اشکورات گیلان | ییلاقی که خوشگذرانی در آن پایانی ندارد

6

آوازه زیبایی‌های اشکورات به گوش گردشگران علاقه‌مند ایران‌گردی رسیده است. به همین دلیل سالانه گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که راه این ییلاق زیبا را در پیش می‌گیرند. در این ناحیه هر ویژگی گردشگری که فکرش را بکنید وجود دارد. گردشگران پردل‌و‌جرئت می‌توانند در غارهای این منطقه به ماجراجویی مشغول شوند و مسافرانی که روحیه‌ای پروانه‌ای دارند، روانه چشمه‌ساران زیبای اشکورات شوند. آب‌و‌هوای این ناحیه نیز دلیلی دیگر برای محبوبیت آن در نزد گردشگران است. اشکورات به لحاظ تاریخی نیز جاذبه‌های ارزشمندی دارد. جذابیت‌های گردشگری این ناحیه به اندازه‌ای است که در بین مسافران به سرزمین عجایب شهرت پیدا کرده. جاهای دیدنی اشکورات آنقدر تماشایی است که هوش از سر گردشگران می‌برد. برای اینکه گردشگری در این منطقه بیشتر به شما خوش بگذرد، در ادامه به ویژگی‌های اشکورات گیلان اشاره می‌کنیم و نکته‌های جالبی از گشت‌و‌گذار در این ناحیه با شما در میان می‌گذاریم.

اشکورات کجاست؟

اشکورات

اشکورات در شهرستان رودسر قرار دارد. این شهرستان در شمالی‌ترین قسمت استان گیلان خودنمایی می‌کند. رودسر با مازندران نیز همسایه است. جالب است بدانید رودسر به دریای خزر و کوه البرز هم راه دارد. به لطف این شرایط می‌توانید برنامه‌‌‌ای جانانه برای گردشگری در تمامی جاهای دیدنی رودسر بریزید. ییلاق اشکورات که از آن صحبت می‌کنیم بخشی از شهر کوچک رحیم آباد در شهرستان رودسر است. این ییلاق در جنوب شهر کلاچای به طرف رحیم‌آباد واقع شده است. با این حال اشکورات که به آن اشکور هم می‌گویند، فقط به رودسر خلاصه نمی شود. این منطقه در امتداد سلسله کوه‌های البرز ادامه پیدا می‌کند.

اشکور در جنوبی‌ترین منطقه شهرستان رودسر شروع می‌شود و به جنوبی‌ترین قسمت شهرستان رامسر می‌رسد. محدوده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در قسمت جنوب با قزوین، غرب با املش، شهرستان سیاهکل، بخش رودبار الموت و قسمت شرق با بخش کوهستانی رامسر و تنکابن همسایه است. این ناحیه از شمال به منطقه کوهستانیِ بخش رحیم‌آباد و رامسر ختم می‌شود. به زبان دیگر می‌توان این گونه گفت که ناحیه اشکور در میان ۶ دهستان، ۳ شهرستان رودسر، املش و رامسر و ۲ استان گیلان و مازندران قرار دارد. ناگفته پیداست در منطقه‌ای با چنین مساحتی، هزارویک سرگرمی و جاذبه گردشگری جا خوش کرده است.

بهترین زمان سفر به اشکورات | آب و هوای اشکورات

بهترین زمان سفر به اشکورات

استان گیلان زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد. مادر طبیعت با فرا رسیدن بهار هنرنمایی خود را در منطقه اشکور به نمایش می‌گذارد. اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر به اشکورات می‌گردید، در انتخاب بهار شک نکنید. در تابستان نیز چیزی از زیبایی‌های این ناحیه کم نمی‌شود. به پاییز که رسیدیم، منطقه اشکور رنگی عاشقانه به خود می‌گیرد. اشکور به اندازه‌ای زیباست که حتی در زمستان نیز چیزی از جاذبه‌های آن کم نمی‌شود. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، سفر زمستانه به اشکور به مسافرتی متفاوت و خاطره‌ساز برای شما تبدیل خواهد شد.

طبیعت اشکورات گیلان| پوشش گیاهی و جانوری

منطقه اشکور خاکی حاصلخیز و آب‌و‌‌هوایی خوش دارد. به لطف این شرایط در این ناحیه تا چشم کار می‌کند باغ‌های فندق، گردو و گندم‌زار مشاهده می‌شود. جو، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی، سبزیجات، صیفی‌جات، بامیه، کدو حلوایی،‌ زعفران و سیر و پیاز از دیگر محصولاتی است که در منطقه اشکور به عمل می‌آید. به علاقه‌مندان داروهای گیاهی این نوید را بدهیم که نزدیک به ۵۰ نوع گیاه دارویی در این ناحیه رشد می‌کند. قارچ خوراکی، گزینه، گلپر، کنگر، گون، همیشه بهار، باباآدم و گل‌گاو‌زبان از گیاهانی است که در سفر به ییلاق اشکورات چشم شما به آن‌ها روشن می‌شود. جالب است بدانید حدود ۴۷۰ هکتار از زمین‌های ناحیه اشکور به کشت گل‌گاوزبان اختصاص داده شده. گل گاوزبانِ اشکور، صادراتی است و به کشورهای مختلفی مانند ویتنام و چین صادر می‌شود. به همین دلیل به اشکور، لقب پایتخت گل‌گاوزبان دنیا را داده‌اند.

