جاهای دیدنی راور | شهری با سروهای چندهزارساله

0

راور، مرکز شهرستانی هم‌نام خودش و یکی از مهم‌ترین شهر‌های استان کرمان در مرکز ایران است. این شهر با تاریخ غنی، تمدن کهن و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و گردشگری خود، همه‌ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران و مسافرانی است که از استان کرمان دیدن می‌کنند. اگر می‌خواهید سفری به تمدن و فرهنگ اصیل ایران داشته باشید، راور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد، پس با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی راور را بیشتر بشناسیم.

فهرست مطالب

راور کجاست؟

شهر راور در 140کیلومتری کرمان و در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان واقع‌ شده است. این شهر، در نزدیکی شهرهای مهمی مثل بافق، کوهبنان و زرند و در مسیر کویر بزرگ ایران قرار دارد. به‌صراحت می‌توان گفت که این شهر اصلی‌ترین راه ارتباطی شمال شرق کشور با شهرهای جنوب و جنوب شرقی است و همین امر، اهمیت این شهر را در رفت‌وآمد جاده‌ای افزایش داده است. راور به شهر باب‌الرضا (ع) هم معروف است و همواره از آن به‌عنوان گذرگاه کرمان به مشهد یاد می‌شود. هرساله زائران فراوانی از این شهر به سمت مشهد می‌روند.

بهترین زمان سفر به راور | فقط آغاز بهار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

همه می‌دانیم که استان کرمان در اقلیم کویری قرار گرفته است و آب‌وهوایی گرم و صحرایی دارد. بخش‌هایی از این استان، مانند راور، آب‌وهوای بیابانی خشک دارند. حتی فصل گرما در این نواحی ممکن است بیش از 8 ماه طول بکشد! از طرفی، وزش بادهای گرم کویری، منجر به تشدید خشکی هوا و تبخیر آب می‌شود و همین موضوع همواره بر دمای این شهر می‌افزاید. به همین سبب بهترین زمان سفر به راور اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت‌ماه است.

طبیعت راور | کویری با درختان وفادار

از بارش کم و دمای زیاد، چه توقعی می‌توان داشت جز به‌وجودآمدن نواحی خالی از پوشش گیاهی؟ البته ناامیدتان هم نمی‌کنیم، در مناطق نسبتاً خشک این شهر گیاهان و درختانی بومی و وفادار مثل گون، گز، تاغ، اسپند، قیچ، بوته خارشتر، خار خسک و درمنه رشد می‌کنند. گیاهانی دارویی مثل کاکوتی، آویشن، کلپوره، زیره، آلاله، عنغره و بادرنجبویه هم در مناطق کوهستانی این ناحیه رشد می‌کنند.

پناهگاه حیات‌وحش دربند راور که در شرق این شهرستان قرار دارد، از مهمترین زیستگاه‌های حفاظت‌شده برای حیوانات بومی این استان است. مهم‌ترین جانوران منطقه راور، زاغ و یوزپلنگ آسیایی هستند که متأسفانه، در معرض انقراض قرار دارند.

از دیگر حیوانات این پناهگاه می‌توان به آهو، عقاب دو برادر، باقرقره شکم سفید، تیهو، گربه پالاس، شغال، روباه معمولی، کبک، عقاب صحرایی، میش، قوچ و بز اشاره کرد.

جاهای دیدنی راور | آبشارها و روستاهای زیبا

  • سرو کهن روستای طرز

تصویری از سرو کهن سال روستای طرز

در 40کیلومتری شهر راور، روستایی با نام طرز وجود دارد که یکی از جاذبه‌های شمال غربی این شهر به شمار می‌رود. این روستا با قدمتی دیرینه و هم‌دوره با ساسانیان، در هر فصلی از سال، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، میزبان مسافران بسیاری است. اغلب گردشگران ایرانی و خارجی برای دیدن سروهای این روستا به آن سفر می‌کنند. در روستای طرز، باغ کوچکی وجود دارد که کهن‌ترین سروهای ایران و حتی جهان سرو کهن طرز در آن قرار روییده‌اند. این باغ که به‌ نام تالار هم شناخته می‌شود، 14 درخت سرو هزار و 500ساله و یک درخت سرو 3 هزارساله با بلندای 37 متر دارد.

