تفاوت قطار رجا و نورالرضا

17

وقتی که قصد خرید بلیط قطار را دارید، متوجه می‌شوید که قطارها دارای شرکت‌های متفاوتی هستند. هر شرکت هم قطارهای متفاوتی دارند. در این میان، شرکت‌هایی همانند رجا و نورالرضا دارای شهرت بسیاری هستند و بیشترین تعداد قطار را در ناوگان خود دارند. اگر قصد سفر دارید، بهتر است درباره انواع شرکت‌های ریلی اطلاع داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن انتخاب کرده و سفری عالی را تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت قطار نوالرضا و رجا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت قطار رجا و نورالرضا چیست؟

قطار رجا و نورالرضا هر دو از انواع قطار در ایران هستند که در ادامه شما را به‌صورت کامل با مشخصات هر کدام از این دو شرکت ریلی آشنا می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید با جزئیات کامل تفاوت این دو شرکت را ببینید و با هم مقایسه کنید.

شرکت ریلی قطار نورالرضا

شرکت ریلی قطار نورالرضا

قطار نورالرضا فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرده است. این شرکت به‌صورت مستقیم تحت نظارت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. بر اساس قرارادی که بین شرکت ریلی نورالرضا و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تعداد 64 واگن مسافربری فوق لوکس به این شرکت تحویل داده شد. 54 واگن از آن‌ها به‌صورت مسافربری و 4 تخته هستند. 5 واگن به رستوران تعلق دارند و در 5 واگن دیگر دستگاه مولد تعبیه شده است. این شرکت را باید یکی از لوکس‌ترین شرکت‌های ریلی ایران دانست. جالب است بدانید که شرکت نورالرضا به‌صورت مستقیم و بدون هیچگونه واسطه اقدام به خرید واگن‌های خارجی و واردات آن‌ها کرده است.

اگر کنجکاو هستید، باید بدانید که تمامی این واگن‌ها ساخت کشور چین هستند؛ اما آن‌ها را به‌صورت سفارشی بر اساس استانداردهای روز اروپایی طراحی کرده‌اند. در این واگن‌ها از سیستم ترمز شرکت کنور، سیستم تهویه مطبوع شرکت فیولی آلمان و همچنین محور و چرخ شرکت لوچینی ایتالیا استفاده کرده‌اند. پس در حقیقت فقط این قطارها در کشور چین مونتاژ شده است و از بهترین تجهیزات روز اروپایی در آن استفاده کرده‌اند. به همین خاطر قطارهای نورالرضا کیفیت بسیار عالی دارند و همین موضوع باعث محبوبیت این شرکت ریلی در سطح کشور شده است.

امکانات قطارهای نورالرضا

امکانات قطارهای نورالرضا

پیش از آنکه بخواهیم درباره امکانات قطارهای نورالرضا صحبت کنیم، باید بدانید که قطارهای نورالرضا همانند هواپیما کلاس‌های مختلف دارند. همان طور که در پرواز می‌توانید بلیط اکونومی، فرست کلاس یا بیزینس تهیه کنید، هنگام خرید بلیط قطار نورالرضا نیز باید کلاس را انتخاب نمایید. در ادامه مقاله برای نشان دادن تفاوت قطار نورالرضا و رجا، درباره کلاس‌های مختلف این قطار صحبت خواهیم کرد؛ اما در حال حاضر قصد داریم تا در خصوص امکاناتی که فارغ از کلاس بلیط برای تمامی مسافران وجود دارند صحبت کنیم.

واگن‌های قطارهای نورالرضا دارای 10 کوپه 4تخته هستند. به همین خاطر فضایی بسیار عالی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند و مسافران فضای کافی برای استراحت یا قرار دادن وسایل خود خواهند داشت. در بین تمامی صندلی‌ها یک میز تاشوی کوچک تعبیه شده است. از این میز می‌توانید برای خوردن یا آشامیدن استفاده کنید یا حتی روی آن لپ‌تاپ و تبلت خود را قرار دهید. در تمامی کوپه‌های قطارهای نورالرضا پریز برق شهری وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها برای شارژر کردن وسایل برقی خود در هر زمان استفاده کنید.

