سرو کهن روستای طرز | درخت ۳هزار ساله کرمانی

1

به نظرتان قدیمی‌ترین روستای ایران کجاست؟ تمدن ایران در کدام منطقه ایران شکل گرفت؟ خب شاید روستاهای بسیاری را در ذهن خود نام برده باشید. امروز قصد داریم تا درباره یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران صحبت کنیم که در حق آن کم‌لطفی بسیار شده است. روستای طرز یکی از جاهای دیدنی کرمان در مرکز ایران است. این روستا بیش از چند هزار سال قدمت دارد. این روستا علاوه بر ارزش تاریخی، جزء زیباترین جاهای دیدنی راور نیز به حساب می‌آید. اگر اهل ماجراجویی و به‌دنبال کشف جاهای دیدنی خاص هستید، با ما همراه باشید تا این منطقه و سرو کهن روستای طرز را بهتر بشناسید.

روستای طرز کجاست؟

روستای طرز در 40کیلومتری شمال غرب شهر راور قرار دارد. راور یکی از توابع استان کرمان است. این روستا در ارتفاع 1،800 متری از سطح دریا واقع شده است؛ به همین خاطر یکی از مناطق نیمه‌کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا به حساب می‌آید. این روستا از شرق و جنوب‌شرق با کوه سفید و از شمال با کوه برج همسایه است.

سرو کهن روستای طرز کجاست؟

در دل روستای طرز، چندین و چند درخت سرو بلندقامت وجود دارند. در قسمت‌های مختلف این روستا، می‌توانید از درختان سرو بلندقامت و کهنسال دیدن کنید. البته قدیمی‌ترین و بلندترین درخت سرو کهن روستای طرز در کنار برج آجری آن واقع شده است. برای تماشای این درخت باید به بخش مرکزی روستا مراجعه کنید. بخش درختان را با نام تالار سروها می‌شناسند. در تالار سرو، دو طرف یک جوی آب، درختان سرو قدیمی رو‌به‌روی هم قرار دارند.

آشنایی با سرو کهن روستای طرز

روستای طرز آب‌وهوایی بسیار مطلوب و کوهستانی دارد. در این روستا ده‌ها چشمه آب از دل خاک بیرون می‌جوشند. وجود خاک حاصلخیز و منابع آب کافی باعث به‌وجود‌آمدن طبیعی بکر در این روستا شده است. روستای طرز راور در حال حاضر میزبان 14 اصله درخت سرو بلندقامت، تنومند و البته کهنسال است. این درختان بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال عمر دارند. طول قدیمی‌ترین و بلندقامت‌ترین سرو این روستا، به 37 متر می‌رسد. به گفته مردم محلی، در گذشته دو اصله سرو کهنسال با همین قامت در روستا وجود داشتند که متأسفانه یکی از آن‌ها خشکیده شده است.

ویدئویی زیبا از سرو کهنسال

تاریخچه سرو کهنسال روستای طرز

داستان‌های بسیاری درباره سرو کهن روستای طرز روایت می‌شود. برخی قدمت این سروها را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. برخی دیگر آن‌ها را متعلق به دوران عیلامیان می‌دانند. به هر صورت این درختان کهنسال، داستان‌های بسیاری را در سینه چوبی خود نگه داشته‌اند. خوشبختانه در طول تاریخ، آسیب کمی به این درختان وارد شده است. مردم روستای این درختان را عضوی از خانواده خود می‌دانند و از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

البته برخی از مردم روستایی، روایاتی درباره لطفعلی خان رشیدی، حاکم و مامور مالیات استان کرمان در دوران زندیه بیان می‌کنند. گویا حدود 180 سال پیش، این فرد در بالای سرو کهن روستای طرز، یک خانه درختی برای خود ساخته بود. او برای این کار به درخت آسیب فراوانی وارد کرد. در حقیقت مجبور شد تا بخش بالایی آن را قطع کند تا بتواند این خانه را برای خود بسازد. گویا برای تردد خود نیز از یک سیستم نیمه‌خودکار استفاده می‌کرد. البته دیگر خبری از این خانه درختی نیست و صحت این داستان نیز در هاله‌ای از ابهام است.

بهترین زمان بازدید از سرو کهن راور

روستای طرز دارای آب‌وهوایی بسیار مطبوع و لذت‌بخش است. در فصل بهار، تمامی مراتع اطراف قبایی سبز بر تن کرده و خودنمایی می‌کنند. در فصل تابستان خبری از گرما در این روستا نیست. حتی در چله تابستان هم نسیمی خنکی از بین کوچه و پس‌کوچه‌های این روستا عبور می‌کند. پس اگر قصد بازدید از سرو کهن راور و روستای طرز را دارید، بهتر است 6 ماه اول سال را انتخاب کنید. از اواخر تابستان، هوای روستا خنک می‌شود. هرچه به میانه پاییز نزدیک شویم، هوای این روستا سردتر و سردتر خواهد شد. در طول زمستان، هوای این روستا بسیار سرد می‌شود و برف‌های سنگین را تجربه می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به سرو کهن

  • روستای چاهو؛
  • قلعه قهقه راور؛
  • آبشار مکی؛
  • آبشار فیض آباد؛
  • برج امیر نخعی؛
  • منطقه حفاظت شده دربند راور؛
  • یخدان راور؛
  • خانه فخری راور.

مسیر دسترسی به سرو کهن روستای طرز


برای دسترسی به روستای طرز، بهتر است کرمان را مبدأ حرکت خود قرار دهید. این روستا در فاصله 174کیلومتری از شمال کرمان قرار دارد. از جاده کرمان – چترود باید به‌سمت شمال حرکت کنید. از کمربندی چترود عبور کرده و به‌سمت شمال مسیر را ادامه دهید.

بعد از حدود 145 کیلومتر، به روستای راور خواهید رسید. از جاده کمربندی راور عبور کنید و بعد وارد جاده راور – طرز شوید. بعد از حدود 20 کیلومتر به روستای طرز خواهید رسید. سرو کهن این روستا در بخش مرکزی و تالار سروها قرار دارد. از کرمان تا طرز حدود 2 ساعت و نیم در راه خواهید بود. کیفیت جاده از راور تا طرز افت می‌کند. پس باید سرعت خود را در این جاده کاهش دهید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۲۴ ساعته
زمان پیشنهادی برای بازدید از روستا۵ ساعت
آدرساستان کرمان، 40کیلومتری شمال‌غرب راور، روستای طرز

خب دوستان عزیز ره بال آسمان،  نظر شما درباره روستاهای مرکز ایران چیست؟ آیا تا کنون از مناطق روستایی و بکر دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما چطور می‌توان از سرو کهن روستای طرز محافظت کرد؟ آیا باید آن‌ها را به حال خود سپرد تا مادر طبیعت وظیفه خود را انجام دهد؟ یا اینکه ما نیز در حفظ این درخت زیبا مسئول هستیم؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

روستای طرز در 20 کیلومتری شمال‌غرب راور قرار دارد.

6 ماه اول سال بهترین زمان بازدید از روستای طرز است.

سرو کهن این روستا حدود 3هزار سال عمر دارد.

ارتفاع این سرو به حدود 37 متر می‌رسد.

در حال حاضر 14 اصله درخت سرو کهنسال در این روستا حضور دارند.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. مهناز می گوید

    ممنون که برای معرفی کامل تر، توی مقاله هاتون از ویدئو هم استفاده می کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.