طبیعت اشکورات گیلان

اشکور به لحاظ پوشش جانوری نیز تنوع بسیار گسترده‌ای دارد. نزدیک به ۶۳درصد پرندگان، ۶۰درصد پستانداران، ۱۷درصد خزندگان، ۱۰درصد دوزیستان و ۴۴درصد از ماهی‌های ایران در استان گیلان زندگی می‌کنند. در منطقه اشکور پلنگ، مارال، کل، بز، گربه‌وحشی و خرس قهوه‌ای مشاهده شده است. با این حل غم به دل خود راه ندهید. پلنگ و دیگر حیوان‌های وحشی در قسمت‌های دور از دسترسِ این ناحیه حضور دارند و بعید است در پارک‌های طبیعی و مناطق پرگردشگر تهدیدی برای مسافرین ایجاد کنند.

جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر | جاذبه های گردشگری ییلاق

قانون نانوشته‌ای در گردشگری وجود دارد که بر اساس آن، بهتر است قبل از سفر، جاهای دل‌خواه را مشخص کنید. به همین منظور نگاهی به فهرست بهترین جاهای دیدنی اشکورات گیلان بیندازید.

رودخانه اشکورات

رودخانه اشکورات از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

منظور از رودخانه اشکورات، چندین رودخانه زیبا در این ناحیه است. این منطقه بارش برف و باران زیادی دارد. به لطف این موهبت‌ها، رودهای خروشانی در اشکور جریان پیدا کرده‌اند. در بین تمامی این رودخانه‌ها، پلرود، پر آب‌تر است. این رودخانه دومین رود بزرگ گیلان پس از سپیدرود به حساب می‌‌‌آید. پلرود از مسیری سرسبز و تماشایی می‌گذرد. به همین دلیل هر کجای این رود که اتراق کنید، منظره‌ای تماشایی از آن پیش روی شما قرار می‌گیرد. شاخه اصلی پلرود چیزی حدود ۶۰ کیلومتر طول دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، در کنار پلرود، چندین رودخانه تماشایی دیگر نیز در منطقه اشکور جریان دارد. اگر اهل رودخانه‌گردی هستید و از گشت‌و‌گذار در ییلاق‌ های ایران لذت می‌برید، سری به ییلاق اشکورات بزنید و گشت‌و‌گذاری جانانه در رودخانه‌‌های این منطقه تجربه کنید.

آبشار میلاش

آوازه آبشار میلاش به گوش گردشگران داخلی و خارجی رسیده است. این آبشار سالانه از گردشگران بی‌شماری پذیرایی می‌کند. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم در روستای میلاش واقع در دهستان اشکور از بخش رخیم‌آباد شهرستان رودسر خودنمایی می‌کند. این آبشار چیزی حدود ۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. جالب است بدانید آبشار میلاش در قسمت غربی رودخانه پلرود قرار دارد. این آبشار فقط ۷۰۰ کیلومتر از پلرود دورتر است. به لطف این فاصله کم، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار آبشارگردی جانانه، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در رودخانه پلرود داشته باشید. اطراف آبشار میلاش را باغ‌های فندق فرا گرفته است. این آبشار منظره‌ای تماشایی به قله سماسموس دارد. حیف است چنین زیبایی‌هایی را رها کنید و در سفر به منطقه اشکور سری به آبشار میلاش نزنید.

آدرس آبشار میلاش: گیلان، ۴۸ کیلومتری رودسر، روستای میلاش.

آبشار میلاش در نقشه‌های گوگل

رودخانه و دریاچه شَوَک

در دهستان اشکورات سفلی دریاچه‌ و رودخانه‌ای با نام شوک خودنمایی می‌کند. این دریاچه منبع اصلی تأمین آب زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف به حساب می‌آید. دریاچه شوک در کنار تأمین آب، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. رودی خروشان به این دریاچه می‌ریزد تا زیبایی‌های آن چندین برابر شود. دریاچه شوک نسبت به دیگر جاهای دیدنی اشکورات رودسر، خلوت‌تر است. این شرایط باعث شده تا گردشگری در این ناحیه به تفریحی ایده‌آل برای علاقه‌مندان طبیعت بکر تبدیل شود.