فضای داخل کوپه‌ها به‌خوبی عایق‌بندی شده‌اند. این عایق در برابر سرما، گرم و سر و صدا عملکرد بسیار مطلوبی دارد. پس مسافران در آرامش کامل می‌توانند از استراحت خود لذت ببرند. تمامی واگن‌ها دارای دو سرویس بهداشتی یکی در ابتدا و یکی در انتها هستند. معمولاً یک سرویس به‌صورت فرنگی و دیگری به‌صورت ایرانی تعبیه شده است. همچنین تمامی مسافران می‌توانند از امکاناتی همانند رخت‌آویز، مجله و کتاب، چراغ مطالعه، ویلچر و چراغ خواب نیز بهره‌مند شود.

کلاس‌های قطار نورالرضا

کلاس‌های قطار نورالرضا

خب همان طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین تفاوت قطار نورالرضا و رجا همین بحث تقسیم کلاس‌های مختلف است. به این ترتیب مسافران با پرداخت هزینه بیشتر، می‌توانند خدمات بهتری را نیز دریافت کنند. تنوع خدمات در کلاس‌های مختف قطار از مزایایی است که در مقاله مزایا و معایب سفر با قطار به آن اشاره کرده‌ایم. در ادامه شما را با انواع مختلف کلاس بلیط در قطارهای نورالرضا صحبت خواهیم کرد.

فرست کلاس

همانند شرکت‌های هوایی، بلیط فرست کلاس در قطارهای نورالرضا نیز شامل بهترین و لوکس‌ترین خدمات می‌شود. کوپه‌های فرست کلاس نورالرضا را می‌توان مشابه یک هتل 5 ستاره لوکس دانست. این نوع کوپه بزرگ‌ترین تفاوت قطار نورالرضا و رجا را ایجاد می‌کند. علاوه بر کوپه لوکس، از مسافران با بسته‌ای شامل دمنوش، نسکافه، چای، قند، شکلات و بیسکوییت پذیرایی می‌کنند. همچنین از مسافران با بسته‌های خوراکی از جمله میوه و آجیل پذیرایی می‌شود. در نهایت هم یک بسته بهداشتی شامل دستمال کاغذی، خمیر دندان، مسواک و شانه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

بیزینس کلاس

دقیقاً همانند یک هواپیما، کلاس بعدی فرست کلاس، بیزینس است. قطارهای بیزینس نورالرضا شباهت بسیاری به فرست کلاس دارند. در این کلاس نیز از مسافران با غذاهای خوشمزه، انواع میان وعده و همچنن نوشیدنی گرم پذیرایی می‌شود. در نهایت بسته بهداشتی نیز به مسافران ارائه می‌کنند. تفاوت اصلی بیزینس کلاس قطار نورالرضا با فرست کلاس این قطار، غذاهای آن است. غذاهای فرست کلاس کیفیت و طعم به‌مراتب بهتری از غذاهای بیزینس کلاس دارد. به همین خاطر قیمت قطارهای بیزینس کلاس از فرست کلاس ارزان‌تر است.

کلاس اکونومی

کلاس اکونومی ارزان‌ترین کلاس به حساب می‌اید. در صورتی که قصد سفری طولانی دارید و می‌خواهید هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید، کلاس اکونومی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در این نوع کلاس، از مسافران با انواع نوشیدنی، فینگرفود، کاپ کیک و همچنین میان‌وعده پذیرایی می‌شود. بسته بهداشتی و دستمال کاغذی را نیز به مسافران عرضه می‌کنند. قیمت این کلاس از بیزینس کلاس نیز ارزان‌تر است.

معمولی

آخرین کلاس، بلیط معمولی است. تفاوت قطار نورالرضا و رجا در این نوع بلیط بسیار اندک می‌شود. در حقیقت بلیط‌های معمولی را نمی‌توان یک کلاس دانست و همان حداقل امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. با خرید این نوع بلیط، پذیرایی شامل چای، بیسکوییت، آب معدنی و آبمیوه می‌شود. همچنین مسافران یک بسته بهداشتی و دستمال کاغذی نیز دریافت می‌کنند. قیمت این نوع بلیط در ارزان‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

همان طور که گفتیم در این نوع قطار پذیرایی شام و ناهار انجام نمی‌شود و شما باید با خودتان غذا بیاورید. اگر دوست دارید بدانید که چه غذاهایی برای مسیر بهتر هستند، مطالعه مقاله بهترین غذا برای سفر با قطار چیست؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسیرهای قطار نورالرضا

