روستای دشتک شیراز | منطقه‌ای پلکانی در کوهستان‌های سرسبز

4

شیراز از آن شهرهای خوش رنگ و لعابی بوده که آوازه باغ‌های سرسبز و تاریخچه اصیل آن در دنیا پیچیده است. شیراز به شهر شعر و ادب شهرت داشته و در هر گوشه و کنار آن، رنگ و بویی از تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد. این بار در مجله گردشگری ره بال آسمان می‌خواهیم همراه شما به یکی از روستاهای بسیار دیدنی استان فارس سفر کنیم و با مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا شویم. پس قبل از اینکه بار سفر ببندید، با ما همراه باشید تا با هم گشتی در روستای دشتک بزنیم و جاذبه‌های دیدنی آن را بشناسیم.

روستای دشتک شیراز کجاست؟

عکس ماسوله استان فارس

در نزدیکی شهرستان مرودشت، روستایی با معماری پلکانی در دامنه کوهستان‌های سرسبز استان فارس قرار دارد. این روستا که به روستای دشتک شهرت دارد، از توابع بخش درود زن دهستان ابرج بوده و منطقه‌ای بسیار زیبا و دیدنی برای گشت‌وگذار در طبیعت است. از آنجایی که روستای دشتک، از جاهای دیدنی کمترشناخته‌شده اطراف شیراز است؛ در این مقاله می‌خواهیم به‌صورت مختصر با ویژگی‌ها و تاریخچه آن آشنا شویم. اگر تماشای باغ‌های میوه و قدم‌زدن در طبیعت بکر و کوچه باغ‌های قدیمی برای شما جذابیت دارد، پیشنهاد ما این است که حتماً سری به روستای دشتک شیراز بزنید.

آب و هوای روستای دشتک

عکس آب و هوای روستای دشتک

موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد روستای دشتک شیراز و شرایط جوی بسیار ویژه آن، این روستا را به مقصدی ایدئال برای گذراندن تعطیلات تبدیل کرده است. چندین چشمه و آبشار دائمی در روستای دشتک وجود دارند که درختان و باغ‌های میوه روستا را سیراب کرده و باعث آبادانی منطقه شده‌اند. رشته کوه‌های بلندی که روستای دشتک را احاطه کرده‌اند، باعث تفاوت شرایط آب‌وهوایی این روستا نسبت به مناطق اطراف شده‌اند. این روستا به دلیل داشتن آب‌وهوای کوهستانی، دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. اگر قصد سفر به قلب این طبیعت زیبا و تکرارنشدنی را دارید، بهتر است که برنامه زمانی سفر خود را برای تعطیلات نوروز تنظیم کنید و از آب‌وهوای بهاری و فضای شادی‌بخش و پر جنب و جوش روستا لذت ببرید. 

تاریخچه روستای دشتک

عکس تاریخچه روستای دشتک شیراز

روستای تاریخی دشتک که فاصله اندکی با بنای تخت جمشید دارد، در جوار تمدن‌های بزرگ و قدرتمند شکوفا شده و به حیات خود ادامه داده است. طبق آثار و شواهد به‌دست‌آمده از بناهای باستانی روستای دشتک شیراز، می‌توان به‌روشنی اذعان کرد که قدمت این روستا به دوران حکومت هخامنشیان بازمی‌گردد. ناگفته نماند که سنگ‌نوشته‌هایی که در گورستان قدیمی نزدیک روستای دشتک وجود دارند، از قدمت چندین هزارساله این روستا خبر می‌دهند. همچنین اگر درباره علت نام‌گذاری این روستا کنجکاو شده‌اید، باید بگوییم که واژه دشتک در واقع به‌معنای مردمی است که به دشت آمده‌اند. همچنین به دلیل قرارگیری مرکزیت روستا در دشتی کوچک، این روستا با نام دشتک شناخته می‌شود. 

کسب و کار و فرهنگ مردم روستای دشتک

عکس کسب و کار و فرهنگ مردم روستای دشتک شیراز

یکی از خصلت‌های برجسته مردم روستای دشتک، کارآفرینی و خودکفایی است. مشاغلی مانند پرورش زنبور، دامداری، گیوه دوزی، نمدمالی، باغداری و… مردم این روستا را از دیرباز به خود مشغول کرده است. درست است که امروزه بخشی از این مشاغل به دست فراموشی سپرده شده و از بین رفته‌اند؛ اما هنوز هم بخش عظیمی از درآمد اهالی روستا به این کسب و کارها وابسته است. 

عکس روستای دشتک شیراز

مردم این روستا به مهمان‌نوازی و خون‌گرم بودن شهرت دارند و احترام بسیار ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان روستا قائل هستند. به محض اینکه وارد روستا شوید، اهالی دشتک با روی باز از شما استقبال کرده و هر کمکی که برایشان مقدور باشد را از شما دریغ نخواهند کرد. همچنین خوب است بدانید که اغلب اهالی روستای دشتک، به زبان فارسی و گویش زیبای دشتکی صحبت می‌کنند. این گویش یکی از شاخه‌های زبان پهلوی بوده و شباهت زیادی نیز به لهجه شیرین شیرازی دارد. موسیقی سنتی نیز بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ اصیل این روستا است. شنیدن آواز خوش و نغمه‌های محلی این روستا که با مقام‌ها شوشتری تلفیق شده و با نی نواحته می‌شود، گردشگران را به وجد می‌آورد. 

جاهای دیدنی روستای دشتک

مناظر بکر و منحربه‌فرد دشتک شیراز، هر بیننده‌ای را مجذوب و شیفته خود می‌کند. خانه‌های پلکانی در دامنه کوه، چشم‌انداز بسیار دیدنی را خلق کرده و تماشاگران را سر ذوق می‌آورند. به دلیل همین معماری، این منطقه یکی از روستاهای پلکانی ایران محسوب شده و به ماسوله استان فارس شهرت دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نگاهی گذرا به چند تا از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این روستا بیندازیم. 

