روستای الیت چالوس | استشمام عطر دل‌‌انگیز کوهستان

5

شمال کشور و جاهای دیدنی و باصفای آن بسیار تماشایی و لذت‌بخش است. مسافران و گردشگرانی که به این خطه سفر می‌کنند، هر بار که می‌روند، بازهم از تماشای آن‌همه زیبایی و چشم‌انداز سیر نمی‌شوند. آن‌ها در انتظار فرصتی‌اند تا دوباره کوله‌بار سفر را بسته و راهی شهرها و روستاهای ایران در این خطه سرسبز شوند. شاید برای مسافرانی که در جاده دیدنی کرج به چالوس بارها سفر کرده‌اند، نام روستای الیت آشنا باشد. روستای الیت در کنار روستای دلیر روستایی ییلاقی و بسیار باصفاست. این روستا، با داشتن جاذبه‌هایی طبیعی که در یک جا جمع شده‌اند، چشمان مسافران و رهگذران را می‌رباید. دشت، کوه، جنگل، مرتع، چشمه و مزارع از پدیده‌هایی است که در دره الیت خودنمایی می‌کنند. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این روستای تماشایی بیشتر آشنا شوید.

روستای الیت کجاست؟

روستای ییلاقی الیت جزء بخش مرزن ‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران و در نزدیکی کرج است. این روستا به همراه روستای دلیر (که در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند) در ارتفاع ۲هزارمتری از سطح دریا قرار دارند. برای دسترسی به این روستا، باید از جاده کرج به چالوس حرکت کنید. پس از گذر از شهر مرزن آباد و طی ۴۲ کیلومتر از این شهر و عبور از رستوران هم‌سفر، به یک جاده فرعی می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد.

در ابتدای این جاده فرعی، تابلویی فاصله ابتدای جاده تا ورودی روستا را ۲۰ کیلومتر نشان می‌دهد. با ادامه مسیر و گذر از پل واسپول، به تقاطعی خواهید رسید که باید جاده سمت راستی را ادامه دهید. در سمت راست آن، روستای کوچکی به نام دزماکوتی با طبیعتی تماشایی قرار دارد. با گذر از این روستا، جاده به منطقه جنگلی وارد می‌شود. با طی‌کردن این مسیر، در میان جنگل‌های انبوه و دیدنی، سرانجام به روستای الیت در شمال ایران خواهید رسید.

دره الیت کجاست؟

سفر به روستای الیت و روستای دلیر در دره الیت

کنار روستای الیت، دره‌ای به نام دره الیت قرار دارد که به‌دلیل نزدیکی به این روستا، به همین نام خوانده می‌شود. این دره به سخت‌ترین دره ایران شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری جریان‌های آبی است که از این دره می‌گذرند. به‌قدری این دره سهمگین و سخت است که گذر از آن فقط کار دره‌نوردان ماهر و حرفه‌ای است که با خود تجهیزات و وسایل لازم را به همراه داشته باشند. در این دره، دو رود چالوس و رود برارود با همدیگر تلاقی پیدا می‌کنند و چندین آبشار هم از درون صخره‌ها به بیرون فواره می‌کنند. این تلاقی صحنه‌ای بی‌بدیل و تماشایی را ایجاد می‌کنند.

جاهای دیدنی روستای الیت چالوس

روستای الیت مرزن‌ آباد را می‌توان ییلاقی در جاده چالوس دانست. ازاین‌رو، مسافرانی که در جاده کرج به چالوس در حرکت‌اند، می‌توانند در مسیر خودشان ساعاتی به این روستا بروند و از دیدن مناظر طبیعی و بکر آن از نهایت لذت برخوردار شوند. این روستا در دشتی هموار از ارتفاعات علم کوه واقع شده است. سنگ‌نوشته‌ها و آثار تاریخی برجای‌مانده در این روستا نشان از قدمت بسیار کهن این روستا دارد. در کنار این روستا، رودخانه پر آب و زلال الیت جاری است. این رودخانه روستای الیت را از روستای دلیر جدا می‌کند.

  • طبیعتی تزیین‌شده با گل‌های رنگارنگ

درختان بلندقامت این روستا که منظره‌ای وصف‌ناشدنی ایجاد کرده‌اند از جنس درختان بید، ون، گردو، زردآلو و سیب هستند. اگر هنگام ثمردادن این درختان به این روستا سفر کنید، قطعاً از خوردن میوه‌های شیرین و خوش‌طعم آن بسیار لذت خواهید برد. علاوه بر درختان میوه، صیفی‌جات نیز در این روستا کشت می‌شود. حدود ۲ هکتار از زمین‌های این روستا به کشت آن اختصاص داده می‌شود. گل‌های رنگارنگ و زینتی از جمله گیاهان دیگری‌اند که در این روستا به‌طور طبیعی رشد می‌کنند. این گل‌ها مناظر زیبایی ایجاد می‌کنند که دوست دارید ساعت‌ها بنشینید و آن‌ها تماشا کنید.