آدرس دریاچه شَوَک: گیلان، ۵۸کیلومتری رودسر، روستای شوک

آدرس دریاچه شوک در نقشه‌های گوگل

غار سجیران

غار سجیران از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

در این قسمت از معرفی بهترین جاهای ییلاق اشکورات، به غاری هیجان‌انگیز رسیدیم که گشت‌و‌گذار در آن به گردشگران ماجراجو حسابی می‌چسبد. غار سجریان در منطقه جنوبی روستایی با همین نام واقع شده است. این روستا از توابع دهستان اکشور سفلی است. غار سجیران دیرینگی ۳هزار ساله دارد. جالب است بدانید در آخرین اکتشاف‌ها از این غار سفالینه‌هایی مربوط به عصر آهن پیدا شده. اهمیت غار سجیران به اندازه‌ای است که به‌عنوان یکی از‌ آثار ملی برجسته استان گیلان به ثبت رسیده است.

برای رسیدن به غار سجیران باید راه رحیم‌آباد را در پیش بگیرید. سپس به گرمابدشت بروید و جاده سفید آب را دنبال کنید. در نهایت چشم شما به غار سجیران روشن می‌شود. اگر راهی این غار شدید، حتماً سری به چشمه آب معدنی سجیران بزنید. این مکان‌ها فاصله بسیار کمی با غار سجیران دارند. ناگفته نماند گشت‌و‌گذار در روستای سجیران نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس غار سجیران: گیلان، ۴۰کیلومتری رودسر، روستای سجیران.

آدرس غار سجیران در نقشه‌های گوگل

سنگ عروس و داماد

سنگ عروس و داماد از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

در دل طبیعت زیبای ییلاق اشکورات، روستایی معروف با نام زیار جا پیدا کرده است. این روستا در دهستان اشکور سفلی واقع شده است. روستایی که از آن صحبت می‌‌کنیم جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها سنگ عروس و داماد است. این سنگ، درواقع کوهی بلند است که صخره‌هایی خوش‌تراش و زیبا دارد. دو صخره در این کوه از نمای دور شکل‌و‌شمایلی مانند عروس و داماد دارند. به همین دلیل به آن‌ها سنگ عروس و داماد می‌گویند. شکل‌‌گیری این صخره‌ها همانند عروس و داماد باعث شده تا افسانه‌های جالبی درباره این سنگ‌ها بر سر زبان اهالی این منطقه بیفتد.

مردمان این روستا بر این باور هستند که در روزگاران بسیار دور، دو جوان دلباخته هم می‌شوند. این کبوترهای عاشق به هر دری می‌زنند تا به وصال هم برسند. با این حال پدر و مادر این زوج با ازدواج آن‌ها مخالف بودند. از آنجایی که آتش عشق در دل این زوج زبانه می‌کشید، حرف والدین را زیر پا می‌گذارند و ازدواج می‌کنند. پس از رسیدن خبر وصال این زوج به پدر و مادر آن‌ها، والدینشان نفرینشان می‌کنند. این زوج دلباخته پس از نفرین پدر و مادر به صخره‌های سنگی تبدیل می‌شوند. ناگفته پیداست چنین افسانه‌ای صحت ندارد. با این حال از آنجایی که روستا زیار در منطقه‌‌ای خوش آب‌و‌هوا و خوش منظره قرار دارد، می‌توانید در کنار تماشای سنگ عروس و داماد، از طبیعت زیبای این روستا لذت ببرید.

آدرس سنگ عروس و داماد: گیلان، رودسر، ۲۶کیلومتری رحیم‌آباد و ۴۱کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر.

آدرس سنگ عروس و داماد در نقشه‌های گوگل

روستای صمد آباد

صمد آباد روستایی با آب‌و‌هوای خوش و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند است. نام‌‌گذاری این روستا داستان جالبی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. از قرار معلوم در روزگاران بسیار دور، دو سید در دل سیاه شب راه خود را گم می‌کنند و به این روستا می‌رسند. صمد آباد در آن زمان نام دیگری داشت. این دو سید هر دری را می‌زنند، کسی از اهالی روستا در را باز نمی‌کند. در نهایت پیرزنی مهربان در را به روی آن‌ها می‌گشاید.

این پیرزن پذیرایی شایسته‌ای از این دو غریبه انجام می‌‌دهد. روز بعد غریبه‌ها منزل پیرزن را ترک می‌گویند. آن‌ها در حین رفتن به پیرزن می‌گویند که طوفانی خشمگین روستا را از بین خواهد برد. از قضای روزگار مدتی بعد طوفان بی‌رحم و سیاهی برخاست و روستا را در نوردید. در این بین جوانمردی با نام صمد، آستین بالا می‌زند تا روستا را از نو بسازد. به همین دلیل این روستا اکنون با نام صمد آباد شناخته می‌شود. بعید است این داستان واقعیت داشته باشد، با این حال صمد آباد اکنون آب‌و‌هوای خوش و مزارعی سرسبز دارد و گردشگری در آن حسابی خوش می‌گذرد.