مسیرهای قطار نورالرضا

یکی تفاوت قطار نورالرضا و رجا در مسیرهایی است که هر شرکت ارائه می‌دهند. بسیاری تصور می‌کنند که به دلیل نامگذاری این شرکت، نورالرضا فقط در مسیرهای منتهی به مشهد فعالیت می‌کند. خب در ابتدا این شرکت فقط برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا تأسیس شد و هدف اصلی هم همین بود؛ اما جالب است بدانید که مسیرهای قطار نورالرضا فقط محدود به مشهد نیست، بلکه از این قطارها برای سفر به شهرهای کرج، تهران، اصفهان و شیراز نیز می‌توانید استفاده کنید. شاید مسیرهای قطار نورالرضا کمتر از قطارهای رجا باشد؛ اما باز هم تنوع آن فقط محدود به مشهد نیست. برای مثال مسیرهای تهران مشهد، مشهد تهران، مشهد اصفهان، اصفهان مشهد، کرج مشهد، کرج تهران و مشهد کرج نیز از مسیرهای پرتردد قطارهای نورالرضا هستند.

قوانین استرداد شرکت نورالرضا

قوانین استرداد شرکت نورالرضا

  • استرداد بلیط که کمتر از 1 ساعت از خرید آن گذشته شده باشد بدون جریمه انجام می‌شود؛
  • تا ساعت 12 روز قبل حرکت، 90 مبلغ بلیط عودت داده می‌شود؛
  • از ساعت 12 روز قبل حرکت تا 3 ساعت پیش از حرکت قطار، 70 درصد مبلغ بلیط را پرداخت می‌کنند؛
  • از 3 ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت، 50 درصد مبلغ کل بلیط مرجوع می‌شود؛
  • استرداد بعد از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست.

شرکت ریلی رجا

شرکت ریلی رجا

شرکت ریلی قطار رجا قدیمی‌ترین شرکت ریلی ایران به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1376 با هدف بهبود خدمات ریلی ایران افتتاح شد. این شرکت در ابتدا به‌صورت 100درصد در دست بخش دولتی بود. پس از آن در سال 1388، بخشی از این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. شرکت رجا بیش از 1100 نفر نیروی کار دارد و در حال حاضر بیش از 65درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در اصل می‌توان گفت که شرکت رجا بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین شرکت ریلی ایران به حساب می‌آید. همین را می‌توان یک تفاوت قطار نورالرضا و رجا دانست. این شرکت قدمت بیشتری در مقایسه با شرکت نورالرضا دارد و طی این سال‌ها توانسته تجربیات بسیار ارزشمندی را به دست بیاورد.

انواع قطار رجا

در بخش قبلی گفتیم که تفاوت قطار نورالرضا و رجا در کلاس‌های بلیط قطارهای نورالرضا مشخص می‌شود. قطارهای رجا کلاس‌های مختلف بلیط ندارند؛ اما قطارهای آن‌ با هم متفاوت هستند. به این ترتیب هنگام خرید بلیط قطار باید به نوع و تعداد ستاره آن دقت کنید. قطارها رجا بر اساس تعداد ستاره طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال قطارهای 5 ستاره بهترین نوع قطارهای رجا به حساب می‌آیند و در درجه بعد قطارهای 4 ستاره قرار دارند. یکی دیگر از انواع تفاوت قطار نورالرضا و رجا در انواع کوپه مشخص می‌شود. همان طور که گفتیم، قطارهای نورالرضا همگی 4 تخته و کاملاً راحت هستند. این در حالی است که قطارهای رجا به انواع مختلف قطارهای 4 تخته و قطارهای 6 تخته و همچنین قطارهای سالنی یا اتوبوسی تقسیم می‌شوند. در ادامه شما را با انواع مختلف قطارهای رجا آشنا خواهیم کرد.

قطار 5 ستاره زندگی

قطار 5 ستاره زندگی

قطارهای 5 ستاره رجا از نظر کیفیت خدمات و زیبایی داخل کوپه‌ها شباهت بسیاری به قطارهای نورالرضا دارند. این قطارها جزو جدیدترین ناوگان شرکت رجا به حساب می‌آیند و به‌تازگی به ناوگان ریلی کشور اضافه شده‌اند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، در این قطارها امکانات بیشتری در مقایسه با قطارهای دیگر وجود دارد. در قطارهای 5 ستاره، به محض ورود از مسافران با چای و دسر پذیرایی می‌کنند. همچنین انواع غذاهای اصیل ایرانی همراه با دسر و پیش‌غذا برای مسافران سرو می‌شود.