  • آبشار مکی

آبشار مکی از دیگر جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی راور است که در روستای مکی و 35کیلومتری شرق راور قرار دارد. این آبشار 12متری، با قرارگرفتن در حاشیه شمالی کویر لوت، به‌عنوان نگین سبز کویر شناخته می‌شود.

  • آبشار فیض آباد

یکی از زیبایی‌های طبیعت استان کرمان، آبشار فیض آباد است که از مهم‌ترین جاذبه‌های این استان به شمار می‌رود. این آبشار علی‌رغم ارتفاع کمش که فقط 5 متر است، هنگام عبور از لابه‌لای تخته‌سنگ‌ها، صدای خروشنده‌ای ایجاد می‌کند.

  • روستای خورند

روستای خورند در فاصله 16کیلومتری جنوب غربی شهر راور واقع ‌شده است و آب‌وهوایی ییلاقی دارد. چشم‌اندازهای زیبا، گیاهان متنوع و باغ‌های پرثمر، این روستا را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های راور تبدیل کرده‌اند. بی‌شک این روستا و روستاهای ییلاقی دیگر اطراف شهر از جاهای دیدنی راور هستند.

تاریخچه | راور در گذر زمان

راور، از کهن‌ترین شهرهای استان کرمان است و قدمت آن به 16 قرن پیش می‌رسد. در گذرگاه‌های اصلی این شهر، به‌ویژه مسیر کرمان به مشهد که از راور عبور می‌کند، تعدادی کاروانسرا وجود دارد که در گذشته محل تردد مسافران و کاروان‌ها بوده است. نام قدیمی این شهر، راهور، به معنای محافظ جاده بوده و در گذر زمان به راور تغییر کرده است. این شهر در گذشته محل نگاهبانی راه لوت از سمت کرمان محسوب می‌شد و محافظانی برای دفاع و محافظت کاروانان از غارت راهزنان در آن مستقر شده بودند.

بناهای تاریخی راور | یادگاری از گذشتگان

  • دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر راور و استان کرمان است که در جنوب شرقی این شهر و در حاشیه روستای شریف آباد در مرکز ایران قرار دارد. این بنا که به شکل مدور و روی تپه‌ای ساخته ‌شده است، نشان‌گر تاریخ کهن و تمدن دیرین این شهر است. به عبارت دیگر، وجود چنین سازه‌ای در نزدیکی شهر راور، دلیلی برای اثبات زرتشتی‌نشین بودن این شهر در گذشته است. زرتشتیان بر این باور بودند که دفن‌کردن مردگان، خاک را آلوده می‌کند، ازاین‌رو ساختمانی در حومه شهرها و روستاها می‌ساختند و جسد مردگان خود را درون چاه عمیقی می‌ریختند که در وسط دخمه حفر شده بود و «استهدان» یعنی استخوان‌دان نام داشت.

  • یخدان راور

یکی دیگر از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی راور، یخدان راور نزدیک روستای ده شیب است. این بنا که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، متعلق به افراد ثروتمند این منطقه بود که از آن به‌عنوان مکانی برای تهیه و ذخیره یخ استفاده می‌کردند. این بنای تاریخی که با سبک معماری خود همواره در مرکز توجه بازدید‌کنندگان قرار گرفته، دارای دیوار سایه‌انداز، حوض‌های یخ‌بند، گنبد، مخزن یخ، اتاقک نگهبان و دکه فروش یخ است و با آجرچینی تزئین شده است.

  • حمام مرتضی علی

حمام مرتضی علی، از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر راور به شمار می‌رود که قدمتی بیش از 200 سال دارد. این اثر تاریخی در کنار مسجد مرتضی علی و درون بازار قدیمی واقع شده است.

  • بازار راور

بازار سرپوشیده راور، یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های این شهر است که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد.

اماکن مذهبی راور | جایی برای اهل دین

  • مسجد مرتضی علی

این مسجد زیبا و چشم‌نواز، از قدیمی‌ترین بناهای شهر و از جمله جاهای دیدنی راور است که در داخل بازار سرپوشیده شهر واقع شده است. روایت دقیقی از چگونگی ساخت مسجد مرتضی علی وجود ندارد؛ اما عده‌ای بر این باورند که میرزا شفیع‌خان راوری، در ماجرای ساخت این مسجد نقش داشته‌اند. عده‌ای دیگر هم معتقدند که بنای مذکور با کمک اهالی شهر احداث شده است.

