پارک جنگلی خشکه داران | زیستگاه جانداران متنوع

0

استان سرسبز مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و بسیار چشم‌نواز خود، مسافران و گردشگران زیادی را از نقاط دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند. این استان به قدری جاذبه و جاهای دیدنی دارد که هر بار که کوله‌بار سفر را می‌بندید و به این استان سفر می‌کنید، تنها می‌توانید از یک یا چند جاذبه آن دیدن کنید؛ چراکه هرکدام در نوع خودشان بی‌نظیرند. تنکابن یکی از شهرهای زیبای این استان است که در خود جاذبه‌های بسیاری را جای داده است. یکی از جاهای دیدنی تنکابن و رامسر، پارک جنگلی خشکه داران است که بی‌گمان با دیدن عکس‌های آن، شیفته‌اش می‌شوید و تمام تلاشتان را می‌کنید تا برای بازدید از این جاذبه، در اولین فرصت راهی خطه شمال کشور شوید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با یکی از چشم‌نوازترین پارک های جنگلی ایران بیشتر آشنا شوید.

پارک جنگلی خشکه داران کجاست؟

نمایی از پارک جنگلی خشکه داران

پارک جنگلی خشکه داران شهرستان تنکابن در استان مازندران و در 30کیلومتری محور تنکابن به چالوس، مابین نشتارود و عباس‌آباد واقع شده است. این پارک به دلیل نزدیکی به نشتارود به پارک جنگلی نشتارود هم معروف است. این پارک جنگلی که در نزدیکی دریا بوده، تنها 120 متر با آن فاصله دارد و جزو مناطق حفاظت‌شده شمال ایران محسوب می‌شود. در ضمن پارک خشکه داران تنکابن تنها جنگل بکر و جلگه‌ای شمال کشور بوده که بازمانده اکوسیستم‌های جنگل های ایران در شمال کشور است.

با پارک جنگلی خشکه داران بیشتر آشنا شویم

این جنگل حدود دو میلیون و ششصد هزار متر مربع وسعت دارد و محل زیست انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. گونه‌های متنوع جانوری همانند گرگ، گربه وحشی، خوک، شغال و پرندگانی مثل غاز، مرغابی، حواصیل خاکستری  و… به همراه گونه‌های گیاهی از جمله بلوط، ممرز، انار، سه قلو انجیلی، لرگ، ملج، یاس وحشی، ازگیل جنگلی و… در این پارک جنگلی به زیست خود ادامه می دهند.

با توجه به مسیر دسترسی راحت پارک خشکه داران تنکابن، هرساله گردشگران و مسافران بی‌شماری به قصد بازدید از مناظر و زیبایی‌های خارق‌العاده آن به این منطقه سفر می‌کنند؛ به گونه‌ای که در برخی از ایام سال، این منطقه جنگلی مملو از جمعیت گردشگران می‌شود.

ازجمله نکاتی که باید به منظور بازدید از این منطقه جنگلی مدنظر داشته باشید، این است که قبل از رفتن، هماهنگی‌های لازم را با اداره محیط زیست شهرستان عباس آباد به عمل آورید. بدون‌شک سفر به این پارک جنگلی می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین و بی‌نظیرترین سفرهایتان به خطه سرسبز شمال کشور باشد.

در نزدیکی پارک خشکه‌داران تنکابن چه جاهای دیدنی وجود دارد؟

در نزدیکی‌های این منطقه حفاظت‌شده، جاهای دیدنی و تفریحی متعددی وجود دارد که بد نیست در حین بازدید از این جنگل زیبا، سری هم به آن‌ها بزنید و از تماشا و تفریح در آن‌ها نهایت لذت را ببرید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را نام می‌بریم:

  • موزه حیات وحش خشکه داران | نمایش حیات وحش شمال کشور

در نزدیکی پارک جنگلی خشکه داران، موزه‌ای طبیعی قرار دارد که در آن مجموعه بی‌نظیری از حیات وحش خطه شمال کشور در معرض نمایش قرار داده شده است. این موزه طبیعی زیبا در سال 1362 در بخش غربی پارک احداث شد و به مرور زمان بر شمار گونه‌های آن افزوده گردید. مساحت این موزه حدود 550 متر مربع بوده و در آن 150 گونه جانوری تاکسیدرمی شده‌اند؛ حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، گراز، حواصیل، پلیکان و… که به صورت نیم‌تنه یا کامل نگه‌داری می‌شود.