آدرس روستای صمد آباد: گیلان، رودسر، ۵۴کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۶۹کیلومتری شهر رودسر

آدرس روستای صمد آباد در نقشه‌های گوگل

دریاچه صمد آباد

دریاچه صمد آباد از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

برای شما از ماجرای صمد آباد و طوفان نابودکننده این روستا گفتیم. اهالی روستا بر این باور هستند که آب باقیمانده از این طوفان، دریاچه‌ای بزرگ در اطراف روستا درست کرده است. این دریاچه اکنون آرام و تماشایی است و به یکی از جاهای دیدنی ییلاق اشکورات تبدیل شده. دریاچه صمد آباد، در کنار آبی آرام، آب‌و‌هوای خوشی دارد و جان می‌‌دهد برای طبیعت‌گردی.

آدرس دریاچه صمد آباد: گیلان، رودسر، ۵۴کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۶۹کیلومتری شهر رودسر

آدرس دریاچه صمد آباد در نقشه‌های گوگل

غار واردار

غار واردار از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

روستایی زیبا در ییلاق اشکورات با نام دلیجان وجود دارد. روستای دلیجان در همسایگی روستاهای تواسانکش و یاسور واقع شده است. در فاصله‌ا‌ی بسیار کم با این روستا، غاری تنگ‌و‌تاریک با نام واردار خودنمایی می‌کند. در این غار آثاری از تمدن مردمان ایران باستان پیدا شده است. این آثار از دیرینگی غار واردار خبر می‌دهد. غار واردار در انتهای سرچشمه رودخانه‌ای با نام آسمانرود قرار دارد. این غار در حد فاصل منطقه ونکش تا واردار، ادامه پیدا می‌کند. دهانه غار وردار بزرگ است و به‌راحتی می‌توانید وارد آن شوید. از آنجایی که غارنوردی فقط به افراد متخصص پیشنهاد می‌شود، بهتر است گردشگری را به قسمت‌های ورودی غار واردار اختصاص دهید و مواظب خودتان باشید.

آدرس غار واردار: گیلان، ۴۷کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۶۲کیلومتری رودسر

روستای یازن

روستای یازن از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

یازن با آب‌و‌هوای خوش و منظره‌‌های تماشایی به یکی از منطقه‌های دیدنی در اشکورات گیلان تبدیل شده است. این روستا یکی از عجایب هفت‌گانه منطقه اشکور به حساب می‌آید. دلیل این شهرت را می‌توان در تونلی دانست که فاصله کمی با روستا دارد. یازن با روستاهای تمل، نارنه و سپارده همسایه است. اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار روستاگردی، حسابی ماجراجویی کنید، روستای یازن را به برنامه گردشگری خود بیفزایید.

آدرس روستای یازن: مازندران، ۱۱۸کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر

آدرس روستای یازن در نقشه‌های گوگل

تونل یازن

برای شما از تونل شگفت‌انگیز یازن گفتیم که در همسایگی با روستایی با همین نام واقع شده است. این تونل مسیری بسیار طولانی را در دل کوه‌های منطقه اشکور طی می‌کند. افسانه‌های زیادی درباره تونل یازن بین مردمان این ناحیه دهان‌به‌دهان نقل شده است. این افسانه‌ها جذابیت‌‌های گردشگری تونل یازن را دوچندان کرده‌اند. اگر اهل ماجراجویی هستید و کنجکاو شده‌اید تا بدانید ماجرای تونل طولانی یازن از چه قرار است، این منطقه را در برنامه گردشگری خود به منطقه اشکور اضافه کنید.

آدرس تونل یازن: مازندران، ۱۱۸کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر

آدرس تونل یازن در نقشه‌های گوگل

روستای رودبارک

روستای رودبارک از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

حتماً‌ شما هم شنیده‌اید که می‌گویند هر کجا آب باشد، آبادانی هم هست. این ضرب‌المثل درباره اشکورات رودسر کاملاً صدق می‌کند. به لطف آب‌و‌هوای خوش و چشمه‌ساران بی‌شماری که در این ناحیه وجود دارد، آبادی‌های زیادی در این ناحیه پراکنده‌اند. یکی از این آبادی‌ها که انصافاً جاذبه‌های گردشگری چشمگیری دارد، رودبارک کلاردشت است. این روستا در دهستان اشکور سفلی قرار دارد و با روستاهای توسه چال و نرکی همسایه است. روستای رودبارک اهالی باصفا و منظره‌های تماشایی دارد. این روستا به لحاظ جاذبه‌های تاریخی نیز چیزی کم‌و‌کسر ندارد. جالب است بدانید یکی از عجایب هفت‌گانه منطقه اشکور در روستای رودبارک قرار دارد.

