این شهر است.

فاصله تهران تا نهاوند 412کیلومتر است.

این شهر فاقد فرودگاه اختصاصی است.

استان همدان

2 نظرات
  1. رایان می گوید

    نهاوند واقعا به زیباییه این عکس هاییه که گذاشتین؟ شهر دیدنی ای هست انگار ?

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، نهاوند واقعا زیباست، به‌شرط اینکه با راهنمای کاربلد همراه بشی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.