  • دشت دریاسر تنکابن | محصور در میان کوه‌ها

نمایی از دشت دریاسر تنکابن

در ناحیه جنوب شهر تنکابن و نزدیکی پارک خشکه داران تنکابن، دشت دریاسر وجود دارد که قطعاً رفتن و بازدید از آن برایتان بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی خواهد بود. این دشت که در میان گردشگران به بهشت اردیبهشت معروف است، سراسر زیبایی طبیعت را به تصویر می‌کشد. در این دشت چندین چشمه جاری است که از میان سبزه‌زارها جوشیده و جلوه‌ای بی‌نظیر از طبیعت منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

  • آبشارهای کوهسر | دیدنی و جذاب

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی تنکابن، آبشارهای کوهسر است که در بخش نشتارود این شهرستان واقع شده است. این  آبشارها مابین روستاهای جنگلی سفیدآب و کوهسر قرار دارد که برای رسیدن به آن‌ها باید مسیری خاکی با منظره‌ای رؤیایی را طی کنید.

پارک جنگلی چالدره | خاطره زیبا از اقامت در آلاچیق‌ها

نمایی

پارک جنگلی چالدره که از جاذبه های تنکابن محسوب می‌شود، در 18کیلومتری جاده تنکابن به دو هزار و در مجاورت این جاده واقع شده است. این پارک جنگلی وسعتی در حدود 94 هکتار دارد و در محل اتصال دلتای دو رود دو هزار و سه هزار واقع شده است. از امکانات جالب این پارک جنگلی می‌توان به آلاچیق‌های زیبا آن اشاره کرد که بی‌گمان اقامت در آن برای ساعاتی می‌تواند خاطرات بسیار خوشایندی را برایتان رقم بزند.

  • آبشار سنگ بن چشمه | خروشان و تماشایی

یکی دیگر از جاهای دیدنی تنکابن که در حین بازدید از پارک خشکه داران تنکابن می‌توانید به آن سری بزنید و از دیدن آن لذت ببرید، آبشار سنگ بن چشمه است. این آبشار بالاتر از مسیر رود دو هزار واقع شده است و طبیعتی تماشایی و چشم‌نواز را ایجاد کرده است؛ در اطراف این آبشار، درختان سربه‌فلک‌کشیده افرا، بلوط و توسکا رشد کرده‌اند و باعث می‌شود که بازدید شما از این آبشار و طبیعت خارق العاده اطراف آن برای همیشه خاطره خوشی را در ذهنتان رقم بزند.

مسیر دسترسی به جنگل خشکه داران

مسیر دسترسی: استان مازندران، کیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس، بعد از شهر عباس‌آباد و قبل از سلمانشهر، کنار جاده.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسکیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد

شاید شما از آن دسته طبیعت‌دوستان باشید که با خواندن این مقاله، دراولین فرصت اسباب سفر را بسته و رهسپار استان مازندران و شهر تنکابن شوید تا بتوانید از آن جا راهی پارک جنگلی خشکه داران شوید. اگر این چنین فکر می‌کنید، در انتخاب خود تردید نداشته باشید. اگر هم تاکنون به این پارک جنگلی سرسبز و خاطره‌انگیز رفته‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات و تجارب سفرتان را با وبلاگ ره‌بال آسمان به اشتراک بگذارید.

از امکانات این منطقه جنگلی می‌توان به درمانگاه، نمازخانه، مرکز اسکان موقت، رستوران، مرکز خرید و امداد خودرو اشاره کرد.

برای بازدید از این پارک می‌توانید همه روزه از صبح تا عصر برای بازدید به این پارک جنگلی وارد شوید.

برای رفتن به این پارک هم می‌توانید با خودروی شخصی خود محور تنکابن به چالوس را طی کرده و پس از 30 کیلومتر به این منطقه جنگلی خواهید رسید.

در تمام ایام سال این پارک دیدنی و خاطره‌انگیز است اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه جنگلی فصل بهار است.

برای اقامت و بازدید از این پارک جنگلی می‌توانید هم از اقامت‌گاه‌های خود پارک استفاده کنید و هم اگر مایل باشید به تنکابن رفته و در این شهر اقامت داشته باشید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.