  • چشمه های آب طبیعی و جوشان

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستای سرسبز چشمه‌های پرآب آن است که در اطراف روستا جاری‌اند. از جمله این چشمه‌ها می‌توان به سنگ‌چشمه، لان‌چشمه، چتی‌چشمه و قلقل‌چشمه اشاره کرد. تماشای آن‌ها از نزدیک برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. با رسیدن به این چشمه‌ها و نوشیدن آب سرد و گوارایشان، حس بسیار دل‌انگیز و مطبوعی به شما دست خواهد داد. علاوه بر چشمه‌ها، در فصل بهار، آبشارهای فصلی هم در اطراف این روستا از ارتفاعات ریزش می‌کند که صحنه‌ای فوق‌العاده از طبیعت بی‌مثال را به وجود می‌آورد.

  • بافت مسکونی چشم‌نواز و زیارتگاه‌هایی محبوب

مزارع سرسبز، خانه‌های روستایی و خانه‌های ویلایی روستای الیت نیز چشم‌انداز منحصربه‌فردی را ساخته‌اند. دوست دارید فقط به تماشایشان بنشینید. این خانه‌ها با معماری سنتی و ساده که از مصالحی همچون گل و سنگ بنا شده‌اند و سقف آن‌ها نیز از تیرهای چوبی پوشیده شده است. مسافران و گردشگران فراوانی برای دیدن این خانه‌ها به دره الیت سفر می‌کنند. البته اگر به صنایع‌دستی علاقه‌مند باشید، می‌توانید از صنایع‌دستی این روستا همانند پارچه، نمد و حصیر برای خود سوغاتی به همراه ببرید. دو زیارتگاه به نام‌های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا هم در این روستا قرار دارد که زیارت مقبره این امامزاده‌ها می‌تواند طراوت روح و جان را به دنبال داشته باشد.

جاهای تفریحی نزدیک به روستای الیت

روستای الیت کرج و دلیر هر دو از جمله جاهای دیدنی مرزن آباد محسوب می‌شود. ازاین‌رو، در نزدیکی این روستاها و در بخش مرزن آباد هم جاهای دیدنی و تفریحی متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی مختصری از هریک می‌پردازیم.

  • دریاچه ولشت | محصور در میان طبیعت سرسبز

دریاچه ولشت که آب شیرینی دارد از جمله جاهای دیدنی مرزن ‌آباد محسوب می‌شود. همچنین، از جمله زیباترین و تماشایی‌ترین دریاچه‌های کشور است. این دریاچه در نزدیکی‌های مرزن آباد واقع شده است و دورتادور آن را درختان و مراتع سرسبزی فرا گرفته است. بی‌گمان با دیدن آن فکر خواهید کرد نظیر آن را در فیلم‌ها و عکس‌ها دیده‌اید. با قدم‌زدن در اطراف این دریاچه، حس مطبوع و دل‌انگیزی به شما دست خواهد داد. البته برای ثبت خاطرات زیبای بازدید از این دریاچه، می‌توانید با دوربین یا گوشی‌های خود عکس‌های یادگاری در کنار آن بگیرید و لحظات به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

  • جاده کلاردشت به عباس آباد | خیال‌انگیز و به‌یادماندنی

از جمله جاده‌های رؤیایی و خاطره‌انگیز در خطه شمال کشور جاده زیبای کلاردشت به عباس آباد است. این جاده صحنه‌ای مهیج و رؤیایی را برای رهگذران به تصویر می‌کشد. با حرکت در این جاده که در دل جنگل واقع شده است، حس آرامشی وصف‌ناپذیر به شما دست خواهد داد. در طول مسیر این جاده، استراحتگاه‌ها و آلاچیق‌هایی ساخته شده است. می‌توانید برای مدتی توقف کنید و از استراحت در آن‌ها و خوردن غذاهای خوش‌مزه محلی نهایت لذت را ببرید.