قطارهای 4 تخته

قطارهای 4 تخته رجا از جمله معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین انواع قطار رجا به حساب می‌آیند. این قطارها فضای کافی در اختیار مسافران قرار می‌دهند و مسافران می‌توانند به‌راحتی هم در جای خود استراحت کنند و هم وسایل خود را در فضای مخصوص قرار دهند. قطارهای 4 تخته به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. قطارهای 4 تخته می‌توانند 5، 4 یا 3 ستاره باشند. قطارهای زندگی که در بخش قبلی به‌عنوان بهترین و جدیدترین قطارهای رجا به آن‌ها اشاره کردیم، جزو قطارهای 4 تخته و 5 ستاره رجا هستند. در این میان می‌توان به قطارهای سیمرغ و سبز نیز اشاره کرد که 5 ستاره هستند. قطارهای نوع دوم قطارهای 4 ستاره کلاس 1 غزال و پلور سبز هستند. قطارهای کلاس 2 قطارهای لوکس 4 تخته و البرز هستند. در نهایت قطارهای کلاس 3 خلیج فارس قرار دارند.

قطارهای 6 تخته

قطارهای 6 تخته جزو قطارهای ارزان قیمت رجا به حساب می‌آیند. این قطارها از نظر ابعاد کوپه‌هایی هم‌اندازه با کوپه‌های 4 نفره دارند؛ اما خب به جای 4 نفر، 6 نفر در این کوپه‌ها حضور دارند، به همین خاطر فضای کمتری در اختیار هر مسافر قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند در سفرهای طولانی کمی سخت باشد. قطارهای 6 تخته رجا را بسیاری با نام قطارهای اقتصادی می‌شناسند. حتی بسیاری از دانشگاه‌ها از این قطارها برای سفرهای دانشجویی استفاده می‌کنند. قطارهای 6 تخته رجا شامل قطارهای کلاس یک همانند میلاد، قطارهای کلاس 2 همانند پارسی و زاگرس و قطارهای کلاس 3 همانند شش تخته تبدیلی می‌شوند که هر یک امکانات و قابلیت‌های خاص به خود را دارند و دارای تفاوت قیمت هستند.

قطارهای اتوبوسی

قطارهای اتوبوسی را با نام قطارهای سالنی نیز می‌شناسند. این قطارها معمولاً جزو قطارهای سریع‌السیر تندرو هستند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، این قطارها فاقد کوپه هستند و به شکل یک اتوبوس، فقط صندلی‌های کنار هم دارند. به این ترتیب دیگر خبری از استراحت روی تخت نیست. البته به دلیل آنکه این قطارها سرعت بسیاری دارند، تحمل سختی مسیر برای افراد کمتر خواهد شد. این قطارها دارای سرویس بهداشتی، رستوران و سایر امکانات قطارهای دیگر رجا هستند؛ اما کوپه ندارند. قیمت بلیط قطارهای اتوبوسی به‌مراتب از قطارهای کوپه‌ای کمتر است.

مسیرهای قطار رجا

مسیرهای قطار رجا

یکی از مهم‌ترین انواع تفاوت قطار نورالرضا و رجا در همین مسیرهای ریلی است. همان طور که گفتیم، قطارهای نورالرضا فقط در مسیرهای محدودی سرویس می‌دهند. برای مثال می‌توان به مسیرهای مشهد، تهران، کرج، اصفهان و شیراز اشاره کرد. در حالی که قطارهای رجا تقریباً در تمامی مسیرهای ریلی حضور دارند و فعالیت می‌کنند. این موضوع بسیاری بسیاری می‌تواند اهمیت داشته باشد. اصلاً شاید به همین خاطر است که شرکت رجا بیش از 65درصد سهم بازار را در دست دارد. در اصل باید گفت وقتی که قصد خرید بلیط قطار را داشته باشید، دسترسی به قطارهای رجا بسیار ساده‌تر از شرکت‌های دیگر ریلی خواهد بود و گزینه‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار یکی دیگر از قابلیت‌های مهم شرکت رجا به حساب می‌آید. این قابلیت در شرکت نورالرضا ارائه نمی‌شود. پس می‌توان آن را یک تفاوت قطار نورالرضا و رجا دانست. در این سرویس مسافران می‌توانند ماشین خود را نیز سوار قطار کنند. برای کسانی که می‌خواهند در شهر مقصد ماشین داشته باشند و تاکسی نگیرند و در عین حال حوصله پشت فرمان نشستن و سفر جاده‌ای را ندارند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. به این ترتیب نه نگران خطرات جاده همانند خستگی و خواب‌آلودگی خواهید بود و نه لازم است در شهر مقصد مدام تاکسی بگیرید. برخی مسافران فقط به خاطر اینکه همراه قطاری که ماشین آن‌ها را حمل می‌کند سفر کنند، قطار رجا را انتخاب می‌کنند.