آدرس روستای رودبارک: گیلان، ۳۵کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۵۰کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر

آدرس روستای روبارک در نقشه‌های گوگل

مسجد ناصر الحق

برای شما گفتیم یکی از عجایب هفت‌گانه اشکورات رودسر در روستای رودبارک واقع شده است. در این روستا مسجدی با نام ناصر الحق وجود دارد. مسجدی که از آن صحبت می‌‌کنیم در سده سوم هجری قمری ساخته شده است. این مسجد بام سفالی و درِ چوبی معروفی دارد. هفت امامزاده در مسجد ناصر الحق آرمیده‌اند. این مسجد به لحاظ مساحت یکی از مسجد‌های بزرگ منطقه به حساب می‌آید و ۲۲ ستون آجری دارد. جالب است بدانید در همسایگی مسجد ناصر الحق، چشمه آبی گوارا خودنمایی می‌کند. گفته می‌شود آب این چشمه شفابخش است و خاصیت درمانی دارد.

آدرس مسجد ناصر الحق: گیلان، ۳۵کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۵۰کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر

آدرس مسجد ناصر الحق در نقشه‌های گوگل

روستای گره گوابر

روستای گره گوابر از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

برای تعریف از روستای گره گوابر کافی است به این نکته اشاره کنیم که محصولات زراعی این روستا در تمامی منطقه اشکور نظیر ندارد. این روستا از توابع بخش رحیم‌آباد در دهستان اشکور سفلی است. به لحاظ جمعیت نیز گره گوابر، پرجمعیت‌ترین روستای این ناحیه به حساب می‌آید. روستاهای میان لنگه، آغوزبن کندسر و لامشکن با گره گوابر همسایه هستند. در کنار زیبایی‌های این روستا، چشمه‌ای گوارا و جوشان در آن خودنمایی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی گره گوابر شدید، حتماً‌ فندق این روستا را به‌عنوان سوغات اشکورات رودسر به یادگار ببرید. این فندق ارزش بسیاری در بازار آجیل ایران دارد. گردو، گلابی، انار، انگور، سیب، انجیر و ازگیل از دیگر محصولات خوشمزه‌ای است که در روستای گره گوابر عمل می‌آید.

آدرس روستای گره گوابر: گیلان، ۳۲کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۴۷کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر

آدرس روستای گره گوابر در نقشه‌های گوگل

خمیردکان

خمیردکان، درواقع اثری باستانی است که در روستای گره گوابر وجود دارد. این در روزگاران بسیار دور کوره‌هایی برای پخت نان در این مکان ساخته شده بود. دیرینگی این کوره‌ها باعث شد تا به یکی از آثار تاریخی منطقه اشکور تبدیل شود. اگر به فرهنگ و تاریخ مردمان شمال ایران علاقه دارید، خمیر دکان را حتماً‌ به برنامه گردشگری خود در ییلاق اشکورات اضافه کنید.

آدرس خمیردکان: گیلان، ۳۲کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۴۷کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر

آدرس خمیر دکان در نقشه‌های گوگل

روستای گیری

روستای گیری از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

 

این روزها روستای گیری بیشتر جاذبه گردشگری دارد تا زراعت و کشت‌و‌کار. با این حال در روزگاران دور روستای گیری یکی از مهم‌ترین روستاهای منطقه برای آسیاب‌کردن نان به حساب می‌آید. روستای گیری آسیاب قدیمی دارد که در قسمت جنوب این روستا واقع شده است. مردم روستاهای اطراف گندم‌های خود را برای آردکردن به این روستا می‌آوردند. این روستا آب‌و‌هوای دل‌انگیز و اهالی باصفایی دارد. این ویژگی‌ها گردشگری در روستای گیری را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر به اشکورات رودسر تبدیل می‌کند. ناگفته نماند به روستای گیری، دراگردان رجه نیز می‌گویند.

آدرس روستای گیری: گیلان، ۶۸کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۸۳کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر

آدرس روستای گیری در نقشه‌های گوگل

رودخانه و چشمه آسمان رود

برای شما گفتیم روستای گیری آسیابی معروف دارد. رودخانه و چشمه آسمان رود، آب این آسیاب را تأمین می‌کند. از سرچشمه آسمان رود، آبی خروشان به بیرون جریان دارد. این آب در مسیر خود از روستا و مراتع اطراف می‌گذرد و به طبیعت زیبای اشکورات رودسر حیات می‌بخشد. وجود رودخانه و چشمه آسمان رود در روستای گیری بهانه‌ای برای گردشگرانی که می‌خواهند در کنار روستاگردی، گشت‌و‌گذاری خاطر‌ه‌انگیز در کنار رودخانه داشته باشند.