  • درخت چنار کهنسال

عکس درخت چنار کهنسال روستای دشتک شیراز

می‌توان گفت درخت چنار کهنسال، به‌عنوان نماد و شاخصه اصلی روستای دشتک شناخته می‌شود. برخی نیز ادعا می‌کنند که هسته اصلی پیدایش این روستا، همین چنار کهنسال است. به گفته اهالی روستای دشتک، عمر درخت چنار کهنسال این روستا حدود 4هزار سال است. 

  • امامزاده فخرالدین

از دیگر جاهای دیدنی روستای دشتک، امامزاده فخرالدین بوده که در ارتفاعات روستا واقع شده است. در کنار این امامزاده نیز یک درخت سرو 400 ساله وجود دارد که زیبایی و سرسبزی خارق‌العاده‌ای به این مکان زیارتی بخشیده است.

  • آسیاب‌های قدیمی

عکس آسیاب‌های قدیمی روستای دشتک

بافت تاریخی روستای دشتک در قسمت آسیاب‌های قدیمی خودنمایی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به بناهای تاریخی و معماری سنتی علاقه دارید، بازدید از این آسیاب‌ها را فراموش نکنید. 

  • چشمه‌های معدنی

عکس چشمه‌های معدنی روستای دشتک شیراز

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی دشتک شیراز، چشمه‌های معدنی با خاصیت درمانی ویژه است. چشمه‌های خنار، نهروم، مرشدی، آبگری، ده گاه، دره، آبگرم، بید چنگ، آب چغور، باغ جمال، سی چاه، باغک، سیبکی و چشمه گل از معروف‌ترین چشمه‌های این روستا هستند.

عکس چشمه‌های معدنی روستای دشتک شیراز

اما جاذبه‌های دیدنی دشتک، فقط به این مکان‌ها ختم نمی‌شود. با پیاده‌روی در دامنه کوه و مسیر رودخانه، به زیباترین نقاط این روستا خواهید رسید. اتراق در این طبیعت بکر، شبی آرام و به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. روستای دیدنی دشتک، بهشت عاشقان طبیعت‌گردی بوده و نشاط و طراوت را به روحتان پیوند می‌زند. 

صنایع دستی و سوغات روستای دشتک

حال که بازدید از جاذبه‌های دیدنی دشتک شیراز را به پایان رسانده‌اید؛ نوبتی هم که باشد، نوبت بازارگردی و خرید سوغات و صنایع دستی این روستاست. گیوه‌بافی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی از مهم‌ترین صنایع دستی مردان و زنان این روستا بوده که می‌توانید به‌عنوان یادگاری از این دیار برای خود و اقوامتان تهیه کنید. همچنین گردو، بادام و انار از محصولات ارگانیک باغات این روستاست که می‌تواند سوغات مناسبی برای دوستان و آشنایانتان باشد. از طرفی بعید است کسی در خیابان‌های این روستا قدم بزند و شیفته بوی نان تنوری تازه نشود. عطر و طعم نان محلی، هوش را از سر آدم می‌برد و تداعی‌کننده حال‌وهوای زندگی روستایی است. پس اگر قصد خرید سوغات و یادگاری از این روستای زیبا را دارید، کافی است سری به بازارچه‌های محلی روستای دشتک بزنید و چمدان‌هایتان را با صنایع دستی جورواجور و انواع سوغات شیراز پر کنید. 

مسیر دسترسی روستای دشتک

روستای دشتک در فاصله 80 کیلومتری شهر شیراز واقع شده است. برای رفتن به این روستا می‌توانید از جاده مرودشت به سمت کامفیروز حرکت کنید و از مسیر زیبا و دیدنی آن نیز لذت ببرید. همان طور که اشاره کردیم در اواخر بهار و اوایل پاییز، طبیعت این منطقه در بهترین حالت خود قرار دارد؛ پس فرصت را از دست ندهید و تا دیر نشده برای یک سفر پرماجرا و خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

شهر شیراز همچون بهشتی در جنوب ایران است که باید در دیدنی‌هایش غرق شد. مسافرانی که شیراز را به‌عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کنند، بی‌شک سفری بسیار رؤیایی و خاطره‌انگیز را تجربه خواهند کرد. بی‌شک سبک معماری و کوهستان‌های سرسبز این روستا، شما را شگفت‌زده می‌کند. پس اگر تصمیم گرفته‌اید شهر شیراز را به عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب کنید، بازدید از ماسوله استان فارس را از دست ندهید.

روستای دشتک از توابع بخش درود زن دهستان ابرج بوده و در 80 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

گیوه، گلیم، گردو، بادام و انار از مهم‌ترین سوغات این روستا است.

اگر به دشتک سفر کردید، بازدید از درخت چنار کهنسال، امامزاده فخرالدین، آسیاب‌های قدیمی و چشمه‌های معدنی را از دست ندهید.

3.2/5 (5 نظر)
4 نظرات
  1. بشتر می گوید

    با سلام. نقشه مربوطه به دشتک شهرستان فیروزآباد هستش. لطفا اصلاح نمایید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم بابت تذکرتون.

  2. فریبرز ذاکرعباسی می گوید

    بسیار عالی بود خیلی ممنون از توضیحات …. بنده تا کنون 4 بار به ان روستا سفر کردهام توصیه میکنم شما نیز به این روستا سفر کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم بابت توضیحات خوبتون.
      خوشحالیم که بهتون خوش گذشته و آرزو می‌کنیم همه عمرتون شاد و راضی باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.