قوانین استرداد بلیط قطار رجا

  • استرداد بلیط کمتر از یک ساعت بعد خرید بدون جریمه انجام می‌شود و کل مبلغ به حساب مشتری عودت داده خواهد شد؛
  • تا ساعت 12 روز پیش از حرکت قطار، 90درصد بهای بلیط پرداخت خواهد شد؛
  • از ساعت 12 روز قبل حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت، 70درصد کل مبلغ بلیط پرداخت می‌شود؛
  • از 3 ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار 50درصد بهای کل بلیط پرداخت خواهد شد؛
  • استرداد بعد از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست.

تفاوت قطار نورالرضا و رجا

تفاوت قطار نورالرضا و رجا

خب در نهایت قصد داریم تا به یک نتیجه‌گیری کلی برسیم و تمامی اطلاعاتی که ارائه کردیم را جمع‌بندی کنیم. به این ترتیب می‌توانید قطار رجا یا نورالرضا را به‌راحتی انتخاب کنید. قطارهای نورالرضا به‌مراتب شیک‌تر و امروزی‌تر از قطارهای رجا هستند؛ اما مسیرهای آن‌ها بسیار محدود است. در حالی که تقریباً در تمامی مسیرهای ریلی کشور، قطارهای رجا حضور دارند. قیمت بلیط قطار نورالرضا بیشتر از قطارهای رجا است. البته در خصوص قطارهای 5 ستاره رجا این موضوع صدق نمی‌کند. در اصل می‌توان گفت که قیمت قطارهای نورالرضا با قطارهای 5 ستاره رجا تقریباً یکسان است.

قطارهای نورالرضا خدمات بسیار عالی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. همچنین باید بدانید که تنوع بلیط‌ قطارهای نورالرضا از رجا کمتر است. مسافران رجا می‌توانند بین انواع مختلف قطار در کلاس‌های مختلف حق انتخاب داشته باشند. برای مثال کسانی که قصد سفری ارزان‌قیمت و اقتصادی دارند، می‌توانند قطارهای 6 تخته و اتوبوسی رجا را انتخاب کنند. در حالی که قطارهای نورالرضا همگی گران قیمت و لوکس هستند.

حمل خودرو با قطار یک مسئله  دیگر است که حتماً باید به آن اشاره کرد. همان طور که در طول مقاله گفتیم، قطارهای رجا فقط قابلیت حمل خودرو دارند. البته تمامی مسیرها سرویس حمل خودرو را ارائه نمی‌دهند؛ اما این سرویس در بسیاری از مسیرها وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید ماشینتان را همراه با خود حمل کنید و در شهر مقصد دیگر به‌دنبال تاکسی نگردید!

در نهایت باید گفت که اگر دلتان سفری آرام و لوکس می‌خواهد و به بهای تمام شده بلیط قطار کاری ندارید، می‌توانید با قطارهای نورالرضا سفری عالی را تجربه کنید. در عین حال رجا تنوع بسیار عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد و مسیرهای مختلفی را می‌توانید با رجا پشت سر بگذارید. همچنین قیمت بلیط قطار رجا تا حدودی از بلیط‌های نورالرضا کمتر است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که رجا تنوع قیمتی بیشتری را ارائه می‌دهد و این به نوعی مهم‌ترین تفاوت قطار نورلرضا و رجا محسوب می‌شود.

17 نظرات
  1. محمد می گوید

    ببخشید میشه درباره نحوه رزرو بلیط هم یه توضیحی بدید ، والا من تا به حال نتونستم تو زمانی که نیاز داشتم بلیط تهیه کنم همیشه قطارها از قبل پر شدن .