  • آرامگاه بی‌بی ‌فاطمه

آرامگاه بی‌بی ‌فاطمه راور

امامزاده بی‌بی فاطمه، یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که در روستای فیض‌آباد، در 45کیلومتری شهر راور دفن شده است. این سازه،‌ از مهم‌ترین بناهای زیارتی شهر راور است و از قبر، ضریح و سه شبستان تشکیل شده است.

  • مزار شاه

در نزدیکی شهر راور، روستایی به نام مزار شاه قرار دارد که در آن دو مقبره‌، یکی متعلق به ابراهیم ادهم (از عرفای نامدار قرن دوم هجری) و دیگری مزاری منسوب به حضرت لوت (ع)، وجود دارد. این زیارتگاه به‌صورت اتاقی گنبدی‌شکل ساخته شده و قدمت آن به 4 قرن پیش برمی‌گردد.

فرهنگ و هنر | تجلی تمدن در شهر

  • زبان و گویش

مردم راور، با لهجه محلی و به زبان فارسی صحبت می‌کنند. این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه خود، همواره پذیرای مسافران و تاجران فراوانی از سراسر کشور بوده است و همین امر‌ روی فرهنگ، آداب و رسوم و حتی زبان این شهر اثر داشته است.

  • لباس و پوشش

از عمده‌ترین لباس‌های رایج در میان ساکنان استان کرمان، می‌توان به پوشش محلی، پوشش زرتشتی و پوشش بلوچی اشاره کرد. با‌ وجود‌ اینکه لباس محلی هر منطقه حاکی از تاریخ، فرهنگ و باورهای مردم آن منطقه است، در استان کرمان نیز مانند سایر نقاط کشور، با گذشت زمان و کم‌رنگ‌شدن تاریخ محلی، پوشش‌های سنتی رو به فراموشی است و در کمتر جایی می‌توان ساکنان این استان را با لباس سنتی دید.

پوشش اصیل زنان در این دیار، به‌ویژه در روستاها، شامل چادر، پیچه، چارقد، یل، گیوه‌، گالش، روبند و شلیته است. مردان نیز با توجه به نوع کار و بسته به فصلی که در آن قرار دارند، لباس‌های مختلفی به تن می‌کنند. از جمله پوشاک محلی مردان استان کرمان و شهر راور می‌توان به کلاه گرد نمدی، قبا، سرداری، گیوه، قندر و پاپیچ اشاره کرد.

  • موسیقی

تصویری از ابزار موسیقی محلی استان کرمان

موسیقی، همواره نقش مهمی در زندگی مردم کرمان، به ویژه عشایر، داشته است. عمده‌ترین سازهای کرمان سازهای بادی و سازهای کوبه‌ای هستند. برخی از رایج‌ترین موسیقی‌های کرمان، موسیقی عشایری، موسیقی قلندری و موسیقی خانقاهی است.

  • غذاهای محلی

زیره‌پلو، کله‌جوش، آش گندم‌شیر و غیره را می‌توان از غذاهای سنتی شهر راور دانست.

رستوران‌های راور | جایی برای شکم‌گردی

رستوران ملی یکی از رستوران‌های باکیفیت شهر راور است که در خیابان امام خمینی قرار دارد و با ارائه انواع غذاهای سنتی، در مکانی آرام و دل‌پذیر، پذیرای گردشگران است. سفره‌خانه سنتی فخری نیز برای آن دسته از مسافرانی که به محیط‌‎های تاریخی، علاقه دارند، گزینه مناسبی است. این رستوران در خیابان امام رضا (ع) قرار دارد و بنایش مربوط به دوره پهلوی است و در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اقامت در راور | شبی متفاوت در جایی متفاوت

یافتن و رزرو هتل یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های هر شخصی در سفر است. استان کرمان که یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران است، حدود ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی دارد. شهر راور هم هتل‌ها و مسافرخانه‌های بسیاری دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

اقامتگاه بومگردی سبلو در روستای فیض‌آباد و در 5 کیلومتری راور واقع شده است. به دلیل آب‌وهوای معتدل کوهستانی، امکانات رفاهی و فاصله کوتاه با جاهای دیدنی راور، از اقامتگاه‌های خوب این ناحیه به ‌شمار می‌رود.اقامتگاه بومگردی باغ چنار در روستای خورند، در 16کیلومتری راور قرار گرفته است. این اقامتگاه با امکانات رفاهی مثل پارکینگ، تلویزیون و سرویس چای، آماده پذیرایی از گردشگران است.

