معروف ترین تله کابین های ایران | تجربه پرواز امن در آسمان

4

پرواز در آسمان و تماشای زمین از اوج، یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده که در طی قرن‌های گذشته به صورت‌های مختلف تحقق پیدا کرده است. حتی اگر به شاهنامه فردوسی هم سری بزنید، رد پای پرواز کیکاووس‌شاه را در داستان هفت خوان رستم می‌بینید. این آرزو آنقدر عجیب و لذت‌بخش است که بعد از این همه سال نه‌تنها تکراری نشده، بلکه هر بار با قوت بیشتری خودش را نشان داده است. یکی از این صورت‌های تحقق این آرزوی شیرین، ظهور تله کابین است. این وسیله جذاب سال‌هاست به یکی از شیرین‌ترین تفریحات بشر تبدیل شده است. ما هم امروز قصد داریم که معروف ترین تله کابین های ایران را به شما معرفی کنیم تا اگر روزی هوس آسمان‌گردی به سرتان زد، بدانید کجا برای تحقق این خواسته‌تان، بهتر است.

تله کابین توچال

تصویری از تله کابین توچال

اجازه دهید معرفی بهترین و معروف ترین تله کابین های ایران را با طولانی‌ترین آن‌ها شروع کنیم. ساکنان تهران می‌دانند که تله کابین توچال تهران با ۷هزار و ۵۰۰ متر امتداد، طولانی‌ترین تله کابین در سطح جهان است. این تله کابین درست بعد از ایستگاه سلامت توچال شروع می‌شود و تا ایستگاه هفتم که همان بخش مخصوص پیست اسکی توچال است ادامه دارد. گاهی در شرایط جوی خاص طی‌کردن این مسافت بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد. البته شما مجبور نیستید همه این مسیر را بروید و می‌توانید در یکی از ایستگاه‌های دوم، پنجم و هفتم از تله کابین پیاده شوید.

قیمت تله کابین توچال بسته به اینکه از سرویس رفت و برگشت استفاده کنید یا نه و اینکه مبدأ و مقصدتان کدام ایستگاه باشد، با هم متفاوت است. این مجموعه در روزهای شنبه تا دوشنبه و روزهایی که شرایط جوی مساعد نیست، تعطیل است. در روزهای دیگر هم می‌توانید از دو سانس روزانه و سانس شبانه آن استفاده کنید. چهارشنبه و پنجشنبه تله کابین از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال است و جمعه از ۷ تا ۱۷. سانس شبانه هم برای پنجشنبه و جمعه است که از ساعت ۱۴ تا ۲۳ فعالیت می‌کند.

نکته مهم: ساعات فعالیت تله کابین در روزهایی که آب‌وهوای منطقه مساعد نیست، تغییر می‌کند؛ بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که قبل از رفتن، با شماره 24875000-021 تماس بگیرید و از باز بودن مجموعه مطمئن شوید. این مجموعه در ایام کرونا هم باز است، به شرط آنکه خودتان پروتکل‌ها را رعایت کنید.

آدرس تله کابین توچال: تهران، انتهای خیابان ولنجک

تله کابین حیران

تصویری از تله کابین حیران

فکرش را بکنید جایی بین زمین و آسمان باشید و بتوانید هم‌زمان جنگل و کوه و دشت و دریا را ببینید. از گوشه‌ای آبی بی‌کران خزر به چشمتان بیاید و از سویی سرسبزی جنگل‌ فندقلو. در سمتی ایران سرافراز را ببینید و کمی آن‌طرف‌تر شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان را. اینجا فضا آنقدر زیباست که هر دم دستتان به گوشی می‌رود که عکس‌ها و فیلم‌هایش را برای خودتان ثبت کنید و آنقدر تنوع زیبایی زیاد است که نمی‌دانید از بین آن‌ها کدام را انتخاب کنید. هیجان‌انگیز نیست؟ این صحنه باشکوه را فقط می‌توانید در تله کابین حیران تجربه کنید. اینجا آنقدر زیباست که دوست دارید مسیرش کش بیاید و ساعت‌ها طول بکشد.

برای استفاده از تله کابین حیران لازم است به دهکده گردشگری حیران، جایی میان دو شهر آستارا و اردبیل بروید. این تله کابین هم هزار و ۵۰۰ متر درازا دارد. با احتساب هر ۷ متر در ثانیه، چیزی حدود ۱۰ دقیقه یا کمی کمتر و بیشتر شما در فراز آسمان حیران قرار می‌گیرید. این تله کابین هر روز حتی در ایام کرونا از ساعت ۸ تا ۲۲ فعالیت می‌کند؛ اما باز هم برای اطمینان با شماره 44816923-013 تماس بگیرید تا مطمئن شوید که مجموعه باز است. به هرحال وقتی میزان وزش باد زیاد باشد یا بارندگی سنگینی رخ دهد، استفاده از تله کابین دیگر یک تفریح محسوب نمی‌شود و ممکن است وقت و انرژی‌تان را هدر دهد.