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، معمولاً ظرفیت قطارها محدود هستند و اکثرشون رو هم کاروان‌ها رزرو می‌کنند، برای همین هم هست که خیلی زود فروخته می‌شند. با این توضیح، شرکت های ریلی، در بازه زمانی مشخص، پیش‌فروش قطارها رو شروع می‌کنند. اینکه بلیط هر تاریخی کی پیش‌فروش می‌شه از اخبار سراسری صداوسیما و کانال‌های خبری آژانس‌های مسافربری اعلام می‌شه. برای مثال شما می‌تونید عضو کانال تلگرامی ره بال آسمان بشید تا جدیدترین خبرها در این باره رو رصد کنید.

  2. فاطمه مالکی می گوید

    قطار نورالرضا در مسیر مشهد تهران سوار شدم از نظر امکانات کوپه ایی خوب بود از نظر پک خواب عالی بود و از نظر خدمات مهمان داری ضعیف بود و دوره مهمانداری و اداب مهاملن داری رو نگذرونده بودند
    سرویس های فرنگی بهداشتی نامرتب بود دستمال کاغذی فقط در قسمت رو شویی موجود بود در کل بنظرم در مقایسه با قطارهای ۵ ستاره فدک قطار نورالرضا ۴ ستاره محسوب میشه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام فاطمه عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  3. فهیمه غلامحسین می گوید

    باسلام ووقت بخیر خدمت همکاران شرکت نورالرضا در تاریخ 25 خرداد 1402 از تهران به مشهد ساعت 20/05 سالن شماره 7 سوار قطار نورالرضا شدم . نحوه برخورد مهماندار بسیار بد و کاملا سطح پایین برخورد میکردند و آموزش مهمانداری ندیده بودند . و من از ایشون شکایت دارم . بسیار بی ادب و نامحترمانه صحبت میکردند . من به خاطر مادرم با ایشون درگیر نشدم وگرنه درگیری بدی برای قطارتون پیش میومد شاید هم اینترنتی میشد . کیفیت غذا بسیار بسیار سطح پائین که در رستوران های پایین شهر تهران هم همچین غذای بی کیفیتی ارائه نمیکنند . نوشیدنی بدو ورود بسیار بسیار بد و بدمزه بود و هنوز نخورده بودیم که مهماندار با کوبیدن درب تقاضای برگرداندنه لیوانها را داشت . انگار که با دسته دزدها و قاچاقچی ها طرف هست . سرویس بهداشتی فرنگی گرفته بود و دستمال کاغذی در سرویس بهداشتی موجود نبود . فرزند کوچک داشتم که بلیط نیم بها از من گرفته شد و رفتار رئیس قطار بسیابسیار سطح پائین بود حتی جای خواب و بالشو پتو با اینکه هزینه داده بودم به من نمیدادند و میگفتند چون شما از قبل بلیط نگرفته بودین ما امکاناتی نداریم که به فرزندتون بدیم . پس چرا هزینه دریافت کردین ؟؟؟؟؟؟؟ شما که نمیتونین یه بالشت درطول سفر با قطار 5 ستاره ارائه بدین ؟؟؟؟؟ از پرسنل رستوران قطار هم شکایت دارم . تا ما سر میز نشستیم تا غذای بی مزه رو بخوریم بلافاصله گفتند شما بلند شین مسافرین بیزینس میخوان از میز استفاده کنند در صورتیکه به ما گفته بودند میتونین از رستوران استفاده کنید . غذا بدون نوشیدنی بود . بدون سالاد . واقعا قطارتون خیلی غیر حرفه ای هست و پیشنهاد نمیکنم که همشهریان تهرانی از این قطار استفاده کنند . با همین مبلغ شما میتونین قطار فدک رو تهیه کنین و از سفرتون لذت ببرین . متاسفم برای شرکت نورالرضا . کمی انسانیت و شرافت و وجدان داشته باشین برای پولی که از مسافر میگیرن . این قطار صفر ستاره هست نه پنج ستاره . مدیر این شرکت کجا آموزش دیده که این مهماندار بی تربیت رو استخدام کرده ؟؟؟؟؟ من منتظر پاسخگوئی شما هستم و پیگیری میکنم .
    بی ادبی مهماندار شما تا حدی بود که من گفتند باید فرزندتون رو پیاده کنین از قطار چون بلیط نگرفتین برای بچه 3 ساله . واقعا شرم بر شما به خاطر 300 یا 400 هزار تومان همچین برخوردی دارین . من از ایشون شکایت دارم و شکایتم رو پیگیری میکنم .