سوغات | یادگاری سفر

استان کرمان از مهم‌ترین مراکز تولید قالی در ایران و حتی جهان است. با این‌که این هنر در اغلب نقاط این استان رواج دارد، ولی قالی راور از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است و برخی از گران‌ترین فرش‌های جهان، در این شهر تولید شده‌اند.

در کنار قالی و گلیم هم پسته، گردو، زیره، قاووت، انار، کلمپه، کماچ سهن، حلوای پسته از سوغاتی‌های خوراکی این شهر هستند.

مسیر‌های دسترسی | پیش به سوی سفر


استان کرمان از موقعیت جغرافیایی مهمی برخوردار است و ازاین‌رو، مسیرهای حمل‌ونقل برای دسترسی آسان به شهرهای این استان، از جمله شهر راور، نقش حیاتی را در صنعت گردشگری جنوب شرق کشور دارد.

  • مسیر زمینی

طول مسیر تهران راور 953 کیلومتر و زمان تخمینی این سفر نیز 10 ساعت و 28 دقیقه است. مسافرانی که قصد دارند از تهران، شهرهای شمال غرب کشور یا شهرهای شمالی به راور سفر کنند، ابتدا باید به‌طرف اتوبان تهران ‌قم یا آزادراه شماره 7 حرکت کنند.

این اتوبان 3 بانده است و امکاناتی از قبیل اقامتگاه‌ها، رستوران‌ و نمازخانه‌ دارد. پس از رسیدن به قم، با عبور از اتوبان قم ‌کاشان، می‌توان به شهر کاشان رسید. سپس کافی است تا با عبور از شهر یزد وارد استان کرمان شد. برای حرکت از یزد به راور، كوتاه‌ترين و مطمئن‌ترین راه، جاده یزد بافق یا جاده شماره 78 است. از مزایای استفاده از این مسیر، عبور از شهر کوهبنان است که خود شامل آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. جاده 91 هم راور را از جنوب به شهر کرمان و از شمال به گناباد و سپس مشهد متصل می‌کند.

  • راه‌آهن

شهر راور هنوز به خط راه‌آهن سراسری متصل نشده است. البته مسافران می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن زرند استفاده کنند که در فاصله 93کیلومتری (1 ساعت و 37 دقیقه) راور قرارگرفته است. این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه به این شهر است. ایستگاه راه‌آهن زرند هم از اولین ایستگاه‌های کشور و قدیمی‌ترین ایستگاه جنوب شرق است.

  • مسیر هوایی

متأسفانه، باوجود این‌که شهر راور از موقعیت جغرافیایی مهمی برخوردار است، تاکنون اقدامی برای احداث فرودگاه در این شهر صورت نگرفته است. مسافرانی که به دنبال سفر هوایی به این شهر هستند، می‌توانند از فرودگاه‌های شهرهای بم، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و کرمان استفاده کرده و در ادامه، مسیر جاده‌ای را به مقصد راور، طی کنند.

بازدید از جاهای دیدنی راور در استان کرمان، تجربه جدیدی است برای افرادی که دنبال تنوع در سفر خود هستند. شما به این شهر سفر کرده‌اید؟ درباره این شهر چه اطلاعاتی دارید که به تکمیل سفرنامه ما کمک کند؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید تا همراهان ره بال آسمان هم از آن استفاده کنند.

سرو کهن روستای طرز، آبشار مکی، آبشار فیض آباد، یخدان، دخمه زرتشتیان و غیره.

چند اقامتگاه بومگردی در این شهر هست که می‌توان به آن سر زد؛ از جمله اقامتگاه بومگردی سبلو در روستای فیض‌آباد و اقامتگاه بومگردی باغ چنار در روستای خورند.

در کنار قالی و گلیم هم پسته، گردو، زیره، قاووت، انار، کلمپه، کماچ سهن، حلوای پسته از سوغاتی‌های خوراکی این شهر هستند.

رستوران ملی و سفره‌خانه سنتی فخری در این شهر معروف‌تر هستند.

کرمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.