آدرس رودخانه و چشمه آسمان رود: گیلان، ۶۸کیلومتری بخش رحیم‌آباد، ۸۳کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر

آدرس رودخانه و چشمه آسمان رود در نقشه‌های گوگل

تاریخچه اشکورات | اشکورات در گذر زمان

تاریخچه اشکورات

اشکورات رودسر به لحاظ باستان‌شناسی یکی از نواحی ارزشمند ایران است. دیرینگی این منطقه به حدود ۳هزار سال قبل باز می‌گردد. در این ناحیه آثار باستانی بی‌شماری پیدا شده که مربوط به عصر آهن است. جالب است بدانید بعضی از تاریخ‌شناسان، تشکیل ناحیه اشکور را به دوران پس از اسلام نسبت می‌دهند. این تارخ‌شناسان بر این باور هستند که پادشاهان آل بویه و آل زیار در این ناحیه فرمان می‌راندند. به همین دلیل نیز روستایی با نام بویه در اطراف دهستان سمام از بخش رانکوه در شهرستان املش واقع شده است. حدود یک دهه پیش گورستانی باستانی در منطقه اشکور کشف شد. در این گورستان بقایایی از اسکلت‌های انسان، لوازم مفرغی و تزئینی و سفالینه‌هایی قدیمی پیدا شد. تاریخ ساخت این آثار باستانی به حدود ۳هزار سال پیش باز می‌گردد. تمامی این مدارک و شواهد از دیرینگی اشکور حکایت دارد.

تاریخچه اشکورات

اشکور قدیم سه محله اصلی با نام‌های لوسن، کشان و درویشان داشت. گفته‌ می‌شود اشکبوس و کاموس کشانی، دو پهلوان معروف ایرانی در منطقه دروشیانِ اشکور زاده شده‌اند. محله کشان که به آن کلکاموس یا قلعه کاموس هم می‌گویند، در پایین دهستان شوئیل قرار داشت. این دو محله قدیمی را پیتر ویلی، خاورشناس معروف انگلیسی در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی کشف کرد. معبدی قدیمی، سنگ‌فرش‌هایی باستانی و آتشکده‌ای زرتشتی در این ناحیه پیدا شده است. این آثار از پرستش آئین زرتشت در این ناحیه حکایت دارد.

بناهای تاریخی اشکورات | رد پای گذشتگان

برای شما گفتیم اشکورات گیلان چیزی حدود ۳هزار سال قدمت دارد. ناگفته پیداست با چنین دیرینگی، آثار باستانی این ناحیه فقط به آسیاب تنور پخت نان خلاصه نمی‌شود. جاهای دیدنی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم جلوه‌هایی چشمگیر از فرهنگ و تاریخ اشکور پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

گورستان تله سر

دهستان شوئیل از جاهای دیدنی طبیعی اشکورات رودسر

دهستان شوئیل، یکی از قدیمی‌ترین جاهای منطقه اشکور است. در این منطقه روستایی با نام تله‌ سر وجود دارد. گورستان این روستا به یکی از جاهای دیدنی اشکورات گیلان تبدیل شده است. این گورستان در ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از منطقه‌های باستانی کشور ثبت شد. گورستان تله سر ممکن است برای طبیعت‌دوست‌ها جای مناسبی نباشد؛ اما اگر اهل تحقیق در فرهنگ غنی گیلان هستید و می‌خواهید سفری دورودراز به تاریخ داشته باشید، گورستان تله سر همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردید.

آدرس گورستان تله سر: گیلان، ۶۷کیلومتری رودسر، روستای تله سر

آدرس گورستان تله سر در نقشه‌های گوگل

گورستان های اشکور

در روستای چاکل، گورستان‌هایی و جود دارد که دیرینگی آن‌ها به هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده می‌شود. گورستان جورده، گورستان بوج ده و گورستان جردن در مجموع گورستان‌‌های اشکور را تشکیل می‌دهند. گورستان بابا ملهودی نیز یکی دیگر از قبرستان‌های باستانی این ناحیه است که در سیاکشان قرار دارد. این گورستا‌ن‌ها، همگی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند و ارزش تاریخ‌شناسی چشمگیری دارند.

تپه های باستانی اشکور

تپه های باستانی اشکور اشکورات

تپه کشک دشت در روستای لسبو، تپه پلنگدم در روستای درگاه، تپه لابن در ۲۰۰متری جنوب غربی شهرک مهدیه برمکوه و تپه سلم سو در سیاکشان از تپه‌های باستانی هستند که دیرینگی آن‌ها به سال‌های قبل از اسلام باز می‌گردد. از آنجایی که این تپه‌ها در منطقه خوش آب‌و‌هوای اشکور واقع شده‌اند، گردشگری در آن‌ها برای علاقه‌مندان هم فال است و هم تماشا. به شما قول می‌دهیم با کوله‌باری از اطلاعات جالب و خاطره‌های خوش از تپه‌های باستانی اشکور به دیار خود باز خواهید گشت.