  • دهکده مازیچال | تماشای دریای ابرها

بازدید از دهکده بسیار زیبای مازیچال کلاردشت در نزدیکی روستای دلیر و دره الیت

همانند روستاهای الیت و روستای دلیر در مرزن آباد، روستاهای متعدد بسیار زیبایی وجود دارد که گردش در آن‌ها و دیدن زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای فوق‌العاده آن‌ها برایتان بسیار دل‌انگیز و دوست‌داشتنی خواهد بود. یکی از روستاهای دیدنی این منطقه دهکده مازیچال است. این دهکده در ۲۰کیلومتری کلاردشت در منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا و کوهستانی واقع شده است. دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. با رفتن به این روستا، در اطراف خود منظره‌ای بسیار فوق‌العاده و دیدنی از کوه، جنگل و دشت خواهید دید که شاید نظیرش را ندیده باشید. اطراف این دهکده را دریایی از ابرها فرا گرفته است و منظره بی‌مانندی را ایجاد کرده.

  • جنگل سرپوش تنگه | تماشای انبوه درختان سربه‌فلک‌کشیده

جنگل سرپوس تنگه از جمله جاهای دیدنی و زیبای مرزن‌ آباد است که در جاده معروف چالوس واقع شده است. این جنگل با انبوه درختان بلندقامت و رودخانه‌ای که در آن جاری است چشم‌اندازی رؤیایی را برایتان ایجاد می‌کند. این جنگل را به این دلیل سرپوش تنگه نامیده‌اند که در این محل تنگه‌ای وجود دارد که از درختان انبوه پوشیده شده است.

  • موزه مردم ‌شناسی کندلوس | یادآور تاریخ و تمدن کهن

از جمله جاهای دیدنی مرزن آباد که بازدید از آن برایتان مفید خواهد بود، موزه مردم شناسی کندلوس است. با بازدید از این موزه، اطلاعات مفید و جالبی از تاریخ و تمدن این منطقه از کشورمان به دست خواهید آورد. این موزه به همت و کوشش آقای دکتر علی اصغر جهانگیری که خود اهل روستای کندلوس است، برپا شده است. در این موزه، انواع اشیا و ابزارهای تاریخی نگهداری می‌شود که با دیدن آن‌ها به قدمت طولانی و تمدن کهن این دیار پی خواهید برد.

مسیر دسترسی به روستای الیت

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرساستان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن آباد

جاده کرج به چالوس از جمله جاده‌های شگفت‌انگیز و بسیار زیبای کشور است. این جاده با پیچ‌وخم‌های خود و طبیعت سرسبز و تماشایی اطرافش، محبوب گردشگران و مسافران است. در همین مسیر سراسر زیبایی و هیجان، روستای الیت مرزن آباد و روستای دلیر واقع شده است. شاید تا قبل از خواندن این مقاله، نام دره الیت را نشنیده بودید. رفتن به این روستای فوق‌العاده بی‌گمان برایتان بسیار دل‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد بود. اگر قبلاً سفری به این روستا داشته‌اید، خوش‌حال می‌شویم تجارب سفر و نظرات خودتان را با ره ‌بال آسمان در میان بگذارید.

روستای ییلاقی الیت جزء بخش مرزن ‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران است.

فاصله این روستا تا تهران و چالوس به ترتیب ۱۷۳ و ۷۶ کیلومتر است.

انواع ترشی، انواع مربا، انواع لبنیات محلی و کلوچه.

می‌توانید در خانه‌های ویلایی روستا یا ویلاهای مرزن ‌آباد اقامت کنید. اگر هم با خود وسایل به همراه آورده باشید، می‌توانید در نزدیکی روستا کمپ بر پا کنید.

5/5 (2 نظر)
5 نظرات
  1. مهمان می گوید

    عالی نوشته شده بود.

    1. علی شیرین آبادی می گوید

      تشکر از شما لطف دارید

  2. رها می گوید

    می‌دونین من که داشتم این مطلب رو می‌خوندم یاد یه محصول غذایی افتادم که با اسم این روستا یکی بود. نمی‌دونم ربطی به هم دارن یا نه؛ اما اگه مال این روستا باشه پیشرفت این روستا خیلی خوشحالم می‌کنه. راستش جنگل‌هایی که معرفی کردین فقط عکس‌هاش رو دیدم، کاش بتونم یه روز بهشون سر بزنم و توی اون همه عظمت و زیبایی طبیعی قدم بزنم. خیلی قشنگ به نظر میان. اگه گذرم بیفته مازندران حتماً می‌رم مازیچال. تجربۀ لمس مه روی صورتم رو داشتم و می‌تونم بگم تجربۀ این رطوبت روی پوست یکی از قشنگ‌ترین و پرطراوت‌ترین حس‌های دنیاست. اگه می‌تونستم یه لیست بنویسم از صد تا چیزی که قبل از مرگ باید حسشون کنین حتماً این حس رو می‌ذاشتم جزء چندتای اولی
    عع راستی سلام

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  3. سینا توپااسفندیاری می گوید

    سلام دوست عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.