  4. فهیمه غلامحسین می گوید

    در ادامه صحبتهایم باید خدمکتتون عرض کنم . هوای کوپه بسیار بسیار سرد بود و هرچه میگفتیم به مهماندار که درجه را کم کنین با رفتار بسیاربد و توهین آمیز میگفت درجه مشخصه بیارین روی کم . گفتم آقا روی کم هست ولی خیلی باد سردی میزنه و کاملا بی توجه از کنارمون رد میشد حتی پرسنل تاسیسات قطار را دیدم و چندین بار با صدای بلند صداشون کردم ولی خودشو به نشنیدن زد و بدو بدو رفت . هوای قطار بسیار سرد و بد بود . واقعا تجربه بسیار بدی داشتم ولی خداروشکر در مسیر برگشت بلیط فدک را با همان قیمت خریداری کردم و بسیار بسیار راضی هستم .
    شرکت شما خیلی ناشی و مبتدی هست و شما خیلی کار دارین با پرسنلتون تا آموزش ببینن . حیف پولم که ریختم دور با قطار شما .

  5. فهیمه غلامحسین می گوید

    سفر با قطار خوب و منطقی فقط قطار فدک ….
    قطار فدک عالی هست .
    فطار نورالرضا افتضاح افتضاح

  6. محمدرضا می گوید

    من شهریور402سوارشدم 800تومان پول انداختم دور واقعا یه ستاره هم زیادی سرویس دهی ضعیف مهمانداری تعطیل غذا شم که دیگه نگو گنجشک سیر نمی کرد.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، متأسفیم برای تجربه بدتون و ممنونیم برای اشتراک‌گذاری این موضوع.

  7. زهرا می گوید

    واااااای من پس فردا مسافر قطار نورالرضا هستم خب ما در اصفهان قطار فدک نداریم رجا و نورالرضا داریم حالا چکار کنم اگه واقعا اینقدر بد هستش

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز،
      دلتون رو بد نکنید. من به‌شخصه اکثر شرکت‌های ریلی رو تجربه کردم. مهم اینه که چقدر به خودتون سخت بگیرید و توقعتون چقدر باشه. مسلماً قطار به سرعت و تمیزی هواپیما بیزینس نیست و مسلماً امنیت و راحتیش از اتوبوس خیلی بیشتره.

  8. علیرضا می گوید

    جالب نور تبلیغات رستوران داخل قطار میزاره و یک واگن به رستوران اختصاص داده شده ولی غذا رو میارن تو کوپه بهت میدم اونهم فقط یک منو ( جوجه کباب ) اگه خواستی باید غذاتو دستت بگیری ۷ تا واگن بری تا برسی به رستوران . واقعا خنده داره . وقتی هزینه کردی یه واگن برای رستوران گذاشتی دیگه غذا با ظروف یه بار مصرف تو کوپه چه معنی میده؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. متوجه منظورتون شدم. قبل از سرو غذا با مسئول سالنتون صحبت کنید که غذاتون توی رستوران سرو بشه. غذاها توی ایستگاه بین‌راهی پخته می‌شه و اکثر مسافرا دوست دارند اون رو توی کوپه خودشون سرو کنند. برای همین پک‌های غذا به تعداد هر کوپه به مسئول سالن تحویل می‌شه.

  9. علیرضا می گوید

    صحبت کردم گفتند ما میاربم کوپه خودتون دستتون بگیرین ۶ تا واگن بیاین تا رستوران

  10. علیرضا می گوید

    از لحاظ خدمات هم فرق زیادی با چهار ستاره رجا نداره بغیر از قیمت دوبل بلیطش

  11. علیرضا می گوید

    با مسئولین رستوران صحبت کردم با بی میلی گفتند غذاتونو میاریم کوپه خودتون دستتون بگیرین ۶ تا واگن بیان تو رستوران بشینین بخورین

    1. بانو تقیان می گوید

      برخورد عجیبی بوده. ممنونیم که تجربه‌تون رو منتقل کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.