قلعه گردن طول لات

در ساحل رودخانه پلرود، برج‌و‌باروی قلعه‌ای باستانی خودنمایی می‌کند. این قلعه با نام قلعه گردن طول لات شناخته می‌شود. به این قلعه گردان نیز می‌گویند. تاریخ‌شناسان، دیرینگی این قلعه را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند. قلعه گردن طول لات با مصالحی مانند گچ، سنگ و ساروج ساخته شده است. این قلعه در طول سالیان دراز از جان و ناموس اهالی اشکورات گیلان دفاع کرده است. قلعه گردن طول لات اکنون بازنشسته شده و از فراز قلعه‌ای بلند، به تماشای گذر روزگار نشسته است.

سوغات و صنایع دستی اشکورات | یادگاری‌های سفر

سوغات اشکورات

اشکورات گیلان، منطقه‌ای وسیع با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار است؛ در نتیجه بسته به منطقه‌ای که راهی آن شده‌اید، می‌توانید با دستی پر از سوغاتی‌های مختلف به دیار خود باز گردید. از آنجایی که فندق‌های پرمغز و خوشمزه‌ای در این منطقه به عمل می‌آید، فندق، اصلی‌ترین سوغات منطقه اشکور است. فندق اشکور در بازار یک‌سروگردن بالاتر از فندق‌های معمولی است. با این حال پس از خوردن مقداری از این فندق متوجه خواهید شد که بی‌دلیل به اشکورات، پایتخت فندق ایران نمی‌‌گویند. اشکوراتی‌ها همانند دیگر مردمان ایران‌زمین، انسان‌هایی هنرمند و توانمند هستند. به لطف این شرایط صنایع‌دستی به یکی دیگر از سوغات معروف این ناحیه تبدیل شده است.

رشته خوشکار، باقلوای یاس، حلوای به، نان خلفه، نان تمیجان، پنیر سیاه‌مزگی، زیتون، بادام زمینی، رشتی‌دوزی و نمدمالی از محصولاتی است که از سفر به اشکور می‌توانید به سوغات بیاورید.

اقامت در اشکورات | شب‌های خاطره انگیز

منطقه اشکور به‌رغم وسعت زیاد و جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار، اقامتگاه یا هتل ندارد. خوشبختانه این ناحیه با شهرهای بزرگی مانند رودسر، رامسر، املش و چابکسر فاصله کمی دارد. به لطف این فاصله کم، می‌توانید تمامی روز را به گردشگری در اشکور مشغول شوید و شب که فرا رسید به شهرهای بزرگِ اطراف بروید و حسابی استراحت کنید. از طرف دیگر در مناطق خوش آب‌و‌هوای اشکور چندین اقامتگاه بوگردی ساخته شده است که مانند بسیاری از اقامتگاه های بومگردی شمال ایران، امکانات شایسته‌ای در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. به لحاظ قیمت نیز هزینه گذران شب در اقامتگاه بومگردی از هتل ارزان‌تر است. برای اقامت در این ناحیه روی کلبه‌های اهالی روستاهای این ناحیه نیز می‌توانید حساب باز کنید. اگر هم امکانات لازم برای برپاکردن چادر دارید، می‌توانید در دل طبیعت اتراق کنید و شب را به روز برسانید.

مسیر دسترسی به اشکورات | بهترین مسیر سفر

وسعت ناحیه اشکور در شمال ایران باعث شده تا مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این ناحیه وجود داشته باشد. از آنجایی که وعده داده‌ایم اطلاعات کاملی از گردشگری در ناحیه اشکورات گیلان در اختیار شما قرا دهیم، در ادامه به سه مسیر برای دسترسی به منطقه اشکور می‌پردازیم.

اولین مسیر برای رسیدن به اشکور، جاده اشکورات به قزوین است. این جاده طولی حدود ۱۸۰ کیلومتر دارد که سرتاسر آن با جلوه‌های زیبای طبیعت پوشانده شده است. جاده‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم نسبت به دیگر مسیرهای رسیدن به منطقه اشکور کوتاه‌تر است. این جاده از قزوین، جاده باراجین، زرشک، گردنه گدوک، کامان، فلار، بهرام آباد، شهر رازمیان، هیر، ویار و چندین شهر کوچک‌و‌بزرگ دیگر می‌گذرد تا به شهر رحیم آباد برسد. جالب است بدانید این جاده برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه مسافرهای آزادراه قزوین رشت احداث شده. خوشبختانه تمامی قسمت‌های این جاده آسفالته است. با این حال در انتهای مسیر و پس از رسیدن به روستای هیر، جاده خاکی می‌شود. این جاده را ادامه دهید تا به روستای لشکان برسید. از این روستا مسیر را به سمت ییلاق اشکورات ادامه دهید.