آدرس: گیلان، ۳۵کیلومتری غرب آستارا، بین روستاهای حاجی امیر و روستای ونه نیم. دهکده گردشگری حیران.

تله کابین رامسر

تصویری از تله کابین رامسر

یکی از جاهای دیدنی رامسر، بی‌تردید تله کابین آن است. تله کابین رامسر بهترین فرصت برای لذت‌بردن از تماشای شکوه دریای زیبای خزر و کوه ایمیلی است. حضور در این تله کابین حدود ۱۲ دقیقه طول می‌کشد و شما در این مدت فرصت دارید از تماشای مزارع سبز و یکدست چای، دریای خزز و جنگل‌های مه‌گرفته لذت ببرید. شروع سفر شما از ساختمان ساحلی بام سبز است و در انتها به قله می‌رسد. به قله که رسیدید، با تمام وجود نفس بکشید. اینجا هوا فقط اکسیژن خالص دارد.

اگر احیاناً با جمع خانوادگی یا دوستانتان به تله کابین رامسر رفته‌اید و یکی از آن‌ها ترس از ارتفاع دارد و نمی‌خواهد همراهتان شود، نگرانش نباشید. در مجموعه ساحلی بام سبز آنقدر تفریحات مفرح دیگر وجود دارد که تا ساعت‌ها سرگرمش کند. محوطه بازی، کافه ها و چندین تفریح دیگر برای سرگرمی عزیزان شما در نظر گرفته شده است. فقط اینکه مثل تله کابین های دیگر، اینجا هم در شرایط آب‌وهوایی نامساعد تعطیل می‌شود. بد نیست قبل از رفتن به شماره 5505-011 زنگ بزنید تا از باز بودن مجموعه مطمئن شوید.

آدرس: استان مازندران. کیلومتر ۵ غرب رامسر، مجموعه تفریحی تله کابین رامسر.

تله کابین نمک آبرود

تصویری از تله کابین نمک آبرود

وقتی سخن از حرکت در ارتفاع به میان می‌آید خیلی‌ها نه به‌خاطر ارتفاع، بلکه از ترس قطعی برق یا خطرات دیگر دور تله کابین را خط می‌کشند و خودشان را از این تفریح هیجان‌انگیز محروم می‌کنند. البته این دسته افراد با هر میزان حساسیت و وسواس هم باشند نمی‌توانند دست رد به سینه تله کابین نمک آبرود بزنند. این مجموعه تا امروز یکی از امن ترین تله کابین های ایران و خاورمیانه شناخته شده است. موتور برق اضطراری و سرکشی‌ها و عیب‌یابی‌های لحظه‌ای باعث شده است تا به امروز هیچ گزارشی از خرابی یا حادثه در این مجموعه گزارش نشود.

شاید بدانید که تله کابین نمک آبرود دو خط دارد که هر کدام ویژگی متفاوتی دارند. خط یک تله کابین ۴۲ کابین ۴نفره دارد که مسیر قله مدوبن را در ۱۵ دقیقه طی می‌کند. خط ۲ کمی متفاوت‌تر است. اول اینکه کابین‌هایش ۶نفره هستند. همچنین سرعت بیشتری دارد و در نهایت نیز به قله دیو حمام می‌رسد. درباره این تله کابین در مقالات قبلی مفصل صحبت کرده‌ایم. حتماً مقاله‌اش را بخوانید و اگر توانستید عاشق این تله کابین نشوید، برایمان در پایان همین مقاله پیام بگذارید!

مازندران، چالوس، نمک آبرود، مجموعه تفریحی نمک آبرود.

تله کابین عینالی تبریز

تصویری از تله کابین عینالی تبریز

می‌دانستید که عینالی همان عون بن علی است که در لهجه تبریزی به این شکل درآمده است؟ تله کابین عینالی تبریز پرشیب‌ترین تله کابین های ایران شناخته شده است. برای استفاده از آن هم باید خودتان را به بام تبریز یا همان مجموعه تفریحی عون بن علی برسانید. نگران هیچ چیز هم نباشید. هم اینکه تا خود مجموعه می‌توانید با ماشین شخصی‌تان بروید و هم اینکه اگر ماندتان طول کشید می‌توانید خودتان را مهمان کافه یا رستوران آنجا کنید و دلی از عزا دربیاورید. احتمالاً کوفته تبریزی هم بتوانید آنجا پیدا کنید. فقط یادتان باشد غذاهای خوشمزه تبریزی سرگرمتان نکند تا تله کابین را فراموش کنید!

تله کابین عینالی تبریز سه فاز دارد که یکی از آن‌ها فعال است و مسئولانش قول داده‌اند که دو فاز دیگر مجموعه را هم در همین سال‌ها افتتاح کنند. حالا عجالتاً از همین یک فاز هم می‌توانید شهر زیبای تبریز را از آن بالا ببینید و از حضور در ارتفاع لذت ببرید. تله کابین در همه روزهای خوب و آرام سال از ۸ تا ۲۰ باز است و فعالیت می‌کند. روزهای برفی و بارانی هم که تکلیفشان مشخص است.

آدرس: تبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی.

تله کابین گنجنامه همدان

تصویری از تله کابین گنجنامه همدان

شهر همدان یکی از مقاصد عالی گردشگری در روزهای گرم سال است. اینجا کوهستانی است و روزهای خنکی را در تابستان به مهمانانش هدیه می‌کند. علاوه بر غار علیصدر که شگفت‌انگیزترین و زیباترین غار آبی ایران است، تله کابین گنجنامه نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی همدان محسوب می‌شود. البته در مجموعه گنجنامه چندین و چند تفریح دیگر هم هست. سورتمه ریلی، آبگیر برای ماهی‌گیری، اسنوموبیل، تله سیژ، شهربازی، بانجی جامپینگ، سینمای چند بعدی و چندین امکان تفریحی دیگر در این مجموعه انتظار شما را می‌کشد.

از میان همه تفریحات دیگر، سوار تله کابین گنجنامه همدان که شدید، هر چه افکار منفی است را دور بیندازید و فقط از امکانی که در اختیارتان گذاشته شده لذت ببرید. بستگی دارد که روزی که شما به این مجموعه مراجعه کرده‌اید، سرعت باد چقدر باشد. در روزهای عادی سال که هوا خوب است، چیزی حدود ۱۵ دقیقه در کابین می‌نشینید و با دوربینتان فضای اطراف را به‌عنوان خاطرات سفر ثبت می‌کنید. اگر هم وزش باد بیشتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت بشود، اجازه سوارشدن به کسی نمی‌دهند و بقیه مسافران داخل کابین را هم با سرعت کم و احتیاط زیاد به مقصد می‌رسانند. البته خیالتان راحت، این تله کابین بارها در شرایط جوی مختلف امتحان خودش را پس داده و احتمال خطر در آن همیشه صفر بوده است.

آدرس: استان همدان، ۵کیلومتری شهر همدان، ضلع شرقی میدان گنجنامه، دهکده گردشگری گنجنامه همدان.

تله کابین لاهیجان

اولین‌بار که پای تله کابین در استان گیلان باز شد، به لاهیجان رفت و با نام تله کابین احرار لاهیجان کارش را شروع کرد. این تله کابین هم یکی از مهیج‌ترین و معروف ترین تله کابین های ایران است؛ زیرا در مسیر رفت و برگشتش شما را از سبزترین و زیباترین مناطق شمال ایران می‌گذراند. طول مسیر چیزی حدود هزار و ۵۰۰ متر است که به‌طور میانگین در زمانی نزدیک به ۲۰ دقیقه طی می‌شود. شما می‌توانید به ایستگاه دوم که رسیدید، هر چقدر خواستید توقف کنید. از امکاناتش استفاده کرده و از طبیعت لذت ببرید. بعد هم سر فرصت و حوصله به جایی که سوار شدید برگردید.

این مجموعه از ۸ تا ۲۰ فعالیت می‌کند. البته در روزهای پیک سفر این همه خونسردی را به شما توصیه نمی‌کنیم. به هرحال این مجموعه ۳۳ کابین ۶ نفره بیشتر ندارد و ممکن است در روزهای شلوغی  مجبور شوید مدت‌ها در صف بمانید؛ پس خودتان یک حساب سرانگشتی بکنید تا در نهایت با انرژی از سفر خود بازگردید و خاطرات خوب با خوتان ببرید. عکاسی در مسیر هم فراموشتان نشود. این همه سرسبزی که با هم در قاب دوربین جا بگیرد، بهترین فرصت می‌شود برای گرفتن عکس‌های مخصوص پروفایلتان.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، بام سبز.

تله کابین صفه اصفهان

تصویری از تله کابین اصفهان

 

اصفهان چند سالی است که در نوآوری و به‌روزکردن تفریحات خودش تلاش می‌کند تا نهایتاً در کنار آثار تاریخی زیبا و با شکوهش، تفریحات به‌روز و جهانی نیز داشته باشد و هر روز خود را بیشتر شایسته لقب نصف جهان کند. از جمله این تفریحات در این شهر زیبا احداث باغ گلها اصفهان، آکواریوم اصفهان، باغ پرندگان اصفهان، تله سیژ دریاچه ناژوان و تله کابین کوه صفه و چندین کار و پروژه جالب دیگر است.