مسیر دوم از جاده چالوس به طرف مازندران آغاز می‌شود. در این مسیر از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای می‌گذرید تا به جاده اشکورات رودسر برسید. در این جاده پر پیچ‌و‌خم با احتیاط زیاد برانید تا خطری وجود نازنینتان را تهدید نکند.

سومین مسیر از آزادراه کرج – قزوین و قزوین – رشت شروع می‌شود. در این مسیر قبل از اینکه به رشت برسید، راه جاده سراوان سنگر – سیاهکل را در پیش بگیرید. سپس لاهیجان را پشت‌ سر بگذارید و به لنگرود و رودسر برسید. از رودسر تا منطقه ییلاقی اشکور فاصله‌ای ندارید. از طرف دیگر با ورود به جاده اشکور، به اندازه‌ای محو زیبایی‌های این جاده می‌شوید که رنج سفر را فراموش می‌کنید.

سخن پایانی

ییلاق اشکورات رودسر با منظره‌های تماشایی و جاهای دیدنی، عیش گردشگران طبیعت‌دوست را کامل می‌کند. امیدواریم اطلاعاتی که از این منطقه ییلاقی با شما مطرح کردیم، سفری خاطره‌انگیز را در اشکورالت گیلان برایتان رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌‌های مفید و خاطر‌ه‌های خوشی از سفر به استان گیلان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

ییلاق اشکورات بخشی از رحیم آبادِ شهرستان رودسر است. این منطقه ییلاقی در جنوبی‌ترین منطقه شهرستان رودسر شروع می‌شود و به جنوبی‌ترین قسمت شهرستان رامسر می‌رسد.

رودخانه اشکورات، آبشار میلاش، غار سجیران، سنگ عروس و داماد، روستای صمد آباد، غار واردار، روستای یازن و روستای گره گوابر از مهم‌ترین جاهای دیدنی ییلاق اشکورات به حساب می‌آیند.

گورستان تله سر، گورستان‌های اشکور، تپه‌های باستانی اشکور و قلعه گردن طول لات از جاهای دیدنی اشکورات با جاذبه‌های تاریخی شناخته می‌شوند.

در این منطقه چندین اقامتگاه بومگردی وجود دارد. از طرف دیگر اشکورات به شهرهای بزرگ شمال ایران نزدیک است تا برای اقامت روی هتل‌های این شهرها حساب باز کنید.

رشته خوشکار، باقلوای یاس، حلوای به، نان خلفه، نان تمیجان، پنیر سیاه‌مزگی، زیتون، بادام زمینی، رشتی‌دوزی و نمدمالی از محصولاتی است که در سفر به اشکور می‌توانید به سوغات ببرید.

6 نظرات
  1. علی می گوید

    همه مطالب گفته شده درسته ولی به تجربه من که از حاده قزوین رازمیان و هیر به اشکور رفتم خواهشاً توجه کنید و باوجود نزدیکی مسیر از این جاده سنگلاخ و صعب العبور سفر نکنید وقتی گفته میشه جاده خاکی برای ما تداعی مسیری میشه که آسفالت نداره ولی این نیست جاده فوق‌العاده خطرناک با سربالایی های تند و سنگلاخ
    پس این ریسک رو انجام ندید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علی عزیز
      خیلی ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین و تجربه مفیدتون رو منتقل کردید. پیامتون رو می‌ذاریم تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

  2. علی از اشکور کاکرود می گوید

    سلام و درود
    مطالبتان مفید بود
    فقط روستای رودبارک رو اشتباه مطلب گذاشتی این رودبارک مربوط به کلاردشت هست رودبارک اشکور فرق داره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علی عزیز، خیلی ممنونیم از توجهتون. بسیار خوشحال می‌شیم که نکات اصلاحی رو برامون بفرستید تا مطلب رو به‌روزرسانی کنیم.

  3. رضا رهنورد می گوید

    باسلام مسیر هلوبن دره تا زیار بسیار خراب وخاکی است وبرای ماشین سواری اصلا مناسب نیست ونیسان رو است .در مورد چشمه آب معدنی سجیران مطالب شما درست نبست از روستای سجیران مسیری باشیب تند وجنگلی وپیمایشی 3ساعته به چشمه بسیار کوچکی با آبی درحد یک شلنگ برخورد میکتیم آنهم در اواسط بهار که باید پر آب باشد ضمنا روستای سجیران آبشار ندارد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم بابت توضیحات خوبی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.