تله کابین کوه صفه همان طور که از نامش پیداست بر فراز کوه صفه تعبیه شده است. سوار یکی از کابین‌ها که بشوید، می‌توانید پیچ وخم‌های زیبای کوه را ببینید که هر کدام جاذبه‌ای خاص برای خودشان دارند. در مسیرتان احتمالاً اسب و حیوانات اهلی دیگر را می‌بینید که داخل یک پرچین نگهداری می‌شوند. یا کوه‌نوردهایی که دارند خودشان را به بالای کوه می‌رسانند. بالاتر که نگاه کنید شاید چشمتان به عقابی بیفتد که بر فراز کوه در حال پرواز است. به مقصد که برسید، چندین کافه و رستوران و مرکز بولینک در انتظار شماست. البته استفاده از این تله کابین صفه به همان میزان که در روز زیباست، در شب هم هیجان‌انگیز است. شب که بشود از فراز کوه صفه می‌توانید چراغ‌های شهر را تماشا کنید و با کمک چشمک‌های زرد و نارنجی لامپ‌ها، چنددقیقه‌ای را از دنیای مشغله‌هایتان بیرون بیایید.

آدرس: اصفهان، بزرگراه شهید کشوری، مجموعه تفریحی کوه صفه.

تله کابین میکامال کیش

جزیره کیش در این سال‌ها لعبتی شده است که می‌کوشد پابه‌پای تکنولوژی دنیا پیش برود و تفریحات متنوعی برای مسافرانش ایجاد کند. شاید شما هم تعجب کنید که در گرم‌ترین روزهای سال هم می‌توانید در این جزیره برف‌بازی کنید. در بازگشت از برف‌بازی به ساحل درختان نارگیل بروید و حس کنید در مناطق استوایی هستید. با پاراسل به دل آسمان بروید، با شاتل روی آب سواری کنید. لباس غواصی بپوشید و در عمق دریا ماهی‌ها را از نزدیک ببینید و از بازی با آن‌ها لذت ببرید.

در کنار همه این‌ها تله کابین میکامال کیش هم از اسفند ماه سال ۹۹ جای خودش را در دل تفریحات کیش باز کرده است. این تله کابین از بلندای برج میکامال حرکتش را شروع می‌کند و پس از گذشتن از آسمان کیش، به اسکله تفریحی می‌رسد. جالب است بدانید که هر ۲۰ کابین این مجموعه سیستم سرمایشی دارند تا شما در طول مسیر هیچ گرمایی حس نکنید. پخش موسیقی و امکان اتصال به اینترنت پرسرعت هم یکی دیگر از امکانات این کابین‌های زیباست. به این ترتیب می‌توانید شادی‌تان را به‌صورت زنده با دوستانتان به اشتراک بگذارید. البته دو کابین VIP هم هست که بی‌شک زیباتر و خاص‌تر از بقیه هستند. رعایت پروتکل‌ها از شما و پذیرایی با کابین های لوکس و زیبا و راحت از مجموعه میکامال!

آدرس: کیش، میدان امیرکبیر، بلوار رودکی، پلاک ۴۸.

در این نوشته سعی کردیم به‌طور مختصر و مفید شما را با معروف ترین تله کابین های ایران آشنا کنیم. شما از بین این تله کابین ها تجربه استفاده از کدامشان را داشته‌اید؟ کدامشان هیجان‌انگیزتر هستند؟ تجربه کدام را به دوستانتان پیشنهاد می‌کنید؟ فکر می‌کنید جای خالی این اعجوبه هیجان‌انگیز در کدام شهر خالی است؟ نظراتتان را برای ره بال آسمان بنویسید تا دوستانتان نیز از آن بهره‌مند شوند.

سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه.

روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۴ تا ۲۳

تله کابین حیران در مرز آستارا و اردبیل

 

4 نظرات
  1. مینا می گوید

    من ترس از ارتفاع دارم
    به نظر شما تله کابین ها ترسناکند؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      مینای عزیز، بستگی داره که ترستون چقدر باشه و همراهانتون چقدر ترستون رو درک کنند؛ اما گاهی تماشای زیبایی‌ها به ترس غلبه می‌کنه. به نظرم با یه تله‌کابین کوتاه تجربه کنید و بعد لذتش رو ببرید.

  2. محمدرضا می گوید

    چرا درمورد تله كابين سيبلند هيچ اطلاعاتى بارگذارى نشده
    به نظر من مجهزترين و به روزترين تله كابين در ايران درحال حاظر سيبلند هست
    واقعا زيباست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام محمدرضا عزیز، حتماً در لیست به‌روزرسانی می‌گذاریمش. ممنویم برای پیشنهادتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.